• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.2°C / 31.2°C
    5 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.9°C / 32.7°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.0°C / 34.4°C
    2 BF
    36%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 30.9°C
    1 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 30.7°C
    4 BF
    34%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 34.4°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.1°C / 26.5°C
    2 BF
    36%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    2 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 28.2°C
    5 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    3 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    5 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 26.2°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    0 BF
    74%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 30.9°C
    0 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    30°C 27.5°C / 30.1°C
    2 BF
    27%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 27.8°C
    4 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.3°C / 31.0°C
    3 BF
    23%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.3°C / 28.8°C
    1 BF
    45%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.7°C / 29.4°C
    2 BF
    30%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    61%
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ

Φιλήκοον είναι...

  • A-
  • A+

Εχουν παρατηρήσει μερικοί λεπτοί ψυχολόγοι της ανθρώπινης συμπεριφοράς ότι ο καθένας από μας όταν κουτσά-στραβά καταφέρνει και οικοδομεί μια κοσμοεικόνα, οχυρώνεται πίσω απ’ αυτήν και νιώθει (γίνεται) απόρθητος - εννοείται, αποφασίζει ο ίδιος ότι είναι ανίκητος.

Δεν έχουν άδικο. Ελάχιστες φορές οι άνθρωποι κάθονται να ακούσουν τον διπλανό τους ή τον απέναντί τους. Ουσιαστικά δεν ακούν, απλώς ο άλλος είναι μια ευκαιρία να ξεδιπλώσουν αυτοί τις γνώσεις τους τάχα και να πουν τη γνώμη τους (να την επιβάλουν), δικαιολογώντας και ικανοποιώντας έτσι την παρουσία τους στη γη, την εξουσία τους, τη μοναδικότητά τους και περιφρονώντας ταυτόχρονα την προσωπικότητα του άλλου, όχι απλά αδιαφορώντας γι’ αυτήν. Φιλήκοον είναι μάλλον ή φιλόλαλον, έλεγε ο Κλεόβουλος.

Πήρε τυχαία κάπου το μάτι μου μια ρήση του Γκέτε: «Το αίσθημα είναι αυτό που μετράει· το Ονομα είναι αέρας κοπανιστός». Η λογική δηλαδή είναι φούμαρα μπροστά στα βαθιά, σκοτεινά ριζώματα του ανθρώπου.

Ο,τι και να χτίσουμε δηλαδή (εγώ, προσωπικότητα, εξουσία) καταρρέει σε μια στιγμή εάν δεν το έχουμε εμβαπτίσει στο μέσα άγνωστο - μπουρμπουλήθρες είναι, τίποτα άλλο. Και αυτό φαίνεται όταν δεν μπορούμε να επικοινωνούμε και να συνεννοούμαστε - μικρά, αδαή όντα τα οποία θέλουν να επικρατήσουν το ένα επί του άλλου. Τα εθνικά και τα άλλα (ιδεολογικά και λοιπά) απλώς υποκαθιστούν τη συνύπαρξη και την επικοινωνία - στην ουσία αποδεικνύουν την ανικανότητά μας να φωτίσουμε τα μέσα σκοτάδια.

Εν αρχή εξάλλου (πάλι ο Γκέτε) ην η Πράξη και όχι ο λόγος - απ’ ό,τι φαίνεται αυτός άργησε πάρα πολύ να «επισκεφθεί» τον άνθρωπο και να «εγκατασταθεί» εντός του.

Αυτή την αρχέγονη «πρωτιά» δύσκολα την αποβάλλουμε, έτσι τουλάχιστον μαρτυρούν οι περισσότερες θυμικές πράξεις μας· αδιαφορούν για τον λόγο (τη λογική) και κινούνται από τα ορμέμφυτα. Θα πει κανείς: και ο πολιτισμός πού είναι, τι παλεύαμε τόσους αιώνες, πού πήγαν οι προσπάθειες για επιτέλους εξανθρωπισμό μας; Ελα, ντε.

Καλά όλα αυτά, θα πει κάποιος άλλος, αλλά σήμερα ζούμε με βάση τον λόγο, είναι ακραίοι όσοι επαναφέρουν στο προσκήνιο το αίσθημα, το ρίγος, το πάθος.

Το ότι αυτός ο λόγος έχει «δομηθεί» κατά τέτοιον τρόπο ώστε να εξυπηρετεί ελάχιστους και αυτοί οι ελάχιστοι να τον επικαλούνται ως πρωταρχή για τη θωράκιση των «δημοκρατικών» τους καθεστώτων δεν ενοχλεί κανέναν - να μην πολυσκοτιζόμαστε κιόλας και χάσουμε και τα ψιχία που μας δίνουν αυτά τα καθεστώτα, διάβολε.

Είναι μικρή, μικρούλα η πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων διότι πάντα στηριζόταν στην εκμετάλλευση των χαμηλών ενστίκτων (ποια είναι τα χαμηλά και ποια τα υψηλά είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο, βεβαίως) - ουδέποτε ενδιαφέρθηκαν να ακούσουν τους κραδασμούς από τους κλυδωνισμούς τούτων των ενστίκτων (είπαμε, δεν μάθαμε ποτέ, όλοι μας, να ακούμε). Το ίδιο κάνει και η σημερινή - νομίζει ότι αυτή κατέχει τη μόνη αλήθεια. Και έτσι τρώει κανείς το κεφάλι του.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ορθιοι, με φως γύρω μας
Αυτό που συμβαίνει (ζούμε σαν να μη συμβαίνει τίποτα) δεν είναι δυνατόν να συμβαίνει. Αδράνεια - αδιαφορία - αφασία. Σαν να έκλεισε ο κύκλος της πολιτικής προσπάθειας, λες και η Αριστερά τελείωσε με τον...
Ορθιοι, με φως γύρω μας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Yπέρ αγνώστου και ομορφιάς
Ο Βέλγος νομπελίστας Μορίς Μέτερλινγκ έλεγε πως κάθε άνθρωπος έχει το υψηλό καθήκον να αγωνίζεται για την κατάκτηση του αγνώστου, ακόμη κι αν υποψιάζεται ότι δεν θα το βρει ποτέ. Φρονούσε δε ότι σχεδόν όλοι οι...
Yπέρ αγνώστου και ομορφιάς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
Πάντα ζεστό, πάντα ανοιχτό, πάντα φιλόξενο το σπίτι του φίλου -στην εξοχή, μόλις μία ώρα απόσταση από την πρωτεύουσα· τόσο κοντά και τόσο μακριά συνάμα. Φτάνουμε, κουρασμένοι και διψασμένοι. Μας τρατάρουν χυμό...
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Χρόνος, πόνος, χαρά
Ο χρόνος είναι πόνος για μερικούς, ας είναι χαρά για τους πολλούς, ας κατισχύσει η χαρά του πόνου -εσαεί.
Χρόνος, πόνος, χαρά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί (αυτ)απάτης
Ο άνθρωπος στη συνείδησή του και εν αγνοία του καλλιεργεί, αντίθετα από κάθε λογική, ορισμένες ψευδαισθήσεις, που είναι απαραίτητες για την ηρεμία της ψυχής του και χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να ζήσει.
Περί (αυτ)απάτης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας