• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.6°C / 19.4°C
    0 BF
    86%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.6°C
    3 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.0°C / 17.9°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 13.0°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.0°C
    1 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.2°C / 11.8°C
    2 BF
    86%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 16.6°C
    2 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 18.1°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 9.9°C / 14.9°C
    1 BF
    100%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.1°C / 19.8°C
    1 BF
    75%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    1 BF
    77%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 12.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 15.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 11.8°C / 19.3°C
    2 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.8°C / 19.6°C
    0 BF
    100%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.3°C / 18.1°C
    1 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 13.2°C / 16.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 12.5°C
    2 BF
    87%

Γιάννης Τσαρούχης «Οι Τέσσερις Εποχές» λάδι σε πανί, 160 Χ 300 εκ., 1969

Ο χρόνος (μας)

  • A-
  • A+

Συνηθίζουν πολλοί να μετρούν τον χρόνο με βάση τις γιορτές. Εγκλωβίζουν έτσι τον χρόνο σε περιόδους όχι με βάση τις τέσσερις εποχές αλλά με Πάσχα, Χριστούγεννα, Απόκριες, Δεκαπενταύγουστο και άλλες ήσσονος σημασίας ημερομηνίες, που αφορούν κυρίως ονομαστικές εορτές, γενέθλια και άλλες σημαδιακές τάχα μέρες, σημαντικές για τον κάθε ένα προσωπικά.

«Πόσα Πάσχα έχουν απομείνει στη ζωή μας;» ερωτούν εαυτούς οι μεσήλικοι και βάλε, όσοι τέλος πάντων έφαγαν τα περισσότερα ψωμιά που τους αναλογούσαν. Αμέσως μετά την ερώτηση αρχίζει ένα γλυκό (ή μήπως πικρό, ή μήπως γλυκόπικρο;) μούδιασμα συνοδευόμενο από ένα πικρό αυτή τη φορά χαμόγελο.

Σταματάει ο τρόμος μπροστά στην αιωνιότητα· για να φανταστούμε έναν μη κυκλικό χρόνο, έναν χρόνο που θα οδηγούσε στο χάος του απείρου. Πού, διάβολε, πάμε, τι βρίσκεται μπροστά μας, πού θα καταλήξουμε;

Είμαστε έλλογα όντα, μέρος της φύσης μεν, αλλά είμαστε και τα μόνα όντα που γνωρίζουμε ότι θα πεθάνουμε, άρα έχει σημασία ο χρόνος που μας αναλογεί: να είναι εύθυμος και δημιουργικός, πολιτικός και αλληλέγγυος, αισθητικός και γουστόζικος - να μην είναι όλα μαύρα και ιδιοτελή!

Είτε το θέλουμε είτε όχι, μόνο οι γιορτές καταργούν το χάος του χρόνου, την ευθύγραμμη φρικίασή του, ειδικά οι ανοιξιάτικες γιορτές, αναστάσιμες ή όπως αλλιώς τις αποκαλούμε· ζείδωρες, υπερβατικές, έστω και περιοδικές και βραχύχρονες - για δες τι σου κάνει (τι σου προσφέρει) η ανανεωτική και καρποφόρα Ανοιξη, σε μεθά και σε αποπροσανατολίζει.

Ποια καθημερινότητα και ποιο επάγγελμα, οι μυρωδιές από τα άνθη της νεραντζιάς σού θυμίζουν ότι η μύτη είναι ένα όργανο στο οποίο δεν έχει δοθεί από τους ανθρώπους η εμπιστοσύνη που αξίζει (και που πρέπει να διερευνηθεί).

Η ποίηση είναι μια λύση, η ιδανικότερη ίσως για το πλάσμα άνθρωπος· σε έναν ή δυο στίχους ο ποιητής μπορεί να πει τα πάντα (και ας μην επεμβαίνει στον ρουν της Ιστορίας). Λέει π.χ., ο Καρυωτάκης «Υπάρχω, λες, κι ύστερα δεν υπάρχεις». Τι άλλο να πει κανείς;

Ας μην εκληφθεί ο στίχος σαν κάποια επιτομή απαισιοδοξίας αλλά σαν ύστατο συμπέρασμα - καταλυτικό μα και ελπιδοφόρο ταυτόχρονα. Τώρα πώς συνδυάζονται αυτά ένας αναστάσιμος θεός ξέρει και μόνον αυτός.

Γράφει ο Διονύσιος Σολωμός ότι «έστησ’ ο Ερωτας χορό με τον ξανθόν Απρίλη», και τα υγρά σύμφωνα δείχνουν τον δρόμο για μια εκ νέου νοηματοδότηση της ζωούλας του καθενός.

Καθήκον και χρέος, χορός και έκσταση αδελφώνονται, αλλά ποιος να το πάρει χαμπάρι; Ελεγε ένας παλιός σοφός ότι οι άνθρωποι αδυνατούν να κατανοήσουν τον κόσμο γιατί δεν μπορούν να ταυτίσουν την αρχή με το τέλος (του κύκλου).

Τελικά, δίκην ορισμού, η επιβίωση είναι ζήτημα του καθενός μεν αλλά και της στυγνής εξουσίας που μας καταδυναστεύει - αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία· για τώρα, καλή ανάσταση!

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ειδικές γνώσεις...
Τι δουλειά έχει η προτεσταντική ηθική με τη δημοκρατία; Πώς μπορούν και ευτελίζουν τον νόμο αλλά και τον άνθρωπο αυτοί μας οι εγγράμματοι; Γιατί υποπίπτουν σε τέτοια κεφαλαιώδη σφάλματα ερμηνείας του νόμου;...
Ειδικές γνώσεις...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κόκκοι ειρήνης και ομόνοιας
Η καθημερινή ένταση που παρατηρείται στις κοινωνικές σχέσεις καθώς και στις επαφές μεταξύ πολιτικών και πολιτών δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται επ’ άπειρον διότι συντρίβεται η συνοχή και δεν υπάρχει κανένας...
Κόκκοι ειρήνης και ομόνοιας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eλλειψη φόβου
Μπορούμε να διώξουμε φόβους και ανασφάλειες που έχουν κυριεύσει το μεγαλύτερο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας; Να εξοριστεί το βαθύ σκοτάδι που καλύπτει τη μικρή αυτή ζωή; Μόνο άμα ξεριζωθούν άρρωστοι εγωισμοί...
Eλλειψη φόβου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Tης εξουσίας
Η αληθινή ουσία των όντων δεν διδάσκεται ούτε ωφέλιμη θα ήταν για τους πολλούς ανθρώπους. Ενας καλός καπετάνιος μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει τρικυμία, μπορεί όμως να του διαφύγει η εξαιρετική και...
Tης εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
Συνυφαίνουμε το σπουδαίο ή και το ταυτίζουμε με την πολιτική υφή των πραγμάτων, με την πραγματικότητα. Αγνοούμε όμως, μάλλον προσπερνάμε, τα τρωτά στοιχεία αυτής της πραγματικότητας. Αυτό οδηγεί σε πλήρη...
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας