Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα απειλητικό υβρίδιο δείχνει τα δόντια του

Νεοναζί στο Νιούναν της Τζόρτζια, στις ΗΠΑ 
AP Photo / David Goldman

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα απειλητικό υβρίδιο δείχνει τα δόντια του

  • A-
  • A+

Τα φαινόμενα που ζούμε σήμερα και γίνονται αντιληπτά ως κοινωνική και οικονομική κρίση σχετίζονται πρωτίστως με το γεγονός ότι διανύουμε μια μετάβαση σε έναν νέο κόσμο, ο οποίος όμως δεν έχει μορφοποιηθεί ακόμα, με συνέπεια οι πόνοι και οι σπασμοί αυτής της μετάβασης να μη δίνουν καθαρή την εικόνα της «ασθένειας».

Ενα βασικό σύμπτωμα είναι η γενικευμένη δυσαρέσκεια και οργή που βιώνουν εκατομμύρια άνθρωποι γι’ αυτό που ιστορικά πήρε τη μορφή της φιλελεύθερης δημοκρατίας. Η τελευταία διέψευσε τις προσδοκίες για μια περισσότερο εξισωτική κοινωνία, με περισσότερες ευκαιρίες για όλους και κλείσιμο της ψαλίδας του πλούτου.

Οι θηριώδεις ανισότητες του σήμερα, ο κίνδυνος της κλιματικής κατάρρευσης και η επανάκαμψη της κούρσας των εξοπλισμών υπονομεύουν στο μυαλό των πολιτών την προοπτική του αύριο και θέτουν σε κίνδυνο όχι μόνο ένα ενδεχόμενο ευ ζην, αλλά την ίδια την ύπαρξη της ανθρωπότητας.

Η μεσαία τάξη απογοητευμένη λοξοκοιτά προς την Ακροδεξιά, οι φτωχοί και οι απόκληροι αποσύρονται από τη δημόσια σκηνή –παραμένοντας όμως ένα εν αναμονή εύφλεκτο υλικό– ενώ οι οικονομικές ελίτ και οι σούπερ πλούσιοι συνεχίζουν στον δρόμο της αρπαγής, της λεηλασίας και της κοινωνικής καταστροφής, τυφλωμένοι από το δόγμα «αφού μπορώ, θα το κάνω».

Σήμερα η φιλελεύθερη (αστική) δημοκρατία βρίσκεται στη μέγκενη δύο διαφορετικών, αλλά συμπληρωματικών, δυνάμεων: από τη μία της Ακροδεξιάς (ακόμα και με φασιστικές τάσεις) και από την άλλη ενός όλο και περισσότερο αυταρχικού και ολοκληρωτικού νεοφιλελευθερισμού. Οπως λέγαμε παλιότερα, αυτές οι δύο δυνάμεις «χτυπούν μαζί, προχωρούν χώρια», έχοντας κοινά σημεία, αλλά και διαφορές. Φυσικά η ιστορία μάς έχει δώσει και τα κάθε είδους υβρίδια, οπότε δεν μπορούμε να αποκλείσουμε και μια τερατογένεση από την ένωση των δύο.

Σε μια άλλη μέγκενη βρίσκεται και η συνείδηση των πολιτών: στην υλική καθημερινότητα έχουμε την υπονομευτική δράση της ανεργίας, της φτώχειας και του αποκλεισμού, ενώ στο επίπεδο της σκέψης-κοσμοθεωρίας του καθενός δουλεύει το σκουλήκι της «ταυτότητας», του «κλεισίματος» απέναντι σ’ έναν κόσμο γεμάτο απειλές και του φόβου για το μέλλον. Και φυσικά τον δικό της ρόλο παίζει και η στρεβλωτική πίστη σε θρησκευτικές και μεταφυσικές δοξασίες, οι οποίες λειτουργούν αλλοτριωτικά και υπνωτίζουν την ανθρώπινη λογική.

Ο ξένος, ο μετανάστης και ο πρόσφυγας ενσωματώνουν όλες αυτές τις αβεβαιότητες και τους φόβους για την κοινωνία που έρχεται και το αταβιστικό ανακλαστικό είναι η απόρριψη, η ξενοφοβία και ο ρατσισμός. Ο ανορθολογικός φόβος υπερισχύει της λογικής σκέψης, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν.

Ο ακροδεξιός ριζοσπαστισμός όπως και ο νεοφιλελεύθερος αυταρχισμός δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με ηθικές εκκλήσεις και καταγγελίες. Απαιτείται ένα πραγματικό κίνημα για την υπεράσπιση, αλλά και διεύρυνση του κοινωνικού κράτους, στη βάση των αντικειμενικών δυνατοτήτων της οικονομίας και όχι των περιορισμών της «ορθοδοξίας της λιτότητας».

Η εν εξελίξει εδώ και χρόνια αντιδραστική αντεπανάσταση καταστρέφει τον πλανήτη και τους ανθρώπους και υποθηκεύει το μέλλον των νέων γενεών, οι οποίες απειλούνται να ζήσουν ένα νέο πολεμικό σφαγείο στο όνομα εμπορικών πολέμων, «ζωτικών συμφερόντων» και σφαιρών επιρροής. Και μάλιστα σήμερα με απείρως πιο συντριπτικά όπλα και μέσα μαζικής καταστροφής. Το ερώτημα είναι εάν θα το επιτρέψουμε.

ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Εχει νόημα να μιλάμε για τον φασισμό;
Σήμερα όχι μόνο πρέπει να μιλάμε για τον φασισμό, αλλά να ξεσκεπάζουμε καθημερινά τα ψέματα, την υποκρισία και τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας από τους φασίστες. Και, φυσικά, να υπάρχει ζωντανό ένα ισχυρό...
Εχει νόημα να μιλάμε για τον φασισμό;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Γιατί είναι ελκυστικές οι θεωρίες συνωμοσίας;
Η Ακροδεξιά και οι φασίστες γνωρίζουν πολύ καλά το παιχνίδι πώς να κινητοποιούν το συναίσθημα και οι θεωρίες συνωμοσίας κατά κύριο λόγο έχουν ένα συναισθηματικό περιεχόμενο, που κατατείνει σε διαχωρισμούς του...
Γιατί είναι ελκυστικές οι θεωρίες συνωμοσίας;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Η παρέα του Σόιμπλε εναντίον της Ευρώπης
Η πορεία με (ακρο)δεξιό φλας έχει ξεκινήσει στη Γερμανία, απ’ όπου προέρχεται ο Βέμπερ. Αντιγράφοντας τη γαλλική Nouvelle Droite (Νέα Δεξιά), οι Γερμανοί ομοϊδεάτες τους επιχείρησαν να επιβάλουν ένα δυναμικό...
Η παρέα του Σόιμπλε εναντίον της Ευρώπης
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Εχει άραγε κάτι να πει η Αριστερά;
Κάτω από το καθημερινό τελετουργικό της πολιτικής ζωής, με τις σκηνοθετημένες έριδες και συγκρούσεις, κινούνται βαθιά κοινωνικά και ιστορικά ρεύματα, που γίνονται ορμητικά. Τα ζητήματα αυτά η Αριστερά φαίνεται...
Εχει άραγε κάτι να πει η Αριστερά;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Αριστερά: ραντιέρης* ή παραγωγός ιδεών;
Δεν νοείται να γίνει η Αριστερά «κολυμβήθρα του Σιλωάμ» για το «ξέπλυμα» της γερμανικής ή της γαλλικής Σοσιαλδημοκρατίας, πρωτεργατών και συνεργών στην πιο σκληρή νεοφιλελεύθερη πολιτική, η οποία έστειλε...
Αριστερά: ραντιέρης* ή παραγωγός ιδεών;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Εύγε κυρία Μέρκελ! Μας υποχρεώσατε!
Τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε; Δεν έφτανε ο Τραμπ, δεν έφτανε το Brexit, δεν έφταναν οι ξενοφοβικοί ηγέτες σε Ουγγαρία, Πολωνία & Τσεχία, δεν έφτανε η Λε Πεν και ο Βίλντερς, τώρα έχουμε και επισήμως τους...
Εύγε κυρία Μέρκελ! Μας υποχρεώσατε!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας