• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.2°C / 33.5°C
    5 BF
    16%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.0°C / 34.3°C
    3 BF
    45%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    36°C 34.9°C / 36.5°C
    3 BF
    25%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 32.5°C
    3 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.9°C / 33.0°C
    4 BF
    27%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.2°C / 34.0°C
    1 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.5°C / 31.5°C
    0 BF
    30%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.5°C / 33.5°C
    2 BF
    19%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 31.0°C
    5 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.1°C / 30.9°C
    4 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 27.8°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    4 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    2 BF
    43%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 31.8°C / 33.9°C
    3 BF
    29%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 32.7°C
    3 BF
    27%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 29.8°C
    4 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 32.7°C
    4 BF
    12%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.3°C / 29.9°C
    2 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    34°C 29.5°C / 33.9°C
    3 BF
    34%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    0 BF
    41%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πίστη και η οκνηρία των ανθρώπων

  • A-
  • A+

Παρότι ο Καστοριάδης δεν έκρυβε -και το έδειχνε σε κάθε ευκαιρία- τον θαυμασμό του για τον Αριστοτέλη, διαφωνούσε ριζικά με την άποψη του Σταγειρίτη φιλόσοφου, ότι ο άνθρωπος είναι ζώο το οποίο επιθυμεί τη γνώση [ειδέναι ορέγεσθαι]. Ο ίδιος υποστήριζε αντίθετα ότι ο άνθρωπος δεν είναι ζώο που επιθυμεί τη γνώση αλλά ζώο που επιθυμεί την πίστη και, ακριβέστερα, τη βεβαιότητα μιας πίστης. Εξηγείται έτσι και η μεγάλη εξάπλωση και δύναμη των θρησκειών αλλά και των πολιτικών ιδεολογιών. [Οι πολιτικές ιδεολογίες έχουν καταντήσει δόγματα - θρησκείες].

Ετσι φαίνεται να έχουν τα πράγματα, διότι, ακριβώς η πολιτική σκέψη είναι ανύπαρκτη [εάν εξαιρέσει κανείς τις «δεξαμενές σκέψης» και τους επαγγελματίες πολιτικούς -τάχα- επιστήμονες]. Ασε που η σκέψη γενικά είναι κάτι κουραστικό, ου μην και ενοχλητικό. Πού να στύβει, τώρα δα, κανείς το μυαλό του -καλύτερα στην ύπνωσή του. Λέμε ότι πιστεύουμε [στον Θεό, στο κόμμα, σε ανωτέρα δύναμη] και καθαρίσαμε· και ας γινόμαστε ανελεύθεροι και υπήκοοι [υπάκουοι και λοιπά]. Πού να μπερδεύεται τώρα ο πολίτης, με έννοιες που δεν τις πολυκαταλαβαίνει κιόλας, όπως ισηγορία, ισότητα, δικαιοσύνη· αφήνει έτσι την ερμηνεία τους στους «ειδικούς» και στους πολιτικούς, παρακαλώ.

Ας διαβάσουμε τη γνώμη του Ελληνα στοχαστή από το βιβλίο «Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας», εκδόσεις «Πόλις»: «Οι πολιτικοί είναι ανίσχυροι. Αυτό είναι βέβαιο. Το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να “πηγαίνουν με το ρεύμα”, δηλαδή να εφαρμόζουν μια υπερ-φιλελεύθερη πολιτική, η οποία είναι της μόδας. Κατά τη γνώμη μου δεν πρόκειται για πολιτικούς, αλλά για μικροπολιτικούς που επιδίδονται σε ψηφοθηρία με οποιοδήποτε μέσον, με το marketing κ.λπ. Ουσιαστικά, αυτοί οι άνθρωποι δεν έχουν κανένα πρόγραμμα. Στόχος τους είναι: είτε η παραμονή τους στην εξουσία είτε η επιστροφή τους σ' αυτήν».

Τι να πεις. Πιστούς θέλουν οι πολιτικοί -και τους βρίσκουν [μας βρίσκουν, μας «κατασκευάζουν», μας χειραγωγούν, τι να κάνουμε]. Ποια δικαιώματα, ποια πολιτική ευθύνη, ποιος συνδικαλισμός και λοιπά. Αυτά από την πλευρά ημών, των εξουσιαζόμενων. Από τη μεριά των εξουσιαστών, μία από τα ίδια: η μια πολιτική είναι ακόλουθη της -δήθεν- αντίθετης. Και ούτω καθεξής. Δηλαδή: μηδαμινή πολιτική [το μη γίγνεσθαι της πολιτικής]. Κι έτσι πάει κατά διαόλου η ελευθερία, αφού το μυαλό δεν μπαίνει στον κόπο να δουλεύει. Ελεγε -λέει- ο Περικλής ότι εάν οι Αθηναίοι ήθελαν να είναι ελεύθεροι, έπρεπε να εργάζονται [να δουλεύει το μυαλό τους, εάν ερμηνεύω σωστά].

Μέρες εορτών. Μέρες σχόλης. Μέρες που η ανθρωπότης νομιμοποιεί την οκνηρία της [και που διαλαλεί ότι προτιμά να πιστεύει παρά να ερευνά -να σκέφτεται]. Υπάρχουν και θετικές πλευρές μέσα σε τούτες τις ημέρες; Εξαρτάται τι βλέπει ο καθείς -και πώς βλέπει. Πρώτα: βλέπει; Με τούτα [τα ερωτήματα] και με τ' άλλα, οι γιορτές εξακολουθούν να λάμπουν -να φωτίζουν πολλά σκοτεινά σπλαχνικά. Δεν είναι λίγο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κοινότητα...
Σε κάθε δημιουργία, προσωπική είτε συλλογική, παροικεί το ξένο, το αλλότριο, που ξεπερνά τα στενά όρια των αισθήσεων. Ετσι η κοινότητα τούτες τις μέρες. Ανατατική και αλλόφρων, ορχηστική και ασπαίρουσα·...
Κοινότητα...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
Πάντα ζεστό, πάντα ανοιχτό, πάντα φιλόξενο το σπίτι του φίλου -στην εξοχή, μόλις μία ώρα απόσταση από την πρωτεύουσα· τόσο κοντά και τόσο μακριά συνάμα. Φτάνουμε, κουρασμένοι και διψασμένοι. Μας τρατάρουν χυμό...
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Χρόνος, πόνος, χαρά
Ο χρόνος είναι πόνος για μερικούς, ας είναι χαρά για τους πολλούς, ας κατισχύσει η χαρά του πόνου -εσαεί.
Χρόνος, πόνος, χαρά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Γιορτές και οι άλλοι
Να δηλώσεις «παρών» και ας απουσιάζεις -οι γιορτές απαιτούν συναδέλφωση και αλληλεγγύη, επιφέρουν, έστω για λίγο, τη συνοχή των κοινωνιών, όσο μικρές κι αν είναι αυτές.
Γιορτές και οι άλλοι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας