• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.2°C / 27.0°C
    3 BF
    26%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.4°C / 27.2°C
    2 BF
    24%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.3°C / 25.0°C
    2 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.7°C / 20.0°C
    3 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    60%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.9°C / 26.1°C
    3 BF
    31%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    21%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.3°C / 25.0°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.0°C / 22.8°C
    3 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    4 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.0°C / 25.0°C
    2 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.7°C / 21.7°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    1 BF
    78%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.1°C
    4 BF
    29%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 27.2°C / 28.3°C
    3 BF
    27%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.3°C
    3 BF
    53%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.9°C / 27.8°C
    4 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.6°C / 24.0°C
    4 BF
    43%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 23.9°C / 26.1°C
    2 BF
    57%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.0°C / 23.0°C
    3 BF
    21%
Ψάχνεις; Αναρωτιέσαι; Είσαι συνεργός!
EUROKINISSI/ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ψάχνεις; Αναρωτιέσαι; Είσαι συνεργός!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Με αφορμή την υπόθεση Κουφοντίνα τα στελέχη της Δεξιάς και οι δημοσιολόγοι των φιλοκυβερνητικών μέσων ενημέρωσης βρήκαν την ευκαιρία να ξεδιπλώσουν τη φαντασία τους. Κεντρικός στόχος τους η Αριστερά, που την παρουσιάζουν ως συγγενή χώρο των ένοπλων οργανώσεων. Αλλοτε την Ακρα Αριστερά, άλλοτε την κοινοβουλευτική Αριστερά. Βασικό επιχείρημά τους είναι ότι τα κόμματα του συνταγματικού τόξου οφείλουν να αντιμετωπίζουν με την ίδια αποφασιστικότητα τον φασισμό, τον ναζισμό, τον κομμουνισμό (η «θεωρία των δύο άκρων»), καθώς και όλες τις τρομοκρατικές οργανώσεις, ανεξαρτήτως της ιδεολογίας τους και της πρακτικής τους. Στον ίδιο κατάλογο βάζουν τις Ερυθρές Ταξιαρχίες, τη RAF, τη «17 Νοέμβρη», τη βασκική ΕΤΑ, τον IRA, την Αλ Κάιντα, τον ISIS. Από αυτές τις οργανώσεις παραμένουν ενεργές μόνο οι δύο τελευταίες. Οι υπόλοιπες είτε έχουν διαλυθεί είτε έχουν εγκαταλείψει την ένοπλη πάλη (ΕΤΑ, IRA). Το απόλυτο τσουβάλιασμα. Βολικοί συμψηφισμοί. Οι διαφορές όμως είναι πολλές.

Μια σύγκριση ανάμεσα στην τρομοκρατία που εκκινεί από θρησκευτικά κίνητρα και στην τρομοκρατία που έχει ως σημείο αναφοράς μια κοσμική ιδεολογία επικυρώνει την κατηγοριοποίηση. Το μίσος και ο φανατισμός είναι τα στοιχεία που ανιχνεύονται και στα δύο είδη. Μίσος για τον αλλόθρησκο ή τον ταξικό εχθρό και απόλυτη πίστη στο δίκαιο του αγώνα. Αλλά και εδώ διακρίνουμε μια ποιοτική διαφορά. Στον αποφασισμένο φονταμενταλιστή δεν υπάρχει περιθώριο για δεύτερη σκέψη. Εφόσον πιστεύει ότι είναι όργανο για να εκπληρωθεί το θεϊκό θέλημα δεν αμφισβητεί ούτε αυτόν που του δίνει την εντολή -είναι ο εκπρόσωπος του Θεού- ούτε βεβαίως τη σκοπιμότητα της πράξης του. Χτυπάει στα τυφλά. Ενοχοι είναι όλοι οι αλλόθρησκοι και οι αιρετικοί. Του είναι αδιάφορο αν βρίσκονται σε θέσεις εξουσίας και επιρροής ή αν είναι απλοί άνθρωποι χωρίς διασυνδέσεις με τους κρατικούς μηχανισμούς. Εδώ έχουμε την εφαρμογή στην πράξη της θεωρίας της συλλογικής ευθύνης. Οπως λέει ο Ε. Σαΐντ, «όταν υπηρετείς τυφλά κάποιον θεό, όλοι οι δαίμονες βρίσκονται στην απέναντι πλευρά».

Ο πολιτικός τρομοκράτης συμμετέχει με πάθος στην υπόθεση της ανατροπής, αλλά όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά, είτε γιατί η κοινωνία δεν ανταποκρίνεται στις εκκλήσεις του για εξέγερση, είτε γιατί οι διωκτικοί μηχανισμοί έχουν επιτυχίες στον τομέα της εξάρθρωσης, η πίστη του αρχίζει να κλονίζεται και τότε οι δρόμοι που υπάρχουν μπροστά του είναι αυτός της παραίτησης, αυτός της επιστροφής στη νόμιμη πολιτική δράση, αυτός της συνεργασίας με το κράτος. Υπάρχει όμως και ο ψυχολογικός παράγοντας. Ο ζηλωτής είναι απελπισμένος. «Θεωρεί ότι όλες οι έξοδοι κινδύνου είναι παγιδευμένες. Υπάρχει δηλαδή μέσα από τη βία, όταν δεν μπορεί να υπάρχει διαφορετικά» (Φ. Τσαλίκογλου «Τα Νέα» 17-9-1988). Γι’ αυτό και είναι έτοιμος να θυσιάσει τη ζωή του, η οποία άλλωστε στον γήινο κόσμο δεν μπορεί να πραγματωθεί σε όλη την ουσία της. Ο πολιτικός τρομοκράτης δεν είναι ένας απελπισμένος άνθρωπος. Είναι οργισμένος, είναι θυμωμένος, αλλά δεν θέλει να αυτοκτονήσει. Τον ενδιαφέρει το σήμερα και το αύριο και όχι η «μετά θάνατον ζωή».

Δεν βαράει αδιακρίτως. Δεν θέλει να τρομοκρατήσει τους πάντες, αλλά μόνο εκείνους που θεωρεί ότι κινούν τα νήματα και είναι υπεύθυνοι για τις ανισότητες και τις αδικίες. Οι στόχοι του είναι συγκεκριμένοι. Το αφήγημα της Δεξιάς είναι απλό: καταγγέλλεις χωρίς να ψάχνεις. Κάθε λογική ανάλυση και αναζήτηση αιτίων αποκρούεται ως μη αρμόζουσα στα συναισθήματα θλίψης που ακολούθησαν την τρομοκρατική πράξη και ακόμη χειρότερα ως στάση ανεκτικότητας ή και αποδοχής της τρομοκρατίας. Ομως με αφορισμούς, ιδεοληπτικές ταμπέλες και ισοπεδωτικές προσεγγίσεις δεν προχωράει η δημόσια συζήτηση. Θα αιφνιδιάζεσαι από τα γεγονότα τη στιγμή που θα συμβαίνουν, αφού θα αδυνατείς να τα κατανοήσεις.

Ανάγωγα

Η ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας προσπαθεί να μας πείσει ότι δεν υπάρχει σήμερα η διάκριση Δεξιάς-Αριστεράς. Τη θεωρεί παρωχημένη και παλιομοδίτικη. Δεν μας λέει όμως τίποτα για την κατάργηση της διάκρισης Δεξιάς-Aκρας Δεξιάς, την οποία υπηρετεί με φανατισμό.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Χτες το ΠΑΣΟΚ και ο Ανδρέας, τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας
Τι καταλαβαίνει κανείς διαβάζοντας τις παραπάνω αράδες; Ηξερε ο Ανδρέας; Δεν ήξερε; Ηξερε και ανεχόταν; Ηταν όντως άξιος για όλα; Δηλαδή μπορεί να γνώριζε και να συγκάλυπτε; Μήπως γνώριζε επειδή ήταν ο ίδιος...
Χτες το ΠΑΣΟΚ και ο Ανδρέας, τώρα ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Τσίπρας
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μια σπίθα είναι αρκετή για να πιάσει φωτιά
Το μέγαρο Μαξίμου επιμένει σ’ αυτή τη θέση παρά το γεγονός ότι κερδίζει έδαφος ακόμα και στις τάξεις των ομοϊδεατών της ότι αυτός που εκβιάζει και τρομοκρατεί δεν είναι ο απεργός πείνας, αλλά η κυβέρνηση της...
Μια σπίθα είναι αρκετή για να πιάσει φωτιά
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η αφορολόγητη εκδικητικότητα της κυβέρνησης
Το 2016 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις μονοπάτι το βιβλίο «13 απαντήσεις». Ηταν το αποτέλεσμα μιας συνομιλίας μου με τον Δημήτρη Κουφοντίνα. Εξ αποστάσεως. Εστειλα 13 ερωτήσεις, πήρα 13 απαντήσεις.
Η αφορολόγητη εκδικητικότητα της κυβέρνησης
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ούτε δυο δράμια μυαλό;
Εκτός αν δεν είσαι ούτε πολύ φανατικός ούτε πολύ ηλίθιος και είσαι απλώς τελείως ανήμπορος. Ενα άθυρμα στα χέρια των πολύ φανατικών και των πολύ ηλιθίων που σε πλαισιώνουν.
Ούτε δυο δράμια μυαλό;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Oταν το κράτος εκδικείται
Ο καταδικασμένος πολλές φορές σε ισόβια για τη συμμετοχή του στη «17 Νοέμβρη», έγκλειστος από το 2002, έχει βρεθεί στο στόχαστρο για διάφορους λόγους.
Oταν το κράτος εκδικείται
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το κράτος δικαίου δεν εκδικείται
Το είχαν προαναγγείλει και το έκαναν πράξη. Παραβιάζοντας δικό τους νόμο αποφάσισαν να μεταφέρουν τον Δημήτρη Κουφοντίνα από τις αγροτικές φυλακές Κασσαβέτειας στις φυλακές Δομοκού.
Το κράτος δικαίου δεν εκδικείται

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας