Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η χώρα, οι αρετές, οι εφημερίδες [της]
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η χώρα, οι αρετές, οι εφημερίδες [της]

  • A-
  • A+

Οταν επέρχεται [έχει επέλθει] συρρίκνωση της ανάγνωσης, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει προηγηθεί κακή ποιότητα κειμένων και, άρα, κακή επικοινωνία. Η έλλειψη επικοινωνίας δεν οφείλεται ούτε στη ραθυμία των αναγνωστών ούτε στην έλλειψη νηφαλιότητας ή ικανότητας όσων γράφουν. Κάτι άλλο συμβαίνει, έξω από την έκρηξη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ηλεκτρονικής ανάγνωσης. Αυτό δεν πρέπει να είναι άλλο από τον εκφυλισμό του ήθους, που έχει διαπεράσει και διατρώσει τις κοινωνικές σχέσεις και έχει αναχθεί σε πολιτικό προσόν, τουλάχιστον γι’ αυτούς που επιζητούν παντί τρόπω και σθένει τα δώματα της εξουσίας.

Ενας Αμερικανός ποιητής το έχει επισημάνει εδώ και πολλές δεκαετίες, ότι δηλαδή δεν μπορούν να υπάρχουν μεγάλα έργα εάν δεν υπάρχει το ανάλογο μεγάλο κοινό. Τις ευθύνες της επικοινωνίας τις επωμίζονται όλοι -και όσοι σιτίζονται απ’ αυτήν και όσοι δεν σιτίζονται παρά μόνο πνευματικά. Αρα το αίτημα για βελτίωση αφορά όλους. Είναι αυτό δυνατόν; Αυτό προέχει να μας προβληματίζει και όχι τόσο οι νέες μορφές γραφής και ανάγνωσης.

Η λειτουργία και της μιας και της άλλης είναι αναλλοίωτη, αιώνες τώρα. Και θα έλεγα ότι το αναγνωστικό κοινό είναι εκείνο που καθορίζει τους γράφοντες. Εάν το αναγνωστικό κοινό είναι ντουβάρια, αναγκαστικά όσοι γράφουν θα γράψουν όπως εάν απευθύνονταν σε ντουβάρια. Εάν είναι ξουράφια, θα πρέπει και οι γραφιάδες να οξύνουν τον νου τους και την πένα τους. Ετσι ανορθώνεται ο κώδικας επικοινωνίας, έτσι καθιερώνεται, εννοείται.

Αυτά δεν είναι ευκολίες -αλλά στις δυσκολίες αναπτύσσεται το πνεύμα, στους γρίφους, στους υπαινιγμούς και τα αινίγματα. Δεν προσπαθείται εδώ κάποια αποποίηση ευθυνών εκ μέρους των συγγραφέων, τουναντίον, καλούνται αυτοί να βοηθήσουν όσο μπορούν στην εκλέπτυνση της γραφίδας ώστε να ανοίξει η ορατότητα των αναγνωστών [και η δεκτικότητα] και άρα η ίδια η επικοινωνία.

Δεν έχει τελειώσει ακόμη η εποχή των εφημερίδων και αυτό δεν είναι κάποιο ξόρκι -η ποιότητα πάντα θα καταλαμβάνει τη θέση της σε κάθε εποχή, όσο κι αν αυτή είναι αλλοπρόσαλλη, αντιπαιδαγωγική και αντιπνευματική.

Ο Πλάτων έτρεμε μήπως η γραφή αφαιρέσει το μνημονικό από τους ανθρώπους, αλλά ο ίδιος τη γραφή χρησιμοποίησε για το έργο του. Οσοι σήμερα τρέμουν μήπως οι υπολογιστές εξορίσουν τις εφημερίδες και μειωθεί έτσι η αναλυτική, στοχαστική [βαθιά, έστω] ανάγνωση, ας πάψουν να τρέμουν και ας βελτιώσουν την επικοινωνιοσφαίρα [το ήθος]. Το ήθος δεν είναι κάτι που διδάσκεται.

Κατακτιέται, σαν κάθε τι πολύτιμο, σαν την ελευθερία π.χ. [αλλά εδώ ανοίγει άλλο κεφάλαιο]. Δεν τα παρέχει το κράτος αυτά τα πολύτιμα, δεν είναι κάτι σαν τις συντάξεις ή τα κοινωνικά επιδόματα, είναι το ίδιο το είναι της κοινωνικής συνύπαρξης· προκύπτουν από την άμυνα της κοινωνίας απέναντι στην ισοπεδωτική λογική του κράτους [και όσων πρόθυμα το υπηρετούν για ίδια συμφέροντα].

Πάλι το βάρος η κοινωνία καλείται να το σηκώσει, αρκεί να συνειδητοποιήσει ότι αυτή πραγματικά είναι η υπεύθυνη για τις αρετές [της], που πρέπει κάποια στιγμή να αναφανούν και να πλημμυρίσει ο τόπος -και ας θάλλουν ο ρεαλισμός και ο κυνισμός ότι κάθε τι είναι εφικτό προκειμένου να υφαρπάξει κάποιο κόμμα την εξουσία. Μετά μπορεί να γίνει λόγος για το μέλλον των εφημερίδων.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη χυδαιότητα της φυλλάδας «Μακελειό»
Η εμφάνιση τέτοιων φυλλάδων δεν είναι αυτή που οδηγεί τις κοινωνίες σε ξεπεσμό· αντίθετα, φαίνεται ότι είναι αποτέλεσμα του ξεπεσμού της κοινωνίας. Και όποιον πάρει ο χάρος, αφού δεν υπάρχουν στην ελληνική...
Για τη χυδαιότητα της φυλλάδας «Μακελειό»
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο συγγραφέας, ο αναγνώστης, ο σεβασμός
Εάν οι εφημερίδες μπουν στη «λογική» του διαδικτύου, τότε, κλάφ’ τα Χαράλαμπε. Είναι ηλεκτρονικό, λένε, το μέλλον του Τύπου. Και, πάλι, τι σημαίνει αυτό; Οτι δεν χρειάζεται το συντακτικό και η γραμματική της...
Ο συγγραφέας, ο αναγνώστης, ο σεβασμός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον άρτο του πνεύματος
Οποιος δεν διαβάζει κινδυνεύει να γίνει δούλος ευκολότερα από όσους αναζητούν την ελευθερία μέσα από την τέχνη και τα γράμματα· έλα όμως που αυτά απαιτούν κόπο, πειθαρχία, διάλογο και πολλά που δεν είναι...
Για τον άρτο του πνεύματος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μητρότητα, ύβρις, ολοκληρωτισμός
Το να του παγώνει, όμως, το αίμα (του ίδιου μόνο, ευτυχώς) επειδή δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μία κυρία θα μπορούσε να είναι μητέρα (ό,τι πιο «ιερό» για μια οποιαδήποτε γυναίκα: η μητρότητα), ε, ξεπερνά την...
Μητρότητα, ύβρις, ολοκληρωτισμός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πώς μπορούν να σωθούν οι εφημερίδες
Η αδυναμία έκδοσης, έστω για μία ή δύο μέρες, λόγω οικονομικών (;) προβλημάτων δύο «ιστορικών» εφημερίδων («Τα Νέα» - «Εθνος») συγκλονίζει, τουλάχιστον όσους πίστευαν ή πιστεύουν στην αντιεξουσιαστική φύση του...
Πώς μπορούν να σωθούν οι εφημερίδες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Επαναξιολόγηση
Ο καιρός ήλθε και μας βρήκε ή η ανάγκη μάς ώθησε να έλθουμε σε επαφή μαζί του (απόλυση, ανεργία κ.λπ). Η συνάθροιση απολυμένων «έστησε» μια νέα εφημερίδα βασισμένη στην ισότητα (ισοτιμία κ.τ.τ.). Ενα θαυμάσιο...
Επαναξιολόγηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας