• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.2°C / 30.8°C
    1 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.6°C / 29.0°C
    1 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.0°C / 25.4°C
    1 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 23.1°C
    2 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.6°C / 28.3°C
    1 BF
    42%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.4°C / 23.4°C
    2 BF
    40%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 22.6°C
    2 BF
    33%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 30.5°C
    2 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 28.9°C
    1 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.1°C / 30.1°C
    2 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.3°C / 27.3°C
    2 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 22.5°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    28°C 22.5°C / 28.3°C
    1 BF
    46%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.3°C
    1 BF
    41%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.4°C / 31.0°C
    2 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.3°C / 27.7°C
    0 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.7°C / 29.0°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    2 BF
    42%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πώς απαντάμε στους «ψεκασμένους»;

  • A-
  • A+
Τα παιδιά μας πρέπει να διδάσκονται ότι οι επιστημονικές θεωρίες χτίζονται πάνω σε αποδείξεις μέσω της επιχειρηματολογίας, της εξαντλητικής συζήτησης, του πειράματος και της επαλήθευσης. Πρέπει να τους μάθουμε ότι οφείλουν να διασταυρώνουν την αξιοπιστία των πηγών κάθε πληροφορίας και είδησης.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Υπάρχουν αντίδοτα στη διασπορά των θεωριών συνωμοσίας που γνωρίζουν μεγάλη άνθηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού; Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τη δυσπιστία στην επιστήμη που επηρεάζει όλο και περισσότερους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο;

Ερωτήματα όπως αυτά περνούν σίγουρα από το μυαλό κάθε εχέφρονος ανθρώπου που παρατηρεί σχεδόν ανήμπορος την πλημμυρίδα των fake news, των «εναλλακτικών» θεωριών και των ανορθολογικών ισχυρισμών.

Η απάντηση σ’ αυτά τα ερωτήματα και η λύση στο θεμελιώδες αυτό πρόβλημα δεν μπορεί να βρεθεί με μαγικό τρόπο. Απαιτείται προγραμματισμός, σχέδιο και μεθοδικότητα. Και πάνω απ’ όλα χρόνος.

Ωστόσο εκείνο που θα μπορούσε να βοηθήσει αποφασιστικά θα ήταν η συστηματική προώθηση της «επιστημονικής εγγραμματοσύνης» στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τι ακριβώς είναι αυτό;

Σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών του υπουργείου Παιδείας της Αυστραλίας, είναι «η ικανότητα να χρησιμοποιούμε την επιστημονική γνώση, την κατανόηση και τις ερευνητικές ικανότητες για να θέτουμε ερωτήματα, να αποκτούμε νέες γνώσεις και να εξηγούμε επιστημονικά φαινόμενα […], αλλά και να βγάζουμε συμπεράσματα βασισμένα σε αποδείξεις που να νοηματοδοτούν τον κόσμο και να αναγνωρίζουμε το πώς η κατανόηση της επιστήμης μάς βοηθά να πάρουμε υπεύθυνες αποφάσεις και να διαμορφώσουμε την ερμηνεία των πληροφοριών που διαθέτουμε».

Σήμερα οι μαθητές διδάσκονται μεμονωμένα και απρόσωπα γεγονότα, χωρίς να μπορούν να κατανοήσουν την ιστορία και τις διαδικασίες μέσω των οποίων οι επιστήμονες γνωρίζουν όσα γνωρίζουν – δηλαδή στερούνται μιας εκπαίδευσης στην επιστημονική εγγραμματοσύνη.

Η σύνδεση των επιστημονικών γνώσεων με τις κοινωνικές ανάγκες τις οποίες ήρθαν να καλύψουν είναι καθοριστική για την κατανόησή τους και την ένταξή τους σ’ ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο.

Η σημερινή δυσπιστία των ανθρώπων προς την επιστήμη δεν αφορά την ευφυΐα τους ή το εκπαιδευτικό τους υπόβαθρο. Απόδειξη είναι το ότι ακόμα και άτομα υψηλού μορφωτικού επιπέδου ενδίδουν στους πειρασμούς του ανορθολογισμού και των μεταφυσικών δοξασιών.

Και αυτό είναι εν μέρει φυσιολογικό, γιατί η επιστήμη είναι γεμάτη παράδοξες ιδέες που αντίκεινται στη λεγόμενη κοινή λογική, όπως για παράδειγμα το ότι η ύλη αποτελείται από κινούμενα άτομα ή ότι ο χρόνος είναι σχετικός.

Τα παιδιά μας πρέπει να διδάσκονται ότι οι επιστημονικές θεωρίες χτίζονται πάνω σε αποδείξεις μέσω της επιχειρηματολογίας, της εξαντλητικής συζήτησης, του πειράματος και της επαλήθευσης. Πρέπει να τους μάθουμε ότι οφείλουν να διασταυρώνουν την αξιοπιστία των πηγών κάθε πληροφορίας και είδησης.

Τέλος, να αναγνωρίσουμε και τον ρόλο του συναισθήματος στη μάθηση. Επιστημονικά θέματα που αντιπροσωπεύουν κοινωνικές ανησυχίες, όπως για παράδειγμα η καραντίνα ή η επίδραση των δικτύων 5G, μπορεί να είναι πηγές συναισθηματικών αντιδράσεων των παιδιών, τις οποίες εκμεταλλεύονται κατάλληλα οι διάφοροι «ψεκασμένοι», οι ακροδεξιοί, οι ρατσιστές και οι φασίστες.

Βέβαια το πρόβλημα που έχουμε μπροστά μας είναι μια κυβέρνηση που στο όνομα του πολιτικού κόστους κάνει τεράστιες παραχωρήσεις στη μεταφυσική, στη θρησκεία και στον ανορθολογισμό και μέχρι σήμερα αρνείται να πάρει ξεκάθαρη θέση για τον συνωστισμό στις Εκκλησίες ή για τη μετάδοση του κορονοϊού μέσω της διαδικασίας της «Θείας» μετάληψης.

Η υποκρισία και η υπόκλιση μπροστά στις προλήψεις και στην κοινωνική καθυστέρηση είναι ο χειρότερος σύμβουλος στην πολιτική και αφήνει ανοιχτό τον δρόμο στους απατεώνες, στους επιτήδειους και στους ακροδεξιούς κάθε είδους.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Μπορούμε να αλλάξουμε δρόμο;
Τα 15 μαθήματα του κορονοϊού μέσα από το νέο βιβλίο του αιωνόβιου φιλοσόφου και κοινωνιολόγου Εντγκάρ Μορέν που κυκλοφόρησε πριν από λίγες ημέρες και στην Ελλάδα.
Μπορούμε να αλλάξουμε δρόμο;
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Να μην αγαπήσουμε τις αλυσίδες μας!
Η σημερινή πανδημία δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση περισσότερο από ποτέ να καλλιεργήσει τη νάρκωση και το αίσθημα της ανημποριάς σε βαθμό πρωτόγνωρο.
Να μην αγαπήσουμε τις αλυσίδες μας!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Η Μόμο και ο κλέφτης κορονοϊός
Σήμερα τον χρόνο των ανθρώπων δεν τον κλέβουν κάποιοι «Γκρι κύριοι», αλλά ένας αόρατος κλέφτης με την κωδική ονομασία SARS-CoV-2 ή Covid-19, προφανώς λόγω της χρονιάς κατά την οποία εμφανίστηκε.
Η Μόμο και ο κλέφτης κορονοϊός
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Περήφανος νεοφιλελεύθερος, περήφανος αγροίκος!
«Ο λόγος που είχαμε τέτοια επιτυχία με τα εμβόλια είναι ο καπιταλισμός, είναι η απληστία φίλοι μου!». Αυτά φέρεται να δήλωσε, σύμφωνα με διαρροές στον Τύπο, ο Βρετανός πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον, γεμάτος...
Περήφανος νεοφιλελεύθερος, περήφανος αγροίκος!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας