Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χοιρινό με γιαούρτι

Χοιρινό με γιαούρτι

  • A-
  • A+

Η μικρούλα Αννα Μαρία δεν θέλει με τίποτα να δοκιμάσει τα χοιρινά σνίτσελ που σερβιρίστηκαν μπροστά της στο πρωτοχρονιάτικο τραπέζι.

Τι κι αν δείχνουνε καλοψημένα και λαχταριστά; Αποφάσισε πως δεν της αρέσει το χοιρινό και δεν είναι διατεθειμένη ν’ αλλάξει γούστα με την έλευση του νέου χρόνου.

Οι παρακαθήμενοι, γονείς και θείοι, σπεύδουν να τη διαβεβαιώσουν, με διάφορους θεατρινισμούς, ότι τα σνίτσελ είναι, τάχα, μοσχαρίσια· χρειάζονται μονάχα λίγα λεπτά της ώρας για να μεταπειστεί και να μασουλήσει το χοιρινό κρέας, δίχως αντιρρήσεις και διαμαρτυρίες.

Η δύναμη της επικοινωνίας: επιτυγχάνει τη διάθλαση και, εντέλει, τη διαστρέβλωση της πραγματικότητας, από τη στιγμή που θα υποταχθούμε στην υποτιθέμενη αυθεντία των κάθε λογής «ειδικών», υποτιμώντας την κρίση και το αισθητήριό μας.

Λίγες θέσεις παρέκει, ο ξάδερφος Λευτέρης καταβροχθίζει τα μπολ με το γιαούρτι το ένα πίσω απ’ τ’ άλλο.

Επειτα, τοποθετεί μεθοδικά τα άδεια σκεύη γύρω απ’ το πιάτο ενός θείου του, που κάθεται ακριβώς δίπλα και είναι απορροφημένος σε ζωηρές συζητήσεις, δίχως να δίνει ιδιαίτερη σημασία για όσα συμβαίνουν μπροστά στα μάτια του.

Οποιοσδήποτε επιπόλαιος παρατηρητής της διάταξης των σερβίτσιων στο συγκεκριμένο σημείο του τραπεζιού φτάνει αβίαστα στο συμπέρασμα πως ο θείος έφαγε όλο το γιαούρτι στερώντας το από τους υπόλοιπους συνδαιτυμόνες, παρατάσσοντας, μάλιστα, μπροστά του τα… αδιάσειστα πειστήρια δίχως καμιάν αιδώ.

Η δύναμη της εικόνας: μετατρέπει το αδιανόητο σε προφανές και τον ανυποψίαστο σε αδιαμφισβήτητο ένοχο.

Ανέκαθεν η πολιτική χρησιμοποιούσε την επικοινωνία, ώστε να επηρεάσει την εικόνα που διαμορφώνουν οι πολίτες για την πραγματικότητα και να προσελκύσει θιασώτες.

Πλέον, με την τρομαχτική διείσδυση της οθόνης στον πληθυσμό, η εικόνα κατασκευάζεται εξαρχής, σε εταιρικά γραφεία και τηλεοπτικά στούντιο.

Η επικοινωνία, με τους δασκαλεμένους κήρυκές της, απλώς αναλαμβάνει να τη διανείμει, ώστε να εμπεδωθεί στις συνειδήσεις μας ως βέβαιη κι ακλόνητη πραγματικότητα.

Στρατιές επιτελείων, παρατρεχάμενων και συμβούλων αναλώνονται καθημερινά με την κατασκευή εικόνων και τεράστια ποσά ξοδεύονται για τον σκοπό αυτόν.

Οσο για την παραγωγή πραγματικής πολιτικής, που θα μπορούσε να συνδράμει στην επίλυση προβλημάτων, να εμπνεύσει με κοινωνικό όραμα και να απελευθερώσει δημιουργικές δυνάμεις;

Αυτή όχι απλώς έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα, αλλά θεωρείται, κατά κανόνα, περιττή από τα κομματικά επιτελεία, καθώς ο στόχος της εκλογικής ανέλιξης επιτυγχάνεται καλύτερα και με λιγότερο κόπο μέσα από την κατασκευή και την καταιγιστική αναμετάδοση εικόνων.

Αυτές συνοδεύονται πάντοτε με την κατάλληλη «ανάλυση» και «ερμηνεία», ώστε να μην αφήνεται κανένα περιθώριο στη δική μας κρίση να επεξεργαστεί αν αυτό που λανσάρεται ως αδιάψευστη αλήθεια έρχεται σε σύγκρουση με τις δικές μας προσλαμβάνουσες.

Εικόνα και επικοινωνία αποτελούν το υπερόπλο της εποχής, που στρέφεται καθημερινά ενάντια στον νου μας και βομβαρδίζει ακατάπαυστα τις αισθήσεις και το θυμικό μας.

Οσο δεν αξιολογούμε τα εμπειρικά μας δεδομένα, όσο υποτιμούμε τη διαπροσωπική επαφή και τη μεταξύ μας συνδιαλλαγή και επιμένουμε να εκχωρούμε τη σκέψη και την κρίση μας σε αγύρτες της επικοινωνίας και σκηνοθέτες της εικόνας, θα εξακολουθούμε να τρώμε επιβλαβές χοιρινό, ενώ ζητήσαμε μοσχάρι, και θα στοχοποιούμαστε κι από πάνω ως αμετανόητοι αδηφάγοι, ενώ δεν βάλαμε ούτε το δαχτυλάκι μας στο πιάτο με τα καλούδια.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Με γεύση Χριστουγέννων
Πάντοτε τέτοιες μέρες, γιορτινές, με τραβάει ετούτο το ζαχαροπλαστείο. Καθώς ορθώθηκα ομπρός σε εκείνα τα καραμελωμένα σοκολατάκια με αμύγδαλο να παραγγείλω την ταπεινή μερίδα μου, κρυφομετρώντας τα κέρματα με...
Με γεύση Χριστουγέννων
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Με την Ελλάδα, δεν παίζουμε…
Ο κυρ Φώτης περίμενε πώς και πώς τα ξενιτεμένα παιδιά κι εγγόνια του να περάσουνε παρέα τις γιορτές. Απ’ το καλοκαίρι είχε να τα δει, ρίχτηκε στις ετοιμασίες, είχε την αγωνία του να φανεί αντάξιος...
Με την Ελλάδα, δεν παίζουμε…
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Μια ιστορία
Εξω, στη μικρή τη Βηθλεέμ, οι στρατιώτες του Ηρώδη τρομοκρατούσαν τα πλήθη εδώ και μέρες. Κάνανε ό,τι μπορούσαν για να εμποδίσουνε το επερχόμενο, φόραγαν κουκούλες και κατέστρεφαν το βιος των ανθρώπων, άρπαζαν...
Μια ιστορία
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Το διάλειμμα της Αρχοντίας
Μα μόλις ξεμπέρδευε με τη λάντζα κι είχε το νεροχύτη ν’ αστράφτει και τα κατσαρολικά να στάζουνε κρεμασμένα πάνω απ’ τη στεγνωτήρα, την ώρα που χαμήλωνε τη φωτιά στο μάτι για να σιγοβράσει το φαΐ και να...
Το διάλειμμα της Αρχοντίας
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Το πρώτο δόντι
Οταν κάτι σου συμβαίνει για πρώτη φορά, ακόμα και το πιο φυσικό πράμα του κόσμου, το αντιμετωπίζεις με δέος. Να, σαν ετούτο το παιδάκι, που την ώρα που βούρτσιζε τα δόντια του, διαπίστωσε με έκπληξη πως ένα...
Το πρώτο δόντι
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΥΓΙΟΥΜΟΥΤΖΗΣ
Το τρίτο παιδί
Οταν λες ότι περιμένεις τρίτο παιδί, κάποιοι σε αντιμετωπίζουν σχεδόν σαν ήρωα. «Μπράβο! Εχετε κουράγιο! Πού βρήκατε τη δύναμη;» και άλλα συναφή. Κάποιοι άλλοι, πάλι, σε θεωρούνε φουκαριάρη. Υπάρχουν κι αυτοί...
Το τρίτο παιδί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας