Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο αντιπρόσωπος

Ο αντιπρόσωπος

  • A-
  • A+

«Επάγγελμα άγνωστο στο παρελθόν, είναι πλέον από τις πιο παράξενες φιγούρες που έπλασαν τα ήθη του καιρού μας. Δεν είναι άραγε προορισμένος, κατά μία έννοια, να σημαδέψει τη μεγάλη μετάβαση, η οποία, για όσους ξέρουν να παρατηρούν, συναρθρώνει την εποχή των υλικών επιτευγμάτων με εκείνη των επιτευγμάτων του πνεύματος;

Ο αιώνας μας θα αντικαταστήσει την κυριαρχία της απομονωμένης δύναμης, που βρίθει από πρωτότυπες δημιουργίες, με την ηγεμονία της ομοιόμορφης αλλά ισοπεδωτικής δύναμης, η οποία εξισώνει τα προϊόντα, παράγοντάς τα μαζικά, και υπακούει σε μια μονοδιάστατη σκέψη, τελευταία έκφραση των κοινωνιών.

»Επειτα από μια περίοδο άκρατης ελευθεριότητας και διάχυσης του πνεύματος, μετά τις τελευταίες προσπάθειες πολιτισμών να σωρεύσουν τους θησαυρούς της γης σ’ ένα σημείο, η έλευση του σκότους της βαρβαρότητας δεν είναι άραγε φυσικό επακόλουθο; Ο αντιπρόσωπος διακινεί τις ιδέες, τις βάζει σε αντιπαράθεση· αρπάζει από το φωτεινό κέντρο μια δέσμη ακτίνων και τις σκορπίζει στους αποκοιμισμένους πληθυσμούς. Αυτός ο πυρσοφόρος είναι ένας αδαής σοφός, πλανημένος κατεργάρης, δύσπιστος ιερέας, ο οποίος, εξ αυτού του λόγου, μιλάει καλύτερα για τα μυστήρια και το δόγμα του. Παράξενη φιγούρα!

»Δεν εξετάζει τίποτα σε βάθος· από ανθρώπους και τόπους συγκρατεί μονάχα τα ονόματα· στέκεται στην επιφάνεια των πραγμάτων· έχει τον δικό του τρόπο να τα γέρνει όλα στα μέτρα του· τέλος, το βλέμμα του γλιστράει πάνω στα αντικείμενα χωρίς να τα διαπερνά. Ενδιαφέρεται για τα πάντα και τίποτα δεν τον ενδιαφέρει.

Χλευαστικός και σκωπτικός, φαινομενικά φιλικός με όλα τα κόμματα είναι γενικά πατριώτης στο βάθος της ψυχής του. Εξαίρετος μίμος, καταφέρνει να ενδύεται διαδοχικά το χαμόγελο της αφοσίωσης, της ευχαρίστησης, της φιλοφροσύνης και να το εγκαταλείπει για να ξαναβρεί τον αληθινό του εαυτό, τη φυσιολογική κατάσταση που τον γαληνεύει.

»Μεγαλοσχήμων του επιχειρηματικού κόσμου προς όφελος του οποίου λειτουργούν, κροταλίζουν, καλπάζουν τα ευφυή έμβολα της ατμομηχανής που ονομάζεται Κερδοσκοπία... Αυτός, ο κόσμος και η γλώσσα του... Γνωρίζετε το Είδος, ιδού και το Ατομο».

Προς στιγμή σκέφτηκα να παραθέσω το ώς άνω κείμενο υπό μορφή ερωτήματος: Πότε γράφτηκε και ποιος είναι ο συγγραφέας του. Διαβάζοντάς το στο σύνολό του (97 σελίδες, μικρού σχετικά σχήματος) απόλαυσα τη ρέουσα γλώσσα του μεταφραστή και την οξυδέρκεια του συγγραφέα, που όχι μόνο «διαβάζει» την εποχή του αλλά και μπορεί να διαβλέπει την κοινωνία του μέλλοντος. Στην αρχή νόμιζα ότι διάβαζα αποσπάσματα από έργο του Παναγιώτη Κονδύλη (μαζική παραγωγή, ομοιόμορφη - ισοπεδωτική δύναμη, μονοδιάστατη σκέψη...).

Τα συχαρίκια, γράφτηκε (τίτλος: «Ο ξακουστός Γκωντισάρ») πριν από δύο αιώνες (1830) -και κάτω υπό πίεση- από τον Γάλλο μυθιστοριογράφο (εν προκειμένω οξυνούστατο δοκιμιογράφο) Ονορέ ντε Μπαλζάκ. Εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις «Στιγμή» σε μετάφραση Αντώνη Καραβασίλη. Αφορά όλους τους σπουδαιοφανείς που πουλάνε φούμαρα σε μια παραιτημένη (ομοιόστατη, ομοιόμορφη, καθεύδουσα) κοινωνία. Τελικά ο αντιπρόσωπος βρήκε τον μάστορά του από έναν επαρχιώτη, δύστροπο απέναντι στις νέες ιδέες...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
Το σπουδαίο σε αυτό το βιβλίο είναι ότι μιλούν οι μαθητές του καθηγητή και όχι διακεκριμένοι συνάδελφοί του με διεθνές κύρος [παρ’ ότι συχνά τους καλούσε στο πανεπιστήμιο]. Και μιλούν με απέραντο σεβασμό και...
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεταμνημονιακά
«Εξοδος αδιέξοδος» [το δέλτα της αδιεξόδου αντεστραμμένο και κεφαλαίο] είναι ο τίτλος του βιβλίου που μόλις κυκλοφορήθηκε από τις εκδόσεις Τόπος. Υπότιτλος: «Η κληρονομιά των μνημονίων και οι ανοιχτοί...
Μεταμνημονιακά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Αιρετικά βιβλία
Η έκθεση με τίτλο Δεύτερο Θερινό Βιβλιοστάσιο ξεκίνησε την προηγούμενη Πέμπτη και θα διαρκέσει ώς αύριο. Εχουμε χρόνο -σήμερα και αύριο- να την επισκεφτούμε! [Μουσείο Πολιτικών Εξορίστων Αη Στράτη, Αγίων...
Αιρετικά βιβλία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Κονδύλης και η γενιά του ’60
​Η πνευματική διαδρομή του Παναγιώτη Κονδύλη, εξέχοντος διανοητή [1943-1998], προσεγγίζεται έως τώρα ιδεαλιστικά κυρίως και όχι ιστορικο-υλιστικά, έξω από τις κοινωνικές συνθήκες. Το επιχειρεί αυτό στο...
Ο Κονδύλης και η γενιά του ’60
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Δημιουργικότητα και καθημερινότητα
Με επιπλήττει συχνά πυκνά φίλος εκδότης γιατί δεν δίνεται, εκ μέρους μου, χώρος στη δημιουργικότητα των Ελλήνων και αντίθετα, με έμφαση, δέχεται επιθέσεις το πολιτικό σύστημα. «Τα ξέρουμε αυτά –συνηθίζει να...
Δημιουργικότητα και καθημερινότητα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Διανοούμενοι...
Τι πάνε και εκδίδουν; Βάλθηκαν όλοι να χαλάσουν τη σούπα της κυβερνώσας Αριστεράς; Δεν περίμεναν ώς τον Αύγουστο, τότε που θα απαλλαγούμε από την εποπτεία; Κυρίως: Δεν σκέφτηκαν μήπως «εκνευριστούν» -τώρα, που...
Διανοούμενοι...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας