• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.3°C / 26.7°C
    2 BF
    62%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.2°C / 23.8°C
    1 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.2°C / 22.2°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    1 BF
    63%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    3 BF
    77%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.0°C / 24.4°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 17.0°C
    1 BF
    79%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    1 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.4°C / 26.6°C
    1 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    1 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.1°C / 20.1°C
    1 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    2 BF
    85%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    0 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    0 BF
    76%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.1°C / 24.0°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.4°C / 26.9°C
    1 BF
    49%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    0 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.7°C / 21.1°C
    1 BF
    98%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    1 BF
    83%

Λεγεωνάριος, μουσικός, συγγραφέας

  • A-
  • A+

Πέθανε ξαφνικά, ξημερώματα Πέμπτης, σε ηλικία 79 χρονώ, ένας μεγάλος αιρετικός της γραφής (και της σκέψης) και κηδεύεται σήμερα, δύο η ώρα, στο Νεκροταφείο Ζωγράφου (πολιτική κηδεία) ο συγγραφέας, μουσικός και δημοσιογράφος Γιώργος Μανιάτης. Ξεχωριστή περίπτωση στα ελληνικά γράμματα, ευφυής και οξύς στην κριτική του. Γεννήθηκε στη Μεσσήνη αλλά έζησε στην Αθήνα (και στο εξωτερικό έως το 1972).

Μυθιστορηματική, θυελλώδης και η ζωή του. Πήγε ελάχιστα στο σχολείο από το οποίο δεν συναπεκόμισε, όπως έλεγε, και πολλά πράγματα. Δεκαπέντε χρονώ υπηρετούσε σε σχολή υπαξιωματικών του Βασιλικού Ναυτικού και στα δεκαοχτώ του ήταν ανθρακωρύχος στο Βέλγιο· αμέσως μετά Παρίσι όπου κατατάχτηκε στη Λεγεώνα των Ξένων και στη συνέχεια στο Αλγέρι δρώντας υπέρ των Αλγερινών και καταγράφοντας τις θηριωδίες των Γάλλων. Δραπέτευσε μετά τριάμισι χρόνια και διασχίζοντας τη Σαχάρα (!) έφτασε το 1961 στην Ελλάδα.

Δημοσιεύει το πρώτο έργο «Ημερολόγιο, Αλγερία 1957-1961». Το έργο γίνεται αφορμή για επερώτηση στην ελληνική Βουλή και αποσπάσματά του μεταφράζονται στη Γαλλία (όπου και καταδικάζεται από τις γαλλικές αρχές), τη Γερμανία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Δουλεύει ως δημοσιογράφος στην «Ελευθερία» και είναι από τα ιδρυτικά μέλη της Νεολαίας Λαμπράκη. Προβλέπει την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα και τον Απρίλιο του 1967 αυτοεξορίζεται σε χώρες του εξωτερικού.

Επιστρέφει το 1972. Το 1973 ταξιδεύει στη Χιλή αμέσως μετά τη δολοφονία Αλιέντε, ως απεσταλμένος της «Ακρόπολης» και κάθεται σαράντα μέρες φτιάχνοντας ένα σπαραχτικό ρεπορτάζ με τίτλο «Σαράντα μέρες όλο νύχτα», που, όμως, δεν δημοσιεύτηκε γιατί ενώ ήταν στο πιεστήριο εισέβαλαν οι πραξικοπηματίες και κατέστρεψαν τα πάντα. Μετά το Πολυτεχνείο είναι στην παρανομία. Πέφτει με τα μούτρα στη μουσική δημιουργώντας την πρώτη ορχήστρα με το όνομα «Ευρετήριο». Το 1980 βρίσκεται στην Τουρκία του Εβρέν και αναζητεί αγνοούμενους της Κύπρου.

Πλέον ασχολείται περισσότερο με τη μουσική έρευνα και την ανακατασκευή των μουσικών οργάνων της αρχαίας Ελλάδας, δίνοντας με αυτά συναυλίες στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Απειθάρχητος, ατίθασος, ελεύθερος, άνθρωπος της περιπέτειας, δημιούργησε έναν δικό του τρόπο («μέθοδο») τόσο στην τέχνη όσο και στη ζωή του. Τα πολύ σπουδαία βιβλία του κυρίως από τις εκδόσεις «Κέδρος», εκτός από τη λεγεώνα, είναι: «Δραπέτευσα από τη λεγεώνα των ξένων», 1961, «Objet sans valeur», 1972, «Ο Μίδας βασιλιάς έχει αυτιά γαϊδάρου ή εκατέρωθεν της ουσίας», «Εξεργα» 1976 κ.ά., ακόμη και ανέκδοτα.

Ο εκδότης της «Στιγμής» Αιμίλιος Καλιακάτσος τον κατατάσσει στους πέντε πνευματικούς ανθρώπους που, κατ’ αυτόν, σημάδεψαν τον 20ό αιώνα - οι άλλοι τέσσερις είναι: Καβάφης, Καρυωτάκης, Μέλπω Αξιώτη και βεβαίως Παναγιώτης Κονδύλης. Ο συγγραφέας θεωρούσε τον εαυτό του «απόστρατο», «απεργό», «συνταξιούχο» αλλά και «δημόσιο κίνδυνο». Απρόβλεπτος και στις συναναστροφές με οικείους και φίλους.

Σε αφιερώσεις του λ.χ., σημείωνε: «Αγαπητέ πλησίον, κάνε πιο κει» ή «Το χιλιοειπωμένο, αυτό μόνο μπορεί να ειπωθεί για πρώτη φορά» ή ακόμη «Ανθρωπος εγγράμματος, ξύλο πελεκημένο». Μακριά βέβαια από «αυλές» και μέσα ενημέρωσης. Ελεύθερος.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eργατική τάξη
Οσο μιλάμε στο όνομα των εργαζόμενων τάξεων, δίχως να αναγνωρίζουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της εργατικής τάξης, θα διαπιστώνουμε πως δεν βγαίνουν οι λογαριασμοί.
Eργατική τάξη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη φριχτή πολτοποίηση βιβλίων
Η απολίτιστη και ανατριχιαστική διαδικασία να πολτοποιούνται τα βιβλία ενός χρεωμένου εκδότη είναι γνωστή εδώ και πολλά χρόνια, διά νόμου μάλιστα κατοχυρωμένη.
Για τη φριχτή πολτοποίηση βιβλίων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νικόλας Ασιμος
Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό.
Νικόλας Ασιμος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Σκούρτη
Τιμητική βραδιά για τον Γιώργο Σκούρτη και το πρωτοποριακό του έργο, που ανανέωσε τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία («Νταντάδες», «Κομμάτια και θρύψαλα», «Εκτελεστές», «Ηθοποιοί», «Παγιδευτές», «Σοκ», «Η Δίκη...
Για τον Σκούρτη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «Αγιοι τρελοί»
Ο τίτλος αφορά βεβαίως τους Ελληνες, τους σύγχρονους μάλιστα, όπως τους βλέπει και τους καταγράφει ο συγγραφέας Θόδωρος Παγιαυλάς στο βιβλίο του «Η “Αγια τρέλα” των σύγχρονων Ελλήνων» και υπότιτλο «Μια...
Οι «Αγιοι τρελοί»
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος
Το σπουδαίο σε αυτό το βιβλίο είναι ότι μιλούν οι μαθητές του καθηγητή και όχι διακεκριμένοι συνάδελφοί του με διεθνές κύρος [παρ’ ότι συχνά τους καλούσε στο πανεπιστήμιο]. Και μιλούν με απέραντο σεβασμό και...
Ο γιατρός, ο δάσκαλος, ο άνθρωπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας