Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αιρετικά βιβλία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αιρετικά βιβλία

  • A-
  • A+

Από τη βιασύνη μου και την αγωνία μου θα έλεγα να γράψω κάτι υπερασπιστικό για τους 31 εκδότες, που εκθέτουν πρωτοποριακά και αιρετικά βιβλία, ενισχυτικά του στοχασμού, της καλλιέργειας και της πολιτικής τέχνης,... εγκαινίασα την έκθεσή τους μία εβδομάδα νωρίτερα. Ζητώ συγγνώμη από τους διοργανωτές και τους αναγνώστες, εκ των οποίων μερικοί -δικαίως- διαμαρτυρήθηκαν [φιλικά...].

Η έκθεση με τίτλο Δεύτερο Θερινό Βιβλιοστάσιο ξεκίνησε την προηγούμενη Πέμπτη και θα διαρκέσει ώς αύριο. Εχουμε χρόνο -σήμερα και αύριο- να την επισκεφτούμε! [Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Αη Στράτη, Αγίων Ασωμάτων 31, Κεραμεικός]. Πρόκειται για ένα αυτο-οργανωμένο εγχείρημα, με βιβλία «εκτός των τειχών» [αρκετά έχουν παρουσιαστεί στις Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις της «Εφ.Συν.»].

Ας πάμε· ας ταρακουνηθούμε λίγο και να πάμε - είναι και που η Αθήνα έχει ανακηρυχτεί Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου 2018· ας δείξουμε μεγαλοθυμία προς τους εκδότες, την ανάγνωση, την παγκοσμιότητα που μας έτυχε [και επίσης προς την ελληνική γλώσσα, τη γλώσσα της επιστήμης του δυτικού πολιτισμού].

Στον Ομηρο, να θυμηθούμε, η λέξη κόσμος σήμαινε σκελετός, στους ποιητές και φιλόσοφους έγινε κόσμος με τη σημερινή του έννοια. Η φύσις ήταν μόνο η μαγική ιδιότητα ενός φυτού, στους μεταγενέστερους απόκτησε την οικουμενικότητα που έχει ώς τις μέρες μας. Εχουμε ακόμη: γη, έρως, άπειρον, λόγος, ουσία, εντελέχεια, νείκος κ.λ., που έχουν διεισδύσει από τότε στον ανθρώπινο πολιτισμό - και επικρατούν ήσυχα, πειστικά, όμορφα.

Πρόκειται, σημειώνει κάπου ο Ισπανός καθηγητής Fransisco R. Adrados, «για τη διάδοση του πλούσιου κόσμου των αφηρημένων συστημάτων στις μεταγενέστερες φιλοσοφίες». Μην υπολειπόμεθα της γλώσσας μας. Γράφει ο ίδιος καθηγητής: «Η Ελληνική δεν εξακολουθεί να ζει σήμερα μόνο στην Ελλάδα, αλλά έχει μία δεύτερη ζωή: το αλφάβητό της, το λεξιλόγιό της, το συντακτικό της, τα λογοτεχνικά της είδη είναι παρόντα σε όλες τις γλώσσες. Είναι κατά κάποιον τρόπο, μετατροπές ή καινούργιες μορφές -όπως έλεγαν οι Ινδοί- στις οποίες τα Ελληνικά εξακολουθούν να ζουν».

Τι είναι σήμερα η Νεοελληνική; Δημοτική με λόγια στοιχεία. «Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η Ελληνική ενοποιήθηκε. Και είναι σημαντικό το γεγονός ότι στις χειρότερες στιγμές της η Ελληνική ίσως είχε παρακμάσει, αλλά η λόγια Ελληνο-Λατινική εισέβαλε σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Ηττημένη στο σπίτι της -προσωρινά- η Ελληνική κατέκτησε τον κόσμο. Και τελικά αναστήθηκε με δυναμική ζωντάνια στην πατρίδα της» [Ιστορία της Ελληνικής Γλώσσας - Από τις απαρχές ώς τις μέρες μας, εκδόσεις Δημ. Ν. Παπαδήμα].

Πόσοι καταλαβαίνουμε τι-ακριβώς-εννοεί-ο Ισπανός καθηγητής; Πόσοι Ελληνες σεβόμαστε την ελληνική γλώσσα; Ελληνες όχι με τα μυαλά της κυρίας Διαμαντοπούλου, κάποτε περσόνας της πολιτικής σκηνής, αλλά απλοί, καθημερινοί άνθρωποι με κάποιο τουλάχιστον αλάφιασμα όταν κάνουν χρήση της πολύτιμης αυτής γλωσσικής κληρονομιάς. Δεν γίνεται λόγος για τη χρήση [άθλια] της ελληνικής δημοσιογραφικής γλώσσας [κυρίως στην τηλοψία].

Θα επισκεφθώ την έκθεση - κάπως πρέπει να εξιλεωθώ για το σφάλμα μου [αλλά θα πήγαινα ούτως ή άλλως· είναι εκεί φίλοι].

  

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
Το σπουδαίο σε αυτό το βιβλίο είναι ότι μιλούν οι μαθητές του καθηγητή και όχι διακεκριμένοι συνάδελφοί του με διεθνές κύρος [παρ’ ότι συχνά τους καλούσε στο πανεπιστήμιο]. Και μιλούν με απέραντο σεβασμό και...
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεταμνημονιακά
«Εξοδος αδιέξοδος» [το δέλτα της αδιεξόδου αντεστραμμένο και κεφαλαίο] είναι ο τίτλος του βιβλίου που μόλις κυκλοφορήθηκε από τις εκδόσεις Τόπος. Υπότιτλος: «Η κληρονομιά των μνημονίων και οι ανοιχτοί...
Μεταμνημονιακά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Κονδύλης και η γενιά του ’60
​Η πνευματική διαδρομή του Παναγιώτη Κονδύλη, εξέχοντος διανοητή [1943-1998], προσεγγίζεται έως τώρα ιδεαλιστικά κυρίως και όχι ιστορικο-υλιστικά, έξω από τις κοινωνικές συνθήκες. Το επιχειρεί αυτό στο...
Ο Κονδύλης και η γενιά του ’60
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Δημιουργικότητα και καθημερινότητα
Με επιπλήττει συχνά πυκνά φίλος εκδότης γιατί δεν δίνεται, εκ μέρους μου, χώρος στη δημιουργικότητα των Ελλήνων και αντίθετα, με έμφαση, δέχεται επιθέσεις το πολιτικό σύστημα. «Τα ξέρουμε αυτά –συνηθίζει να...
Δημιουργικότητα και καθημερινότητα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Διανοούμενοι...
Τι πάνε και εκδίδουν; Βάλθηκαν όλοι να χαλάσουν τη σούπα της κυβερνώσας Αριστεράς; Δεν περίμεναν ώς τον Αύγουστο, τότε που θα απαλλαγούμε από την εποπτεία; Κυρίως: Δεν σκέφτηκαν μήπως «εκνευριστούν» -τώρα, που...
Διανοούμενοι...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο αντιπρόσωπος
Τα συχαρίκια, γράφτηκε (τίτλος: «Ο ξακουστός Γκωντισάρ») πριν από δύο αιώνες (1830) -και κάτω υπό πίεση- από τον Γάλλο μυθιστοριογράφο (εν προκειμένω οξυνούστατο δοκιμιογράφο) Ονορέ ντε Μπαλζάκ. Εκδόθηκε...
Ο αντιπρόσωπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας