Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λατινικά - Κοινωνιολογία: 0-1
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λατινικά - Κοινωνιολογία: 0-1

  • A-
  • A+

«Ναι, τα λατινικά και τα αρχαία ελληνικά είναι απομακρυσμένα από την πραγματικότητα, είναι “νεκρές” γλώσσες, αυτό σημαίνει ότι δεν χρησιμεύουν για να επικοινωνούμε και ότι η γνώση τους δεν θα έχει καμία ανταλλακτική αξία. Η δομή όμως αυτών των γλωσσών με τις κλίσεις των ονομάτων, η πρακτική της ευθείας και αντίστροφης μετάφρασης αποτελούν ανεκτίμητη άσκηση στην ακρίβεια, την επαγωγική σκέψη και την καλύτερη γνώση των γαλλικών».

Ετσι περιγράφει η δημοσιογράφος και πολιτική επιστήμονας Νατάσα Πολονί, στο έξοχο βιβλίο της «Τα χαμένα παιδιά μας» (εκδόσεις Πόλις), την οιονεί εξαφάνιση των κλασικών σπουδών από το γαλλικό σχολείο (και όχι μόνο).

Κάνω αυτή την αναφορά όχι ως φόρο τιμής σ’ ένα μάθημα που εξοβελίζεται από τις εξετάσεις, ούτε γιατί πιστεύω ότι η κοινωνιολογία που την αντικαθιστά «κάνει τα παιδιά μας κομμουνιστές». Αντίθετα, η κοινωνιολογία μπορεί να ανοίξει ορίζοντες στη σκέψη και στον κοινωνικό προβληματισμό που τόσο λείπουν στις μέρες μας από τις νέες γενιές. Ετσι δεν φέρνω σε αντιπαράθεση τις κλασικές σπουδές με τις κοινωνικές επιστήμες. Το αντίθετο υποστηρίζω.

Ο λόγος που αναφέρομαι στα λατινικά είναι γιατί η μελέτη των «κλασικών» πολιτισμών, δηλαδή της κλασικής αρχαιότητας, μας βοηθά να ξεφύγουμε από μια τεράστια παγίδα: όσο λιγότερο γνωρίζουμε τα ελληνικά και τα λατινικά, τόσο λιγότερο διαβάζουμε, ακόμα και σε μετάφραση, τη συγκεκριμένη λογοτεχνία, με αποτέλεσμα να μιλάμε για τους Ελληνες και τους Ρωμαίους με έναν τρόπο νεκρό και αρτηριοσκληρωτικό.

Στον πολιτιστικό μας ορίζοντα «καταχωρίζεται» η εικόνα κάποιων «κλασικών» πολιτισμών που αποτελούν τη μοναδική ρίζα του δυτικού μας πολιτισμού, αγνοώντας την αλληλεπίδραση και τα δάνεια μεταξύ πολλών διαφορετικών πολιτισμών. Αυτή λοιπόν η φανταστική «ρίζα» αποτελεί και τη μήτρα του ευρωκεντρισμού και της αποικιοκρατίας, αλλά και του σύγχρονου αντιμεταναστευτικού πνεύματος και του παρεπόμενου ρατσισμού.

Οπως λέει η Πολονί, «αυτό που φτιάξαμε είναι μια νεολαία χωρίς μνήμη, γεννημένη από το μηδέν... βρίσκεται στο hic et nunc, στο εδώ και τώρα, στο μονίμως επαναλαμβανόμενο παρόν». Και το χειρότερο; «Χωρίς να έχουν γνώση για ό,τι προηγήθηκε, οι περισσότεροι νέοι δέχονται τα δεδομένα της εποχής τους σαν αυταπόδεικτα και δεν κρατούν καμία κριτική απόσταση από τις δικές τους αξίες».

Με λίγα λόγια φτιάξαμε μια νεολαία κομφορμιστική, καταναλωτική, υποταγμένη και ανίκανη να αντιληφθεί τον εαυτό της μέσα στη διαδοχή των γενεών. «Είναι ταυτόχρονα πρώτοι και τελευταίοι. Πριν απ’ αυτούς το σκοτάδι. Μετά απ’ αυτούς το χάος».

Πανευρωπαϊκώς, τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά, επειδή «δεν ανταποκρίνονται στον κτηνώδη ωφελιμισμό όσων αναρωτιούνται “σε τι μπορεί να χρησιμεύσει η μελέτη μιας νεκρής γλώσσας”» (Νούτσιο Ορντινε), αποτελούν συνήθως τα πρώτα θύματα των «μεταρρυθμιστών» που καθοδηγούνται από τη Μεγάλη Αρκτο της αγοράς.

Η μελέτη του ελληνικού και του ρωμαϊκού πολιτισμού μάς δίνει μια μοναδική ευκαιρία να κατακτήσουμε εκ νέου ένα περιεχόμενο τόσο κοντινό, αλλά και τόσο ξένο. Γιατί χωρίς ιστορική συνέχεια δεν υπάρχει μέλλον. Ανθρωπιστικές σπουδές σημαίνουν άνοιγμα στο παγκόσμιο και στο πανανθρώπινο, αυτό που ξεπερνά το εδώ και τώρα και ανοίγει δρόμους για το «εκεί», το «αλλού» και το «τότε». Σκοπός του σχολείου πρέπει να είναι η μετατροπή των πληροφοριών σε γνώση για τον κόσμο που ζούμε και στη συνέχεια για τον κόσμο που θέλουμε να ζήσουμε, αλλιώς η όποια εκπαίδευση είναι άχρηστη.

  

ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Λογική είναι η εξέγερση ενάντια στη «μοίρα»
​Ανακοινώνονται οι βαθμολογίες των Πανελληνίων, που εν μέρει θα καθορίσουν το μέλλον χιλιάδων μαθητών. Η εκπαίδευση πρέπει να δίνει έναν προορισμό ζωής στα παιδιά, που δεν είναι ο πολιτισμός, ούτε καν αυστηρώς...
Λογική είναι η εξέγερση ενάντια στη «μοίρα»
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Μάθε να πουλάς τον εαυτό σου
Αυτό που ζητούν να συντηρηθεί εκείνοι που νιώθουν αυτονόητα ότι ανήκουν στους «επίλεκτους», είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα που βασίζεται στις (ταξικές) ανισότητες κάθε είδους και διασφαλίζει την επαγγελματική...
Μάθε να πουλάς τον εαυτό σου
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Το σχολείο βλάπτει σοβαρά τη γνώση
Εάν κάνουμε τα παιδιά να πιστεύουν ότι η εκπαίδευση ολοκληρώνεται στο σχολείο ή στο πανεπιστήμιο, τους καλλιεργούμε μια χρησιμοθηρική προσέγγιση για τη γνώση, ως ένα αποκλειστικό μέσο για επαγγελματική...
Το σχολείο βλάπτει σοβαρά τη γνώση
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Τι έχει να πει η φιλοσοφία στα παιδιά μας;
Η εκπαίδευση των παιδιών να δέχονται την αβεβαιότητα και την ενδεχομενικότητα της Ιστορίας σε απόλυτη συνάρτηση με τις δικές τους πράξεις, θα άξιζε τον πειραματισμό στο σημερινό –κατά τ’ άλλα– ανάπηρο σχολείο
Τι έχει να πει η φιλοσοφία στα παιδιά μας;
ΤΑΣΟΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ
Γιατί τα παιδιά μας δεν μαθαίνουν Ιστορία;
Συνηθισμένο θέμα διαφόρων ρεπορτάζ κατά καιρούς είναι η άγνοια που μαστίζει τους εφήβους και τα νέα παιδιά για ιστορικά γεγονότα και κρίσιμες περιόδους της Ιστορίας μας: η αρχαία Ελλάδα, η Επανάσταση του 1821,...
Γιατί τα παιδιά μας δεν μαθαίνουν Ιστορία;
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Ο υποψήφιος κι ο άνθρωπος
Δεν είναι και λίγο πράμα να είσαι υποψήφιος στη θετική κατεύθυνση· υψηλό το επίπεδο, μεγάλος ο ανταγωνισμός, πολλές οι ώρες των μαθημάτων. Πάνω απ’ όλα, ο στόχος Πιέζουμε κυρίως όσους δείχνουν να «τραβάνε»,...
Ο υποψήφιος κι ο άνθρωπος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας