• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.8°C / 24.1°C
    0 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 19.0°C / 22.7°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 21.6°C
    1 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 18.6°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.3°C / 21.9°C
    2 BF
    69%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.2°C
    1 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 21.2°C
    1 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 23.3°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 15.9°C / 19.9°C
    1 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.1°C / 24.4°C
    2 BF
    43%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    1 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    61%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 16.5°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    1 BF
    43%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.8°C / 25.4°C
    2 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 24.3°C
    1 BF
    52%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.3°C / 21.0°C
    0 BF
    83%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.7°C / 22.8°C
    1 BF
    98%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 17.5°C / 17.5°C
    1 BF
    58%
Andreas Solaro/Pool Photo via AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αριστερός λόγος από κει που δεν το περιμένεις!

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Αν είχατε μπροστά σας ένα πολυσέλιδο κείμενο και σας υποχρέωναν να το διαβάσετε, όπου υπήρχε αιχμηρή κριτική κατά του νεοφιλελευθερισμού, των δυνάμεων της αγοράς, της ολιγαρχίας, των κυβερνήσεων που κατηγορούνται πως δεν προστατεύουν τους φτωχούς, αλλά και κατά εκείνων των πολιτικών ηγετών που επιδιώκουν δημοτικότητα με τις ανάρμοστες και εγωιστικές κλίσεις τους ή θεσπίζουν πολιτικές μίσους και φόβου προς άλλα έθνη, και σας ζητούσαν να τοποθετήσετε τον συντάκτη του σε κάποια ιδεολογική περιοχή τι θα λέγατε; Αν, για παράδειγμα, πέφτατε πάνω σε φράσεις όπως:

● «Υπήρχαν εκείνοι που μας έκαναν να πιστέψουμε ότι η ελευθερία της αγοράς είναι αρκετή για τη διατήρηση της ασφάλειας, ότι το δόγμα της νεοφιλελεύθερης πίστης αποτελεί τη μοναδική λύση στα κοινωνικά προβλήματα. Μια καλή πολιτική όμως καθιστά δυνατή τη δημιουργία θέσεων εργασίας και όχι τις περικοπές τους».

● «Η οικονομική κρίση του 2007-2008 ήταν μια χαμένη ευκαιρία για αλλαγή, αντί να παραγάγει αυξημένη ελευθερία για τους πραγματικά ισχυρούς, οι οποίοι βρίσκουν πάντα έναν τρόπο να ξεφεύγουν αλώβητοι. Η κοινωνία πρέπει να αντιμετωπίσει τις καταστροφικές συνέπειες της αυτοκρατορίας του χρήματος».

● «Το δικαίωμα στην ιδιωτική ιδιοκτησία μπορεί να θεωρηθεί μόνο δευτερεύον φυσικό δικαίωμα που απορρέει από την αρχή του καθολικού προορισμού των αγαθών».

Θα είχατε καμιά αμφιβολία ότι πρόκειται για μανιφέστο αριστερού κόμματος ή για δοκίμιο ριζοσπάστη οικονομολόγου που πολεμά τον νεοφιλελευθερισμό και τις παραφυάδες του; Ενδεχομένως με λίγη ανάγωγη φαντασία θα μπορούσατε να εντάξετε τον συντάκτη σε κάποια οργάνωση της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς. Χάσατε. Ο συγγραφέας είναι ο Πάπας Φραγκίσκος και το… επίμαχο κείμενο είναι η τρίτη εγκύκλιος από την ανάληψη των ηνίων της Καθολικής Εκκλησίας. Οσο και να ψάξετε δεν θα βρείτε κείμενα με ανάλογο περιεχόμενο στο θεωρητικό σύμπαν των συντηρητικών, των φιλελεύθερων και των χριστιανοδημοκρατικών κομμάτων.

Θα δυσκολευτείτε επίσης να βρείτε τόσο προωθημένες απόψεις για τα προβλήματα του κόσμου ακόμη και στη σοσιαλδημοκρατία - κάποιες λιγοστές, μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, εξαιρέσεις ίσως εντοπίσετε στις αριστερές πτέρυγες της σοσιαλδημοκρατίας που ενίοτε θυμούνται τις γενέθλιες αρχές του πολιτικού ρεύματος, αλλά είναι μειοψηφικές και δεν δίνουν τον τόνο στις συζητήσεις που διεξάγονται στο εσωτερικό των κομμάτων τους.

Βεβαίως οι ιδέες του Πάπα είναι αποκρουστικές για τα μέλη των οικονομικών και πολιτικών ελίτ της Ευρώπης και των ΗΠΑ όπως άλλωστε και για τους παράγοντες της εγχώριας ολιγαρχίας (οικονομική, πολιτική, μιντιακή), που κατά τα άλλα δηλώνουν βαθιά θρησκευόμενοι, προσκυνούν τις εικόνες, μεταλαμβάνουν, βδελύσσονται τον αθεϊσμό και τον αγνωστικισμό και κάποιοι εξ αυτών μοστράρουν τη φιλανθρωπία τους για να αποδείξουν ότι βαδίζουν στον δρόμο που έχει χαράξει ο Πανάγαθος, ελπίζοντας ότι (αν υπάρχει) θα τους κρίνει με επιείκεια.

Ολοι αυτοί συμπεριφέρονται με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο. Απολύουν μαζικά όταν οι δουλειές δεν πάνε καλά ή για να κερδίσουν πόντους έναντι των ανταγωνιστών τους, απαιτούν από τα κράτη να σώσουν τις επιχειρήσεις τους όταν παραπαίουν και να τις πάρουν πίσω χωρίς βάρη, το ευαγγέλιό τους (το μόνο που πιστεύουν) είναι «κοινωνικοποίηση των ζημιών, ιδιωτικοποίηση των κερδών», πιέζουν για φορολογικές απαλλαγές, παρκάρουν τα λεφτά που έβγαλαν από την εκμετάλλευση των πληβείων στους φορολογικούς παραδείσους, καταστρέφουν το περιβάλλον, αντιμετωπίζουν τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, που είναι η συνέπεια των πολιτικών που έχουν επιβάλει παντού στον κόσμο, ως παρίες. Είναι επίσης βέβαιο ότι δεν θα βρείτε ούτε ίχνος τέτοιων ρηξικέλευθων αντιλήψεων για το κοινωνικό πρόβλημα στις συνεντεύξεις, στις δηλώσεις και στα από άμβωνος κηρύγματα των δικών μας μεγαλόσχημων ιεραρχών.

Ανάγωγα

Ορισμένα φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης και κάποιοι υπουργοί στην προσπάθειά τους να προβοκάρουν εκδηλώσεις που δεν γουστάρουν γιατί τους χαλάνε την ειδυλλιακή εικόνα που φιλοτεχνούν για την κυβέρνηση των αρίστων, έχουν βαλθεί να ανεβάζουν φωτογραφίες από άλλες εποχές. Ξεπεζέψτε από τα καλάμια σας γιατί, έτσι όπως πάτε, την οργή για τις επιλογές σας θα διαδεχτούν τα χάχανα για την απύθμενη βλακεία σας. Κι αυτό θα είναι το χειρότερο για σας.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ελπίδες, προσδοκίες και αναμονή
Σήμερα, με αφορμή την πανδημία, διάφοροι υποστηρίζουν ότι ήρθε το τέλος, όχι αυτήν τη φορά του καπιταλισμού, αλλά του νεοφιλελευθερισμού. Μάλλον για ταυτολογία πρόκειται, αφού καπιταλισμός χωρίς...
Ελπίδες, προσδοκίες και αναμονή
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το «βρόμικο» 1989 και το «εφιαλτικό» 2015
Δύο ημερομηνίες έρχονται συνεχώς στο προσκήνιο με διάφορες αφορμές. Το μακρινό 1989 και το κοντινό 2015. Τι συνέβη τότε, πώς λειτούργησαν οι πρωταγωνιστές και κυρίως ποιες είναι οι συνέπειες στην πολιτική ζωή...
Το «βρόμικο» 1989 και το «εφιαλτικό» 2015
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ο «γκρίζος» και ο ρασοφόρος σπάνε αυγά
Στις έκτακτες συνθήκες απαιτούνται έκτακτα μέτρα. Χρειάζεται όμως πολιτική βούληση. Στο πεδίο αυτό το έλλειμμα της Ευρώπης είναι εκκωφαντικό. Σήμερα στον κόσμο των ισχυρών οι πιο προοδευτικές φωνές είναι του...
Ο «γκρίζος» και ο ρασοφόρος σπάνε αυγά
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Παρακολουθεί αμήχανη η Αριστερά
Οι κοινωνίες δυσφορούν, ωστόσο η αδυναμία των προοδευτικών δυνάμεων να συμφωνήσουν σε κοινή γραμμή πλεύσης είναι το βούτυρο στο ψωμί του νεοφιλελευθερισμού.
Παρακολουθεί αμήχανη η Αριστερά
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Εμφυλιοπολεμικά παραληρήματα
Οσοι έχετε την άποψη ότι ο εμφύλιος τελείωσε το 1949 -οι συνέπειές του πολύ αργότερα-, μάλλον έχετε κάνει λάθος. Κάθε τρεις και λίγο με διάφορες αφορμές τα απόνερά του κατακλύζουν τη δημόσια ζωή. Προφανώς οι...
Εμφυλιοπολεμικά παραληρήματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας