Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο δεύτερο Θερινό Βιβλιοστάσιο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο δεύτερο Θερινό Βιβλιοστάσιο

  • A-
  • A+

Είμαστε όλοι προσκεκλημένοι στη μεγάλη αυτή γιορτή βιβλίου, που αρχίζει αύριο και θα διαρκέσει έως την Κυριακή 24 Ιουνίου, στο Μουσείο Εξορίστων Αη Στράτη [Αγίων Ασωμάτων 31, Κεραμεικός, Αθήνα].

Ενθουσιασμένοι οι διοργανωτές από την απόλυτη, όπως λένε, επιτυχία του περυσινού εγχειρήματος το επιχειρούν και φέτος ελπίζοντας προφανώς στην καθιέρωσή του ως θεσμού, που εναντιώνεται εντούτοις στις «θεσμικές» αναγνώσεις.

Εκεί θα παρουσιαστούν από όλους τους εκδότες που θα συμμετάσχουν όλα τα βιβλία τους, «βιβλία ιδιαίτερα και ανορθόδοξα, πέρα από τη λογοτεχνία του συρμού, βιβλία με ιστορίες ανείπωτες, βιβλία τολμηρά, χωρίς ημερομηνία λήξης».

Ποια είναι η «φιλοσοφία» των τριάντα τριών μικρών εκδοτικών οίκων που συνδιοργανώνουν τη γιορτή;

Ιδού: «Θέλουμε να δώσουμε το στίγμα ενός άλλου πολιτισμού, ενός άλλου “ήθους”, που προκρίνει την αυτο-οργάνωση, τη συνεργασία, τη συμπόρευση, την αμφισβήτηση, την αντίσταση, τη δημιουργία και την αλληλεγγύη».

Και ποιος είναι ο σκοπός τους, τι τους ώθησε να προβούν σε αυτήν την ωραία, είναι αλήθεια, ενέργεια;

Διαβάζουμε: «Επιθυμούμε το Θερινό Βιβλιοστάσιο 2018 να γίνει χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων και καλλιέργειας μιας νέας σχέσης με τον αναγνώστη. Πιστεύουμε αυτή η συνεργασία μας να συνεχιστεί και να διευρυνθεί σε ακόμη περισσότερα επίπεδα, ώστε να γίνει το ξεκίνημα για μια νέα άνθηση της “εκτός των τειχών” βιβλιοπαραγωγής».

Είναι που φέτος η Αθήνα ανακηρύχτηκε Παγκόσμια Πρωτεύουσα Του Βιβλίου 2018, που δίνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην όλη προσπάθεια, σαν ένα στοίχημα των διοργανωτών να αποδείξουν ότι όντως οι Αθηναίοι είναι φιλαναγνώστες, ότι η Αθήνα δίκαια αξιώθηκε αυτήν την τιμή.

Λένε ότι οι Ελληνες γενικά δεν διαβάζουμε -και δεν μελετάμε. Δεν είναι προς σχολιασμό αυτή η αυθαίρετη (;) αξιωματική απόφανση.

Μπορεί να καταβροχθίζουν λογοτεχνία εύπεπτη και απροβλημάτιστη -και αυτό διάβασμα είναι· μπορεί να έλκονται από αστυνομική λογοτεχνία και να αποστρέφονται ιστορικά και δοκιμιακά βιβλία.

Διαβάζουν. Κάθε ανάγνωση κάνει καλό, αρκεί να έχει ο αναγνώστης καλή διάθεση και να αγαπά την αναρχική συντηρητικότητα του βιβλίου.

Εδώ προκύπτουν δύσκολα. Είναι ο ελληνικός λαός εκπαιδευμένος να διαβάζει [ώστε να μάθει την καταγωγή του, την ιστορία του, την ταυτότητά του]; Η ανάγνωση, όπως και η συγγραφή, είναι εθνικά επαναστατικές πράξεις.

Ενας λαός οφείλει να ξέρει να διαβάζει [να κρίνει, να αμφισβητεί, να δικαιώνει]. Για να το καταφέρει αυτό απαραίτητοι είναι οι συγγραφείς εκείνοι που εκφράζουν την αγωνία για κατάκτηση εθνικής ταυτότητας, που είναι και μία αντίσταση στην ομογενοποιημένη ανθρωπινότητα και ισοπεδωτικότητα [οι δύο τελευταίοι όροι είναι κατανοητοί, ελπίζω].

Οπως είδαμε, οι μικροί αυτοί εκδοτικοί οίκοι πασχίζουν να φτιάξουν αναγνώστες, εννοείται να τους τέρψουν με την «ανορθοδοξία» των συγγραφέων που έχουν επιλέξει να εκδώσουν.

Ο αναγνώστης δεν είναι χάπατο, ξέρει να ξεχωρίζει ποιος τον σέβεται και αντιλαμβάνεται με τον δικό του μυστικό τρόπο την αξία ενός συγγραφέα και την ευσχημοσύνη που προκαλεί μέσα του η ανάγνωση του βιβλίου.

Εδώ και χρόνια μερικοί υποστηρίζουν -και, σε ό,τι με αφορά, έχουν δίκιο- ότι η ανάγνωση είναι η μόνη πράξη χωρίς καταστολή.

Εχουμε και λέμε: Τριάντα τρεις εκδοτικοί οίκοι, μπαρ, μουσική, κουβεντούλα -ίσως και χορός [για να κορυφωθεί η γιορτή].

 

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
Το σπουδαίο σε αυτό το βιβλίο είναι ότι μιλούν οι μαθητές του καθηγητή και όχι διακεκριμένοι συνάδελφοί του με διεθνές κύρος [παρ’ ότι συχνά τους καλούσε στο πανεπιστήμιο]. Και μιλούν με απέραντο σεβασμό και...
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι πολιτικοί αντίπαλοι... κι ο Αίσωπος
Ξεκινάμε με τον Αίσωπο, πολυταξιδεμένο, λένε, άντρα του 6ου π.Χ. αιώνα με κοφτερό μυαλό και σκωπτικό πνεύμα. Τους μύθους που του αποδίδονται δεν τους ξέρουμε όλους -είναι και πολλοί και καλοί. Ενας απ’ αυτούς...
Οι πολιτικοί αντίπαλοι... κι ο Αίσωπος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενα ξεχωριστό παζάρι βιβλίου
Ευκαιρία για σκέψη και στοχασμό δίνει το παζάρι βιβλίου, που διοργανώνουν μικροί εκδοτικοί οίκοι, μεθαύριο Κυριακή, στον Ελεύθερο Κοινωνικό Χώρο Nosotros [Θεμιστοκλέους 66, Εξάρχεια], σύρριζα στην πλατεία.
Ενα ξεχωριστό παζάρι βιβλίου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεταμνημονιακά
«Εξοδος αδιέξοδος» [το δέλτα της αδιεξόδου αντεστραμμένο και κεφαλαίο] είναι ο τίτλος του βιβλίου που μόλις κυκλοφορήθηκε από τις εκδόσεις Τόπος. Υπότιτλος: «Η κληρονομιά των μνημονίων και οι ανοιχτοί...
Μεταμνημονιακά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η ποίηση, ο πατέρας και ο γιος
«Οπου υπάρχει φόβος χάνεται η ελευθερία», διαβάζω στη νέα ποιητική συλλογή του συνάδελφου Γιάννη Παπουτσάκη «Στις ράγες της μνήμης» [εκδόσεις Βακχικόν] και αμέσως μετά: «Δεν καταφέραμε να αλλάξουμε τον κόσμο...
Η ποίηση, ο πατέρας και ο γιος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον ποιητή Μιχάλη Κατσαρό
Mε 175 σελίδες πλουσιότατες σε ύλη και ποιότητα κυκλοφόρησε το τεύχος 58 του περιοδικού Μανδραγόρας. Ξεχωρίζει αμέσως το αφιέρωμα στον ποιητή Μιχάλη Κατσαρό [1919-1998], με αφορμή τα είκοσι χρόνια από τον...
Για τον ποιητή Μιχάλη Κατσαρό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας