Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο κύκλος, η κούραση και η επανάληψη

Δημοσιεύεται η κούραση; Ανήκει στα στοιχεία της επικοινωνίας;

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο κύκλος, η κούραση και η επανάληψη

  • A-
  • A+

Αντιμέτωπος με το λευκό της οθόνης του υπολογιστή, έμφορτος πόνου ιδικού, πώς να αραδιάσεις λέξεις και φράσεις που να συνιστούν νόημα ή επικοινωνία; Διλήμματα που έχουν να κάνουν με την επιβίωση. Φρένες σε σύγχυση. Η γλώσσα να γίνεται δυσκοίλια, ωσαύτως και η ομιλία. Ολα έχουν τον κύκλο τους· πώς αλλιώς; Η κούραση και η επανάληψή της -αλλιώς: η επανάληψη και η κούρασή της. Δημοσιεύεται τούτη η κούραση; Ανήκει στα στοιχεία της επικοινωνίας; Ναι, θαρρώ, ειδικά όταν περιέχει ελαφρούς κραδασμούς συγκίνησης.

Οι αναγνώστες [πάντα] γνωρίζουν εάν η γραφή είναι βουτηγμένη στην αγωνία ή στη ματαιοδοξία· το κριτήριό τους είναι αλάνθαστο και ας μη συμμετέχουν οι περισσότεροι στη διαδραστική οικονομία του ευ-λογίζεσθαι και της σιωπηρής συνομιλίας. Δεν υπάρχουν γρίφοι στα κείμενα. Υπάρχει μεταφορά και υπαινικτικότης και αίνιγμα στα κείμενα -αυτά καλείται να αποκρυπτογραφήσει ο αναγνώστης [εάν εκνευρίζεται δεν είναι καλός αναγνώστης -και εάν ο συγγραφέας εκνευρίζει δεν είναι καλός συγγραφέας].

Πάντα οι εξορύξεις είναι δύσκολες και επίπονες, γεμάτες ιδρώτα και αίμα και λίγο οξυγόνο και θάνατο -όταν όμως το πολύτιμο μετάλλευμα [η συγκίνηση] βγαίνει στην επιφάνεια τα πρόσωπα όλων λάμπουν [και η καρδούλα τους, που ώς τότε είχε πάει στην κούλουρη]. Και τότε ανασαίνει το σύμπαν [η επικοινωνία -η κοινωνία].

Μέσα σε αυτές τις ανάσες μαθαίνει κανείς να εισπνέει και να εκπνέει, να γίνεται [καλύτερος] άνθρωπος. Μπορεί να ενοχλούν οι αγκύλες και οι παρενθέσεις, οι άνω τελείες, οι παύλες και τα αποσιωπητικά· είναι μια απελπισμένη προσπάθεια να μη χαθεί το πρόσωπο από την έντυπη επικοινωνία, να φανούν οι μορφασμοί και οι σιωπές [κυρίως οι σιωπές], να αναδειχτεί όλο το σώμα στις κινήσεις του και στην αμηχανία του.

Κυρίως να αναδυθεί ο ρυθμός και η προσωδία, το μέτρο και ο χορός, το βάδισμα και η ακινησία όλες δηλαδή οι άλλες, πλην γλώσσας, μορφές επικοινωνίας και συνύπαρξης: η αφή, η ακοή, η γεύση και η όσφρηση -για την όραση δεν γίνεται λόγος αφού είναι το βλέμμα των σωμάτων όλων μας, είτε γουστάρουμε τον πλησίον, είτε όχι.

Το κάθε κείμενο αναζητεί τον αναγνώστη του -και ο κάθε αναγνώστης αναζητεί τον συγγραφέα του [με εκατέρωθεν τιμιότητα και ανιδιοτέλεια]. Τα δύσκολα αρχίζουν όταν παύει να υπάρχει ο ένας εκ των δύο -τότε επέρχεται τομή στο χάος (της δημοσιογραφίας [sic]).

Τι σημαίνει τέμνεται το χάος; Δύσκολα να απαντήσει κάποιος -όμως η ερώτηση γεννήθηκε και αυτό μετράει [και δεν είναι άρες μάρες κουκουνάρες όλο τούτο το κατεβατό -εκ πόνου υφίσταται και πορεύεται].

Οταν τα σώματα είναι αντίκρυ γίνεται λόγος για αμεσότητα και ψυχολογικές παρατηρήσεις, όταν όμως είναι μακριά [οι αναγνώστες στην Ηπειρο λ.χ. ή στην Κούβα] καλείται η γραφή να υποκαταστήσει την πραγματικότητα -εδώ αρχίζουν τα δύσκολα [και οι αναπάντητες ερωτήσεις].

Πώς να συναντηθούν δύο σώματα γεωμετρικά ασύντακτα [και ασυνάρτητα]; Ούτε ο Πλάτων κατόρθωσε μια τέτοια συνάντηση παρότι εναντιώθηκε στη γραφή -οι ιδέες και το αγαθό εξακολουθούν να είναι επέκεινα της ουσίας. Το σώμα της γραφής είναι πάντα εδώ [νομίζουμε].

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο καθηγητής και το ευρωπαϊκό κατεστημένο
Ολα είναι πιθανό να συμβούν στον ελληνικό βίο. Δημοσιογράφοι, σοβαροί υποτίθεται, να αποδέχονται άκριτα κατασκευασμένες ειδήσεις, κραυγαλέα δηλαδή ψεύδη, και να τα αναμεταδίδουν στη σφαίρα της πληροφόρησης,...
Ο καθηγητής και το ευρωπαϊκό κατεστημένο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ιδιωτική τηλεόραση και πολιτισμός
Ποιον ακριβώς πολιτισμό παρήγαγαν οι ξεδιάντροποι καναλάρχες; Μήπως αυτόν της ρουφιανιάς, της ιδιοτέλειας, της διαπλοκής; Αυτά, όμως, δεν έχουν σχέση με τη βούληση του ανθρώπου και τη συνείδησή του· με την...
Ιδιωτική τηλεόραση και πολιτισμός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Στον καθρέφτη
Μετά τις δεκαετίες του ‘60-’70 οι διανοούμενοι είχαν πειστεί ότι εάν κάποιος σήμερα θέλει να επιβάλει δικτατορία δεν χρειάζεται στρατούς και τανκς, αρκεί να έχει υπό τον πλήρη έλεγχό του τα μέσα ΜΜΕ. Κήρυκας...
Στον καθρέφτη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «μικρές ανάσες» της επικοινωνίας
Παρακολουθώ μεσημεριανή ενημερωτική-ειδησεογραφική εκπομπή. Οι παρουσιαστές μάς λένε ότι θα ξεκινήσουν με «μερικές ανάσες» προτού υπεισέλθουν στα «σοβαρά» της πραγματικότητας. Μας δείχνουν ένα κάπως σκοτεινό...
Οι «μικρές ανάσες» της επικοινωνίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο εκπομπάρχης και οι καλεσμένοι του
Εκπομπές διαλόγου στην τηλοψία σπάνια παρακολουθώ· εκνευρίζει ότι οι συμμετέχοντες κραυγάζουν και μιλούν όλοι μαζί δημιουργώντας ένα θλιβερό και αποκρουστικό θέαμα, αδιαφορώντας εντυπωσιακά για την...
Ο εκπομπάρχης και οι καλεσμένοι του
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νέος, σκληρός, δεξιός λαϊκισμός
Στο δικό του προφανώς θολωμένο μυαλό έβλεπε οράματα και θάματα να συμβαίνουν στα «υπόγεια» του Μαξίμου: πλέμπα δημοσιογράφων να λείχει τα υποδήματα ενοίκων του κτιρίου, βαρεμένους από την κατανάλωση χασίς και...
Νέος, σκληρός, δεξιός λαϊκισμός

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας