• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.4°C / 31.3°C
    2 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 25.2°C / 30.5°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 30.9°C
    3 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 29.2°C
    3 BF
    36%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 26.2°C / 31.5°C
    3 BF
    41%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.9°C / 30.0°C
    3 BF
    22%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.6°C / 26.6°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 29.3°C
    4 BF
    54%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 26.9°C / 28.9°C
    3 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.4°C / 27.8°C
    2 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 27.7°C
    2 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    3 BF
    65%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.5°C / 29.9°C
    3 BF
    42%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 28.5°C
    2 BF
    26%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.2°C / 29.8°C
    2 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.7°C / 32.7°C
    3 BF
    25%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 25.3°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 26.2°C / 30.6°C
    3 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 29.4°C / 29.4°C
    3 BF
    23%
ΒΑΣΙΛΗΣ ΡΕΜΠΑΠΗΣ/ EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελληνικό καλοκαίρι 2021

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το ελληνικό καλοκαίρι έχει τα πάντα. Εχει τον δικό του πλούτο. Προφανώς στις παραλίες οι τυχεροί δεν θα βρουν «έρημα γιαλόξυλα, λεία, ασπρουδερά και σαπρά, παλαιών και αγνώστων ναυαγίων, πλανώμενα εδώ και εκεί εις τον αφρόν… τα οποία έρριπτεν το πέλαγος επάνω εις την άμμον» -που περιέγραφε ο Παπαδιαμάντης στο «Ο μέγας γιαλός». Αντίθετα, θα δουν πλαστικά, άδεια αντηλιακά, σκουπίδια· θα βρουν ομπρέλες και ξαπλώστρες, τραπεζοκαθίσματα που πνίγουν τον δημόσιο χώρο.

Θα βρουν ό,τι θα μπορούσε να γεμίσει το ταμείο του τουρισμού και της υπερεκμετάλλευσης και να αδειάσει το ταμείο της φύσης. Προφανώς, δεν πρόκειται για το στοχαστικό «Ελληνικό καλοκαίρι» του Ζακ Λακαριέρ που έβλεπε τη μέλισσα μέσα στο μπουκάλι της λεμονάδας κάπου στη μεταπολεμική μεσημεριάτικη Θήβα και σκεφτόταν τη φυλακή της Αντιγόνης. Είναι το καλοκαίρι των χορηγών των Φεστιβάλ, είναι το καλοκαίρι των Ιδρυμάτων που η μόνη τους σπουδή είναι να αναγράφεται σε πλάκες το όνομά τους με τη συνεισφορά τους σε κάποια «εκπολιτιστική ή κοινωνική» δράση. Είναι το καλοκαίρι των υπερχρεωμένων κυβερνώντων, στη χώρα της υπερχρέωσης που -μέσω καζίνο και πολυτελών κατοικιών στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής- σχεδιάζουν την αύξηση του ΑΕΠ και τη μείωση της ανεργίας.

Στο ελληνικό καλοκαίρι γίνεται μία σταθερή επανάληψη όλων των παθογενειών. Συζητάμε ακόμα το «έσχες» των πολιτικών, χωρίς να αιτιολογείται επακριβώς το «πόθεν». Συζητάμε για την επιτυχή διαχείριση της πανδημικής κρίσης με βάση τα εθνικά ποσοστά εμβολιασμένων, χωρίς να γίνεται η παραμικρή κουβέντα για τους εκατομμύρια ανεμβολίαστους των γειτονικών αλλά και των φτωχότερων χωρών (άρα απροστάτευτους από τον ιό, άρα πιθανούς φορείς και αναμεταδότες όλων των παραλλαγών).

Εχουν περάσει 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση και αρκετά συστατικά προβλήματα της πολιτείας, π.χ. ο κοτσαμπασισμός, δεν έχουν λυθεί. Εχουν περάσει 250 περίπου χρόνια από τη δημοσίευση του «Πλούτου των Εθνών» και, περίπου, τα ίδια βασικά ερωτήματα, όπως είχαν τεθεί από τον Ανταμ Σμιθ, έρχονται ξανά και ξανά: γιατί ο πλούτος κατανέμεται τόσο άνισα; Γιατί κάποιοι είναι φτωχοί στον κόσμο και κάποιοι άλλοι είναι τόσο πλούσιοι; Παρότι τα ΑΕΠ όλων των χωρών έχουν αυξηθεί, παρότι οι σημερινοί Ελληνες κατέχουν και χρησιμοποιούν αγαθά που οι γονείς τους -μόλις μια ή δυο γενιές πίσω- ούτε που τα φαντάζονταν, οι διαφορές διευρύνονται τόσο στο εσωτερικό των χωρών όσο και μεταξύ των χωρών σε ολόκληρο τον κόσμο.

Το ελληνικό καλοκαίρι σημαδεύεται από τους δείκτες θετικότητας του κορονοϊού και των παραλλαγών του. Η εκθετική αύξηση των κρουσμάτων κατά την τελευταία εβδομάδα, σε ολόκληρη τη χώρα, δείχνει τις Κυκλάδες, εκεί όπου το φως νικάει το σκότος και ο θάνατος υποκλίνεται στη ζωή, να βρίσκονται στο «μικροσκόπιο» της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων.

Εδώ, σ’ αυτόν τον γρίφο, ποιο μοντέλο ερμηνείας μπορείς να παρακάμψεις και σε ποιο μοντέλο μπορείς να σταθείς; Να σταθείς στο γεωγραφικό μοντέλο του Αρχιπελάγους και του Ιονίου; 'Η να σταθείς στο πολιτισμικό μοντέλο της Δύσης που ερωτοτροπεί με την Εγγύς και την Απω Ανατολή;

Η πολιτική οικονομία, κατά παράδοση, δεν έδωσε την οφειλόμενη σημασία στην πολιτική. Κατασκεύασε και στήριξε με υποδείγματα εργαστηρίου μια πολιτική και συνάμα μια οικονομική ερμηνεία των αποτυχιών στη διαχείριση των υφέσεων, μια αφωνία για την πειστική ερμηνεία των αποκλίσεων, μια ανικανότητα στη διαχείριση της φτώχειας ή και της ευημερίας και, τέλος, μια πειρατική φαντασίωση για τους αναγκαίους δρόμους της οικονομικής μεγέθυνσης και συλλογικής ευημερίας.

Το ελληνικό καλοκαίρι είναι για όλους. Είναι τα ιερά και απαραβίαστα «μπάνια του λαού» που θα γυρίσει από τις διακοπές δίχως να γνωρίζει αν έχει κάνει «το σωστό»· δίχως να εξηγεί τους λόγους για τους οποίους συνεχίζει να «κάνει λάθη». Είναι το καλοκαίρι της πολιτικής ελίτ που μπλοκάρει τις θεσμικές οδούς μιας δίκαιης ανάπτυξης που προκρίνει τον κύκλο εκμεταλλευτικών θεσμών, διαφθοράς των συστημάτων, μονοπώλησης της εξουσίας και κακής παιδείας· που αγωνίζεται για όσα ανατροφοδοτούν τη φτώχεια.

Βλέπετε, το πιο σημαντικό για όλους μας, δεν είναι πρωτοσέλιδο στο ελληνικό καλοκαίρι. Είναι η σταθερή αδιαφορία για τα κοινά και τον πολιτισμό. Είναι η πάγια ικανότητα μερικών να αυξάνουν το προσωπικό ταμείο, αδειάζοντας το συλλογικό. Είναι η πάγια ανικανότητα να μεταβάλλουν τα λίγα σπάνια που κατέχουμε σε συλλογικό πλούτο.

Κάπου είχε σημειώσει ο Ελύτης ότι ο φτωχούλης ζωγράφος Θεόφιλος στάθηκε περισσότερο άρχοντας απ’ όλους τους πλούσιους της Μυτιλήνης και ο Παπαδιαμάντης υπήρξε ένας χορηγός -για τη νεοελληνική πραγματικότητα- πολύ πιο γενναιόδωρος κι από τον Ανδρέα Συγγρό. Είχε δίκαιο. Το ελληνικό καλοκαίρι, πλούσιο στο Instagram, φτώχυνε πολύ στην πραγματικότητα.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το ανοιχτό μου παράθυρο
Το καλοκαίρι κοιμάμαι με ανοιχτό το παράθυρο. 'Η, τουλάχιστον, προσπαθώ να κοιμηθώ. Απ’ το ανοιχτό μου παράθυρο μπαίνουνε, το ξημέρωμα, οι πρώτες ηλιαχτίδες. Ξυπνώ και κλείνω το παντζούρι. Ερχεται κάποτε ο...
Το ανοιχτό μου παράθυρο
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τα πανηγύρια του Αυγούστου είναι σχέσεις
Η ώρα έχει πάει 2 μετά τα μεσάνυχτα, παραμονή Δεκαπενταύγουστου. Κάτω από τον πλάτανο στην πλατεία των Ασπραγγέλων στο Ζαγόρι 40-50 άνθρωποι χορεύουν σε έναν μεγάλο κύκλο γύρω γύρω από τα όργανα κατά τον...
Τα πανηγύρια του Αυγούστου είναι σχέσεις
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Χωρίς παρωπίδες, χωρίς φίλτρα
Ο πιο σίγουρος τρόπος είναι να έρχεται ο ίδιος σε επαφή με τους πολίτες, αιφνιδιαστικά, χωρίς προστασία, χωρίς να έχουν προηγηθεί παρεμβάσεις των αρμόδιων αξιωματούχων, ώστε να δημιουργηθεί ένα κλίμα...
Χωρίς παρωπίδες, χωρίς φίλτρα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το Γιαννιό
Και μιλάμε για βουνά βουνά. Να τρυπάει η πέτρα το πέλμα και να γεμίζει το μάτι σου κινούμενη αγριάδα. Αρχαία δάση είναι τριγύρω. Υπεραιωνόβια.
Το Γιαννιό
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Θύμωσα
Είμαστε ανώμαλοι. Ξεκάθαρα. Τελεία και παύλα. Οχι διαφορετικοί. Οχι το κάτι άλλο - ούτε καν κάτι άλλο. Οχι αφύσικοι, ιδιαίτεροι, μοναδικοί. Ανώμαλοι. Αυτό είμαστε.
Θύμωσα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μόνο για όσους δεν ενδιαφέρονται
Κάθε φορά τα ίδια. Αντε και στρώσου, άντε και σκέψου, άντε και γράφε. Ρήματα, υποκείμενα, αντικείμενα, πράματα και θάματα γι' ανθρωπινά σεινάματα κουνάματα. Και φυσικά, κάθε φορά, το θέμα να είναι ενδιαφέρον....
Μόνο για όσους δεν ενδιαφέρονται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας