• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.9°C / 10.2°C
    4 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.5°C / 6.9°C
    6 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 4.0°C / 9.4°C
    2 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 2.7°C
    3 BF
    76%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 7.4°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 5.7°C
    3 BF
    50%
  • Κοζάνη
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C 0.4°C / 1.8°C
    3 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.3°C / 6.3°C
    2 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 12.2°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    3 BF
    84%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 10.4°C
    2 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    7 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    7 BF
    54%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 5.7°C
    3 BF
    87%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.6°C / 8.3°C
    2 BF
    78%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 8.8°C
    3 BF
    84%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    1 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.8°C / 6.7°C
    3 BF
    57%
  • Καστοριά
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    2°C 1.6°C / 1.6°C
    1 BF
    86%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Προτάσεις πολιτικής για το ζήτημα της άρσης απορρήτου επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας

  • A-
  • A+
Προτείνεται η αναδρομική επαναφορά της προϊσχύουσας δυνατότητας ενημέρωσης του θιγέντος από την ΑΔΑΕ, με κατάργηση του άρθρου 87 του νόμου 4790/2021. Επιπλέον, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στην ΑΔΑΕ να ενημερώσει το θιγέν πρόσωπο για (α) τους λόγους και (β) τη χρονική διάρκεια της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών του για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Το παρόν άρθρο αποτελεί μέρος της μελέτης του Δημήτρη Τσαραπατσάνη, αναπληρωτή καθηγητή στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του York, η οποία πραγματοποιήθηκε για το Eteron – Ινστιτούτο για την Ερευνα και την Κοινωνική Αλλαγή, στο πλαίσιο του project «Απόρρητο | Υποκλοπές – Προσωπικά Δεδομένα – Δημοκρατία». Ολόκληρη η νομική μελέτη «Υποκλοπές και Απόρρητο: Θεσμικό Πλαίσιο και Προτάσεις Πολιτικής» είναι διαθέσιμη στην ιστοσέλιδα του Eteron (eteron.org).

Για την παρουσίαση της μελέτης το Ινστιτούτο πραγματοποιεί εκδήλωση την ερχόμενη Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου στις 18.00, στην αίθουσα «Γεώργιος Καραντζάς» της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας 20, Αθήνα) με κεντρικό ομιλητή τον κ. Τσαραπατσάνη. Θα ακολουθήσει στρογγυλό τραπέζι με τις/τους: Ξενοφώντα Κοντιάδη, καθηγητή Παντείου Πανεπιστημίου-μέλος της πρωτοβουλίας «Δημοκρατία Ωρα 0», Αικατερίνα Παπανικολάου, δικηγόρο-μέλος στην Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ,) και Γαβριήλ Σακελλαρίδη, διευθυντή του Eteron.

Οι προτάσεις ξεκινούν από μια φιλελεύθερη και δικαιοκρατική οπτική. Προτάσσουν το ατομικό δικαίωμα στο απόρρητο των επικοινωνιών έναντι του συλλογικού αγαθού της εθνικής ασφάλειας. Η οπτική αυτή, που συνάδει με την πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, συνεπάγεται: (α) τη στενή ερμηνεία της έννοιας της εθνικής ασφάλειας του άρθρου, (β) τη διαπίστωση ότι η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών αποτελεί εξαίρεση που πρέπει να αιτιολογείται από «επιτακτική ανάγκη», (γ) την αναζήτηση όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικών θεσμικών αντιβάρων, (δ) την εν γένει συγκρότηση ενός πλαισίου που να απέχει όσο το δυνατόν λιγότερο από τις κλασικές δικαιοκρατικές εγγυήσεις του διοικητικού δικαίου, στο μέτρο που αυτό το επιτρέπει η φύση του αντικειμένου της εθνικής ασφάλειας. Πιο συγκεκριμένα:

Ο ορισμός της έννοιας της εθνικής ασφάλειας. Το παρόν πλαίσιο δεν ορίζει την έννοια της εθνικής ασφάλειας, ενώ το προσφάτως δοθέν στη δημοσιότητα σχέδιο νόμου προτείνει έναν εξαιρετικά ευρύ ορισμό. Από φιλελεύθερη και δικαιοκρατική άποψη, είναι σκόπιμο ο ορισμός της έννοιας της εθνικής ασφάλειας να είναι πολύ πιο στενός, ως εξής:

■ Προτείνεται να λογίζονται ως λόγοι εθνικής ασφάλειας που επιτρέπουν την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών προσώπων μόνο: (α) η προστασία της εδαφικής ακεραιότητας και της άμυνας της χώρας και (β) η προστασία του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Η αρμοδιότητα έκδοσης των διατάξεων άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Με το ισχύον πλαίσιο η αρμοδιότητα ανήκει αποκλειστικά σε εισαγγελικό λειτουργό, δηλαδή σε ένα μονοπρόσωπο όργανο. Συγκεκριμένα, ανήκει σε εισαγγελέα Εφετών ο/η οποίος/α είναι αποσπασμένος/η στην ΕΥΠ. Επιπλέον, η επισπεύδουσα αρχή (η ΕΥΠ) δεν έχει υποχρέωση να αιτιολογήσει την αίτηση. Το κατατεθέν νομοσχέδιο, στο άρθρο 4 αυτού, επί της ουσίας διατηρεί το σύστημα αυτό, προσθέτοντας απλώς την υποχρέωση υποβολής της εκδοθείσας διάταξης στον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Η ΑΔΑΕ άσκησε βάσιμη κριτική στην εν λόγω διάταξη, προτείνοντας την ανάθεση της αρμοδιότητας σε τριμελές δικαστικό συμβούλιο, όπως ακριβώς προβλέπεται και για τις άρσεις απορρήτου επικοινωνιών για τη διακρίβωση σοβαρών εγκλημάτων. Οι προτάσεις που μπορούν εν προκειμένω να διατυπωθούν σε φιλελεύθερη και δικαιοκρατική κατεύθυνση είναι οι εξής:

■ Προτείνεται η αίτηση για άρση του απορρήτου επικοινωνιών προσώπου για λόγους εθνικής ασφάλειας, που διαβιβάζεται σε όργανο αρμόδιο να αποφασίσει για το αν το μέτρο θα ληφθεί, να είναι αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη.

■ Προτείνεται η απόφαση για λήψη του μέτρου άρσης του απορρήτου επικοινωνιών προσώπου για λόγους εθνικής ασφάλειας να λαμβάνεται από πολυπρόσωπο όργανο (φέρ’ ειπείν, από δικαστικό συμβούλιο, όπως και στην περίπτωση άρσης απορρήτου επικοινωνιών για διακρίβωση διάπραξης σοβαρών αδικημάτων), το οποίο παραμένει στην έδρα του και δεν αποσπάται σε επισπεύδουσα αρχή.

Το ζήτημα της αιτιολογίας των διατάξεων άρσης απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας. Με το παρόν πλαίσιο, οι διατάξεις του εισαγγελικού λειτουργού είναι αναιτιολόγητες, ενώ δεν αναφέρεται το ονοματεπώνυμο του παρακολουθούμενου προσώπου. Το νομοσχέδιο διατηρεί αυτό το καθεστώς. Η ΑΔΑΕ άσκησε βάσιμη κριτική στην εν λόγω διάταξη από φιλελεύθερη και δικαιοκρατική σκοπιά. Η πρόταση που μπορεί εν προκειμένω να διατυπωθεί σε φιλελεύθερη και δικαιοκρατική κατεύθυνση είναι η εξής:

■ Προτείνεται η διάταξη με την οποία αίρεται το απόρρητο των επικοινωνιών προσώπου για λόγους εθνικής ασφάλειας να πρέπει: (α) να περιλαμβάνει το ονοματεπώνυμο του παρακολουθούμενου προσώπου και (β) να είναι ειδικώς και επαρκώς αιτιολογημένη από την επισπεύδουσα αρχή.

Το ζήτημα ειδικά προστατευόμενων κατηγοριών. Το ισχύον πλαίσιο δεν αναφέρεται σε κατηγορίες προσώπων που απολαμβάνουν ειδική προστασία. Το νομοσχέδιο, στο άρθρο 4 παρ. 3, προβλέπει μια ειδική διαδικασία άρσης απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας σε περίπτωση κατά την οποία το πρόσωπο για το οποίο ζητείται το μέτρο είναι «[…] ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τα μέλη της κυβέρνησης και οι υφυπουργοί, οι βουλευτές και τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι αρχηγοί των πολιτικών κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα ανώτατα μονοπρόσωπα όργανα των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού». Στην περίπτωση αυτή, για την άρση απορρήτου αποφασίζει ο πρόεδρος της Βουλής. Ωστόσο, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (όπως π.χ. στη Γαλλία) οι σχετικές ειδικά προστατευόμενες κατηγορίες περιλαμβάνουν, πέραν των μελών του Κοινοβουλίου, και τους δικαστές, τους δικηγόρους και τους δημοσιογράφους. Η πρόταση που μπορεί εν προκειμένω να διατυπωθεί από δικαιοκρατική σκοπιά περιλαμβάνει δύο πτυχές: (α) διευρύνει τις ειδικά προστατευόμενες κατηγορίες και (β) προσφέρει επαυξημένες εγγυήσεις. Μια πιθανή διατύπωση είναι η εξής:

■ Προτείνεται η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών για λόγους εθνικής ασφάλειας που αφορά πολιτικά πρόσωπα (ήτοι βουλευτές, ευρωβουλευτές, μέλη της κυβέρνησης και υφυπουργούς), δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς, δικηγόρους και δημοσιογράφους να επιτρέπεται μόνο αν επισπεύδεται από την ΕΥΠ. Το αίτημα κοινοποιείται σε κάθε περίπτωση στην ΑΔΑΕ εντός είκοσι τεσσάρων ωρών. Επί του αιτήματος, το οποίο οφείλει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία που καθιστούν άμεση και εξαιρετικά πιθανή τη διακινδύνευση της εθνικής ασφάλειας, αποφαίνεται για μεν τα πολιτικά πρόσωπα ειδική επιτροπή της Βουλής με ευρύτερη κοινοβουλευτική εκπροσώπηση ύστερα από διατύπωση γνώμης της ΑΔΑΕ, για δε τα λοιπά πρόσωπα ειδικός σχηματισμός του Συμβουλίου της Επικρατείας ύστερα από διατύπωση γνώμης της ΑΔΑΕ.

Το ζήτημα του δικαιώματος ενημέρωσης των θιγέντων εκ των υστέρων. Το ισχύον πλαίσιο, όπως είδαμε, έχει καταργήσει αυτό το δικαίωμα, και μάλιστα αναδρομικά. Το νομοσχέδιο, στο άρθρο 4 παρ. 7, το επαναφέρει, αλλά (α) αφαιρώντας για πρώτη φορά την εν λόγω αρμοδιότητα από την ΑΔΑΕ, (β) προβλέποντας ότι η διαδικασία απόφασης του τριμελούς οργάνου που προβλέπεται, στο οποίο συμμετέχει και ο διοικητής της ΕΥΠ, δεν τηρεί πρακτικά και δεν καταγράφει τις απόψεις της μειοψηφίας ενώ (γ) η διαδικασία μπορεί να λάβει χώρα μόνο μετά την πάροδο τριετίας από την παύση της εισαγγελικής διάταξης και (δ) η ενημέρωση του θιγέντος δεν περιλαμβάνει τους λόγους για τους οποίους είχε ληφθεί το μέτρο και τη χρονική του διάρκεια. Η ΑΔΑΕ έχει ασκήσει βάσιμη κριτική και στα τέσσερα ανωτέρω σημεία. Μια πιθανή πρόταση που κινείται σε φιλελεύθερη και δικαιοκρατική κατεύθυνση είναι η εξής:

■ Προτείνεται η αναδρομική επαναφορά της προϊσχύουσας δυνατότητας ενημέρωσης του θιγέντος από την ΑΔΑΕ, με κατάργηση του άρθρου 87 του νόμου 4790/2021. Επιπλέον, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στην ΑΔΑΕ να ενημερώσει το θιγέν πρόσωπο για (α) τους λόγους και (β) τη χρονική διάρκεια της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών του για λόγους εθνικής ασφάλειας.

Το ζήτημα της αποτελεσματικής άσκησης του δικαιώματος δικαστικής προστασίας. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει τίποτε ως προς τη δυνατότητα άσκησης κάποιου ένδικου βοηθήματος ή μέσου εκ μέρους προσώπων που υποπτεύονται ότι έχει αρθεί το απόρρητο των επικοινωνιών τους για λόγους εθνικής ασφάλειας. Ακολουθώντας το γαλλικό μοντέλο εν προκειμένω, μια πρόταση που κινείται σε σαφή φιλελεύθερη και δικαιοκρατική κατεύθυνση μπορεί να περιλαμβάνει τα εξής:

■ Προτείνεται η πρόβλεψη ειδικού ένδικου βοηθήματος ουσίας, ασκούμενου ενώπιον ειδικού σχηματισμού του Συμβουλίου της Επικρατείας, για κάθε ενδιαφερόμενο πρόσωπο, με αντικείμενο την αναγνώριση της παρανομίας εν εξελίξει διαδικασίας άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και τη λήψη κάθε κατάλληλου μέτρου για τη διακοπή της.

Το ζήτημα του αποτελεσματικού ελέγχου των υπηρεσιών ασφάλειας (όπως η ΕΥΠ) από την ΑΔΑΕ. Το ζήτημα αυτό είναι αρκετά περίπλοκο ως προς τη νομική του διάσταση, ενώ περιλαμβάνει και μια πραγματική πτυχή, που δεν εξαρτάται από τις διατάξεις κανονιστικών κειμένων: αν η ΑΔΑΕ θα εξοπλιστεί με το προσωπικό και τους πόρους να ασκήσει αποτελεσματικό έλεγχο. Σε κάθε περίπτωση, η ΑΔΑΕ έχει ήδη ασκήσει εμπεριστατωμένη κριτική στο άρθρο 8 παρ. 2 του νομοσχεδίου. Σύμφωνα με την ΑΔΑΕ, η εν λόγω διάταξη, αν δεν αλλάξει η διατύπωσή της, συνεπάγεται «[…] με μαθηματική ακρίβεια ότι με την ψήφιση του σχολιαζόμενου νομοσχεδίου θα σταματήσει υποχρεωτικά και αυτομάτως η δυνατότητα καταχώρισης και αποθήκευσης των παραλαμβανόμενων από την ΑΔΑΕ διατάξεων και βουλευμάτων» (η υπογράμμιση είναι δική μου). Είναι σαφές ότι τουλάχιστον η εν λόγω διάταξη του συγκεκριμένου νομοσχεδίου πρέπει να τροποποιηθεί/αντικατασταθεί καταλλήλως. Εξάλλου, είναι σαφές ότι η ΑΔΑΕ πρέπει να αναβαθμιστεί με αρμοδιότητες, πόρους και προσωπικό, ώστε να μπορεί να επιτελέσει αποτελεσματικά τον ρόλο της, όπως αντίστοιχες ευρωπαϊκές αρχές.

■ Προτείνεται να ξεκινήσει μια ευρεία διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για την αναβάθμιση του νομικού πλαισίου, των πόρων και της στελέχωσης της ΑΔΑΕ.

Το ζήτημα του αποτελεσματικού ελέγχου των υπηρεσιών ασφάλειας από τη Βουλή. Η τελευταία πρόταση σχετίζεται με την αναβάθμιση του κοινοβουλευτικού ελέγχου, μέσω της αποσαφήνισης του σχετικού νομικού πλαισίου και την επίλυση της ερμηνευτικής διαφωνίας που έχει ανακύψει ως προς την έκταση της υποχρέωσης εχεμύθειας των υπαλλήλων και του διοικητή της ΕΥΠ ενώπιον των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής. Γενικό ζητούμενο μιας μεταρρυθμιστικής απόπειρας είναι ο αποτελεσματικός κοινοβουλευτικός έλεγχος των μυστικών υπηρεσιών. Τέτοιος έλεγχος είναι προφανώς αδύνατος και αλυσιτελής αν οι ελεγχόμενοι μπορούν να επικαλούνται, ακόμη και σε απόρρητες συνεδριάσεις, το καθήκον εχεμύθειάς τους ενώπιον βουλευτών.

Συναφώς, το προηγούμενο της επίκλησης από τον τέως διοικητή της ΕΥΠ της υποχρέωσης εχεμύθειας που προκύπτει από το άρθρο 14 του νόμου 3649/2008 ενώπιον της Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής επιβάλλει, κατ’ αρχάς, τη σαφή τροποποίηση του άρθρου 43Α του Κανονισμού της Βουλής, που ρυθμίζει τη διαδικασία ελέγχου της ΕΥΠ από την εν λόγω επιτροπή. Πέραν αυτού, το σχετικό νομικό πλαίσιο προβαίνει σε μια διαβάθμιση των σχετικών κρατικών απορρήτων. Από τη μια πλευρά, υφίσταται το γενικό απόρρητο του άρθρου 14 του νόμου 3649/2008. Από την άλλη πλευρά, υφίσταται καθήκον εχεμύθειας και ως προς το πολύ πιο στενά οριζόμενο απόρρητο του άρθρου 212 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας, το οποίο και αναφέρεται σε «στρατιωτικό ή διπλωματικό μυστικό ή μυστικό που αφορά την ασφάλεια του κράτους», αποκάλυψη του οποίου μπορεί να λάβει χώρα μόνον έπειτα από εξουσιοδότηση του αρμόδιου υπουργού.

Η απλούστερη λύση θα ήταν η κάμψη και των δύο αυτών μορφών απορρήτου ενώπιον των επιτροπών της Βουλής, υπό την προϋπόθεση ότι η λειτουργία τους εξοπλίζεται με τις κατάλληλες εγγυήσεις εχεμύθειας. Ωστόσο, θα μπορούσε και να καμφθεί απλώς η πρώτη (γενική) μορφή απορρήτου, κατ’ αρχάς ενώπιον της Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας και να διεξαχθεί μια ευρύτερη συζήτηση σχετικά με τη σκοπιμότητα διατήρησης της δεύτερης, στενότερης, μορφής απορρήτου που καλύπτει τα πλέον μείζονα κρατικά μυστικά.

■ Προτείνεται το άρθρο 43Α του Κανονισμού της Βουλής, που ρυθμίζει τον έλεγχο της ΕΥΠ από τη Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, να συμπληρωθεί με την προσθήκη της εξής πρότασης: «Ο διοικητής της ΕΥΠ δεν μπορεί να επικαλεστεί την υποχρέωση εχεμύθειας του άρθρου 14 του νόμου 3649/2008». Θα έπρεπε επίσης να ξεκινήσει μια ευρεία διαβούλευση για τη δυνατότητα θέσπισης ειδικής διαδικασίας, ενώπιον των αρμόδιων επιτροπών της Βουλής, κάμψης και του απορρήτου που προβλέπεται από το άρθρο 212 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ψεκάζουν, σκουπίζουν, ο λεκές μένει!
Η εξεταστική επιτροπή που διερευνά (υποτίθεται) το σκάνδαλο των υποκλοπών θα είναι, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η πιο βραχύβια επιτροπή. Θα κρατήσει λιγότερο και από την εξεταστική που ασχολήθηκε με τη...
Ψεκάζουν, σκουπίζουν, ο λεκές μένει!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Για τον Ηλία Νικολακόπουλο
Ενας άνθρωπος σεμνός, ευγενής, μειλίχιος, πρόθυμος να βοηθήσει και ικανός να εμπνέει, βαθύς γνώστης της σύγχρονης ιστορίας μας, πρωτοπόρος στην επιστήμη του και τις εφαρμογές της και ταυτόχρονα σταθερός και...
Για τον Ηλία Νικολακόπουλο
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τα πεισματάρικα στοιχεία χαλάνε τη σούπα
Δουλειά των κυβερνήσεων είναι να εξωραΐζουν με τους προπαγανδιστικούς μηχανισμούς που διαθέτουν την κατάσταση και να προσπαθούν να πείσουν τους πολίτες ότι είναι τυχεροί γιατί βρίσκονται αυτές στα πράγματα και...
Τα πεισματάρικα στοιχεία χαλάνε τη σούπα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ποιος φταίει; Τρέχα γύρευε
Τι είδους επιτροπή ήταν αυτή που δεν εξέτασε τους δύο πιο βασικούς παράγοντες; Τι φοβήθηκε η πλειοψηφία; Μήπως ότι δεν θα κατάφερναν οι δύο υπουργοί να απαντήσουν στις ερωτήσεις των βουλευτών της...
Ποιος φταίει; Τρέχα γύρευε
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ποιος ρωτάει, πώς ρωτάει, πόσοι απαντούν, ποιος πληρώνει;
Να συνεδριάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής και να εξεταστεί η πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας OpinionPoll ζήτησε ο ΣΥΡΙΖΑ με επιστολή των βουλευτών-μελών της επιτροπής.
Ποιος ρωτάει, πώς ρωτάει, πόσοι απαντούν, ποιος πληρώνει;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Βρε, μπας και ο πρωθυπουργός είναι αμέτοχος;
Τι θα κερδίσει που οι αντίπαλοί του θα θυμίσουν στους ψηφοφόρους ότι είναι ο πλουσιότερος Ελληνας πολιτικός, ότι αυτός και η σύζυγός του έχουν στην κατοχή τους 32 ακίνητα, επτά αυτοκίνητα, έπαυλη μεσοτοιχία με...
Βρε, μπας και ο πρωθυπουργός είναι αμέτοχος;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας