Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μουσικοί δρόμου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μουσικοί δρόμου

  • A-
  • A+

Από το χθεσινό, θαυμάσιο, ρεπορτάζ του συνάδελφου Απόστολου Λυκεσά για τους μουσικούς του δρόμου [ενίοτε, λέει, προσάγονται στα αστυνομικά τμήματα και τους ασκούνται ποινικές διώξεις για το αδίκημα της επαιτείας!], συγκρατώ το εξής από το κείμενο που απέστειλε στην Εισαγγελία ο Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος – ιδρύθηκε το 1922 και αριθμεί 3.300 μέλη: «Οι μουσικοί του δρόμου είναι κατά κύριο λόγο οι νεαροί μαθητές του μουσικού σχολείου, οι φοιτητές του μουσικού τμήματος του πανεπιστημίου και οι σπουδαστές των ωδείων, που θέλουν να θέσουν την τέχνη τους στη δοκιμασία της ανοιχτής ακρόασης στον δρόμο, μετρώντας τρόπον τινά την αποδοχή της μουσικής τους από το κοινό...».

Ας πούμε ότι αυτό δεν ισχύει [που ισχύει!]. Είναι κι άλλοι, όμως. Οσοι έχασαν τη δουλειά τους και προτιμούν να παίζουν με αξιοπρέπεια στον δρόμο παρά να βυθιστούν στην κατάθλιψη και να νιώσουν αποκλεισμένοι από την κοινωνία. Αυτά προφανώς είναι ψιλά γράμματα για εκείνους που προέβησαν στη δίωξη. Μένω στο ότι οι μουσικοί θέτουν σε δοκιμασία την τέχνη τους. Αυτό νομίζω είναι η πεμπτουσία της υπόθεσης και όχι ποιοι συναπαρτίζουν τους μουσικούς του δρόμου.

Ετσι, μόνο έτσι αποκτά σημασία η τέχνη, όταν δοκιμάζεται στον δρόμο και όχι όταν μας σερβίρεται έτοιμη από δισκογραφικές εταιρείες με τη συναίνεση [βεβαίως!] των «επίσημων» μουσικών της χώρας. Το αυτό [θα έπρεπε να] ισχύει για κάθε μορφή τέχνης, εάν θέλει να είναι λαϊκή, δηλαδή παγκόσμια. Το λαϊκό είναι παγκόσμιο, για όσους το έχουν αμελήσει [ή δεν το κατάλαβαν ποτέ στη ζωή τους].

Ανασύρω από παλιό κείμενο της δεκαετίας του ’70 μερικές αράδες του συγγραφέα Γιώργου Μανιάτη για το ελληνικό τραγούδι: «Λαμβάνει χώρα στο σπίτι με τους ηχολήπτες, το στούντιο της φωνογραφικής εταιρείας, ενώ στα σπίτια μας μπαίνει έτοιμο και σκοτωμένο, θνησιγενές. Δεν αφήνουν τ α τ ρ α γ ο ύ δ ι α ν α ζ ή σ ο υ ν, να αναπτυχθούν σαν κανονικοί οργανισμοί, να λειανθούν από τη χρήση που θα τους γίνει, να διορθωθούν από την ποικιλία των εκτελέσεων και ύστερα να μπουν στο μουσείο (στον δίσκο)»– η αραίωση δική μας.

Προφανώς η Θέμις αλλά και η Τέχνη σήμερα αγνοούν τον ρόλο που έχει παίξει η ελληνική μουσική στη διατήρηση του ελληνικού στοιχείου, περισσότερο και από τη γλώσσα – δεν μιλάμε για τη βίαιη διείσδυση των ξένων θρησκειών στον ελληνισμό και την πλήρη επικράτησή τους [χριστιανισμός και λοιπές...].

Οι μουσικοί του δρόμου διασώζουν την τέχνη και την παράδοση, είναι οι σύγχρονοι ομηρικοί αοιδοί, οι άνθρωποι που με το ταλέντο τους [και τη σπουδή τους] συνέχουν ξεχαρβαλωμένες και απολίτιστες εν γένει κοινωνίες, αυθαδιάζουν στον σφαλερό τρόπο παραγωγής και διαδίδουν μιαν άλλη, ελεύθερη, ανεξάρτητη, ανθρώπινη επικοινωνία. Χρειαζόμαστε πολλές «ανασκαφές» και πολλές δοκιμασίες ώστε να ξαναγίνουμε σοβαροί. Οπως και ο συνάδελφος, προσυπογράφω το κείμενο του Συλλόγου Μουσικών Βορείου Ελλάδος.

 

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τις εξαρτήσεις
Αν κάποιο συγγενικό ή φιλικό σας πρόσωπο αντιμετωπίζει οποιοδήποτε πρόβλημα εξάρτησης και επιθυμεί να ζητήσει βοήθεια ή απλά να μιλήσει γι' αυτό, μπορεί να απευθύνεται στα γραφεία του Προγράμματος Προαγωγής...
Για τις εξαρτήσεις
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πάτρα-Πύργος, δρόμος-κόλαση
Τρόμαξα στην κυριολεξία. Πάγωσα. Να οδηγείς νύχτα σε αυτόν τον [ο Θεός να τον κάνει] δρόμο είναι σαν να θέλεις να αυτοκτονήσεις. Κατ' αρχάς στενεύει απότομα αφαιρώντας από τον οδηγό την άνεση των δύο...
Πάτρα-Πύργος, δρόμος-κόλαση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες...
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη μουσική της Κερατέας γης
Παραμένουν μεγάλες αγάπες στα Χανιά το καφενείο Μελτέμι και το μπαρ Φαγκότο -επίσης οι ξενόφερτοι, αλλά ζουν πολλές δεκαετίες εκεί, γιατροί του. Ο ένας εξ αυτών ήταν συνδημιουργός του Εθνικού Συστήματος Υγείας...
Για τη μουσική της Κερατέας γης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι ταξιτζήδες...
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο κύριος Σπίρτζης εννοείται, προέτρεψε τους οδηγούς ταξί στη Θεσσαλονίκη να μετατρέψουν τα οχήματά τους σε εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ, μάλλον του πρωθυπουργού του ιδίου, που...
Οι ταξιτζήδες...
Η διέλευση οδηγεί που οδηγεί στο θάνατο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αφασία που οδηγεί στον θάνατο
Και αν οι δημοτικές αρχές κοιμούνται, δεν υπάρχουν νουνεχείς άνθρωποι [σύλλογοι ή πρόσωπα] να τοποθετήσουν μόνοι τους κάποια πινακίδα; Τι θα πει οι ντόπιοι το ήξεραν; Τι βαρβαρότητα είναι αυτή; [Αν και, εδώ...
Η αφασία που οδηγεί στον θάνατο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας