• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.3°C / 15.8°C
    1 BF
    70%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.3°C / 12.0°C
    0 BF
    78%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.0°C / 16.2°C
    5 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.4°C / 6.9°C
    1 BF
    61%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.9°C / 11.3°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    2°C 2.4°C / 5.1°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 17.5°C
    2 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 16.1°C / 18.5°C
    5 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 15.5°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    5°C 4.9°C / 10.5°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 11.7°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.8°C
    1 BF
    86%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 15.4°C
    4 BF
    68%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.8°C / 15.4°C
    1 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.7°C / 12.1°C
    2 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    0 BF
    76%
ΕUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Δάσκαλοι διασκεδαστές, πολιτικοί περφόρμερ

  • A-
  • A+

Η δραματική πτώση των πωλήσεων στις εφημερίδες τα τελευταία χρόνια είναι απλά το σύμπτωμα και όχι η ασθένεια. Σύμπτωμα μιας κοινωνίας που, για διάφορους λόγους, επιλέγει το «εύκολο» και το «εύπεπτο» και απορρίπτει ό,τι μπορεί να φαντάζει στα μάτια της «δύσκολο» και «περίπλοκο». Η κουλτούρα της ανάγνωσης, ύστερα από τουλάχιστον πεντέμισι αιώνες Ιστορίας, δείχνει να βρίσκεται βαθιά σε περίοδο παρακμής.

Φυσικά θα θεωρήσω δεδομένο ότι σημαντικό μέρος αυτού του προβλήματος είναι η κρίση αξιοπιστίας των ίδιων των εφημερίδων, εξαιτίας όλων των φαινομένων διαπλοκής. Ομως, δεν θα μείνω εκεί, αλλά θα συνδέσω αυτή την παρακμή με ευρύτερες πολιτιστικές εξελίξεις, κυρίως εκείνες που αφορούν τις δραματικές αλλαγές στη γνωσιακή διαδικασία κατάκτησης του περιβάλλοντος κόσμου.

Από την «εποχή των εικόνων» έχουμε περάσει στην εποχή του «εικονικού ζάπινγκ» και στην ψευδαίσθηση της υπερπληροφόρησης, τη στιγμή ακριβώς που η πνευματική σύγχυση και η διανοητική νωθρότητα χτυπάνε κόκκινο.

«Ζούμε την επικράτηση της οπτικοακουστικής φόρμας, μιας φόρμας εχθρικής προς οτιδήποτε βρίσκεται εκτός της “δικτυωμένης”, on line, οπτικοακουστικής πραγματικότητάς της», αναφέρει ο ψυχολόγος Μιχάλης Μεντίνης στο έξοχο συλλογικό βιβλίο «Επανορίζοντας το ψυχοκοινωνικό» (εκδόσεις Επίκεντρο). Και σ’ αυτό προσθέτει:

«Ζούμε σ’ έναν κόσμο που χαρακτηρίζεται από πρόβλημα στην ικανότητα προσοχής, από ελλειμματική προσοχή, έναν “δυσ-λεκτικό κόσμο που αρέσκεται στις εικόνες και τους ήχους, αλλά είναι εχθρικός προς το διάβασμα και το γράψιμο».

Με δεδομένη αυτή την πραγματικότητα μπορούμε να αντιληφθούμε ότι οι προσπάθειες μεταρρύθμισης της Παιδείας τα τελευταία χρόνια δεν είναι παρά προσχηματικές, αφού στηρίζονται σ’ ένα μοντέλο προσέγγισης της γνώσης που ήδη αποτελεί παρελθόν. Βασικός όρος για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα (εάν αντιμετωπίζεται) είναι να το αναγνωρίσουμε ως τέτοιο.

«Χωρίς να έχουν γνώση για ό,τι προηγήθηκε, οι περισσότεροι νέοι δέχονται τα δεδομένα της εποχής τους σαν αυταπόδεικτα και δεν κρατούν καμία κριτική απόσταση από τις δικές της αξίες», γράφει η Γαλλίδα δημοσιογράφος Νατάσα Πολονί στο βιβλίο της «Τα χαμένα παιδιά μας» (εκδόσεις Πόλις).

Σημειώνει δε ότι «οι νέοι που μεγάλωσαν σ’ έναν κόσμο που κυβερνάται από τους νόμους της επικοινωνίας (την οποία χαρακτηρίζει “όπλο μαζικής καταστροφής”) έχουν εγκέφαλο φορμαρισμένο από τις αντίστοιχες πνευματικές δομές».

Οποιος έχει παιδιά γνωρίζει τον αγώνα που πρέπει να δώσει για να υπερασπιστεί το γραπτό κείμενο και το βιβλίο απέναντι στη «διαδραστική εικόνα» του τάμπλετ, του υπολογιστή ή του κινητού.

Οι δάσκαλοι στα σχολεία, όπως σωστά λέει ο Μεντίνης, αναγκάζονται να γίνουν διασκεδαστές ή περφόρμερ, με οπτικοακουστικό υλικό ή βίντεο από το youTube, προκειμένου να κερδίσουν λίγη από την προσοχή των μαθητών τους. Το ίδιο, οι εφημερίδες πρέπει να «γαργαλίσουν» ροζ ή κίτρινες χορδές των αναγνωστών, να «ελαφρύνουν» το περιεχόμενό τους, προκειμένου να γίνει πιο «προσβάσιμο».

Αρα το θέμα της παρακμής των εφημερίδων συσχετίζεται άμεσα με το πρόβλημα της αναγνωσιμότητας και πάει χέρι χέρι με την ενίσχυση του διαδικτύου, την απέχθεια προς το γραπτό κείμενο και την έκρηξη στην κουλτούρα του δωρεάν και της πειρατείας. Και αυτό σημαίνει ανάγκη για πολύ πιο μακροπρόθεσμες πολιτικές στην Παιδεία, στον Πολιτισμό και φυσικά στην Πολιτική. Ομως αυτές, προφανώς, δεν φέρνουν ψήφους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Σερφάρισμα, χίπστερ και γνώση
Οι άνθρωποι σήμερα εκπαιδεύονται ήδη από την παιδική τους ηλικία σε ένα ζάπινγκ της γνώσης: σαν τις μέλισσες πετάμε από λουλούδι σε λουλούδι επιδιώκοντας τη στιγμιαία ευχαρίστηση, παίρνοντας από κάθε εικόνα ή...
Σερφάρισμα, χίπστερ και γνώση
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Να αντισταθούμε στον κανιβαλισμό
Ο κανιβαλισμός, η λεηλασία περιεχομένου, η αντιγραφή και η ιδιοποίηση τείνουν να γίνουν καθεστώς στον χώρο του ίντερνετ και αυτό το ζούμε καθημερινά, αφού ο ψηφιακός κόσμος έχει αναπτυχθεί σαν ξέφραγο αμπέλι....
Να αντισταθούμε στον κανιβαλισμό
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Ο θρίαμβος του απείρου και η κυριαρχία του παρόντος
Η μάχη κατά των «ψευδών ειδήσεων», που έχουν αναλάβει πρόσφατα τα κυρίαρχα-συστημικά μέσα ενημέρωσης, έχει βασικό στόχο τη φίμωση των εναλλακτικών και ανεξάρτητων μέσων. Και αυτό, στον βαθμό που τα ολιγαρχικά...
Ο θρίαμβος του απείρου και η κυριαρχία του παρόντος
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Οι Φαρισαίοι και τα αμαρτωλά ΜΜΕ
Κροκοδείλια δάκρυα, φανφάρες, μεγαλοστομίες, λιβανωτοί και αγιοποίηση είναι αυτό που βλέπουμε από την Πέμπτη το βράδι, με αφορμή τον θάνατο του Σεραφείμ Φυντανίδη, του «τελευταίου εφημεριδά», όπως έγραψαν...
Οι Φαρισαίοι και τα αμαρτωλά ΜΜΕ
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
Ο χαρακτήρας του σημερινού σχολείου μοιάζει με τα κοινωνικά δίκτυα και επιβάλλει μια μορφή αποσπασματικής γνώσης με τη μέθοδο του ζάπινγκ. «Αναρτήσεις» μαθημάτων τις οποίες διατρέχουν τα παιδιά «σκρολάροντας»...
Σχολείο μαζικής παραγωγής βλακείας
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Μιντιακός υπόκοσμος και επικοινωνία
Χείμαρροι ψεύδους, ποταμοί ανυπόστατων ειδήσεων και βροχή παραποιημένων στοιχείων πλημμυρίζουν καθημερινά τις οθόνες, τα ερτζιανά και τις σελίδες των εφημερίδων, με μοναδικό στόχο την «πολιτική αλλαγή» και την...
Μιντιακός υπόκοσμος και επικοινωνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας