• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 21.6°C / 27.2°C
    3 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.3°C / 28.6°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 29.0°C
    3 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.1°C / 24.9°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 23.5°C
    4 BF
    56%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.8°C / 25.9°C
    2 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 22.6°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    28%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 25.2°C
    2 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.4°C
    5 BF
    38%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    4 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 22.9°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 18.5°C / 26.7°C
    2 BF
    26%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 26.0°C
    4 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 27.0°C
    2 BF
    22%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    2 BF
    64%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.1°C / 26.7°C
    2 BF
    41%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    0 BF
    57%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα ναδίρ της υπερτίμησης

  • A-
  • A+

Θεωρητικά οι αισιόδοξοι στο πλαίσιο των κοινωνικών επιστημών υποστηρίζουν ότι η εποχή με τα περισσότερα σήματα πολλαπλών κινδύνων ή τις εκθέσεις σε προκλήσεις δυνητικών κινδύνων δημιουργεί κουλτούρες συλλογικής αντίδρασης που συσπειρώνουν τα άτομα, τις ομάδες, τις κοινωνίες.

Υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι τα άτομα και οι κοινωνίες αναγνωρίζουν, κατανοούν και ιεραρχούν τη σημασία των κινδύνων ή των δυνητικών απειλών. Οταν η κοινωνία αδυνατεί να ιεραρχήσει τα προβλήματα, υπάρχουν οι κυβερνήσεις, τα πολιτικά κόμματα, οι ειδικοί, οι μη κυβερνητικοί οργανισμοί, η κοινωνία των πολιτών και πλήθος λοιπών κοινωνικών μετόχων οι οποίοι, από τα μετερίζια τους, ασκούνται όσο μπορούν στην άρση των καταστάσεων που προκαλούν κοινωνικά τραύματα και πόνο. Η ελληνική κρίση χρέους ήταν ένα τέτοιο γεγονός.

Αποκάλυψε πολλά τρωτά σημεία της πολιτικής, θεσμικής και οικονομικής οργάνωσης και μια πληθώρα ανισορροπιών ελληνικού τύπου. Παρ' όλα αυτά, παρά τον κοινωνικό πόνο που προξένησε στη χώρα η χαμένη δεκαετία, έγιναν ελάχιστα. Το πάθημα δεν μετασχηματίστηκε σε μονοπάτι υγιούς και στέρεης οικονομίας. Και δεν έγινε απολύτως τίποτα ώστε να αρθούν οι δράσεις και οι συνήθειες -λ.χ. υψηλή διαφθορά, διαπλοκή, εγωπάθειες, υποτέλειες- που μας οδήγησαν στην κρίση.

Η Ελλάδα παραμένει η χώρα της Ευρώπης με το μεγαλύτερο δημόσιο χρέος και η δεύτερη στον κόσμο μετά την Ιαπωνία με την υψηλότερη ανεργία. Προφανώς θα ήταν πιο έντιμο απλώς οι κυβερνώντες να αναγνωρίσουν το αποτύπωμά τους στην έλευση, διαχείριση και αντίδραση στην κρίση. Ούτε έγινε, ούτε πρόκειται να γίνει.

Η καγκελάριος Μέρκελ έφυγε, αλλά οι συνέπειες της κρίσης έμειναν. Αυτό που θα γίνει είναι η εκ των υστέρων γνώση: όταν σκάσει η φούσκα της επιτυχίας κι έρθει η ώρα του λογαριασμού, η όποια κυβέρνηση θα σπεύσει να υποβάλει τα σέβη της ανικανότητάς της στον πρώτο πλειοδότη.

Η πανδημία -που ήρθε για να μείνει- είναι μια άλλη απειλή η οποία θα μπορούσε να μετατραπεί σε ευκαιρία για πολλούς τομείς. Ανέδειξε τα πολλαπλά οφέλη της τεχνολογίας στον τομέα της υγείας, στην απασχόληση αλλά και στην εκπαίδευση καθώς και σε μια σειρά άλλων τομέων.

Η οικονομία και η κοινωνία άντεξαν επειδή ανέλαβαν, συλλογικά, το βαρύ κόστος αντίδρασης στις καταστροφικές επιδράσεις της νόσου. Δεν άντεξαν επειδή κάτι μας χάρισε η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Η κυβέρνηση συνεχίζει να ονειρεύεται τη μείωση του κράτους όταν πρόκειται για τους πολλούς και την ομπρέλα του κράτους όταν πρόκειται για τους διαπλεκόμενους. Συγκεκριμένα η κυβέρνηση που πανηγύρισε πολλές φορές το τέλος της πανδημίας, που βοηθήσει την ιδιωτική υγεία, άφησε στη μοίρα του το ΕΣΥ.

Είναι πολλά που δεν βρίσκονται στο πάνω μέρος της ατζέντας, ενώ είναι σοβαρά για το μέλλον της χώρας. Για την ενεργειακή φτώχεια ακούγονται κάτι ψελλίσματα περί προσφοράς και ζήτησης, πολλά αβέβαια για περιφερειακά ενεργειακά κουμάντα, μοχλεύονται προσδοκίες για κοιτάσματα υδρογονανθράκων στα οικόπεδά μας κ.λπ. Την ίδια στιγμή μετέχοντας στη Συμφωνία του Παρισιού για την κάμψη της κλιματικής αλλαγής, συμφωνούμε στη μείωση των επενδύσεων στα ορυκτά καύσιμα. Κάνουμε επενδύσεις σε ανεμογεννήτριες για την προστασία του περιβάλλοντος που καταστρέφουν το περιβάλλον και ένεκα εθνικού συμφέροντος κάνουμε λίγο πλουσιότερες τη Γερμανία ή τη Γαλλία χωρίς καμία αίσθηση δικαιοσύνης.

Λες και η ευθύνη της Ελλάδας στην κλιματική αλλαγή ήταν η ίδια με αυτήν της Αγγλίας, της Γαλλίας ή της Γερμανίας την εποχή της βιομηχανικής επανάστασης. Η ευελιξία -κάτι που η κυβέρνηση έχει μετατρέψει σε εξαιρετισμό του εαυτού της- δεν σημαίνει τυχαιότητα… και αύριο με τη βοήθεια του Θεού βλέπουμε τι θα μας έρθει στο κεφάλι. Σημαίνει παραδοχή του προβλήματος, μετά σχεδιασμό για την άμεση αντιμετώπισή του. Σημαίνει κοινωνική αλληλεγγύη και αμοιβαιότητα και όχι με αδιαφορία για τους ευάλωτους. Τέλος, σημαίνει χώρο συμπερίληψης αστοχιών μαζί με προσπάθειες να ξεπεραστούν.

Αλλά εδώ δεν πάμε για τέτοια. Η αισιόδοξη πτυχή της κοινωνικοπολιτικής θεωρίας δεν αγαπά την Ελλάδα. Βάσει του επίσημου αφηγήματος θα πρέπει απλώς να προσαρμοστούμε στις επιπτώσεις των υπερτιμήσεων και να αποδεχτούμε τις απώλειες. Γιατί στα πάντα υπερέχουμε. Σαν να μην έχουμε σχέση με το μέλλον, ούτε δυνατότητα εναλλακτικής κατανόησης της σχέσης μας με την οικονομία ή την κοινωνία, επινοούμε ρυθμούς που ευημερούν αφήνοντας ανθρώπους να υποφέρουν.

Από μία άποψη η πλήρης απουσία προοπτικών αναζωογόνησης της κοινωνίας γειτνιάζει με την καθαρή έννοια του εγωπαθούς· του υπερτιμημένου. Η υπερτίμηση βλέπει μόνο τον εαυτό της. Δεν αναγνωρίζει συναισθηματικές, ψυχολογικές και πνευματικές διαστάσεις στην κοινωνία. Οι καγχασμοί του ανόητου υπερτιμημένου είναι αυτοί που οδηγούν στον homo dolens· στον πληγωμένο· στον άνθρωπο που υποφέρει. Παράδοξο;

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Σημειώσεις από το πουθενά
Δεν ξέρω αν υπάρχει ωδή σε ηλεκτρικό υπόστρωμα. Θα μπορούσα να τη γράψω! Ειδικά τώρα που οι λογαριασμοί της ΔΕΗ χτυπάνε ταβάνι, τα καλοριφέρ παραμένουν κλειστά σε αρκετές πολυκατοικίες κι ο χιονιάς...
Σημειώσεις από το πουθενά
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Δύο απίστευτα ψέματα
Δύο μεγάλα ψέματα που μπορεί να γίνουν πιστευτά, επειδή είναι απίστευτα. Κλασική τακτική κάθε προπαγάνδας που έχει στόχο να βιάσει την πραγματικότητα και να ξεγελάσει τους πολίτες.
Δύο απίστευτα ψέματα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η ευτυχία για την άρχουσα τάξη και τους μπιστικούς της
Αν κρίνω από τους πανηγυρισμούς της κυβέρνησης για τα ποσά που θα εισρεύσουν στην Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης, υπάρχουν και παραϋπάρχουν. Αυτό που δεν υπάρχει είναι η βούληση της κυβέρνησης να στηρίξει τους...
Η ευτυχία για την άρχουσα τάξη και τους μπιστικούς της
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Την πικρή αλήθεια τη δολοφονούμε
Οι προβλέψεις των διεθνών οργανισμών για την πορεία της ελληνικής οικονομίας δεν είναι καλές. Τα στοιχεία μάς προετοιμάζουν για έναν δύσκολο χειμώνα.
Την πικρή αλήθεια τη δολοφονούμε
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η πανδημία του νεοφιλελευθερισμού
Οταν τα πράγματα δεν πάνε καλά και αυτό είναι ορατό διά γυμνού οφθαλμού, οι επιδέξιοι προπαγανδιστές και τα φιλικά μέσα ενημέρωσης δεν μπορούν να μεταμφιέσουν την πραγματικότητα. Δεν γίνεται το άδειο ποτήρι να...
Η πανδημία του νεοφιλελευθερισμού
ΑΠΟΨΕΙΣ
Θα γίνουμε καλύτεροι: Το μέλλον που θέλουμε, ο ΟΗΕ που χρειαζόμαστε
Τα Ηνωμένα Εθνη γίνονται φέτος 75 χρόνων σε μια περίοδο τεράστιων προκλήσεων. Ο COVID-19 απειλεί τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων, προκαλώντας ανείπωτο ανθρώπινο πόνο και αποσταθεροποιώντας τις κοινωνίες και τις...
Θα γίνουμε καλύτεροι: Το μέλλον που θέλουμε, ο ΟΗΕ που χρειαζόμαστε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας