Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 19.4°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 20.0°C
    2 BF
    67%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 12.8°C / 20.0°C
    2 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 12.8°C / 18.0°C
    3 BF
    39%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    58%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.8°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 5.6°C / 17.0°C
    2 BF
    59%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    78%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    82%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.3°C
    4 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.7°C / 18.3°C
    2 BF
    64%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    4 BF
    29%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.0°C / 17.8°C
    1 BF
    67%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.0°C
    3 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.8°C
    1 BF
    83%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    2 BF
    32%
Τι κόμμα ψηφίζει η σεξουαλική κακοποίηση;
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι κόμμα ψηφίζει η σεξουαλική κακοποίηση;

  • A-
  • A+
Το θέμα είναι πολιτικό μόνο ως προς την ουσία του: ποτέ η πολιτεία δεν μερίμνησε να περιφρουρήσει με δομές τον ευπαθή χώρο του θεάτρου, να προστατεύσει τους ανθρώπους του. Και μη μας πει κανείς πως όλα αυτά που ακούμε τις τελευταίες μέρες προέρχονται από κομματικοποιημένους καλλιτέχνες που βάλθηκαν να ανατρέψουν το σύστημα...
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εχει ήδη αρχίσει από μερικούς η επιχείρηση αποδόμησης των φρικαλέων καταγγελιών που έρχονται στο φως τις τελευταίες μέρες. Εχει αρχίσει η προσπάθεια να εμποτιστούν οι ιστορίες κακοποίησης με το στοιχείο της αμφισβήτησης, της καχυποψίας, με αιρέσεις χάριν της «πολιτικής ορθότητας»...

Μια προσπάθεια συντονισμένη από το παλιό γνωστό οπλοστάσιο επιχειρημάτων που λέγεται «πολιτική δίωξη» αθώων και άσπιλων προσωπικοτήτων όπου οι διώκτες (της... ισχυρής αντιπολίτευσης;) κατηγορούν χωρίς «αποδείξεις», φιλοξενούν συνεντεύξεις θυμάτων που καταγγέλλουν «ανωνύμως», στερούν το τεκμήριο της αθωότητας από τους φερόμενους ως θύτες. Λες και η δουλειά των δημοσιογράφων δεν είναι να ερευνούν, να αποκαλύπτουν με ντοκουμέντα, αλλά να δημοσιεύουν απλώς δελτία Τύπου για δικαστικές αποφάσεις.

Ομως συμβαίνει κάτι περίεργο αυτή τη φορά. Το παιχνίδι της «πολιτικής δίωξης», εκτάκτως, το παίζουν όλοι. Από τα πρωινάδικα, τα μεσημεριανά, τις εφημερίδες, τα δελτία ειδήσεων (των καναλιών της αντιπολίτευσης;), το αχανές διαδίκτυο, τα μέσα μαζικής δικτύωσης. Απαντες έχουν βαλθεί να πλήξουν ποιον; Την κυβέρνηση ή ένα υπαρκτό φαινόμενο βίας και κατάχρησης εξουσίας μέσα σ’ έναν συγκεκριμένο εργασιακό χώρο;

Το θέμα είναι πολιτικό μόνο ως προς την ουσία του: ποτέ η πολιτεία δεν μερίμνησε να περιφρουρήσει με δομές τον ευπαθή χώρο του θεάτρου, να προστατεύσει τους ανθρώπους του. Και μη μας πει κανείς πως όλα αυτά που ακούμε τις τελευταίες μέρες προέρχονται από κομματικοποιημένους καλλιτέχνες που βάλθηκαν να ανατρέψουν το σύστημα...

Λες και εκείνοι που βιάζουν, κακοποιούν, παρενοχλούν, διαθέτουν κομματικά διαπιστευτήρια. Λες και το σύμπλεγμα, η ψύχωση, τα παιδικά τραύματα, η ακραία ερωτική παραφορά, το αβυσσαλέο έλλειμμα, η κατάχρηση εξουσίας διαλέγουν κομματικά στρατόπεδα.

Λες και ο «κωμικός ηθοποιός» που παρενοχλούσε μαθήτριά του δεν ήταν βουλευτής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. Ο «κωμικός ηθοποιός» που -ακόμα και η παρενόχληση που διέπραττε ήταν αθλίως τραγελαφική- τηλεφωνούσε στο κορίτσι σε κατάσταση αυνανισμού επιζητώντας να τον συνοδεύσει στον αυτοσχεδιαστικό του «μονόλογο»... Γιατί είναι άντρας «παλαιάς κοπής» αυτός, όχι τίποτα παιδαρέλι, είναι τζέντλεμαν, διαθέτει class, φινέτσα. Ο κυριολεκτικώς αυνάν «κωμικός ηθοποιός», πρώην υπουργός που του πληρώναμε φρουρά και οδηγό, ζητά τώρα συγγνώμη «αν» προσέβαλε την κοπέλα, «αν» προσέβαλε τους γονείς της. Γιατί στο μυαλό του παίζει και να μην τους προσέβαλε, με χαρά μεγάλη οι γονείς να καλωσόριζαν τα χυδαία τηλεφωνήματα προς την κόρη τους...

Και είναι πραγματικά ενδεικτικό το πώς «σκηνοθέτης-ηθοποιός» και «αγαπημένος κωμικός ηθοποιός» έπαιζαν σ’ αυτό το έργο της ντροπής έχοντας την ίδια «μανιέρα»: αυνανιζόμενοι. Σκέφτεται κανείς πως το αίσθημα της αυτοϊκανοποίησης ήταν αρετή που διέτρεχε τη ζωή τους όλη, ήταν το έσχατο που μπορούσαν να απολαύσουν αυτοί οι λαμπεροί, ελέω εξουσίας, εκεί στην πόρτα της απόρριψης, κλέφτες έστω μιας εικόνας ή μιας φωνής, μόνοι, κάθιδροι, θλιβεροί με το μόριό τους στο χέρι σαν στερημένοι τα πάντα από πάντα...

Μετά την καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου, γυναίκες και άντρες που έχουν υποστεί βία και σεξουαλική παρενόχληση, μάζεψαν κουράγια, τόλμησαν, μίλησαν. «Μα στην τηλεόραση;», «Μα στα πρωινάδικα;» «Μα στο instagram;», λένε κάποιοι. Μα πού αλλού; Εκεί δεν πάνε οι καλλιτέχνες εκόντες-άκοντες, «ποιοτικοί» και «εμπορικοί», να μιλήσουν για τις παραστάσεις τους; Σ’ αυτή την περίπτωση δηλαδή έπρεπε να επιλέξουν τους Times ή τo BBC;

«Να πάνε στον εισαγγελέα», σχολιάζει κάποιος, «μην αμαυρώνουν τον χώρο». Δεν θέλουν ταραχές, νοιάζονται, τώρα ειδικά, να μην πεταχτεί βορά το θέατρο στον τηλεοπτικό αχταρμά, εύθικτοι με την ευτέλεια του gossip σαν οι ίδιοι να μην έχουν περάσει ούτε απέξω από τηλεοπτικές εκπομπές της πεντάρας.

Μα υπάρχει λόγος να πάει στον εισαγγελέα η Τζένη Μπότση ύστερα από τόσα χρόνια που έχουν περάσει; Η υπόθεση της Σοφίας Μπεκατώρου μπήκε στο αρχείο, όπως ήταν αναμενόμενο. Αν οι κοπέλες ανέλαβαν το κόστος της προσωπικής έκθεσης να καταγγείλουν ό,τι τους συνέβη, δεν ήταν για να ελευθερωθούν από αυτό, δεν ήταν για να εκθέσουν και εκείνους που κατονομάζουν ως θύτες, για να το μάθει ο κόσμος, για να σπάσει ο φόβος της σιωπής, για να τελειώσει κάποτε η βία της κατάχρησης εξουσίας μέσα στον εργασιακό τους χώρο; Αλλωστε πήγαν στο Σωματείο τους, του οποίου το Πειθαρχικό επανασυστάθηκε κατεπειγόντως προκειμένου να ελέγξει τις καταγγελίες που καταφτάνουν κατά εκατοντάδες.

Οταν σκάει σαρωτικά ένα τέτοιο κύμα θα ακουστούν πολλά, όπως είναι αναμενόμενο, ανάμεσά τους και άσχετα πράγματα, αποπροσανατολιστικά, άνευ ουσίας και σοβαρότητας, καταγγελίες που δεν θα είναι επώνυμες. Δεν είναι προς διερεύνηση οι μικροτσακωμοί μεταξύ των καλλιτεχνών, οι ανταγωνισμοί, η ένταση και οι συγκρούσεις στις πρόβες, η «ψιλή βροχή» που μπορεί να κάνουν κάποιοι πάνω στη σκηνή σε βάρος των παρτενέρ τους. Ούτε το φλερτ ούτε οι έρωτές τους είναι το θέμα - αυτό έλειπε. Ομως το όριο, την κόκκινη γραμμή την ξέρουμε όλοι. Η μη συναίνεση, η άσκηση βίας, η παρενόχληση ανηλίκου.

Αν πραγματικά θέλουμε, όπως διατεινόμαστε, να μιλήσουν τα θύματα και να μη φοβηθούν, τότε αναπόφευκτα, είμαστε αναγκασμένοι να υποστούμε και την παράπλευρη φύρα, το ποσοστό σφάλματος που φέρνει στο διάβα της αυτή η αντάρα. Να υποστούμε δηλαδή τον κάθε πικραμένο που τώρα θα βρει τον τόπο και τον χρόνο να πει το παράπονό του, το κουτσομπολιό, το μακρύ και το κοντό του.

Αλλιώς ας «καθίσουμε φρόνιμα» πάνω στον ξέχειλο κάδο των σκουπιδιών μας, σφυρίζοντας ανέμελα για την μπόχα που θα απλώνεται παντού διαβρωτικά σαν την υγρασία. Ακριβώς επειδή κάποιοι άνθρωποι «κάθονταν φρόνιμα» φοβισμένοι μη διαταράξουν το καθεστώς των «γιγάντων», φτάσαμε ώς εδώ.

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών βρίσκεται ίσως στην, κατά το δυνατόν, καλύτερη στιγμή του εδώ και πολλά χρόνια. Υπάρχει βούληση και έγνοια μακριά από κομματικές σκοπιμότητες να εργαστεί σοβαρά για τα μέλη του. Δείχνει αποφασισμένο να εξετάσει με προσοχή τις καταγγελίες, να ξεσκαρτάρει, να ελέγξει με αίσθημα δικαίου τόσο ως προς τα θύματα όσο και ως προς τους κατονομαζόμενους ως θύτες.

Το θέατρο δεν κινδυνεύει. Γιατί αυτοί που καταχρώνται την όποια εξουσία τους είναι ελάχιστοι, συγκεκριμένοι και λίγο-πολύ γνωστοί εδώ και χρόνια. Γιατί ο πληθωρισμός θα φέρει κάποτε το τέλος της θύελλας του me too, οι αίθουσες θα ανοίξουν κάποια στιγμή και το θέατρο θα επιστρέψει σαν να μην έλειψε μια μέρα. Γιατί όπως πολύ εύστοχα έγραψε σε ανάρτησή του ο Αλκης Κούρκουλος, «Η θεατρική πράξη είναι ανώτερη, δεν περίμενε κανέναν για να εμφανιστεί. Δεν θα λείψουν σε κανέναν, κανείς μας δεν θα λείψει. Στη χειρότερη περίπτωση τα πράγματα θα παραμείνουν ίδια. Μπορεί όμως τώρα να γίνουν και καλύτερα. Τώρα γιατί τώρα μπορούν, γιατί τώρα δεν φοβούνται».

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η παράσταση των βιασμένων παιδιών στο Εθνικό
Περνούν από το Μεταξουργείο και τις φτωχογειτονιές της Αθήνας, μαζεύουν τα κακοποιημένα παιδιά, τα προσφυγόπουλα, ένα ωκεάνιο κύμα αγάπης κατακλύζει την έρημο της λεηλατημένης ψυχούλας τους.
Η παράσταση των βιασμένων παιδιών στο Εθνικό
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Οσα δεν φέρνει ο χρόνος
Ποιος να φανταζόταν λίγους μήνες πριν ότι θα χρειαζόταν τόσος λίγος χρόνος, ούτε καν μήνας, για να έρθουν τα πάνω κάτω στο ελληνικό θέατρο.
Οσα δεν φέρνει ο χρόνος
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Το ξέραμε όλοι μαζί»: δεν πιάνει το επιχείρημα της «συλλογικής ευθύνης»
Μπορούμε να πούμε τι μπορούσατε να κάνετε εσείς ως υπουργός Πολιτισμού. Και τότε και τώρα. Τότε, πριν διορίσετε, θα έπρεπε να ελέγξετε, ακόμα και σε «κουτσομπολιό» θα έπρεπε να είχατε ενδώσει, ακόμα και τις...
«Το ξέραμε όλοι μαζί»: δεν πιάνει το επιχείρημα της «συλλογικής ευθύνης»
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πόσα ανήλικα άραγε βρέθηκαν τόσο κοντά με τον «γνωστό σκηνοθέτη»;
«Τον παιδεραστή μου δεν τον φοβάμαι, αυτός πρέπει να με φοβάται». Ετσι έκλεισε χθες το βράδυ την εξομολόγησή του στην εκπομπή «Μεσάνυχτα» του Alpha, με την Ελεονώρα Μελέτη, ο Βασίλης.
Πόσα ανήλικα άραγε βρέθηκαν τόσο κοντά με τον «γνωστό σκηνοθέτη»;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το κίνημα #metoo κι εμείς οι άντρες: ή αλληλέγγυοι ή συνένοχοι
Αν είμαστε διαφορετικοί, το αποδεικνύουμε με τη συμπεριφορά μας και την αλληλεγγύη μας, χωρίς να γινόμαστε βάρος στον αγώνα των γυναικών μόνο και μόνο για να μη θιχτεί το δικό μας «εγώ».
Το κίνημα #metoo κι εμείς οι άντρες: ή αλληλέγγυοι ή συνένοχοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας