• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.8°C / 31.9°C
    3 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 28.5°C
    2 BF
    58%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 30.9°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 29.2°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 23.5°C / 29.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 26.5°C
    0 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    38%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.5°C / 28.8°C
    2 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 24.0°C
    1 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 27.8°C
    2 BF
    61%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.4°C / 28.9°C
    0 BF
    45%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.5°C / 29.4°C
    2 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.7°C / 23.8°C
    4 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.7°C / 32.1°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 23.3°C
    3 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 24.2°C / 26.7°C
    3 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    50%
EUROKINISSI/ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χαρά και θρήνος της μουσικής

  • A-
  • A+

Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής λέμε. Και τι εννοούμε; Μουσικές συναυλίες στην πόλη και τελειώνει εκεί το όλο θέμα. Ισχύει -αλλά σε αυστηρά προσωπικό επίπεδο- η ρήση του Νίτσε ότι «ζωή χωρίς τη μουσική θα ήταν μία πλάνη», ένα λειψό πεδίο συνείδησης και βρυχηθμών ταυτόχρονα. Η μουσική φαίνεται να ξεκίνησε με την πρώτη συμπαντική έκρηξη. Τι βουή -φανταζόμαστε- και τι διακυμάνσεις, τι φριχτοί βομβισμοί αλλά και τι αστρικές μελωδίες.

Ελεγε ο Πλάτων ότι όλες οι μεγάλες κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις ήσαν απόρροια των εξελίξεων στους μουσικούς τονισμούς και στα μουσικά μέτρα, επηρεασμένος από τον Δάμωνα βεβαίως, αρχηγέτη των μουσικών την εποχή του Περικλή. Μπορεί να είναι κι έτσι, πάντως η μουσική, πριν από τη γλώσσα, εμφανίζεται να είναι η διάσωση του ελληνικού πολιτισμού, παρ' όλες τις υποδουλώσεις του -ποτέ δεν έπαψαν να χορεύουν οι πρόγονοι, είτε με τον δημοτικό είτε με τον αστικό [ρεμπέτικο] τρόπο. Ο ζεϊμπέκικος είναι χορός της Μεσογείου, μάλιστα ανατρεπτικός και όχι τουρκικός όπως μινυρίζουν διάφοροι καρεκλοκένταυροι της μουσικής παιδείας των Ελλήνων.

Οι πρώτοι Λυρικοί ήσαν ταυτόχρονα στιχουργοί, μουσικοί [με λύρα ή με αυλό συνόδευαν τα ποιήματά τους] αλλά και διδάσκαλοι χορού. Μουσική - ποίηση - χορός ήταν ένα και το αυτό· έτσι λένε οι μετρικοί και φιλόλογοι [πολύ λίγοι, είναι γεγονός, και κυρίως αλλοδαποί -υπάρχουν όμως και λαμπρές ελληνικές περιπτώσεις, άγνωστες εν πολλοίς]. Δεν έχει δοθεί η απαραίτητη προσοχή στη μουσική γραμματεία της χώρας. Και ενώ υπάρχουν πολλά μουσικά ταλέντα τις τελευταίες δεκαετίες, δεν προχώρησαν με βάση την παράδοση αλλά με τα ξενόφερτα κυκλοθυμικά [που ήσαν απαραίτητα αν ήθελαν να ακολουθήσουν την ταχύτητα των καιρών -και την απόγνωσή τους] τραγούδια. Μ’ αυτόν τον τρόπο [μπουάτ και εν συνεχεία «έντεχνο»] μας κάθισαν στο σκαμνί, απαγορεύοντάς μας να λικνίσουμε σώματα και ψυχές.

Τα λαϊκά πανηγύρια, ευτυχώς, έσωσαν τη μεταρσιωτική ανύψωση των σωμάτων έστω και με χονδροειδή δημοτικά ή ευτελή ζεϊμπέκικα και τσιφτετέλια. Ο ρυθμός, ως αποδείχτηκε, δεν χάθηκε ποτέ, παρά τους πολλούς αιώνες υποδούλωσης από αλλόγλωσσους και αλλόθρησκους. Η μουσική ήταν η μόνη που σεβάστηκαν οι χριστιανοί ολετήρες -και αυτό γιατί ήθελαν να συνοδεύσουν κάπως τους εκκλησιαστικούς ύμνους· πού να έβρισκαν οι αγράμματοι, οι άμουσοι τα μουσικά μέτρα αν όχι στην αρχαία μουσική;

Η μουσική γλώσσα είναι αδελφή της φωνητικής ή αρδεύεται από άλλα σημεία του σώματος; Είναι το σώμα μουσικό σημείο; Είναι μουσικό όργανο; Είναι μελωδία οι κινήσεις των μελών του σώματος; Τέτοια ώρα τέτοια λόγια θα πει κανείς. Οι περισσότεροι μουσικοί μιλάνε για την αστική [άρχουσα] τάξη, χωρίς να το υποψιάζονται ίσως. Αν τους πεις και τίποτα θα πέσουν να σε κατασπαράξουν. Αυτοί; Οι ανατροπείς αξιών και παραδόσεων; Σιγά, μη σπάσουμε τ’ αυγά [του ταλέντου των].

Ευτυχώς, το αισθητήριο των νέων τους άνοιξε τα μάτια και χορεύουν άφοβα πλέον χωρίς συμπλέγματα τους ελληνικούς λαϊκούς χορούς [που έρχονται από τον Ομηρο, τον Αρχίλοχο, τον Αλκμάνα και τους άλλους όλους]. Είναι αρχεγονία [και στη συνέχεια γούστο] η μουσική -όχι ξεκούρντιστες κιθάρες. Θεμέλιο παιδείας και όχι μοναχικά ταλέντα. Θρήνος και χαρά.

   

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νικόλας Ασιμος
Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό.
Νικόλας Ασιμος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες...
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα κάψαλα και ο κλήδονας στη Λέσβο
Κάψαλα: φωτιές που ανάβουν οι ντόπιοι του Αγίου Ιωάννη στις 24 Ιουνίου, συνήθως σε σταυροδρόμια κατά γειτονιές, με ανταγωνιστική διάθεση, καθώς κάθε γειτονιά «καίγεται» να ανάψει τη μεγαλύτερη φωτιά. Ολες οι...
Τα κάψαλα και ο κλήδονας στη Λέσβο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ορχηστές στην πλατεία Καρύτση
Δεν συντρέχει λόγος να αναφερθώ ονομαστικά στους ορχηστές. Οι περικλεείς γνωρίζουν από μόνοι τους. Στον χορό ανακαλύπτουν αυτό που είναι [αλλά τόσες έγνοιες γύρω μας δεν μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε]. Για...
Ορχηστές στην πλατεία Καρύτση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Μπρεχτ, ο Μόρισον και ο Περικλής
Νιώθει να πνίγεται μέσα στο σπίτι και μας τηλεφωνεί, αν τελειώσουμε νωρίς στην εφημερίδα να πάμε κάπου να πιούμε ένα ποτό. Κουβαλάει στην πλάτη του εβδομήντα εφτά χρόνια, αλλά η ψυχή του είναι αγέραστη,...
Ο Μπρεχτ, ο Μόρισον και ο Περικλής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας