Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενας κόκορας στα Πατήσια
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας κόκορας στα Πατήσια

  • A-
  • A+

Προηγήθηκε το κελάηδισμα του κοτσυφιού. Πρωί πρωί στην Αθήνα, ανάμεσα στους βόμβους της πόλης ακούστηκε η μελωδία. Εβρεχε. Επινα καφέ στη βεράντα μ’ ένα λιτό πανωφόρι - Ιούνιος μήνας!

Στο μικρό πάρκο, απέναντι από τα πρακτορεία του ΚΤΕΛ, τρία πρεζόνια, κουλουριασμένα, σφιχταγκαλιασμένα, προσπαθούν να προστατευτούν από τη βροχή κάτω από ένα πεύκο. Λεωφορεία πάνε κι έρχονται.

Οσοι περιμένουν στις στάσεις γίνονται μούσκεμα από τα νερά που εκσφενδονίζουν οι τροχοί των οχημάτων. Φωνές. Στριγκλιές. Βλαστήμιες.

Ενα συνηθισμένο, υπέροχο, αθηναϊκό πρωινό. Ως γνωστόν οι πλείστοι οδηγοί είναι απαίδευτοι και, άρα, αναίσθητοι.

Κοπάζει η βροχή σιγά σιγά. Παύει ο κότσυφας να λαλεί. Και μες στη σιγαλιά του τοπίου κατισχύει άλλη λαλιά, ενός κόκορα - όλα, ξαφνικά, επανανοηματοδοτούνται.

Αρχίζει κανείς να σπαρταρά από τους ήχους της πετεινής λαλιάς. Η μουσική καλείται να ξαναβρεί την αυθεντία της - όσοι τη «θεραπεύουν», εννοείται.

Πού ζει αυτός ο κόκορας; Εχει τον ορνιθώνα του; Τι θέλει το χωριό στην πόλη, στην πρωτεύουσα, παρακαλώ;

Οποιαδήποτε απάντηση βεβαίως θα είναι προϊόν αυταπάτης. Ας μη γελιόμαστε εντούτοις· έμπλεο μικρών χωριών είναι το άστυ - λείπουν, σαφώς, τα τυπικά του χωριού γνωρίσματα: η αυλή, οι κοτούλες, τα ζαρζαβατικά. Και όσοι -τυχεροί;- διαβιούν σε μονοκατοικίες αποφεύγουν τα τυπικά τοπικά [τους].

Το κικιρίκου σταματά την κίνηση, όχι ανθρώπων και οχημάτων· την κίνηση της σκέψης εννοείται. Για στιγμές μονάχα; Ναι, γιατί, λίγη είναι η αιωνιότητα των στιγμών, μάλιστα οχτώ η ώρα το πρωί στην Αθήνα; Ποια κλάξον και ποιοι άλλοι απαίσιοι ήχοι;

Η πετεινή αυδή επικαλύπτει κάθε ηχορύπανση, μετακινεί, μεταφέρει σε άλλες εποχές.

Η «εξέλιξη» δεν σημαίνει ότι η μία εποχή σνομπάρει ή καταστρέφει την προηγούμενη. Κατά έναν παράδοξο τρόπο συνυπάρχουν η παράδοση με την εξέλιξη. Και δεύτερο «κοκόρισμα», λίγο πιο βραχνό αυτή τη φορά - τελείως αληθινό· έτσι μου ’ρχεται να ροβολήσω στη γειτονιά και να βρω αυτόν τον ανατροπέα της καθημερινότητας, αυτόν τον τρυφερό μουσικάντη της ελληνικής παράδοσης.

Και τρίτο και τέταρτο μουσικό άκουσμα. Αρέσκεται να βροντοφωνάζει την παρουσία του [την εξουσία του;].

Αναρωτιέμαι: αλαφιάζονται, αναστατώνονται, έστω, κάπως οι περίοικοι; Καταλαβαίνουν την ηχητική-μουσική διαφορά; Επιστρέφουν, για λίγο, στον γενέθλιο τόπο, στις ρίζες τους;...

Ηλιος εμφανίζεται. Ησυχία. Λέω, πάει, τέλειωσε η μονωδική συναυλία. Και όμως. Ο πετεινός επανέρχεται, δριμύτερος, με απανωτές διθυραμβικές μολπές.

Σκέφτομαι, με λύπη, ότι οι πλείστοι εξ ημών γνωρίζουμε τη λέξη κόκορας από τη βουλιμική έκφραση «κόκορας κοκκινιστός με μακαρονάδα».

Ισως και από τον Πέτρο του Ιησού, που πριν αλέκτορα φωνήσαι τρεις φορές απαρνήθηκε τον δάσκαλό του. Μερικοί ίσως και από τον συμβολισμό [αρνητικό] του λοφίου του. Λίγοι πάντως τον έχουν α ν τ ι μ ε τ ω π ί σ ε ι στη ζωή τους - δεν είναι υπερβολή.

Σπαραχτική ακούγεται η ακέλαδος φωνή του, τόσο ανοίκεια πια, τόσο ξένη για τα «γούστα» και τις αστικές μας προτιμήσεις. - Ελεος, μ’ αυτόν τον τυχοδιωκτικό ορθολογισμό που μας δέρνει. Τόσο πολύ λησμονήσαμε τη μουσική της φύσης;

Η ζωή τρέχει ιλιγγιωδώς - καλπάζει θα λέγαμε, με φυσικούς τρόπους μιλώντας· εξασθενεί η φωνή του πτηνού, συνθλίβεται. Κρίμα.

Ξύπνησε όμως το κομισμένο παρελθόν, έφερε στην επιφάνεια [επιφάνεια!] τη φυσική ροή των πραγμάτων.

Κόκορας στα Πατήσια: ένας επαναστατικός φωνητικός άγγελος.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eνα μυρμηγκάκι στις φλόγες
Σκυλιά κι ελέφαντες καταδίωκαν όσους προσπαθούσαν να βοηθήσουν τον φτωχό Αβραάμ από τις φλόγες, ενώ βασιλικοί, άγριοι αετοί επόπτευαν αντικαθεστωτικές ενέργειες. Μέσα σ’ όλη την ασφυξία και τον χαλασμό ένα...
Eνα μυρμηγκάκι στις φλόγες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
Η βία δεν (θα ‘πρεπε να) αρμόζει στο ανθρώπινο είδος, τουλάχιστον απ’ όταν αυτό ανακάλυψε τον λόγο και την τέχνη, τον πολιτισμό. Η τέχνη εκλαμβάνεται όχι ως αισθητική απόλαυση μόνο ή ανίχνευση της ομορφιάς,...
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
To μεγαλείο των μεγαλουπόλεων
Φίλοι από τα καφενεία και τα ουζερί του κέντρου προσφέρονται να κάνουμε παρέα. Οι συζητήσεις κορυφώνονται· έχουν πάθος και αναζητούνται, οπωσδήποτε, απαντήσεις (και πού να τις βρεις;). Το ερώτημά τους συνεχώς...
To μεγαλείο των μεγαλουπόλεων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η σύγχυση που κάνει βόλτες
Φρόνιμον ονόμαζαν οι σύγχρονοι του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη τον πολιτικόν, αυτόν που ήταν ταυτοχρόνως ταχύς και εύστοχος, που κοιτάζει, την ίδια ακριβώς ώρα, μπροστά και πίσω· να έχει δηλαδή την πείρα του...
Η σύγχυση που κάνει βόλτες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το άλογο και η γκρι απόχρωση
Είναι αλήθεια επίσης αυτό που λένε, ότι μερικές φορές η ζωή είναι ανώτερη από την τέχνη. Τι είναι η ατομική φαντασία μπροστά στην απροσδόκητη κοινωνική;
Το άλογο και η γκρι απόχρωση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γύψος, η σκυλίτσα, η συγγνώμη
Το μισό του σώμα, από τη μέση και πάνω, ήταν καλυμμένο με γύψο, μαζί και το ένα του χέρι. Με το ελεύθερο, κρατούσε με λουράκι μία μικρή σκυλίτσα, πανέμορφη. Κουρασμένος προφανώς, καθόταν σε ένα παγκάκι έξω από...
Ο γύψος, η σκυλίτσα, η συγγνώμη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας