Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Δεν ξέρουμε τι τρώμε, όντως
ΕUROKINISSI / ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δεν ξέρουμε τι τρώμε, όντως

  • A-
  • A+

Ισχυρίζονται μερικοί ότι αν γνωρίζαμε πώς κατασκευάζονται πολλά από τα προϊόντα που τρώμε σχεδόν καθημερινά, θα προτιμούσαμε να πεθάνουμε από την πείνα παρά να τα φάμε. Λένε και παραδείγματα, που, όμως, δεν γράφονται γιατί δημιουργούν εμετικές υποκινήσεις. Σε έναν κόσμο που πεινάει λέει κάτι αυτό;

Ποιος κάθεται να σκεφτεί τον τρόπο που κατασκευάζονται τα εδώδιμα, ειδικά, ισχυρίζονται, εκείνα τα αλλαντικά; Εκείνα τα λουκάνικα και μάλιστα τα Φρανκφούρτης; Σου γυρίζει το στομάχι ανάποδα ακούγοντας από τι κατασκευάζονται. Με πληροφορούσε τις προάλλες φίλη, φρικιώσα, τι απεκόμισε από την παρακολούθηση μιας διάλεξης για την κατασκευή τροφίμων.

Παραμένει όμως το ερώτημα: Εδώ δεν έχουμε να φάμε, η ποιότητα μας μάρανε; Και όμως, πρέπει να μας μαραίνει διότι εάν όλα είναι ανέλεγκτα, το μέλλον προβλέπεται απεχθές -και νοσηρό. Η γεύση είναι, επιπροσθέτως, σοβαρό πολιτισμικό αγαθό· τουλάχιστον ήταν έως και πριν από μερικές δεκαετίες, όταν δεν υπήρχαν τόσα λιπάσματα και τόσα χημικά [τοξικά] ραντίσματα στα δέντρα και τη γη. Τι καρποί να παραχθούν σε μολυσμένα εδάφη, όταν μάλιστα ποτίζονται από ακόμη πιο μολυσμένα νερά πηγών και ποταμών; Τι γεύση να υπάρχει όταν όλα είναι υβρίδια αφού έχουν εξαφανιστεί οι παλιοί, καλοί σπόροι;

Αξίζουν πρεσβεία σε όσους προσπαθούν να ενημερώσουν τους καταναλωτές για το τι τρώμε πραγματικά και πώς μπορούμε να προμηθευτούμε πιο γνήσιες και υγιεινές τροφές, φυτικές και ζωικές. Κομμάτι δύσκολο βέβαια να βρεθούν τέτοιες τροφές αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να προσπαθήσει κανείς. Αυτό μπορεί κάπως να επιτευχθεί εάν ο καταναλωτής έλθει κοντά στον παραγωγό. Το πλησίασμα αυτό επεκτείνεται και σε άλλους τομείς, πολιτιστικούς κυρίως· παύει η απόσταση μεταξύ αστού και αγρότη, αναπτύσσονται νέες σχέσεις, σπάνε πολλά στεγανά στερεότυπα, εμφανίζεται μια αποστροφή στους εμπόρους και τους μεσάζοντες.

Να βρεθεί τρόπος να εμφανιστεί ξανά στη χώρα η ελληνική περιφέρεια με τα προϊόντα της, ακόμη κι αν αυτά δεν είναι πλήρως βιολογικά -είναι τουλάχιστον πιο φρέσκα, πιο νόστιμα, πιο γνήσια, έχουν προκύψει από την αγάπη του παραγωγού και όχι από την ταχύρρυθμη ανάπτυξή τους. [Η ταχύτητα αφορά και φυτά και ζώα].

Αυτή η επαφή είναι ένα πρώτο βήμα απεξάρτησης από το γελοίο θέαμα στις τηλεοράσεις. Οποιο κανάλι κι αν ανοίξει κανείς, όποια ώρα της ημέρας όλοι μαγειρεύουν, όλοι έχουν γίνει σεφ, ακόμη και μικρά παιδιά! Τι να πεις. Είναι μια ειρωνεία για τον καιρό της φτώχειας. Οι εμπνευστές τέτοιων εκπομπών φαίνεται να μην κοκκινίζουν για την τόση αναισχυντία, για την τόσο μεγάλη πρόκληση.

Αλλά ξεφύγαμε από τη γεύση και τη γνησιότητα των αγαθών, που με κάποιον τρόπο πρέπει να επανευρεθούν και να παγιωθούν σε μια νέα κουλτούρα φαγητού, μακριά από τα δήθεν. Οι φτωχοί καρποί [ουδείς καρπός είναι φτωχός] να ξαναβρούν τη θέση τους στα τραπέζια των νοικοκυριών -θα ήταν μια ευ-λογία για τις οικογένειες, που πασχίζουν να κρατηθούν σε μια αξιοπρεπή διατροφή. Το δικαίωμα στη διατροφή είναι θεμελιώδες αλλά η «αριστερή» κυβέρνηση δεν φαίνεται να πολυνοιάζεται...

  

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κόρη Ιουνίου σε σταροχώραφο
Ιουνία κόρη, τρυφερή, ευειδής και λυσίκομος στην κάθε ώρα της ομορφιάς της, αλλάζει όψη του θερισμού τις μέρες και στέκεται στη μέση της γης, έτοιμη να αντιμετωπίσει τον καύσωνα και το τεράστιο σταροχώραφο....
Κόρη Ιουνίου σε σταροχώραφο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σοφία-ματαιοδοξία
Εχει σημασία ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού αυτή την εποχή διεκδικούν τα χαμένα τους μεροκάματα. Σοφοί άνθρωποι λοιπόν -αυτοί απουσιάζουν, όπως απουσιάζουν το σθένος και ο κοινός νους.
Σοφία-ματαιοδοξία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
Του άρεσε επίσης του Μανώλη Γλέζου να λέει στα παιδιά τρεις λέξεις: πόλις-πολίτης-πολιτισμός και τα καλούσε να βρουν το έτυμον ώστε να έχει ακολουθία η σκέψη τους και να οδηγηθούν έτσι στις απαρχές της...
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αποανάπτυξη και ο καθηγητής
Πίσω στο τζάκι, που φωτίζει νου και ψυχή -τα ημερώνει έστω. Το δείπνο εξαιρετικό, με μοναδική μαεστρία και τέχνη μαγειρεμένο από τις δύο νεαρές υπάρξεις. Δεν είμαι φίλος των γλυκών, επέμεναν όμως οι του...
Η αποανάπτυξη και ο καθηγητής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι έφηβοι, τα κείμενα κι εμείς
Ερευνα έδειξε ότι οι νέοι μας, οι έφηβοι, δυσκολεύονται στην κατανόηση κειμένου, ότι είναι κουμπούρες με άλλα λόγια. Και να, αμέσως, εμείς, που μπορούμε και «κατανοούμε» τα κείμενα, προβαίνουμε σε άγρια και...
Οι έφηβοι, τα κείμενα κι εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το θαυμαστό, νέο Ελληνικό μας
Ποια είναι τα μαντάτα για την πορεία της χώρας; Η μέριμνα για τον άνθρωπο έχει εξοριστεί, έχει εξαϋλωθεί. Εχει παρακμάσει εκείνη η κοσμοθεωρία που έθετε ως προτεραιότητα τις ανθρωπιστικές σπουδές και κατά...
Το θαυμαστό, νέο Ελληνικό μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας