Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αυτό το αγόρι, ποιος θα το πάρει;

«Come and get him! Come and get him!»

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI

Αυτό το αγόρι, ποιος θα το πάρει;

  • A-
  • A+

Το λέω και το εννοώ: να προχωρούσα στην Κολοκοτρώνη και να μου ζητούσε πληροφορίες για το πώς να πάει στη Βουλή ένα τερατόμορφο πλάσμα, με δυο κεφάλια, τέσσερα πόδια, μισή ουρά, έξι αυτιά, πέντ'-έξι γεννητικά όργανα, κίτρινα νύχια, κόκκινες γόβες και κάτι από χυμένο Νταλί για κεφάλι, λιγότερη εντύπωση θα μου 'κανε. Λιγότερο τρόμο θα μου προξενούσε. Λιγότερα ερωτήματα θα μου γεννούσε... από τα όσα ακούστηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε στο ελληνικό Κοινοβούλιο σε σχέση με το αν θα ψηφίσουν ή όχι οι εκλεγμένοι από τον λαό βουλευτές το δικαίωμά του να αυτοκαθορίζεται. Γιατί περί αυτού πρόκειται.

Ε, λοιπόν, ένα τέτοιο τέρας να 'βλεπα λιγότερο ούφο θα μου φαινόταν. Από την άλλη, δεν είναι και κακό. Μπορείς να πεις πως εγκαινιάστηκε στη Βουλή εβδομάς επιστημονικής φαντασίας. Ξέρετε, αυτή που τίθεται σε λειτουργία όταν «φυσιολογικά» άτομα αρχίζουν να φαντασιώνονται αλλοπρόσαλλα πλάσματα. Εμπνευστής της όλης ιδέας, ο καλός καγαθός, άριστος πτυχιούχος και από τους πλέον φανατικούς υποστηρικτές του Τσίπρα (δεν εξηγείται αλλιώς η στάση του), Κυριάκος Μητσοτάκης.

Κοίτα τώρα τι φωτιές μάς άναψε αυτός ο φωστήρας της Δεξιάς, ο υπέρμαχος των αδυνάμων, ο γίγας του Μητσοτακέικου. Είχε δεν είχε, με ανάγκασε στα καλά των καθουμένων να ξαναβγάλω τα βιβλία μου της αστροφυσικής και να ξαναρχίσω τη μελέτη. Κεφάλαιο 1ο: Κόσμος.

Λέξη παγκόσμια (κυριολεκτικά και εννοιολογικά). Σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, άμα πεις «κόσμος» θα καταλάβουν τι εννοείς. Το Σύμπαν. Αυτό θα καταλάβουν ότι εννοείς.

Την ίδια λέξη που εμείς χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε την καθημερινότητά μας («μα τι κόσμος είναι αυτός! Τς, τσ, τσ!» και τα τοιαύτα), οι επιστήμονες τη χρησιμοποιούν αναφορικά με το Απαν. Αυτό το Ολον, που γλαφυρά περιέγραψε ίσως πιο ελκυστικά από τους συγκαιρινούς του, ο Πυθαγόρειος φιλόσοφος Φιλόλαος, 500 και χρόνια πριν γεννηθεί ο άλλος «Αρχων», στο όνομα του οποίου έχουν κι αν έχουν γίνει τέρατα (κάποια είναι και φρεσκογεννημένα). Και έρχομαι και ερωτώ: Πόσο τυχαίο μπορεί να είναι πως οι ανά τον κόσμο αναντάμ παπαντάμ επιστήμονες χρησιμοποιούν την ίδια λέξη για να εκφράσουν κάτι έξω από εμάς με αυτή που εμείς χρησιμοποιούμε για τα όσα ζούμε, βλέπουμε και σιχτιρίζουμε καθημερινά; Μήπως τελικά είναι το ίδιο; (λέω εγώ τώρα...)

Στο βιβλίο του σπουδαίου αστροφυσικού Καρλ Σάγκαν «Η Επαφή», στο οποίο βασίστηκε και η γνωστή κινηματογραφική ταινία, κάποια στιγμή η κεντρική ηρωίδα καλείται ν' απαντήσει στην ερώτηση: «Αν είχατε επαφή με εξωγήινους και μπορούσατε να τους κάνετε μία μόνο ερώτηση, ποια θα ήταν αυτή;». Η απάντησή της ήταν: «Θα ρωτούσα πώς, με τόσο ανεπτυγμένη γνώση και τεχνολογία, κατόρθωσαν να μην αυτοκαταστραφούν».

Θυμάμαι σαν τώρα πόση εντύπωση μου είχε κάνει όταν το είχα πρωτοδιαβάσει. Τι ρώτησε δηλαδή; Πώς είναι δυνατόν ανώτερα πλάσματα στον τομέα της διανόησης (πνευματικής και τεχνολογικής) να μη στραφούν εναντίον του ίδιου τους του εαυτού; Μια καθαρά ανθρώπινη απορία.

Το προσόν της καταστροφής της ίδιας μας της ράτσας το έχουμε κατά αποκλειστικότητα εμείς, εδώ, οι ντόπιοι. Που σκοτώνουμε μετ' επαίνων, υποτιμούμε μετ' ευχαριστήσεως, αλλά μιλούμε συνήθως εξ ονόματος κάποιου άλλου, μη ανθρώπινου όντος. Το κάνουν οι θρησκευτικοί ηγέτες, οι παραθρησκευτικοί κήρυκες, οι πνευματικοί μύστες. Το έκανε και ο Κυριάκος. Και πέσαν να το φάνε το παιδί.

Οι πρώτοι φιλόσοφοι κοιτούσαν τον ουρανό. Εψαχναν την ουσία του Κόσμου έξω από αυτόν. Ο πρώτος που κατέβασε τη φιλοσοφία από τ' άστρα στη Γη και έθεσε στο κέντρο της τον ίδιο τον άνθρωπο ήταν ο Σωκράτης. Και από τότε, δεν μας χωράει ο κόσμος...

Αυτό ένιωσα ακούγοντας τις μουρλοκουταμάρες τους στη Βουλή τις προάλλες. Ολοι οι «γήινοι φυσιολογικοί» να μιλάνε για τους «ανώμαλους εξωγήινους». Ετοιμη ήμουν να προτάξω τα σιλικονάτα στήθη μου προς τον ουρανό και, κουνώντας τα, να κάνω επίκληση στον εξωγήινο που μίλησε στο παιδί που μίλησε στον γιατρό που μίλησε στον Κυριάκο: «Come and get him! Come and get him!».

 

ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Μαύρος κύκνος
Από τη «φυσική ανισότητα» του Κυριάκου στην «καθάρια φυλή» των ναζιστών και τις «επιστημονικές αντιρρήσεις» των κομμουνιστών του ΚΚΕ, ένα τσιγάρο δρόμος. Η φύση, όμως, όπως και η Ιστορία, δεν έχει κενά. Κάνει...
Μαύρος κύκνος
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Αυτές ξέρουν!
Ωστόσο, αγαπητέ μου, αν ρωτούσες τις νοικοκυρές της γειτονιάς σου, θα σου έλεγαν πως ναι. Για να φαίνονται τα απλωμένα ρούχα της μιας πιο καθαρά από της άλλης, ναι, είναι δυνατόν η πρώτη να ρίξει βρόμικα νερά...
Αυτές ξέρουν!
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Συμφωνούν για την αναθεώρηση του Συντάγματος
Η συζήτηση μετετράπη σε έναν διάλογο, αν όχι μια άτυπη συναίνεση, μεταξύ Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ, καθώς οι πρόεδροι των δύο κομμάτων, που ήταν και κεντρικοί ομιλητές, συμφώνησαν στα περισσότερα σημεία περί αναθεώρησης...
Συμφωνούν για την αναθεώρηση του Συντάγματος
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πώς μι το 'πες;
- Τι πας και θυμάσαι! Ωραίες εποχές. Οι Χίτες απ' τη μια, οι ΕΑΜοβούλγαροι απ' την άλλη. Οι μεν στην κυβέρνηση, οι δε στα ξερονήσια. Ξεκάθαρες καταστάσεις. Ενώ τώρα, όλοι μαζί στη Βουλή, άντε να βγάλεις...
Πώς μι το 'πες;
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Ο πρωθυπουργός φορούσε Prada
Τις προάλλες, ο πρωθυπουργός πήγε στον Εβρο. Εκεί που χτυπά πλέον γαλανόλευκα η καρδιά της Ελλάδας. Εκεί, φορώντας τα Prada μποτίνια του, είπε: «Ο Εβρος στέκεται όρθιος!».
Ο πρωθυπουργός φορούσε Prada
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Τι μένει, μου λες;
(...Το παρόν κείμενο –το πρώτο του 2020– αφιερώνεται στους υπέροχους Χιλιανούς που μήνες τώρα, με δεκάδες νεκρούς και περισσή αξιοπρέπεια, δίνουν την απάντηση ακριβώς σε αυτό το «τι μένει».)
Τι μένει, μου λες;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας