Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κράτος - Εκκλησία: Ιστορία μου, αμαρτία μου...
EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κράτος - Εκκλησία: Ιστορία μου, αμαρτία μου...

  • A-
  • A+

Στην ομιλία του στη ΔΕΘ ο Αλ. Τσίπρας αναφέρθηκε στη συνταγματική αναθεώρηση -ξεκινά η διαδικασία τον Οκτώβριο- και μιλώντας ειδικά για τις σχέσεις Κράτους - Εκκλησίας είπε ότι είναι αναγκαίο να προχωρήσουμε στον εξορθολογισμό τους επαναλαμβάνοντας τα περί διακριτών ρόλων. Η περιγραφή είναι ευρύχωρη μάλλον σκοπίμως, γιατί το θέμα είναι σύνθετο και προκαλεί εντάσεις, δυστυχώς όμως ο πρωθυπουργός δεν δέχτηκε καμία ερώτηση στην τρίωρη συνέντευξη της Κυριακής. Πώς εννοεί τους διακριτούς ρόλους; Τι ακριβώς θα προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ; Ως πού θα φτάσει ο εξορθολογισμός; Θυμίζω τι έγραφε το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για το επίμαχο ζήτημα.

«Εχουμε επανειλημμένως προτείνει την αναθεώρηση του Συντάγματος, προκειμένου να αναπροσδιοριστούν οι σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας και να επέλθει ο χωρισμός τους υπό καθεστώς αμοιβαίου σεβασμού. Τη διασφάλιση της θρησκευτικής ουδετερότητας της χώρας, με παράλληλη εξίσωση όλων των θρησκευτικών δογμάτων, των δικαιωμάτων αλλά και των υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτά. Αυτό σημαίνει την εξάλειψη κάθε είδους διακρίσεων ανάμεσα στους πολίτες με βάση τις θρησκευτικές τους δοξασίες.

Σημαίνει επίσης όμως και την παροχή όλων των προϋποθέσεων ελεύθερης άσκησης κάθε θρησκευτικής πίστης. Την κατάργηση της πλήρους φοροαπαλλαγής των εισοδημάτων της Εκκλησίας από ακίνητα.

Θεωρούμε ότι η Εκκλησία θα πρέπει να υπάγεται κανονικά και χωρίς εξαιρέσεις ή χαριστικές ρυθμίσεις στο φορολογικό καθεστώς που ισχύει για όλους τους πολίτες της χώρας, για όσους διαθέτουν περιουσία και αναπτύσσουν οικονομική δραστηριότητα. Θα πρέπει επίσης να επανεξεταστούν τα χρυσόβουλα και όλοι οι συναφείς τίτλοι με τους οποίους δίνονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα στην Εκκλησία και στις μονές. Την επέκταση των αποτελεσμάτων του χωρισμού Κράτους - Εκκλησίας και στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Αυτό, ενδεικτικά, σημαίνει:

(α) Κατάργηση του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της πρωινής προσευχής στο σχολείο

(β) Κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών και αντικατάστασή του από μάθημα επιστημονικού και όχι κατηχητικού προσανατολισμού, στο πλαίσιο του οποίου θα διδάσκεται η αναγκαία γνώση περί της ιστορίας και της φιλοσοφίας των θρησκειών του κόσμου.

(γ) Διαχωρισμό των θρησκευτικών υποθέσεων από το υπουργείο Παιδείας και υπαγωγή τους σε άλλο υπουργείο (π.χ. στο υπουργείο Εσωτερικών».

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν το ΠΑΣΟΚ τον Ιούλιο του 1981 -τέσσερις μήνες πριν από τον εκλογικό θρίαμβό του. Το πρώτο κόμμα εξουσίας που δεσμεύτηκε για το διαχωρισμό. Αντιγράφω από τη «Διακήρυξη Κυβερνητικής Πολιτικής (συμβόλαιο με το λαό)»:

«Ο πλήρης διαχωρισμός της Εκκλησίας από το Κράτος στον οποίο θα προχωρήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα διασφαλίσει το δρόμο για στήριξη της Εκκλησίας στις δικές της δυνάμεις, σε εσωτερική υγεία και δημοκρατική οργάνωση. Η Εκκλησία θα αφεθεί ελεύθερη να ακολουθήσει το δικό της δρόμο χωρίς ανάμειξη της Πολιτείας.

Το υπουργείο Παιδείας θα περιοριστεί σε τυπικό ρόλο μέχρι την πλήρη αποδέσμευση της Εκκλησίας από την Πολιτεία που προϋποθέτει τροποποίηση του άρθρου του Συντάγματος. Στο μεταξύ θα ρυθμιστεί με νόμιμες και ισότιμες διαδικασίες κάθε εκκρεμότητα που υπάρχει, όπως είναι το πρόβλημα της αμφισβητούμενης εκκλησιαστικής και μοναστηριακής περιουσία. Η ρύθμιση πρέπει να αποσκοπεί στην αξιοποίηση αυτής της τεράστιας περιουσίας, στην εξασφάλιση του εφημεριακού κλήρου και των άλλων εργαζομένων στην εκκλησία και στην αποκατάσταση αγροτών που είναι ακτήμονες ή έχουν μικρό κλήρο».

Τα γραπτά μένουν, ωστόσο η απόσταση ανάμεσα στις διακηρύξεις και στην κυβερνητική πρακτική είναι μεγάλη. Και τα δύο κόμματα φοβήθηκαν τη σύγκρουση με την ιεραρχία και έκαναν πίσω. Αντί να γράψουν Ιστορία, προτίμησαν να... ξαναγράψουν τα προγράμματά τους. Αραγε το ίδιο θα συμβεί και τώρα;

Ανάγωγα

Ρωτήθηκε από τον Νίκο Σβέρκο (ρ/σ «Κόκκινο») ο πρωθυπουργός για την υποψηφιότητα του Μ. Βέμπερ (στη θέση του Γιούνκερ). Ο συνάδελφος του θύμισε ότι ο Βέμπερ τον αποκαλούσε κομμουνιστή. Ο Αλ. Τσίπρας απάντησε γελώντας: «Στο μόνο που είχε δίκιο ο κ. Βέμπερ». Κομμουνιστής, λοιπόν, κατά δήλωσή του ο πρωθυπουργός. Ξέρει όμως από τη θητεία του στην ΚΝΕ ότι κομμουνιστής εκτός ΚΚΕ δεν νοείται, αφού «ένα είναι το κόμμα». Θα τον περιποιηθούν καταλλήλως στον Περισσό.

   

ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Μια παλιά, αμαρτωλή ιστορία
Δεν είναι μόνο το Κυπριακό και το Μακεδονικό... Υπάρχει ακόμη ένα... εθνικό θέμα που μας ταλαιπωρεί. Οι σχέσεις Κράτους-Εκκλησίας. Ο συγκεκριμένος στόχος υπήρχε και στο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ. Πολλοί πίστεψαν...
Μια παλιά, αμαρτωλή ιστορία
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Ενα βήμα μπρος, ένα βήμα πίσω
Δεν μπήκε στη μάχη ο Τσίπρας, ελπίζοντας ότι θα φτάσει με μικρά δειλά βήματα στον στόχο του. Κατά το «αγάλι-αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι». Πρέπει να ξέρει, όμως, πως η Ιεραρχία είναι μανούλα στις...
Ενα βήμα μπρος, ένα βήμα πίσω
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Βέβηλος λόγος από βέβηλα χείλη
Ορισμένοι ρασοφόροι, συνήθως μεγαλόσχημοι, με τα λόγια και τα έργα τους προκαλούν όχι μόνον την κοινωνία, αλλά και τους συναδέλφους τους. Νιώθουν την ανάγκη να παρεμβαίνουν σε κάθε ζήτημα που απασχολεί την...
Βέβηλος λόγος από βέβηλα χείλη
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Ανεπίκαιρο χθες, σήμερα, αύριο
«Χωρισμός Κράτους - Εκκλησίας;». «Είναι ανεπίκαιρη η συζήτηση»! Κάπως έτσι απάντησε ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης στο ερώτημα που του ετέθη στο πλαίσιο της συνομιλίας του με τον...
Ανεπίκαιρο χθες, σήμερα, αύριο
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Τρώγοντας έρχεται η όρεξη!
«Μακριά και αγαπημένοι» δήλωσε ο νέος υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου για τις σχέσεις της Πολιτείας με την ιεραρχία της Εκκλησίας. Από πρώτη ματιά φαίνεται σωστή προσέγγιση, ωστόσο για να ισχύσει, πρέπει να...
Τρώγοντας έρχεται η όρεξη!
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Αλληλούια!
Κονταροχτυπήθηκε με τη λογική, τη σοβαρότητα και την παράδοση που λέει πως υπηρετεί ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Οσοι δεν έχουν βγάλει από το μυαλό τους τον Χριστόδουλο πρέπει να χάρηκαν βλέποντας τον...
Αλληλούια!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας