Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Aντιγραφές και μιμήσεις

Η αίγλη της αντίστασης στη χούντα, ο συμβολισμός, είναι προφανές ότι μπορεί να δημιουργούν και στις νέες συνθήκες, τις μεταδικτατορικές, εντυπώσεις

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

Aντιγραφές και μιμήσεις

  • A-
  • A+

Η προχθεσινή ζοφερή επέτειος του πραξικοπήματος στις 21 Απριλίου 1967 και της επιβολής της επτάχρονης δικτατορίας φέρνει στον νου, μεταξύ άλλων, ορισμένους σταθμούς της αντίστασης στη χούντα, κεφαλαιώδεις πράξεις της αντιδικτατορικής πάλης. Πρωταγωνιστικός ήταν ο ρόλος του φοιτητικού κινήματος σ' αυτές, αλλά αγκάλιασαν γενικότερα το νεολαιίστικο κίνημα και ανέδειξαν τη λαϊκή αντίσταση.

Ηταν οι δύο καταλήψεις στη Νομική της Αθήνας τον Φεβρουάριο του 1973 και στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβριο του 1973, και η κατάληψη στην Πολυτεχνική της Θεσσαλονίκης, επίσης τον Νοέμβριο του 1973.

Επεσε η χούντα το 1974, κατέρρευσε, και ύστερα από λίγο καιρό έκαναν την εμφάνισή τους κάποιες καταλήψεις σε κτίρια Ανώτατων Σχολών, από νέους, όχι μόνο φοιτητές, με πρώτο το Πολυτεχνείο.

Η αίγλη της αντίστασης στη χούντα, ο συμβολισμός, είναι προφανές ότι μπορεί να δημιουργούν και στις νέες συνθήκες, τις μεταδικτατορικές, εντυπώσεις. Και να επιδιώκουν ορισμένοι, οπωσδήποτε ανησυχούντες και στο πλαίσιο των διεκδικητικών αγώνων, να θελήσουν να μιμηθούν ή να αντιγράψουν τις μορφές αυτές πάλης. Ωστόσο, η επανάληψη ή η μίμηση στην κατάληψη ως μορφή πάλης δεν μπορεί να δικαιώσει τη μορφή αυτή, ούτε να δικαιολογήσει την ανάγκη προβολής των αιτημάτων ή της καταγγελίας που έχουν οι καταληψίες.

Εχουν γίνει πολλές καταλήψεις στα 41 χρόνια που πέρασαν. Αρκετές συνοδεύτηκαν από καταστροφές, από φωτιές, από κλοπές κ.λπ., με αποτέλεσμα και γι' αυτόν τον λόγο να προκαλέσουν δυσφορία στην κοινωνία, να εκδηλωθούν αντιδράσεις και, τελικώς, να δυσφημιστούν οι μορφές αυτές πάλης και να επεκταθεί ίσως η εντύπωση αυτή και πίσω στις καταλήψεις επί δικτατορίας.

Μπορεί να σκεφθεί κανείς ότι κάποιοι δεν έζησαν το δικό τους Πολυτεχνείο και το κατασκευάζουν τώρα, για να το ζήσουν. Είναι ίσως μια αθώα εκδοχή της μίμησης αν και, όπως φάνηκε σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να κρύβονται κι άλλου είδους επιδιώξεις.

Δεν μπορούν να απαγορεύονται μορφές πάλης ή διεκδίκησης. Ωστόσο, δεν μπορούν να μη γίνονται συγκρίσεις εποχής και συνθηκών στις οποίες εκδηλώνονται. Είναι προφανές ότι οι συνθήκες μετά το 1974 δεν έχουν καμία σχέση με τη χούντα.

Ακόμη περισσότερο, οι καταλήψεις τον τελευταίο καιρό γίνονται μάλλον εκ του ασφαλούς, και στον ραδιοσταθμό «Στο Κόκκινο» και στη Νομική και στην Πρυτανεία. Και εξυπακούεται ότι η όποια σύγκρουση των καταληψιών με την Αστυνομία θα εκληφθεί από τους πρώτους ως πράξη ηρωισμού. Ισως και γι' αυτό να την επιδιώκουν.

Τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα όταν επικρέμαται η απειλή ή η πιθανότητα της αστυνομικής επέμβασης. Τότε σχετίζεται η επέμβαση αυτή με την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Είναι όμως «ακαδημαϊκή ελευθερία» η εγκατάσταση καταληψιών σε πανεπιστημιακό χώρο; Είναι ελεύθερη διακίνηση ιδεών; Και έχει σχέση με την ελευθερία της διδασκαλίας και της έρευνας;

Γιατί είναι καταπάτηση του ασύλου η επέμβαση των αστυνομικών δυνάμεων, παρουσία εισαγγελέα, αφού την είχαν ζητήσει προηγουμένως και κατ' επανάληψη οι πανεπιστημιακές αρχές; Η κατάληψη αυτή της Πρυτανείας «προφανώς κατέλυε τη λειτουργία του Πανεπιστημίου και έπρεπε να τελειώνει», είπε ο υπουργός Παιδείας Αρ. Μπαλτάς, ο οποίος την χαρακτήρισε «ακατανόητη», γιατί «προέβαλλε ως αιτήματα, θέματα των οποίων τη λύση έχει ήδη δρομολογήσει η κυβέρνηση».

[Δεν είναι γνωστό ευρέως. Αλλά ο σημερινός υπουργός Παιδείας δεν είναι «άκαπνος». Εχει συλληφθεί το '67 για αντιδικτατορική δράση με το Πατριωτικό Μέτωπο και «θήτευσε» στα μπουντρούμια της Γενικής Ασφάλειας Αθηνών.]

Τα πράγματα μπερδεύονται περισσότερο όταν μεταξύ των καταλήψιών είναι και συνεργός «μεγαλοποινικού» και κάποιοι σχετιζόμενοι με ναρκωτικά. Κι ακόμα όταν βγαίνουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και «κατακεραυνώνουν» την «καταπάτηση του ασύλου από την αστυνομία», γιατί θεωρούν υποχρέωσή τους και στον τομέα αυτό να πουν δημόσια τη γνώμη τους;

Δεν ισχύει ο δημοκρατικός συγκεντρωτισμός στη λειτουργία του κόμματος. Αλλά η λειτουργία της διακυβέρνησης αυτής, που και οι ίδιοι επιδιώκουν και θέλουν να πετύχει, έχει κανόνες. Η ίδια η φύση, όπως και οι επιστήμες, έχουν κανόνες, «νόμους», πλαίσιο.

Ισως υπάρχει θέμα με τη συλλογική λειτουργία και έκφραση της κυβέρνησης και του κόμματος. Μην παραγνωρίζουμε, όμως, ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης ψηφίστηκε χάρη στους ΑΝ.ΕΛΛ. Το Ποτάμι, το ΚΚΕ, το ΠΑΣΟΚ, τι έκαναν;

Κι ακόμη, οι έχοντες την ανάγκη να μιλούν, ξεχνούν το πλαίσιο στο οποίο είναι υποχρεωμένη να κινείται η κυβέρνησή τους, με την ασφυξία και τις ωμές επεμβάσεις που δέχεται;

ΝΙΚΟΣ ΚΙΑΟΣ
Φόβος και τρόμος για το καλό μας...
Για τη μεγάλη πορεία μνήμης και τιμής στην εξέγερση του Πολυτεχνείου, για τα πρωτοφανή αστυνομικά μέτρα και για τις επιθέσεις της Αστυνομίας, διαβάσαμε στα σχετικά ρεπορτάζ. Ορισμένες «λεπτομέρειες» έχουν...
Φόβος και τρόμος για το καλό μας...
ΝΙΚΟΣ ΚΙΑΟΣ
Αστυνομικές ιστορίες
Είναι η τρίτη κυβέρνηση στην Ιστορία του τόπου με την Αριστερά στην κυβέρνηση. Το 1944 απέτυχε και ήρθαν τα Δεκεμβριανά, η αποχή το 1945 κι ο εμφύλιος. Το 1989 πάλι απέτυχε το «μικρό πείραμα». Τώρα τι θέλουν;...
Αστυνομικές ιστορίες
ΝΙΚΟΣ ΚΙΑΟΣ
Ασέβεια στην Ιστορία
Η 1η Μαΐου συνέπεσε με το Πάσχα. Κι αν η πρώτη όχι μόνο δεν επηρεάστηκε από τη γιορτή της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης αλλά βρέθηκε ούτως ή άλλως σε γιορτινό, εαρινό περιβάλλον, η δεύτερη «καπελώθηκε» από το...
Ασέβεια στην Ιστορία
ΝΙΚΟΣ ΚΙΑΟΣ
Το «ρουσφέτι» για την «ωραία είδηση»
«Δεν έχω ζητήσει κανένα ρουσφέτι ώς τώρα. Σήμερα σου ζητώ. Θέλω πρόσκληση, να πάω να ακούσω στη Βουλή τον Τσίπρα». Τα λόγια ανήκουν στον αγωνιστή της Αριστεράς, Κώστα Γκιουλέκα που έζησε όλη την Ιστορία, όλες...
Το «ρουσφέτι» για την «ωραία είδηση»
ΝΙΚΟΣ ΚΙΑΟΣ
Διαδήλωση και πίκρα...
Οι μεγαλειώδεις μαζικές κινητοποιήσεις την περασμένη Κυριακή, ήταν διαδηλώσεις κατά του φόβου και της τρομοκρατίας, κατά της μισαλλοδοξίας και του φανατισμού, υπέρ της ελευθερίας της έκφρασης, της υπεράσπισης...
Διαδήλωση και πίκρα...
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο «μύθος» και ο μύθος
Καθώς πλησιάζει η επέτειος της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, θα αρχίσουν πάλι να κυκλοφορούν κείμενα που θα κάνουν λόγο για τον «μύθο» των νεκρών στο Πολυτεχνείο τον Νοέμβριο του 1973, άποψη που συμμερίζεται και...
Ο «μύθος» και ο μύθος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας