Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λίγο σκοτάδι, παρακαλώ!

«Με τον ήλιο να βγάζω, με τον ήλιο να μπάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε!»

EUROKINISSI/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΝΔ/ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ

Λίγο σκοτάδι, παρακαλώ!

  • A-
  • A+

Κάτι που το μνημονεύουν οι Γραφές, κάτι που άργησε να ανακαλυφθεί ο ηλεκτρισμός, το ’χουμε και άπλετο, το φως της Ελλάδας έχει που μνημονεύεται εδώ και αιώνες. Ειδικά το αττικό φως. Τι φωτογράφοι, τι ζωγράφοι, τι αρχιτέκτονες και τοπογράφοι, για να μη μιλήσω για ποιητές και λογοτέχνες, δικούς μας και αλλοδαπούς, όλοι ανεξαιρέτως το θάμασαν, εμπνέονταν απ' αυτό, τους τραβούσε, τους γοήτευε, τους κέρδιζε. Αυτά κάποτε. Γιατί σήμερα, με τα κτίρια πήχτρα, τις εξατμίσεις στη διαπασών και τα κλιματιστικά στο φουλ, δεν το λες και ευχάριστο να βγαίνεις έξω και να λιάζεσαι.

Ασε που, ειδικά τώρα το καλοκαίρι, είναι το άτιμο τόσο διαπεραστικό, που και να θέλεις, δεν μπορείς να του κρυφτείς. Δεν πά' να 'χεις μπάρμπα στην Κορώνη, ξάδερφο εφοριακό και νονό τον Μητσοτάκη. Τίποτα δεν σε γλιτώνει. Αργά ή γρήγορα, όλα θα βγουν σε αυτό το φως το αττικό, αποκαλυπτικά, καταφανέρωτα. Από τα λάθη μέχρι την κυτταρίτιδα. Και άντε καλά, τα πρώτα πες ανθρώπινα είναι, όλοι τα κάνουν. Με τη δεύτερη, όμως, που δεν την έχουν όλοι τι γίνεται! (Βράζει και χύνεται, αυτό γίνεται. Βράζει ο τόπος, χύνεται οκάδες ο ιδρώτας κι αποτέλεσμα μηδέν. Αυτή εκεί, να επιμένει και κυρίως, να φαίνεται!)

Δεν μπορεί. Κάποια πανουργία θα σκαρφιστεί κάποιος, να μας βγάλει από αυτό το μαρτύριο του «όλα στο φως». Και καθώς όλες οι λύσεις έχουν δοθεί κάτω από το ίδιο αυτό φως, αιώνες πριν, ξαναγυρίζω κι εγώ στην αρχαιότητα, ψάχνοντας απαντήσεις: Μήτις. Ιδού η απάντηση.

Η ιδιαίτερη αυτή ελληνική λέξη είναι κάπως δύσκολο να μεταφραστεί. Δύο κορυφαίοι Γάλλοι ελληνιστές την απέδωσαν ως «πανούργα νοημοσύνη». Ωστόσο, στο ευρύ λεξιλόγιο της καθημερινότητας (πάνω στο οποίο κάνω πρακτική εξάσκηση καθ’ εκάστην και αργία - ειδικά όταν οδηγώ) είναι αυτό που λέμε «καπατσοσύνη».

Δεν πρόκειται για πανουργία, με την ηθικά επιλήψιμη σημασία του όρου. Δεν είναι η κοροϊδία. Είναι η ικανότητα να αξιοποιείς τις περιστάσεις: να αντιλαμβάνεσαι εγκαίρως και σαφώς πώς εξελίσσεται μια κατάσταση και να εκμεταλλεύεσαι την πορεία που σε ευνοεί. Και μπορεί την κυτταρίτιδα να μην τη θέλει ούτε ο θεός και να μην μπορεί να την καταπολεμήσει μήτε ο διάολος, ωστόσο, όλα τ’ άλλα μπορούν να γίνουν διαχειρίσιμα μέσω αυτής της μικρής λεξούλας.

Δεν την είχαν τυχαία οι αρχαίοι θεά της σοφίας και της φρόνησης τη Μήτιδα. Μαζί με τον Ερωτα γεννήθηκε. Κόρη του Ωκεανού. Μάνα της θεάς Αθηνάς. Την είδε ο Δίας και τη λιμπίστηκε. Είχε, βλέπεις, μόλις κατακτήσει την εξουσία θεών και ανθρώπων και ήθελε να διασφαλίσει πως η εξουσία ταύτη δεν θα κινδυνέψει από συγκυρίες. Γι' αυτό, όχι μόνο την παντρεύτηκε, την κατάπιε κιόλας, ώστε να είναι βέβαιος πως το βασίλειό του θα βαστηχτεί στο ρεύμα των καιρών.

Αυτό το ρεύμα είναι που μας πήρε και μας σήκωσε εμάς τους θνητούς και μπερδέψαμε τη Μήτιδα με τον καιροσκοπισμό. Η υψηλή αυτή έννοια υποκαταστάθηκε από δραστηριότητες κατώτερων υποκειμένων, που καταστρώνουν σχέδια, προβάλλοντας πάνω τους τη βδελυρή πραγματικότητα που κάνει αυτούς καλά κι εμάς χειρότερα. Πώς αλλιώς να εξηγήσει κανείς όλα όσα ακούγονται (τ' ακούει άραγε κανείς;) στις εξεταστικές για τα δάνεια κομμάτων και ΜΜΕ (που «αερίζονται» κανονικά), για τα σκάνδαλα στην Υγεία (που χρειάζεσαι αιθέρα για να τ' αντέξεις), για τις «παρανοήσεις» της Δικαιοσύνης (που μαντρώνουν αθώους για χρόνια και έχουν τους άλλους έξω ν' αλωνίζουν).

Είπα «αλώνι» και θυμήθηκα. Τρανταχτό παράδειγμα των παραπάνω (και ενός κάποιου κρετινισμού εκατέρωθεν, γιατί να το κρύψωμεν άλλωστε;) είναι η έμπνευση του υιού Μητσοτάκη να καθίσει τους υποστηρικτές του κάτω από τον ντάλα ήλιο, πάνω στα σανοδέματα, σαν ψύλλους στ’ άχυρα, για να «έρθει κοντά στον λαό». Σαν να τον ακούω: «Με τον ήλιο να βγάζω, με τον ήλιο να μπάζω, τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε!».

... Αν η Μήτιδα έφερε το φως της σοφίας και της καπατσοσύνης, ο καιροσκοπικός λαϊκισμός δεν φτουράει στον ήλιο.

Λίγο σκοτάδι, παρακαλώ. Λίγο σκοτάδι, γιατί καιγόμαστε.

  

ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Ανθρώπινη ζέστα
Είναι τρομερό το τι δύναμη έχουν οι λέξεις. Το νόημα, το πλήθος τους. Μπορεί να γραφεί ένα μεγάλο, υπέροχο κείμενο, που κανείς δεν θα διαβάσει ώς το τέλος και την ίδια στιγμή μία και μόνη φράση να γίνει ο...
Ανθρώπινη ζέστα
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Πιατέλα με (λ)ά(ν)θη
Ή δεν σκέφτονται πριν μιλήσουν ή δεν τους ενδιαφέρει τι θα σκεφτεί ο άλλος όταν μιλήσουν. Αυτό, το δεύτερο, ανακάλυψα προσφάτως πως συμβαίνει σε άτομα που, έχοντας κερδίσει τον σεβασμό των άλλων, αδιαφορούν...
Πιατέλα με (λ)ά(ν)θη
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Τα παιδιά της πιάτσας
«Ο υπόκοσμος έχει νόμους δικούς του και γλώσσα δική του, αληθινή, ακόμη κι αν ξινίσουν λίγο οι συντηρητικοί. Που, επιτέλους, δεν θα χάσουν τίποτα αν την ακούσουν» γράφει ο υπέροχος Τσιφόρος στα «Παιδιά της...
Τα παιδιά της πιάτσας
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Βρε τι πάθαμε!
Η μακροχρόνια μνήμη (έχει αποδειχτεί ιστορικά) πως βλάπτει σοβαρά τον καπιταλισμό και τη σύγχρονη δομή της κοινωνίας. Αφεθείτε στο στρες και ξεχάστε ό,τι πρέπει να θυμάστε. Η μνήμη σκοτώνει την πραγματικότητα...
Βρε τι πάθαμε!
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
«Λευκός θόρυβος»
«Λευκός θόρυβος» στη Φυσική είναι αυτός που ακολουθεί μια τυχαιότητα. «Λευκός θόρυβος» στην πολιτική μας καθημερινότητα, είναι αυτός που ακολουθεί μία βίαιη επαναληψιμότητα, που δρα σαν «μαύρη τρύπα», μέσα...
«Λευκός θόρυβος»
ΝΟΡΑ ΡΑΛΛΗ
Μια μύγα, μα ποια μύγα;
Κι αν τύχει καμιά «παρασπονδία», αν κάνει καμιά νέα «Εύα» να ξεμυτίσει ή κάνας σύγχρονος Προμηθέας (ή Χριστός αν το θες, λόγω της ημέρας), τότε εξεγείρονται οι της ξέξασπρης οδοντοστοιχίας! Τι κι αν φαίνονται...
Μια μύγα, μα ποια μύγα;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας