• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.6°C / 17.9°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 13.7°C / 17.5°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.4°C / 19.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 14.9°C
    1 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    67%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 16.9°C
    2 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 9.6°C / 11.8°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.6°C
    1 BF
    76%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.2°C / 19.8°C
    4 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.9°C / 17.9°C
    4 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.1°C / 19.6°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.9°C / 18.9°C
    0 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 14.5°C
    2 BF
    82%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.5°C / 14.5°C
    2 BF
    87%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.8°C / 20.8°C
    4 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 18.1°C
    0 BF
    70%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 15.5°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.6°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    65%
EUROKINISSI

Le Festival c' est moi

  • A-
  • A+

Ok, ο Γιαν Φαμπρ δεν ανακοίνωσε ακόμα ολόκληρο το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ, ας κάνουμε λίγο υπομονή.

Αλλωστε, κι αυτά τα λίγα που είπε ο μέγας Φλαμανδός καλλιτέχνης είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικά. Και εντελώς πρωτοπορία.

Οχι εικαστική, ούτε θεατρική. Καραμπινάτη φεστιβαλική πρωτοπορία.

Εξηγούμαι. Δεν θυμάμαι ποτέ νέο διευθυντή φεστιβάλ σε Δύση και Ανατολή, από την Αβινιόν μεχρι το Εδιμβούργο και από την Κωνσταντινούπολη μέχρι τη Βιέννη, που να στουμπώνει την πρώτη του σεζόν με το δικό του έργο, με το «δικό του καλλιτεχνικό σύμπαν».

Μέτρησα τέσσερις κεντρικές εκδηλώσεις, όλες αφιερωμένες στον εαυτόν του:

● Μια έκθεση έργων του στο Μπενάκη ("Stigmata", η γνωστή, μεγάλη διοργάνωση που έχει ταξιδέψει αρκετά στην Ευρώπη).

● Μια δημόσια ανάγνωση των ημερολογίων του, των θεατρικών και των ποιημάτων του, που μάλιστα βρήκαν και Έλληνα εκδότη.

● Μια παλιότερη παράσταση του ("Preparatio Mortis").

● Και την πιο καινούργια του ("Mount Olympus"), που μάλιστα ειχε παίχτει πέρυσι στη Θεσσαλονίκη.

Και αυτά την πρώτη χρονιά. Το 2017 θα συνεργαστεί με καλλιτέχνες που ήδη γνωρίζει. Το 2018 θα σκηνοθετήσει την Ιζαμπέλ Ιπερ. Το 2019 θα κάνει παράσταση με κλασσικό ελληνικό θέμα.

Δεν είμαι σε θέση να ξέρω τι ακριβώς του είπε ο Αριστείδης Μπαλτάς για να τον ψήσει να διαδεχθεί τον Γιώργο Λούκο.

Αλλά με τίποτα δεν φαντάζομαι ότι του είπε: «Γιαν, για έλα στην Ελλάδα να σε τιμήσουμε, να σε γνωρίσουν και όσοι Έλληνες δε σε ξέρουν».

Προφανώς για κάποιο φεστιβάλ, και μάλιστα σούπερ πετυχημένο, τον κάλεσε, φεστιβάλ φεστιβαλένιο, με πολύ κόσμο, πολλές εκδηλώσεις, ελληνικές και ξένες.

Με κοινό ενημερωμένο και ξύπνιο. Και απαιτητικό. Και με τόσα που έχει δει αυτά τα χρόνια, επιρρεπές στην πλήξη.

Αν στην πέμπτη, ας πούμε, παράσταση του Οστερμάιερ μέσα σε πέντε χρόνια, άρχισε να γκρινιάζει για «τους φίλους του Λούκου», τι θα νοιώσει με την τέταρτη εκδήλωση για τον καλλιτεχνικό διευθυντή μέσα σε ένα μήνα;

Θα μου πείτε, δεν είχε καιρό ο Φαμπρ να προετοιμαστεί, από τα έτοιμα, τα δικά του, ψάρεψε το πρόγραμμα.

Ούτε την ελληνική καλλιτεχνική σκηνή ξέρει, το ομολόγησε με ειλικρίνεια, για να ξαμολυθεί ο ίδιος ή οι συνεργάτες του να δουν τι μαγειρεύεται, τι προτάσεις υπάρχουν, να εντάξει τις πιο ενδιαφέρουσες στο πρόγραμμα του φεστιβάλ και να μη μείνει η Επίδαυρος μόνο με τις κρατικές σκηνές, γυρίζοντας σαράντα χρόνια πίσω, τότε που το κατώφλι της δεν πέρναγες αν δεν ήσουνα Εθνικό Θέατρο, δεν πάει να σε έλεγαν Κάρολο Κουν.

Τι κρίμα. Οι άλλοι δύο ξένοι, που ανέλαβαν πρόσφατα τη διεύθυνση πολιτιστικών οργανισμών, ο Ολιβιέ Ντεκότ το μουσείο Μπενάκη και η Ελίζ Ζαλαντό το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, κέρδισαν τις θέσεις τους ακριβώς επειδή είχαν σχέση στενή με την Ελλάδα.

Δεν είπαν, «παιδιά, περιμένετέ μας δύο τρία χρόνια να σας μάθουμε». Γιατί θα τους έδειχναν την πόρτα.

Ο Φαμπρ, όμως, αυτό είπε. «Ας περιμένουν, παρακαλώ, οι Έλληνες. Την πρώτη χρονιά του φεστιβάλ θα τους κάνω ξεφτέρια όχι μόνο στη δική μου δουλειά, αλλά και στο Βέλγιο γενικά».

Κάποιος από τους εστέτ του υπουργείου έπρεπε να του πει ότι οι Βέλγοι τα χρόνια του Λούκου πηγαινοέρχονταν ελεύθεροι στην Πειραιώς.

Δεν είχαμε κλείσει τα σύνορα. Δεν περιμέναμε αυτόν για να μάθουμε την Κεερσμάκερ, τον Τσερκάουι, τον Ιβο βαν Χόβε, τους tgStan.

Ανήκουμε στην Ευρώπη και όποιον θέλει να μας «επιμορφώσει», και το λέει ευθέως όπως ο Φαμπρ, τον στραβοκοιτάμε.

Αυτές οι Ακαδημίες Νέων Καλλιτεχνών, τα σεμινάρια, τα συνέδρια, τα Θερινά σχολεία, που θα εντάξει, λέει, στο φεστιβάλ (ακόμα και "πρακτική άσκηση στη δημοσιογραφία" έχει προβλέψει), καλά είναι όταν πρώτα υπάρχει πρόγραμμα.

Ζωντανό πρόγραμμα για το κοινό. Ζωντανό πρόγραμμα και από Έλληνες  καλλιτέχνες. Είμαστε μια χώρα μικρή και φτωχή, αλλά με μια πολύ δραστήρια καλλιτεχνική σκηνή, που μας παρηγορεί.

Ας την γνωρίσει γρήγορα ο Φαμπρ, γιατί δεν βλέπω τους Αθηναίους να συρρέουν κατά χιλιάδες κατακαλόκαιρο σε βραδιές βελγικής λογοτεχνίας και ποίησης. Οσο σπουδαίες κι αν είναι.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
«Δεδομένων των συνθηκών» το Φεστιβάλ Αθηνών πρέπει να προσαρμοστεί
Η εποχή δεν ευνοεί ούτε τις τσουχτερές τιμές στα εισιτήρια ούτε τον ελάχιστο χρόνο που δίνεται για την υποβολή προτάσεων από τους ενδιαφερόμενους καλλιτέχνες
«Δεδομένων των συνθηκών» το Φεστιβάλ Αθηνών πρέπει να προσαρμοστεί
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η παραμόρφωση της Ακρόπολης, στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη
Ενα μείζον ερώτημα, που απασχολεί κάθε Ελληνα πολίτη μέσα στην πολύπλευρη κοινωνική, οικονομική, πολιτική, πολιτιστική καταχνιά και αιχμαλωσία στην οποία ζούμε, είναι γιατί η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας...
Η παραμόρφωση της Ακρόπολης, στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη
ART - ΝΕΑ
Η Πειραιώς 260 ξαναζωντανεύει
Eρχεται ο Κρίστοφερ Ρούπινγκ, το πιο hot όνομα του γερμανικού θεάτρου, για ένα εργαστήριο γύρω από τον Μπρεχτ. Το Φεστιβάλ Αθηνών σχεδίασε το πρωτοπόρο πρόγραμμα Open Plan για καλλιτέχνες και κοινό, πρώτη φορά...
Η Πειραιώς 260 ξαναζωντανεύει
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η Καλαμάτα έδειξε (πάλι) τον δρόμο
Στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας τηρήθηκε μια μέχρι υπερβολής εφαρμογή κάθε πρωτοκόλλου για τα μέτρα ενάντια στον κορονοϊό και η επιτυχία της διοργάνωσης ήταν δεδομένη.
Η Καλαμάτα έδειξε (πάλι) τον δρόμο
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Το άγχος της Επιδαύρου
Με λούζει κρύος ιδρώτας. Επίδαυρος 2020. Πώς θα ξαναβρεθούμε ξαφνικά στον ίδιο χώρο, έστω και ανοιχτό, με τέσσερις χιλιάδες άλλους – στην περίπτωση του σολντ άουτ;
Το άγχος της Επιδαύρου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας