Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι ενημέρωση θέλουμε; (και μπορεί να είναι δωρεάν;)
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι ενημέρωση θέλουμε; (και μπορεί να είναι δωρεάν;)

  • A-
  • A+

Το έχουμε πει και σε άλλες περιπτώσεις, όμως επαναφέρουμε το θέμα με αφορμή αφ’ ενός μια έρευνα του Ρόιτερς για τα ελληνικά ΜΜΕ, αλλά και τις εκλογές στην ΕΣΗΕΑ που ολοκληρώνονται σήμερα: η ενημέρωση είναι μεν ένα κοινωνικό αγαθό στο οποίο πρέπει να έχουν πρόσβαση απρόσκοπτα όλοι οι πολίτες, αλλά παράλληλα είναι ένα δημοσιογραφικό προϊόν, η παραγωγή του οποίου κοστίζει.

Αυτό σημαίνει ότι για να το αποκτήσουμε, έχοντας την απαίτηση της στοιχειώδους εντιμότητας στην παρουσίαση των γεγονότων, πρέπει να είμαστε διατεθειμένοι να καταβάλουμε το αντίτιμο, όπως κάνουμε με οποιοδήποτε άλλο καταναλωτικό ή μη προϊόν. Η δήθεν «δωρεάν» ενημέρωση μάλλον θα πρέπει να μας βάζει σε σκέψεις, διότι, όπως γράφει στο συμπέρασμά του ο ερευνητής του Ρόιτερς, Αντώνης Καλογερόπουλος, «η αφθονία των ΜΜΕ στην Ελλάδα οφείλεται και στις προσπάθειες μερικών επιχειρηματιών να επηρεάσουν την πολιτική ατζέντα ή να αποκομίσουν κέρδη από την κρατική διαφήμιση». Αυτό αφορά κυρίως την πληροφόρηση μέσω του διαδικτύου, το οποίο προτιμούν το 92% (!) των Ελλήνων για την ενημέρωσή τους, ενώ την ίδια στιγμή αρνούνται να πληρώσουν γι’ αυτήν.

Φυσικά η κουλτούρα του «δωρεάν» είναι ένας δούρειος ίππος για να διεισδύσουν στο μυαλό μας «ειδήσεις» αμφιβόλου καταγωγής ή προϊόντα αλλοίωσης και (συνειδητής) παρερμηνείας των γεγονότων. Σήμερα και στην Ελλάδα αρκετά από τα μέσα ενημέρωσης έχουν μετατραπεί σε οιονεί πολιτικούς οργανισμούς και οι ιδιοκτήτες τους διεκδικούν είτε ευθέως πολιτικό ρόλο είτε άσκηση επιρροής στις ευρύτερες πολιτικές και επιχειρηματικές εξελίξεις.

Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι την τελευταία τριετία υπήρξε πτωτική τάση τόσο στην ηλεκτρονική όσο και στην ενημέρωση από έντυπα μέσα, με μόνη κερδισμένη την τηλεόραση, δηλαδή μια πληροφόρηση εύπεπτη, γρήγορη και αμφίβολης αξιοπιστίας, στο πλαίσιο του infotainment, δηλαδή της ενημέρωσης-ψυχαγωγίας.

Την ίδια ώρα η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση από το τέλος στην αξιοπιστία που χαίρουν τα ΜΜΕ, αφού μόνο το 27% λένε ότι εμπιστεύονται τις ειδήσεις γενικά. Παράλληλα, στη λίστα των πιο δημοφιλών ιστότοπων περιλαμβάνονται και αρκετοί που επιδίδονται συστηματικά στη διάδοση θεωριών συνωμοσίας και παραπληροφόρηση. Η αμφίθυμη αυτή σχέση των πολιτών με την ενημέρωση φαίνεται να ανταποκρίνεται στη νέα εποχή της κρίσης αξιοπιστίας της πολιτικής και των ΜΜΕ, αλλά και των fake news.

Από την πλευρά των ΜΜΕ ως επιχειρήσεων, η αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων και το πολιτικό-ιδεολογικό ξεκαθάρισμα των εργαζομένων στα ιδιωτικά μέσα υπήρξε πρότυπο στα μνημονιακά χρόνια, με την ΕΣΗΕΑ τις περισσότερες φορές να σφυρίζει αδιάφορα ή να αναλώνεται σε πολιτικά και κομματικά παιχνίδια.

Ο δρόμος μπροστά για την ενημέρωση είναι δύσβατος και ολισθηρός και οι δημοσιογράφοι θα πρέπει με τους αγώνες τους να διεκδικήσουν τη χαμένη αξιοπρέπειά τους από τους επιχειρηματίες του κλάδου, όπως και οι πολίτες τη δική τους από τα κόμματα και την πολιτική. Αυτό συνεπάγεται περισσότερη και όχι λιγότερη συμμετοχή, περισσότερη και όχι λιγότερη αμφισβήτηση των κατεστημένων συμφερόντων. Και, φυσικά, το ίδιο ισχύει για τους εργαζόμενους στην ΕΡΤ, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ή στη Γενική Γραμματεία, χώροι που αξιοποιήθηκαν από τις κυβερνήσεις (μηδέ της παρούσης εξαιρουμένης) για μικροκομματικά οφέλη και εις βάρος της αξιοπιστίας της ενημέρωσης.

Δύσκολοι καιροί για την αλήθεια, την ενημέρωση και τη δημοσιογραφία. Εάν οι λειτουργοί της δεν κάνουν ό,τι μπορούν για να τη διασώσουν, τα επόμενα χρόνια θα πνιγεί οριστικά στα δυσώδη νερά της αναξιοπιστίας και της διαπλοκής.

ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Μπογδανισμός, πορτοσαλτισμός, πρετεντερισμός
Εχουμε όντως την τηλεόραση που μας αξίζει; Ενα τηλεοπτικό τοπίο που βουλιάζει στη μιζέρια, στην επανάληψη, στη ρουτίνα και στην κατάθλιψη. Και στο ενδιάμεσο ο πολιτισμός των πάσης φύσεως τηλεπαιχνιδιών, στα...
Μπογδανισμός, πορτοσαλτισμός, πρετεντερισμός
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Υπάρχει μια πολιτική για την ενημέρωση;
Μπαίνουμε στην καρδιά του καλοκαιριού και ο χώρος των ΜΜΕ παρουσιάζει μια εικόνα ρευστή και θολή, καθώς τα επιχειρηματικά συμφέροντα διαγκωνίζονται να τοποθετηθούν στο νέο τοπίο που έχει προκύψει μετά τη...
Υπάρχει μια πολιτική για την ενημέρωση;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Η κακή συνήθεια να βλέπουμε ειδήσεις
Ο συνεχής αγώνας δρόμου να παρακολουθήσουμε αυτό που ονομάζεται επικαιρότητα οδηγεί στην ταύτιση του σημαντικού με το καινούργιο. Και από καινούργιο σε καινούργιο, η εστίαση του βλέμματος από το ένα δέντρο στο...
Η κακή συνήθεια να βλέπουμε ειδήσεις
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Ας μιλήσουμε για τηλεόραση
Αναμφισβήτητα ένα θετικό γεγονός είναι ότι οι μιντιάρχες αναγκάζονται, μετά από δεκαετίες, να βάλουν το χέρι στην τσέπη και μάλιστα σε μια περίοδο που τα κρατικά ταμεία διψούν για ζεστό χρήμα. Βέβαια, το εάν...
Ας μιλήσουμε για τηλεόραση
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Ενα ορισμένο είδος δημοσιογραφίας
Ενα ορισμένο είδος δημοσιογραφίας απευθύνεται στα χαμηλότερα ένστικτα των ανθρώπων, υποδαυλίζοντας τον ρατσισμό, τον σεξισμό, τη σκανδαλοθηρία και την «κλειδαρότρυπα». Δημιουργεί έναν βάλτο μικρότητας, μέσα...
Ενα ορισμένο είδος δημοσιογραφίας
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Να αντισταθούμε στον κανιβαλισμό
Ο κανιβαλισμός, η λεηλασία περιεχομένου, η αντιγραφή και η ιδιοποίηση τείνουν να γίνουν καθεστώς στον χώρο του ίντερνετ και αυτό το ζούμε καθημερινά, αφού ο ψηφιακός κόσμος έχει αναπτυχθεί σαν ξέφραγο αμπέλι....
Να αντισταθούμε στον κανιβαλισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας