• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 14.0°C
    1 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.8°C
    0 BF
    90%
  • Πάτρα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    10°C 9.4°C / 12.3°C
    2 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    94%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 12.2°C
    1 BF
    93%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.4°C / 6.7°C
    1 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 9.6°C
    1 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.3°C / 15.8°C
    4 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    5 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.3°C / 16.8°C
    4 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    6 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.8°C / 18.2°C
    2 BF
    77%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 14.2°C
    3 BF
    76%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 13.3°C
    1 BF
    91%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.9°C
    1 BF
    87%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 4.8°C
    1 BF
    92%

Ο Στ. Θεοδωράκης ζήτησε «να δοθούν όλα τα ονόματα των δημοσιογράφων που πληρώνονται από το κράτος»

EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Ξανά για τα «μανταλάκια»

  • A-
  • A+

Σε συνέχεια του σημερινού μας σχολίου  «Στα μανταλάκια» όπου ρωτούσαμε τους αρμόδιους υπουργούς γιατί δεν υιοθετούν την πρόταση του Σταύρου Θεοδωράκη, ο οποίος, μεταξύ άλλων σωστών μέτρων κατά της διαπλοκής, ζήτησε στη Βουλή «να δοθούν και όλα τα ονόματα των δημοσιογράφων που πληρώνονται από το κράτος», παραθέτουμε ορισμένα ντοκουμέντα της υπόθεσης ύστερα από αίτημα αναγνωστών μας.

Στις 28 Ιανουαρίου 2005, η τότε διοίκηση της ΕΣΗΕΑ ζήτησε από την κυβέρνηση να δώσει σύμφωνα με το (υφιστάμενο έως και σήμερα) νόμο τις συγκεντρωτικές καταστάσεις με όλους τους δημοσιογράφους που εργάζονται στα δημόσια ΜΜΕ και όπου αλλού στο Δημόσιο ή τον ευρύτερο δημόσιο Τομέα:

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ απέστειλε στον Υπουργό Επικρατείας κ. Θεόδωρο Ρουσόπουλο την ακόλουθη επιστολή:

«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Η ΕΣΗΕΑ κατ’ επανάληψη έχει ζητήσει τα ονόματα όλων των δημοσιογράφων που κατέχουν τις όποιες θέσεις στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ως και τα ονόματα εκείνων που ενδεχομένως έχουν ή είχαν σχέσεις με τα Υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής ’μυνας, Δημόσιας Τάξης και τους εξαρτώμενους από αυτά φορείς.

Το αίτημα μας αυτό επαναλάβαμε και με την επιστολή μας, προς εσάς, της 24/1/05, καθώς και κατά την δημόσια συζήτηση που έγινε με πρωτοβουλία σας στο Ζάππειο, την 27 Ιανουαρίου 2005.

Κατόπιν αυτών ζητάμε, για μια ακόμα φορά, τα ονόματα όλων των δημοσιογράφων που κατείχαν ή κατέχουν τις όποιες θέσεις στο Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα κατά τα έτη 2004 και 2003 και ότι άλλο στοιχείο διαθέτετε, προκειμένου να ερευνηθεί εάν υπάρχουν παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, ταυτοχρόνως στο σύνολό τους και όχι αποσπασματικά.

Στην περίπτωση που δεν έχετε έτοιμα όλα τα στοιχεία παρακαλούμε όπως μας ενημερώσετε και προσδιορίσετε επ’ ακριβώς τον χρόνο, κατά τον οποίο θα μας δοθούν όλα τα αιτούμενα στοιχεία.

Επίσης ζητάμε για τις αυτές χρονικές περιόδους να μας γνωστοποιηθούν τα ονόματα των δημοσιογράφων που ενδεχομένως έχουν ή είχαν σχέσεις με τα Υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής ’μυνας, Δημόσιας Τάξης και τους εξαρτώμενους από αυτά φορείς.

Με την επιστολή μας αυτή ζητάμε και πάλι όλα αυτά που και κατά το παρελθόν είχαμε ζητήσει.

Πιστεύουμε ότι αυτή τη φορά θα υπάρχει συγκεκριμένη και ξεκάθαρη απάντηση και ενημέρωση».

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

 

Ο υπουργός ανταποκρίθηκε και απέστειλε τα στοιχεία στις 31 Ιανουαρίου 2005:

«Προς
Πρόεδρο ΕΣΗΕΑ

Αθήνα, 31 Ιανουαρίου 2005
Α.Π.: 835

Κατόπιν του αιτήματος που μου απευθύνατε με επιστολή σας την 28η Ιανουαρίου 2005 (Α.Π. 28), σας αποστέλλω τις καταστάσεις που έχει συγκεντρώσει, όπως εκ του Π.Δ. 60/1997 υποχρεούται, η Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης (πρ. Υπουργείο Τύπου).
Όπως και δημοσίως έχω δηλώσει:

α. Θεωρώ την δημοσιοποίηση των ονομάτων ως αντιβαίνουσα στα περί προστασίας προσωπικών δεδομένων και γι’ αυτό παρακαλώ να τηρηθεί ο νόμος.
β. Έως τις 31/03/05 θα συγκεντρωθούν – πάλι κατά τα προβλεπόμενα από το προαναφερθέν Π.Δ. – οι καταστάσεις του 2004, τις οποίες και θα αποστείλω έως την 5η Απριλίου στο Σωματείο σας.

Είμαι βέβαιος ότι στο πλαίσιο της αυτορύθμισης, η ΕΣΗΕΑ θα πρωταγωνιστήσει ώστε να πάψουν οι συλλήβδην κατηγορίες επί δικαίων και αδίκων.

Στην προσπάθειά σας αυτή θα με βρείτε αρωγό.

Με εκτίμηση,

Θεόδωρος Ρουσόπουλος»

 

Λίγες μέρες αργότερα ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΑ Μανώλης Μαθιουδάκης σε ομιλία του προς τα μέλη του Μεικτού Συμβουλιου της Ενωσης είπε για το θέμα:

«Εδώ και σαράντα χρόνια η σκιά των μυστικών κονδυλίων, των μη διαφανών σχέσεων με το Δημόσιο, πλανάται πάνω από τον δημοσιογραφικό κόσμο και δίνει το δικαίωμα για δυσμενή σχόλια.
Εξ ίσου παλιά είναι και η πρόσκληση και πρόκληση της ΕΣΗΕΑ προς την Εξουσία για πλήρη διαφάνεια.

Το 1982 με έγγραφο προς τον τότε Υπουργό Προεδρίας τονιζόταν: “Επειδή η σκιά της υποψίας βαρύνει όλους μας και αποτελεί μια δυσάρεστη αναφορά στις εισοδηματικές πηγές και τον τρόπο εργασίας των δημοσιογράφων θα σας παρακαλούσαμε να δώσετε τον κατάλογο των συναδέλφων αυτών, είτε σε μας είτε απ’ ευθείας στη δημοσιότητα, ώστε να πάψει το σύνολο των δημοσιογράφων να αντιμετωπίζεται σαν υπόλογο έναντι του φορολογούμενου Ελληνικού λαού”.

Έκτοτε υπήρξαν συνεχείς εκκλήσεις της ΕΣΗΕΑ προς την εκάστοτε Κυβέρνηση. Τους λέγαμε “λέτε ότι οι δημοσιογράφοι στο Δημόσιο “τα πιάνουν”, είναι αργόμισθοι, είναι πολυθεσίτες. Δώστε μας στοιχεία. Δώστε μας καταλόγους με ονόματα, αν υπάρχουν, πάψτε να σπιλώνετε το δημοσιογραφικό κόσμο”

Ανταπόκριση δεν υπήρξε. Μόνο το 2003, ο τότε Υπουργός Τύπου κ. Πρωτόπαπας, έδωσε έναν κατάλογο στην ΕΣΗΕΑ. Τον αναζήτησα στη Γραμματεία της Ένωσης. Βρήκα μόνο το εξής έγγραφο: “Σας στέλνω καταστάσεις δημοσιογράφων που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα”. Καταστάσεις δεν υπήρχαν!

Όπως με διαβεβαίωσαν συνάδελφοι που μετείχαν τότε στο Δ.Σ., ο κατάλογος αυτός περιείχε μόνο ονόματα όσων με νόμιμη σύμβαση εργάζονταν στο Υπουργείο Τύπου και την ΕΡΤ και επιλεκτικά μερικά Γραφεία Τύπου υπουργείων.

Η Ένωση για να θωρακίσει ακόμα περισσότερο την αξιοπρέπεια, το αδιάβλητο, την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητα των δημοσιογράφων, με ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης, θέσπισε συγκεκριμένους κανόνες δεοντολογίας. Να υπενθυμίσω ορισμένους από αυτούς:

“Η διαφάνεια στις οικονομικές σχέσεις αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της αξιοπιστίας, του κύρους και της επαγγελματικής αξιοπρέπειας του δημοσιογράφου, ο οποίος οφείλει:

• Να μην επιδιώκει και να μη δέχεται αμοιβή για δημοσιογραφική εργασία από απόρρητα κονδύλια κρατικών υπηρεσιών και δημόσιων ή ιδιωτικών οργανισμών.

• Να μην επιδιώκει και να μη δέχεται αργομισθία ή έπ’ αμοιβή θέση συναφή με την ειδικότητά του σε Γραφεία Τύπου, δημόσιες υπηρεσίες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις, που θέτει εν αμφιβόλω την επαγγελματική αυτονομία και ανεξαρτησία του.

• Να μην επιδιώκει και να μη δέχεται τη διαφημιστική χρήση του ονόματος, της φωνής και της εικόνας του, παρά μόνο για κοινωφελείς σκοπούς.

• Να μη μεταδίδει και να μην αξιοποιεί ιδιοτελώς αποκλειστικές πληροφορίες που επηρεάζουν την πορεία του Χρηματιστηρίου Αξιών και την αγορά.

Να μην επιδιώκει και να μη δέχεται οποιεσδήποτε παροχές σε χρήμα και είδος, που θίγουν την αξιοπιστία και την αξιοπρέπειά του και επηρεάζουν την ανεξαρτησία και την αμεροληψία του.”

Γι’ αυτό και μόλις τέθηκε πάλι θέμα, με την από 21/1/2004 επιστολή του Υπουργού Επικρατείας και πρόσκληση για δημόσιο διάλογο δημοσιοποιήσαμε τις θέσεις μας:

Η ΕΣΗΕΑ δεν αρνήθηκε ποτέ να συζητήσει με την Κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα για τη διαφάνεια στα ΜΜΕ, το ρόλο και την ευθύνη της πολιτικής εξουσίας, των ιδιοκτητών και των δημοσιογράφων. Ακόμη περισσότερο επιθυμεί να ανοίξει πραγματικός διάλογος στη κοινωνία.

Για πολλοστή φορά, τις τελευταίες δεκαετίες, η ΕΣΗΕΑ καλεί οποιονδήποτε και ιδιαίτερα την Κυβέρνηση να καταθέσει ό,τι στοιχείο διαθέτει για τυχόν αδιαφανείς -συνεπώς παράνομες- σχέσεις και ενδεχόμενο χρηματισμό δημοσιογράφων είτε σήμερα είτε στο παρελθόν, από το κράτος και την πολιτική ή οικονομική εξουσία.

Επόμενη ενέργεια του Δ.Σ. ήταν να καλέσει τον Υπουργό Επικρατείας να δώσει στη δημοσιότητα τα ονόματα όλων των δημοσιογράφων που κατέχουν τις όποιες θέσεις στο Δημόσιο και ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, ώστε με νηφαλιότητα να δούμε το μέγεθος των αντιδεοντολογικών φαινομένων στην ενημέρωση, όπου αυτά εμφανίζονται, με βάση τον Κώδικα Δεοντολογίας και το μητρώο των μελών της Ένωσης. Του προτείναμε συνάντηση στα γραφεία της ΕΣΗΕΑ.

Εκείνος όρισε δημόσια συζήτηση στο Ζάππειο και προσκάλεσε να πάρουν μέρος σ’ αυτήν εκπρόσωποι κομμάτων, της ΠΟΕΣΥ και όλων των Δημοσιογραφικών Ενώσεων.

Για να μην επικαλεσθεί ως επιχείρημα ότι αποφεύγουμε τη δημόσια συζήτηση προσήλθαμε σε αυτήν με συγκεκριμένες θέσεις του Δ.Σ.

Στην πρώτη αυτή δημόσια συζήτηση τονίσαμε ότι:

• Οφείλουμε να διαφυλάξουμε το κύρος και την αξιοπιστία του επαγγέλματος.

• Η εργασία στο Δημόσιο δεν είναι κάτι το επιλήψιμο και ουδέποτε τέθηκε θέμα νομίμων, διάφανων και ξεκάθαρων σχέσεων δημοσιογράφων με το Δημόσιο Τομέα.

• Επιλήψιμο είναι η παραβίαση του Κώδικα Δεοντολογίας και βεβαίως οι δύο, τρεις και τέσσερις θέσεις στο Δημόσιο Τομέα.

• Απορρίπτουμε τη γενίκευση και δεν δεχόμαστε να διασύρονται όσοι εργάζονται νόμιμα.

• Η συντριπτική πλειοψηφία των δημοσιογράφων εργάζεται σε καθεστώς ανασφάλειας με απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς.

• Ζητούμε να ξεκαθαρίσει για πάντα ο βεβαρημένος τα τελευταία 40 χρόνια ορίζοντας για τυχόν αδιαφανείς, συνεπώς παράνομες σχέσεις για ενδεχόμενο χρηματισμό δημοσιογράφων από το Κράτος, την πολιτική και την οικονομική εξουσία.

• Ζητούμε επίσης να γνωστοποιηθούν τα ονόματα δημοσιογράφων οι οποίοι ενδεχομένως έχουν ή είχαν σχέση με τα Υπουργεία Εξωτερικών, Εθνικής ’μυνας, Δημόσιας Τάξης και τους εξαρτώμενους από αυτά φορείς.

•Ακολούθησε η δεύτερη συζήτηση στο Ζάππειο, κατά την οποία και πάλι απαιτήσαμε:

•Να μας παραδώσει τώρα πλήρεις καταλόγους από το 1997 που ισχύει το Προεδρικό Διάταγμα όσων εργάζονται στο Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, τους Οργανισμούς, τις ΔΕΚΟ, τις θυγατρικές τους, τα Γραφεία Τύπου, τα Υπουργεία, καθώς και σ’ όλους τους εποπτευόμενους φορείς είτε τους περιλαμβάνει αυστηρά ο νόμος είτε όχι. Με στοιχεία που να καταδεικνύουν αν υπάρχουν περιπτώσεις που να παραβιάζονται θεσμοθετημένοι Κώδικες Δεοντολογίας, αλλά να δίνουν και την δυνατότητα ελέγχου της χρήσης του δημοσίου χρήματος.

Ζητήσαμε ακόμα:

• Συνθήκες άσκησης δημοσιογραφικού επαγγέλματος.

• Διασφάλιση των θέσεων εργασίας και τήρηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.

• Συνθήκες διαφάνειας και σαφή κριτήρια για προσλήψεις Δημοσιογράφων σε ότι αφορά το Δημόσιο και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα.

Υπογραμμίσαμε:

• Η πλειοψηφία όσων έχουν σχέση εργασίας με τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα, όπως στην ΕΡΤ και τα δύο Πρακτορεία, εργάζονται απολύτως νόμιμα. Όλοι αυτοί δεν μπορεί στο όνομα δήθεν προσωπικών δεδομένων, να μπαίνουν στο ίδιο τσουβάλι με τους λίγους που ενδεχομένως παραβιάζουν τις αρχές του δημοσιογραφικού επαγγέλματος και του Κώδικα Δεοντολογίας.

• Όσο το “περιεχόμενο του τσουβαλιού παραμένει κρυφό”, τα χλωρά θα εξακολουθήσουν να καίγονται με τα ξερά.

• Ότι πρέπει να εφαρμόζεται η νομοθεσία για την πολυθεσία στο Δημόσιο, που έχει καθιερωθεί εδώ και 23 χρόνια και για την οποία οι Δημοσιογραφικές Ενώσεις δεν έχουν την ευθύνη, αλλά την έχει η Πολιτεία.

Μεταξύ των δύο συζητήσεων ο Υπουργός Επικρατείας μας παρέδωσε κατάλογο με γνωστές θέσεις εργασίας.

Προχωρήσαμε αμέσως σε τρεις -η μία κατά πλειοψηφία, οι δύο ομόφωνα- κινήσεις του Δ.Σ.:

• Αναρτήσαμε στο site της Ένωσης τον κατάλογο.

• Συγκροτήσαμε “Επιτροπή Διαφάνειας” από τους Προέδρους των Πειθαρχικών Συμβουλίων και από εγνωσμένου κύρους συναδέλφους με σκοπό να μελετηθούν όλα τα στοιχεία που διαθέτει η Ένωση και βάσει αυτών να συνταχθεί έκθεση για το πρόβλημα του ασυμβίβαστου στο επάγγελμα.

• Με ανακοινώσεις καταστήσαμε σαφές ότι πρόθεση του Δ.Σ. είναι με την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης να ορισθεί το πλαίσιο λειτουργίας του δημοσιογραφικού επαγγέλματος προς όφελος και της ποιότητας της ενημέρωσης, αλλά και αυτών των ίδιων των εργαζόμενων.

Η “Επιτροπή Διαφάνειας” έχει πραγματοποιήσει δύο συνεδριάσεις, έχει προχωρήσει στο έργο της και πιστεύω ότι θα έχουμε έγκαιρα το πόρισμά της για να το παρουσιάσουμε στη Γενική Συνέλευση.

Η ανάρτηση στο site της Ένωσης του καταλόγου που μας παρέδωσε ο κ. Ρουσόπουλος προκάλεσε κάποιες αντιδράσεις.
Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε:

• Η παραλαβή του καταλόγου έγινε αυτή τη φορά με πλήρη διαφάνεια και δημοσιότητα.

• Όλοι γνώριζαν ότι ο Υπουργός μας παρέδωσε τον κατάλογο. Δεν ήταν μυστικό. Δεν είχαμε δικαίωμα να τον κρύψουμε. Υπήρχε ένα κλίμα έντασης, καχυποψίας όχι μόνο μεταξύ των συναδέλφων αλλά και στη κοινή γνώμη.

Η εφημερίδα “ΤΟ ΠΑΡΟΝ” είχε πολύ νωρίτερα από εμάς τον κατάλογο και μια ημέρα πριν τον παραδώσει στην ΕΣΗΕΑ ο κ. Ρουσόπουλος είχε δημοσιεύσει ονόματα, θέσεις εργασίας αλλά και “εικονογράφηση” κάποιων ονομάτων με μισθούς.

Εάν δεν προχωρούσαμε στη δημοσιοποίηση, η υποψία, ότι κάτι κρύβουμε, θα γινόταν βεβαιότητα.

Θα ήμασταν όμως και ανακόλουθοι, αν εμείς, που χρόνια τώρα ζητάμε τη δημοσιοποίηση των καταλόγων, δεν το πράτταμε.

Αληθινά δεν μπορώ να φανταστώ ποιος είναι ο διασυρμός της δημοσιοποίησης της εργασίας π.χ. συναδέλφου στην ΕΡΤ, που όλος ο κόσμος τον βλέπει κάθε μέρα στην οθόνη της δημόσιας τηλεόρασης!

Αν δεν δημοσιοποιούσαμε τον κατάλογο ποιος μπορεί να αποκλείσει ότι την επόμενη ημέρα δεν θα τον δημοσίευαν εφημερίδες με πιθανό τίτλο “να οι λίστες που κρύβει η ΕΣΗΕΑ”!

Έπρεπε, λοιπόν, να προστατεύσουμε από γενικό διασυρμό τους χιλιάδες συναδέλφους που εργάζονται νόμιμα και έντιμα με αποδοχές ανειδίκευτου εργάτη οι περισσότεροι.

Έπρεπε να κρύψουμε την πραγματικότητα για να διαφυλαχθούν οι ελάχιστοι που ενδεχομένως παραβιάζουν τις αρχές του δημοσιογραφικού επαγγέλματος και τον Κώδικα Δεοντολογίας;

Ο Υπουργός Επικρατείας επεχείρησε να “πετάξει το μπαλάκι” στην Ένωση συνοδεύοντας την αποστολή του καταλόγου με την γνωστή επισήμανση περί δήθεν παραβίασης, σε περίπτωση δημοσιοποίησης, του νόμου περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Η προσπάθεια εκφοβισμού για να αποτραπεί η δημοσιοποίηση, για να μην πραγματοποιηθεί δηλαδή η επιδίωξη της Ένωσης για απόλυτη διαφάνεια, ήταν κάτι παραπάνω από σαφής.

Τι έπρεπε, λοιπόν, να πράξει το Δ.Σ.; Ο χρόνος έτρεχε. Κάθε καθυστέρηση, δεδομένης και της μη πληρότητας του καταλόγου, μπορούσε να εκληφθεί ως προσπάθεια συγκάλυψης, καιρορίξιμο και πισωγύρισμα. Γι’ αυτό η πλειοψηφία του Δ.Σ. ανέλαβε την ευθύνη της δημοσιοποίησης.

Για την απόφασή μας αυτή στη δεύτερη δημόσια συζήτηση του Ζαππείου μιλώντας εκ μέρους του Δ.Σ. υπογράμμισα:

«Με αίσθημα ευθύνης, το Δ.Σ. αποφάσισε να δώσει στην δημοσιότητα τον κατάλογο που μας διαβιβάσατε για να ξεκαθαρίσει την σύγχυση που έντεχνα καλλιεργείται στην συνείδηση της κοινής γνώμης, ότι για την παρεχόμενη ενημέρωση υπεύθυνοι είναι αποκλειστικά οι Δημοσιογράφοι, αντιστρέφοντας και αφήνοντας στο απυρόβλητο Κυβέρνηση και εργοδότες που είναι οι πραγματικοί υπεύθυνοι.

Για τις ελλείψεις του καταλόγου, τις παραλείψεις, την ισοπέδωση δικαίων και αδίκων κύριε Υπουργέ, δεν ευθύνονται οι αρμόδιοι που τον συνέταξαν;

Ευθύνεται η ΕΣΗΕΑ που δεν τον καταχώνιασε στα συρτάρια της και κάνοντας πράξη την ρήση “η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης”, τον δημοσιοποίησε»;

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,

Η ΕΣΗΕΑ γνωστοποίησε τον κατάλογο που της παρέδωσε ο κ. Ρουσόπουλος για να φανεί το μέγεθος της υποκρισίας και να αποκατασταθεί η πλαστή εικόνα ότι δήθεν πρόκειται για κατάλογο που περιέχει ονόματα εργαζομένων στο Δημόσιο και σε 122 Οργανισμούς.

Είναι γνωστό ότι αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έκανε πράξη την προειδοποίηση του κ. Ρουσόπουλου.

Από την Αρχή κληθήκαμε για εξηγήσεις, στις 3 Μαρτίου 2005. Θα πάμε! Θα είμαστε όλοι εκεί για να δώσουμε άλλη μία μάχη. Για να υπερασπιστούμε, για μια ακόμη φορά, τη διαφάνεια, την υπόληψη, την ανεξαρτησία και την ηθική του δημοσιογραφικού κόσμου.
Η τρίτη σημαντική απόφαση του Δ.Σ. είναι η εκκαθάριση του Μητρώου.

Γνωρίζετε ότι σύμφωνα με το Καταστατικό στο άρθρο 7 παρ. 1 περ. ιστ'”Τα δόκιμα, τακτικά και αντεπιστέλλοντα μέλη έχουν την υποχρέωση: ιστ) Στην αρχή κάθε χρόνου, πρέπει να υποβάλλουν στη Γραμματεία της Ενώσεως υπεύθυνη δήλωση για την επαγγελματική, οικογενειακή κλπ. κατάστασή τους, για την ενημέρωση του μητρώου και για να μπορεί το Διοικητικό Συμβούλιο να ασκεί τον έλεγχο που προβλέπει το άρθρο 10 τού Καταστατικού.” και στο άρθρο 10 παρ. 1 του Καταστατικού “1. Για να μπορεί να εφαρμόζει τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου, το Διοικητικό Συμβούλιο ελέγχει κάθε χρόνο την κατάσταση των μελών.”

Το Δ.Σ. αποφάσισε να κάνει πράξη τις διατάξεις αυτές και να υλοποιήσει ένα πάγιο αίτημα όλου του δημοσιογραφικού κόσμου. Την εκκαθάριση του Μητρώου.

Το πόσο σωστή και σύννομη ήταν η ενέργεια του Δ.Σ. καταδεικνύεται, εκτός των άλλων, και από τα εξής:

Το “Εποπτικό Όργανο Δεοντολογίας” έσπευσε αμέσως να επικροτήσει την απόφαση αυτή του Δ.Σ., τονίζοντας με ανακοίνωσή του ότι:

“Η διαφάνεια που απαιτείται στο χώρο της Δημοσιογραφίας, επιβάλλει την τήρηση της σχετικής διάταξης του Καταστατικού της ΕΣΗΕΑ, που προβλέπει την κατάθεση υπεύθυνης δήλωσης των μελών του σωματείου για την επαγγελματική ενασχόλησή τους.
Συνεπώς, όλοι οι συνάδελφοι θα πρέπει να ανταποκριθούμε στην καταστατική αυτή υποχρέωση και στη σχετική πρόσκληση του Διοικητικού Συμβουλίου. Πολύ περισσότερο την κρίσιμη αυτή περίοδο που ο δημοσιογραφικός κόσμος καλείται να στηρίξει την αξιοπιστία του.”

Αλλά και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία με το από 16/2/2005 έγγραφό της βεβαιώνει ότι “ο σκοπός της συλλογής των παραπάνω στοιχείων (αυτών δηλαδή που περιέχονται στο απογραφικό δελτίο) αφορά τη νόμιμη υποχρέωσή σας που

προκύπτει από το άρθρο 10 παρ. 1 του Καταστατικού και επομένως κρίνεται ως νόμιμος”.

Η Αρχή διατηρεί μια επιφύλαξη μόνο ως προς το στοιχείο των αποδοχών, αλλά και σε αυτό μας ζητά να εκθέσουμε τις απόψεις μας. Δεν αποφαίνεται δηλαδή τελεσίδικα.

Συμπεριλάβαμε το στοιχείο των αποδοχών για να έχουμε τη δυνατότητα να ελέγξουμε αν τηρούνται οι ΣΣΕ, αφού οι αμοιβές μεγάλου ποσοστού συναδέλφων μας είναι κάτω από αυτές και η ΕΣΗΕΑ δεν έχει σαφή στοιχεία για να ενεργήσει. Αλλά και γιατί ένα μεγάλο μέρος είναι στα όρια και αμείβεται ακριβώς με τις ΣΣΕ. Πρέπει να γνωρίζουμε όλες αυτές τις περιπτώσεις για να πράξουμε ανάλογα κατά τις διαπραγματεύσεις.

Οι αμειβόμενοι πέραν των ΣΣΕ, οι υψηλόμισθοι, δεν ενδιαφέρουν στην περίπτωση αυτή. Μπορούν λοιπόν να αναφέρουν ότι οι αμοιβές τους είναι σύμφωνα με τις ΣΣΕ.

Τους χαμηλόμισθους, όμως, εκείνους που μοχθούν για το μεροκάματο, τους προτρέπω να δηλώσουν τις αποδοχές τους ώστε να βοηθηθεί το Δ.Σ. τώρα που επιτέλους κάτι σοβαρό άρχισε να γίνεται στην Ένωση.

Δεν έχουν να φοβηθούν, να κρύψουν τίποτα, αφού τα απογραφικά αυτά δελτία αποτελούν εσωτερική υπόθεση της Ένωσης και βεβαίως δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος να δημοσιοποιηθούν.

Από όλο αυτό το θόρυβο που προκλήθηκε με ευθύνη της Κυβέρνησης κανένας δεν έγινε σοφότερος για την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο των ΜΜΕ και τις επιδιώξεις της Εξουσίας.

Δεν φάνηκε ο πυρήνας του προβλήματος ότι υπεύθυνοι είναι οι εκμαυλίζοντες χωρίς να απαλλάσσονται των ευθυνών τους και οι εκμαυλιζόμενοι.

Ο πρώτος κατάλογος του κ. Ρουσόπουλου έχει παραδοθεί στα μέλη της Επιτροπής που συγκροτήθηκε από το Δ.Σ.

Στην Επιτροπή μετέχουν και οι Πρόεδροι των Πειθαρχικών Συμβουλίων. Ασφαλώς θα τον μελετήσουν κι εκείνοι. Οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, αναμένουμε με ενδιαφέρον τα συμπεράσματα, τις επισημάνσεις, τις ενέργειές τους.

Πρόσφατα το “Εποπτικό Όργανο Δεοντολογίας” εξέδωσε δύο ενδιαφέρουσες ανακοινώσεις. Οφείλουμε όχι μόνο να μελετήσουμε το περιεχόμενό τους αλλά και να εφαρμόσουμε πιστά όλα όσα αναφέρονται σ’ αυτές.

Πριν ολοκληρώσω την ενημέρωση επαναλαμβάνω ότι η δημοσιοποίηση των καταλόγων δεν στιγματίζει κανέναν από τους συναδέλφους που εργάζονται σκληρά, τίμια, ευσυνείδητα και ότι τα απογραφικά αποτελούν καταστατική εσωτερική υπόθεση του σωματείου μας.

Όλοι μαζί έχουμε χρέος να συμβάλλουμε ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία της διαφάνειας, να ξεκαθαρίσουμε το χώρο μας.
Μπήκαμε σε μονόδρομο. Πρέπει να τραβήξουμε μπροστά!».

 

Στις 15 Φεβρουαριου 2005 το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ, ανακοίνωσε τις σχέσεις εργασίας των 8 από τα 11 μέλη του:

«Τα παρακάτω οκτώ από τα έντεκα μέλη του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ δημοσιοποιούν τις εργασιακές τους σχέσεις:

1. Μανώλης Μαθιουδάκης, Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ
«Είμαι συνταξιούχος του ΤΣΠΕΑΘ από 1-2-1992 και ουδεμία εργασία έχω».

2. Νανά Νταουντάκη, Α’ Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Εργάζομαι ως μισθωτή στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”».

3. Παναγιώτης Ράμμος, Β’ Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Μισθωτός στον “ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ”».

4. Τέρενς – Νικόλαος Κουίκ, Ειδικός Γραμματέας του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
” ΝΕΑ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ – STAR CHANNEL μισθωτός και Δ.Π.Υ.
” ΑΘΗΝΑ 9,84 Δ.Π.Υ.

5. Φανή Πετραλιά, Μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Είμαι συνταξιούχος του ΤΣΠΕΑΘ και ουδεμία εργασία έχω».

6. Δημήτρης Τρίμης, Μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Εργάζομαι μισθωτός στην “ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ” και την “ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ”».

7. Γεώργιος Βλαβιανός, Μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Μισθωτός στον ΑΝΤΕΝΝΑ T.V. και με Δ.Π.Υ. στον “ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΗ”».

8. Γεώργιος Στεφανής, Μέλος του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ.
«Μισθωτός στο ΑΠΕ».

Τα υπόλοιπα 3 μέλη του Δ.Σ. διαχώρησαν τη θέση τους καθώς θεώρησαν την όλη διαδικασία ως «παραβίαση των προσωπικών  δεδομένων».

 

Και ένα σχετικό κείμενο του «Ιού», στην «Ελευθεροτυπία», 26/2/2005:

«Όλα στο φως!

Η αναβάθμιση της δημοσιογραφίας απαιτεί διαφάνεια, ρήξεις και μέτρα με διάρκεια

Πέρασαν δύο και πλέον δεκαετίες κατά τις οποίες τα μέσα ενημέρωσης αυξήθηκαν και διεύρυναν την επιρροή τους στην κοινωνία και το πολιτικό και οικονομικό σύστημα, διαμορφώνοντας όλο και πιο στενές σχέσεις με τα πάσης φύσεως κέντρα εξουσίας. Αναλόγως διογκώθηκε και ο κλάδος της διαφήμισης, γραφείων τύπου, επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων, αλλά και οι υπεργολάβοι στον τομέα της προβολής και σε ένα είδος εμπορικής παραδημοσιογραφίας άγνωστης έκτασης και "εγκυρότητας" ως προς το ενημερωτικό της περιεχόμενο.

Στις εξελίξεις αυτές ήταν επόμενο να πρωταγωνιστήσει και ένα μέρος του δημοσιογραφικού κόσμου, που από τη θέση του και τις επαφές του στα περιβάλλοντα των κέντρων εξουσίας, ήταν (και είναι) ιδιαίτερα χρήσιμο για να διεκπεραιώνει αυτές τις υποθέσεις, με το αζημίωτο προφανώς. Ενα μέρος της υπερβολικής πολυθεσίας στο δημοσιογραφικό χώρο (κάθε δημοσιογράφος κατά μέσο όρο καταλαμβάνει 1,55 θέσεις εργασίας στην Αθήνα -υπερδιπλάσια αναλογία από οποιονδήποτε άλλο επαγγελματικό κλάδο), ασφαλώς συναρτάται με όσα εν συντομία παραθέσαμε πιο πάνω και κατά κανένα τρόπο δεν μπορεί να αποδοθεί αποκλειστικά στις απαράδεκτα χαμηλές Συλλογικές Συμβάσεις που έτσι κι αλλιώς -μαζί με την εργασιακή ανασφάλεια- σπρώχνουν (και) τους δημοσιογράφους στην παράλληλη απασχόληση. Φαινόμενο που δημιουργεί φαύλο κύκλο, αλλά και υπονομεύει -σε σημαντικό βαθμό- τη διεκδίκηση υψηλότερων συμβάσεων, καθώς και τις εγγυήσεις αξιοπρεπούς άσκησης της δημοσιογραφίας.

Πολλά μπορεί να γνωρίζουμε ή να υποθέτουμε για τις επιπτώσεις που προέκυψαν όλα αυτά τα χρόνια στο λεγόμενο ενημερωτικό προϊόν. Ας μείνουμε μόνο σ' αυτό που κατέγραψε η πρόσφατη (Οκτώβριος 2004-Φεβρουάριος 2005) έρευνα της VPRC για το δημοσιογραφικό επάγγελμα. Οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι των Αθηνών, των εφημερίδων και των ηλεκτρονικών μέσων, δηλώνουν σε ποσοστό 77% "λίγο" ή "καθόλου" ικανοποιημένοι από την ποιότητα της ενημέρωσης που παρέχεται σήμερα στη χώρα, ενώ το 41% πιστεύει ότι υπάρχει σοβαρό ζήτημα διαφθοράς στον κλάδο τους και το 50% θεωρεί ότι υπάρχει βέβαια διαφθορά αλλά "όχι και τόσο σημαντική".

Είναι επομένως επιτακτική η ανάγκη για ριζικές τομές, ανεξάρτητα από τις πολιτικές επιδιώξεις της πολιτικής εξουσίας που όσο κι αν περιβάλλονται με το μανδύα της "κάθαρσης", δεν μπορούν να κρυφτούν. Η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, επιδιώκει να χτυπήσει ή να υποτάξει (με συμβιβασμούς) το παλιό σύστημα "διαπλοκής" προς όφελος των δικών της "επικοινωνιακών" συμφερόντων, και ακριβώς γι' αυτό, τις απαραίτητες τομές στο δημοσιογραφικό επάγγελμα οφείλουν να τις σχεδιάσουν και να τις πραγματοποιήσουν οι ίδιες οι Ενώσεις τους.

Απαραίτητα βήματα

Σ' αυτό το τοπίο και με δεδομένη την ευθύνη των επιχειρήσεων ενημέρωσης του κράτους, αλλά και των δημοσιογραφικών Ενώσεων -που τόσα χρόνια δεν "φρόντισαν τα του οίκου τους", ιδίως σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των αρχών δεοντολογίας και την τακτική ενημέρωση του Μητρώου των μελών τους, τις τελευταίες βδομάδες πραγματοποιούνται ορισμένα βήματα:

1. Εστω και καθυστερημένα η διοίκηση της ΕΣΗΕΑ αποφάσισε φέτος να δημοσιοποιήσει τον ελλιπή κατάλογο, όπως ακριβώς της τον διαβίβασε ο υπουργός Επικρατείας, με τα 1044 ονόματα των δημοσιογράφων ή και ορισμένων άλλων προσώπων που εργάζονταν το 2003 (με οποιαδήποτε σχέση εργασίας) στα δημόσια μέσα ενημέρωσης (ΕΡΤ, ΑΠΕ, ΜΠΕ), καθώς και σε ορισμένα γραφεία Τύπου μέρους των υπουργείων, των ΔΕΚΟ, Τραπεζών κ.λπ. Αυτή η διαδικασία, έπρεπε σύμφωνα με το σχετικό περί διαφάνειας Π.Δ. 60/1997 να πραγματοποιείται με ευθύνη του υπουργείου Τύπου κάθε χρόνο -δηλαδή από το 1997-98-, ώστε ο κάθε πολίτης να γνωρίζει (όπως έχει δικαίωμα), και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των δημοσιογράφων να κρίνουν αν και σε ποιες περιπτώσεις παραβιάζονται τα ασυμβίβαστα του επαγγέλματος, πού εντοπίζεται πολυθεσία κ.λπ., με σκοπό όχι να κοπούν κεφάλια, αλλά να ζητήσουν να συμμορφωθούν οι υπεύθυνοι: Να συμμορφωθούν με τους κανόνες του επαγγέλματος τόσο το δημόσιο (που οφείλει λ.χ. να σταματήσει τη βιομηχανία με τις εκατοντάδες αδιαφανείς προσλήψεις στα δημόσια ΜΜΕ και τις απίθανες "ευέλικτες" μορφές εργασίας με μισθούς πείνας), όσο και τα πρόσωπα που κατέχουν την οποιαδήποτε δημοσιογραφική (ή περίπου δημοσιογραφική) δουλειά.

Στο πρόσφατο παρελθόν κατά παράβαση του νόμου και εν ονόματι "των προσωπικών δεδομένων" που επικαλούνταν, προσχηματικά, κάποιες συντεχνιακές μερίδες, αυτή η όψη της διαφάνειας είχε αποσιωπηθεί. Αλλά τα περί "προσωπικών δεδομένων" φρόντισε και σήμερα ο κ. Ρουσόπουλος, από την πλευρά του, να τα αξιοποιήσει -και μάλιστα απειλητικά- προς την ΕΣΗΕΑ, στην οποία πέταξε την "καυτή πατάτα" της απόφασης για τη δημοσιοποίηση των καταλόγων, κρατώντας προφανώς τους δικούς του διαύλους συναλλαγής με τις παλαιότερες και τις νυν "κλαδικές των γραφείων του Τύπου".

2. Επίσης το Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ αποφάσισε να ζητήσει από τα μέλη της να συμπληρώσουν -βάσει του καταστατικού- ένα απογραφικό δελτίο με όλες τις θέσεις που κατέχουν, τις εργασιακές τους σχέσεις, τις αμοιβές τους και τις όποιες συμμετοχές τους στην ιδιοκτησία ή τη διοίκηση κάθε είδους επιχειρήσεων. Ο στόχος της απογραφής είναι προφανώς στατιστικός (εισοδηματικές κατηγορίες, μελέτη της ακριβούς απόκλισης από τα κλιμάκια των συμβάσεων κ.λπ.). Σε συνεννόηση με την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων πρέπει να τηρηθούν με αυστηρότητα τα στοιχεία αυτά και να υποστούν την απαραίτητη στατιστική επεξεργασία. Η δημοσιοποίηση του who is who των μελών κάθε Ενωσης, δηλαδή το πού ακριβώς εργάζεται ο καθένας μας, είναι βέβαια δικαίωμα των συνδικαλιστικών Ενώσεων.

3. Βασικό επίσης ζήτημα για τις Ενώσεις των δημοσιογράφων είναι η ανανέωση του Κώδικα Δεοντολογίας και η αλλαγή των Καταστατικών με στόχο τον σαφέστερο καθορισμό των ασυμβιβάστων και της συνδικαλιστικής κάλυψης όλων των δημοσιογράφων (σήμερα, περίπου το 30% μένουν εκτός ΕΣΗΕΑ) σταδιακά προς την κατεύθυνση του επαγγελματικού διαχωρισμού. Διότι άλλο πράγμα η παροχή υπηρεσιών προβολής, διαφήμισης, δημοσίων σχέσεων στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα ή η συμμετοχή σε υπεργολαβίες με παρόμοιο αντικείμενο, και εντελώς διαφορετικό πράγμα η επώνυμη, δημοσιογραφική εργασία, που (πρέπει να) πραγματοποιείται με όλα τα συλλογικά και συντακτικά δικαιώματα στα μέσα ενημέρωσης του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, των Δήμων κ.λπ.

Αντιδράσεις

Ηταν αναμενόμενη η αντίδραση στο εσωτερικό του δημοσιογραφικού επαγγέλματος. Και οι τρεις πρωτοβουλίες του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ αντιμετωπίζονται με επιφυλακτικότητα, που σε πολλές περιπτώσεις εξελίσσεται σε μέτωπο καχυποψίας και άρνησης, το οποίο στηρίζεται σε ως επί το πλείστον ανυπόστατα και θολά επιχειρήματα.

* Η δημοσιοποίηση των καταλόγων με όσους εργάζονται στον δημόσιο τομέα θεωρήθηκε "διασυρμός" των αναφερομένων, επειδή είχαν προηγηθεί "κίτρινα", προσβλητικά και ισοπεδωτικά σχετικά δημοσιεύματα εντύπων δεύτερης διαλογής, εναντίον των οποίων ωστόσο δεν διαμαρτυρήθηκε κανείς από τους διαφωνούντες με την ίδια ένταση που στράφηκαν κατά της απόφασης της ΕΣΗΕΑ. Ενα μέρος των θιγομένων προσέφυγε στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, αγνοώντας ότι οι αρχές διαφάνειας πρέπει να ισχύουν και για μας τους ίδιους, και όχι μόνο για τις άλλες κατηγορίες του δημόσιου βίου που ελέγχουμε (ορθώς) ως δημοσιογράφοι. Από όσους υπέδειξαν ως ορθή λύση την «επεξεργασία» των καταλόγων από την ΕΣΗΕΑ, δεν ειπώθηκε ούτε λέξη για το κουκούλωμα που πραγματοποιήθηκε το 2003 με το πρόσχημα της ...εν καιρώ "επεξεργασίας".

* Μέτωπο άρνησης υψώθηκε και κατά της συμπλήρωσης των απογραφικών δελτίων. Τρία μέλη του Δ.Σ. της ΕΣΗΕΑ αρνήθηκαν να δημοσιοποιήσουν τις εργασίες τους στην ιστοσελίδα του σωματείου, (όπως έπραξαν τα υπόλοιπα οκτώ μέλη του Δ.Σ., ώστε να λειτουργήσουν παραδειγματικά), με το επιχείρημα ότι "συντηρείται ένα κλίμα γενικής ενοχής των δημοσιογράφων". Μια άλλη μερίδα επαγγελματιών δημοσιογράφων επιλέγει να συμπληρώσει μόνο τις θέσεις, όχι όμως και τις αμοιβές, θεωρώντας ότι το σωματείο πρέπει να αρκεστεί στο αν αμείβονται τουλάχιστον με το ύψος που προβλέπουν οι ΣΣΕ, διότι διαφορετικά θα παραβιαστούν τα προσωπικά τους δεδομένα. Βέβαια κανείς τους δεν επέδειξε παρόμοια ευαισθησία όταν κατά την εγγραφή των νέων μελών, η ΕΣΗΕΑ ζητά αποδείξεις λογιστηρίου από τους εργοδότες τους και αντίγραφα Δελτίων Παροχής Υπηρεσιών στην περίπτωση που αμείβονται με "ευέλικτες" μορφές απασχόλησης. Φαίνεται ότι κάποιους δεν ενδιαφέρει ποια ακριβώς είναι, και τι σημαίνει η τεράστια ανισότητα των αμοιβών στο επάγγελμα.

* Η δυσφορία, εν ονόματι μάλιστα των αρχών της "ελεύθερης αγοράς", που προβάλλεται δημοσίως, κυρίως από "σοσιαλιστές" (κατά δήλωσή τους) ενόψει της συζήτησης που πρόκειται να καταλήξει στην περιγραφή και εφαρμογή των ασυμβιβάστων, έρχεται να συμπληρώσει την εικόνα της σκληρής αντιπαράθεσης στο χώρο.

Σημείο των καιρών ήταν και οι διαμαρτυρίες που εκδηλώθηκαν για την πραγματοποίηση της έρευνας της VPRC για το επάγγελμα (με αφορμή μια άνευ αξίας παρανόηση, για την οποία δόθηκαν όλες οι δέουσες εξηγήσεις), ίσως διότι κατά βάθος δεν θεωρείται συμφέρον για ορισμένους συνδικαλιστές του κλάδου να μαθαίνουμε, όσο το επιτρέπει η στατιστική, το τι πραγματικά συμβαίνει και τι πραγματικά θέλουν οι πολλοί δημοσιογράφοι.

Πάντως η έρευνα της VPRC καταλήγει ότι το 31,5% των δημοσιογράφων εντάσσεται στη ζώνη της φτώχειας από άποψη εισοδήματος, ότι μόνο το 12% ανήκει στην "αριστοκρατία", και ότι εν πάση περιπτώσει το 70% επιθυμεί μια σταθερή και αξιοπρεπή δουλειά, που... μάλλον δεν θα θέλει να την κρύβει.

 

Ενα χρόνο μετά, η ΕΣΗΕΑ... καταδικάστηκε σε πρόστιμο και στις 17 Ιανουαρίου 2006, εξηγεί την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χρακτήρα

«Σχετικά με το πρόστιμο των 5.000 ευρώ που επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στην ΕΣΗΕΑ, το Διοικητικό Συμβούλιο επισημαίνει τα εξής:

•  Το πρόστιμο επιβλήθηκε με την απόφαση της Αρχής 28/2005 και κοινοποιήθηκε στην Ένωση στις 21/4/2005. Στην απόφαση αυτή η Αρχή, αφού σημειώνει ότι η δημοσιοποίηση των καταλόγων δημοσιογράφων που εργάζονται στο δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και σε οργανισμούς του Δημοσίου «με την ανάρτηση τους στην ιστοσελίδα συνιστά περαιτέρω επεξεργασία των δεδομένων αυτών», κρίνει παράνομη αυτή την «περαιτέρω επεξεργασία», γιατί «υπερβαίνει τον επιδιωκόμενο σκοπό της επεξεργασίας και είναι αντίθετη με τις αρχές της αναλογικότητας και της ακρίβειας»! Υπενθυμίζεται ότι οι κατάλογοι αυτοί (με σοβαρές ελλείψεις, όπως διαπιστώθηκε) είχαν δοθεί από τον αρμόδιο υπουργό, μετά από αίτημα του Δ.Σ. της Ενωσης, κατ’ εφαρμογήν του Π.Δ. 60/1997 «για τη διαφάνεια ως προς την απασχόληση σε Υπηρεσίες Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων». Το Δ.Σ τότε έδωσε στη δημοσιότητα αυτούς τους καταλόγους.

•  Στις 26/4/2005 το Δ.Σ της ΕΣΗΕΑ σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι: «Η προσπάθεια για την εφαρμογή στην πράξη της πλήρους διαφάνειας, σε ό,τι αφορά το δημοσιογραφικό επάγγελμα, που είναι προς όφελος συνολικά του κλάδου, αλλά και του δικαιώματος της ενημέρωσης των πολιτών, δεν πρόκειται να καμφθεί. Γι΄ αυτό θα συνεχίσει να αγωνίζεται προς αυτήν την κατεύθυνση. Όσον αφορά την απόφαση της Αρχής, είναι προφανές ότι θα προσβληθεί νομικά». Επίσης στο ίδιο πνεύμα είχε εκδώσει ανακοίνωση και η Διασωματειακή Επιτροπή των Ενώσεων του Τύπου και των ΜΜΕ.

  •  Η ΕΣΗΕΑ προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και η σχετική συζήτηση έχει προσδιοριστεί για τις 5/12/2006. Όμως παρόλα αυτά η Δ’ Δ.Ο.Υ Αθηνών απαιτεί την πληρωμή του προστίμου μέχρι την 31η του τρέχοντος μηνός, επειδή η προσβολή της απόφασης δεν αναστέλλει την πληρωμή του προστίμου.

•  Το Δ.Σ. αποφάσισε να πληρωθεί το πρόστιμο επειδή –σύμφωνα με την νομική υπηρεσία της Ενωσης- δεν υπάρχει ένδικο μέσο αναστολής της πληρωμής και κατά συνέπεια το ποσό θα προσαυξανόταν με βάση τα ισχύοντα περί δημοσίων εσόδων.

  Συνάδελφοι,

Είναι φανερό ότι αυτού του είδους οι παρεμβάσεις με πρόστιμα και ποινές δεν πρόκειται να ακυρώσουν την προσπάθειά μας για τη διαφάνεια στο δημοσιογραφικό επάγγελμα».

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
Διπλοθεσία των δημοσιογράφων στα δημόσια ΜΜΕ
Γιατί δεν δίνουν στη δημοσιότητα, όπως ρητά, για λόγους διαφάνειας, ορίζει το Π.Δ. 60/1997, όλες τις καταστάσεις των εργαζομένων δημοσιογράφων στο δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, ώστε να ξέρουμε ακριβώς...
Διπλοθεσία των δημοσιογράφων στα δημόσια ΜΜΕ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
Σταχυολογώντας... 13.02.17
Επείγουσα θεωρεί την επίτευξη συμφωνίας με τους θεσμούς ο Κώστας Καλλίτσης στην «Καθημερινή». Αναφέρεται στον Γ. Χουλιαράκη ο οποίος είπε στο Λονδίνο: «Αν φτάσουμε στον Μάιο ή Ιούνιο χωρίς συμφωνία για τη...
Σταχυολογώντας... 13.02.17
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
σταχυολογώντας... 9.2.217
Το κύριο άρθρο στα «Νέα» με τίτλο «Μάσκες» έχει δραματικό χαρακτήρα. Ξεκινά ως εξής: «Αν αυτός ο Οργανισμός ενημέρωσης και πολιτισμού στη μακρά ιστορία του επέζησε πολέμων, διχασμών, Εμφυλίου και δικτατοριών...
σταχυολογώντας... 9.2.217
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
Η λευκή πετσέτα του ΔΟΛ
Κάτι σοβαρό τρέχει όταν ένας ταλαντούχος του ΔΟΛ που έγραφε συστηματικά υπέρ της Δεξιάς και για το πόσο επικίνδυνος και ψεύτης είναι ο Τσίπρας, διακινώντας την... αντικειμενική δημοσιογραφική άποψη ότι «όταν...
Η λευκή πετσέτα του ΔΟΛ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
Ένα «νόμο Κατσέλη» για τον ΔΟΛ
Με αφορμή το σημερινό κείμενο ομολογίας πτώχευσης του ΔΟΛ του διευθυντή του «ΒΗΜΑΤΟΣ» Αντ. Καρακούση και με την ελπίδα ότι δεν θα με κατηγορήσει κανείς για «σταλεγακισμό» (ουσιαστικό προερχόμενο από το στα...
Ένα «νόμο Κατσέλη» για τον ΔΟΛ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΙΜΗΣ
Η «Εφ.Συν»... φταίει για την απεργία στον ΔΟΛ
Είναι αστείο που ο ίδιος ο βετεράνος Γιώργος Παπαχρήστος με 35 χρόνια προϋπηρεσία στη δημοσιογραφία, όπως τόνισε, μπορεί να αντιφάσκει με άνεση σαν να απευθύνεται σε χαζούς, ίσως από την υπερβολική τάση...
Η «Εφ.Συν»... φταίει για την απεργία στον ΔΟΛ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας