• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.8°C / 25.6°C
    2 BF
    29%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.6°C / 23.3°C
    3 BF
    22%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    3 BF
    35%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    4 BF
    50%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 24.4°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    21°C 15.6°C / 24.4°C
    3 BF
    30%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.1°C / 21.7°C
    3 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.6°C / 21.6°C
    3 BF
    39%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.9°C / 19.4°C
    5 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    1 BF
    40%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    3 BF
    38%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    3 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    3 BF
    14%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 17.8°C
    1 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.0°C / 24.4°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    2 BF
    76%
Κασσιανή που σας χρειάζεται!

«Κασσιανή» - Εργο του Γιώργου Ρόρρη (λάδι σε μουσαμά, 2011), στη συλλογή The Sotiris Felios Collection, που ευχαριστούμε θερμά για τα δικαιώματα χρήσης του έργου

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κασσιανή που σας χρειάζεται!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εκκινώ απευθείας κι ο θεός βοηθός... Το αριστοτελικό κοσμολογικό μοντέλο είναι γεωκεντρικό: η Γη στο κέντρο και οι υπόλοιποι, τότε γνωστοί, πλανήτες, και ο Ηλιος, περιστρέφονται σε κυκλική τροχιά γύρω της. Ερχεται ο Κοπέρνικος το 1543 και διαλάει το Σύμπαν: βάζει τον Ηλιο στο κέντρο! Παρ' όλα αυτά, δεν τον καίνε στην πυρά, γιατί πρόλαβε και πέθανε από μοναχός του (αφιέρωσε και το βιβλίο του στον Πάπα ο άτιμος! Καθώς θεωρούσε ότι προσέφερε υπηρεσία στην Εκκλησία - τι του λες τώρα;). Προσοχή: ναι μεν ο Ηλιος στο κέντρο, αλλά οι πλανήτες ακόμη κινούνται σε κυκλικές τροχιές.

Αρχές του 17ου αι., αφού άρπαξε τα δεδομένα του Τίχο Μπράχε (Δανός αστρονόμος ήτο) και τα πάλευε για μία εικοσαετία, ο Κέπλερ (Γερμανός, όχι αστεία), το 1618, βγαίνει και μας πασάρει τρεις νόμους. Με πρώτο και καλύτερο ότι οι πλανήτες κινούνται σε ελλειπτικές τροχιές, με τον Ηλιο να είναι η μία εκ των δύο εστιών της έλλειψης (η έλλειψη, ως μη κύκλος, δεν έχει κέντρο, αλλά δύο εστίες - αυτές μας άναψαν φωτιές!). Αρα, πάει και η Γη - αποκεντρώθηκε. Πάει και ο κύκλος - αποκυκλώθηκε.

Τσούκου τσούκου, λάου λάου, φτάνουμε στα 1654. Μπλεζ Πασκάλ. Γάλλος είν' τούτος. Και Γάλλος και μαθηματικός και συγγραφέας και φυσικός και φιλόσοφος. Ο τυπάς το τερμάτισε: καταργεί εξ ολοκλήρου την αριστοτελική λογική! Μπορείς να το πεις και «επεκτείνει» - αναλόγως πώς το βλέπει κανείς. Για να μην πολυμπλεκόμαστε, έως τότε όλοι ακολουθούσαν τον Αριστοτέλη: μια λογική πρόταση είναι αληθής ή ψευδής. Τέλος. Και βγαίνει ο Μπλεζ και εισάγει τη Θεωρία Πιθανοτήτων. Και μας λέει πως μια πρόταση μπορεί να είναι και τα δύο - τόση πιθανότητα αληθής, τα ρέστα μου ψευδής.

Κάνοντας άλμα στον χρόνο, αρχές του 20ού αι., με την ανάπτυξη της Κβαντικής Φυσικής, σκάει άλλη μπόμπα: μαθαίνουμε πως ένα σωματίδιο μπορεί να βρίσκεται σε πολλές καταστάσεις, ας πούμε ταυτόχρονα (μη μας την πέσει κι ο Στέφανος Τραχανάς και μας βάλει μηδέν στον έλεγχο), με διαφορετική πιθανότητα για κάθε μία από αυτές... Πάει κι αυτό.

Κι ερχόμαστε στα τέλη του 1970 και 'κει παθαίνουμε το τελικό ταράκουλο: τα σχήματα που συναντάμε στη φύση δεν είναι πλέον ούτε τέλειες ευθείες, ούτε τέλειοι κύκλοι, ούτε τέλειοι κύβοι ώστε να έχουν ακέραιη διάσταση 1, 2, 3 αντίστοιχα. Τουτέστιν, άρχισε της ατέλειας και της μη κανονικότητας το πανηγύρι, κανονικότατα και με την επιστημονική βούλα. Και το χειρότερο; Η διάσταση των σχημάτων στη φύση είναι κλασματικός αριθμός! Δεκαδικός δηλαδή. Τουτέστιν, «μορφοκλασματικός» (φράκταλ!). Ξανατουτέστιν, πιάσ' τ' αυγό και κούρευ' το κι αυτό που θα βγάλεις, φράκταλ σχήμα θα 'χει. Σαν το σύννεφο, για να συνενοούμαστε. Σαν των δέντρων τα κλαδιά, σαν των φυτών τις ρίζες.

Τυχαίο πως την ίδια περίπου περίοδο ξεκινούν πιο επισταμένα και οι συζητήσεις περί φύλου, ταυτότητας και σεξουαλικότητας «εκτός κανονικότητας»; Και τα φεμινιστικά κινήματα και και και;

Μεγάλη Εβδομάδα διανύουμε και το μυαλό μου σε δύο γυναίκες πάει. Τη Μαγδαληνή και την Κασσιανή. Και σε δύο άνδρες. Τον Κυριάκο και τον Βορίδη. Οι πρώτες, απολύτως εκτός κάθε «κανονικότητας», φράκταλ περσόνες εντελώς, ήταν -σύμφωνα με τας Γραφάς μάλιστα- και ωραίες και μοιραίες και πανέξυπνες. Τι κι αν του πεταματού τις έχουμε (διόλου τυχαία)! Μίλια μπροστά από την εποχή τους, ξεθεμελιώσαν και σύμπαντα ανδροκρατούμενα και διαστάσεις ακέραιες και μια κοινωνική κβαντική καθιέρωσαν, αιώνες πριν.

Για να 'ρθει, αιώνες μετά, πέρα από κάθε λογική (της αριστοτελικής συμπεριλαμβανομένης) και να μου σουλατσάρει ο Κυριάκος, ανάμεσα σε χιλιάδες πτώματα (εξαιτίας κυρίως της πολιτικής του), ψωνίζοντας τσουρέκια (και μάλιστα μπαγιάτικα) και στέλνοντας (εξίσου μπαγιάτικα) χαμόγελα στον φακό. Από κοντά κι ο Βορίδης, σύμφωνα με τον οποίο, οι νεκροί της πανδημίας είναι «στατιστικά συγκριτικά στοιχεία».

Φταίω εγώ τώρα να ξαναξεκινήσω την ανάλυση απ' τον Αριστοτέλη στη φράκταλ γεωμετρία και πίσω στην Κασσιανή; Με ποια Μαθηματικά, ποια Φυσική και ποια κανονικότητα να βγάλω δάχτυλα και να πρωτομετρήσω τι; Νεκρούς; Ψήφους; Ανέργους; Τσουρέκια; Καφέδες στο Ντα Κάπο;... Τι;

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η εξαίρεση
Η βία, τη χρονιά που μόλις «έφυγε», πήρε τα πάνω της. Ψήλωσε, ομόρφυνε, διεύρυνε τους ορίζοντές της, άλλαξε μορφές, φωτογραφήθηκε όσο καμία άλλη, απέκτησε δεκάδες τηλεοπτικές εκπομπές, υμνήθηκε από υπουργούς,...
Η εξαίρεση
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πριν το διάβολο
«Πάω για ύπνο, πριν ο διάβολος ξυπνήσει». Ο στίχος ανήκει στο συγκρότημα Walkabouts από το Σιάτλ. Το τραγούδι μιλάει για την πόλη. Την πόλη των κορακιών, που πετάνε χαμηλά, ψάχνοντας γι' ανθρώπους που «πεινάνε...
Πριν το διάβολο
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Είναι να μην πετύχει!
Απέναντί μας καθόταν ένα αγόρι. Κάπως ήσυχο, κάπως στον κόσμο του. Αμέτοχος όση ώρα συνομιλούσα με την κυρία με τις τσάντες και την καταπονημένη μέση. Κάποια στιγμή γυρίζει σ' εμάς και λέει: «Είναι αυτό που...
Είναι να μην πετύχει!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Εγώ πότε θα γίνω Πατούλαινα;
Mετά από 2.000 χρόνια και δύο δεκαετίες (και τι δεκαετίες), ακόμη κάποιοι (διόλου λίγοι) έχουν σαν πρότυπο Πατούλαινες, αυτό με ξεπερνάει. Δεν είναι ότι τους ξαναψηφίζουμε, είναι ότι θέλουμε να γίνουμε κι...
Εγώ πότε θα γίνω Πατούλαινα;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τα φλαμίνγκο δεν είναι χορτοφάγα
Η παραλία που σέβεται τον εαυτό της κατ' αρχήν, πριν ακόμα και από το νερό το ίδιο, φέρει τα εξής δύο στοιχεία: «Το κατάστημα διαθέτει pos και wi-fi».Δεν πας για μπάνιο, αγαπητέ. Πας να γίνεις «cool». Και γι'...
Τα φλαμίνγκο δεν είναι χορτοφάγα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μήπως είστε αριστερός διανοούμενος;
Πήρα μεγάλη δόση τελευταία. Κάτι μια δήλωση ο ένας, κάτι μια παρατήρηση ο άλλος, κάτι όλοι τους μαζί, πόσο πια να κρατηθείς από τις εξαιρέσεις; Και τι να τους πεις; Πώς να εξηγήσεις και πώς να εξηγηθείς; Κάτι...
Μήπως είστε αριστερός διανοούμενος;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας