Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
3η Σεπτέμβρη: οι μπαξέδες έμειναν απότιστοι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

3η Σεπτέμβρη: οι μπαξέδες έμειναν απότιστοι

  • A-
  • A+

Αν πιστέψουμε τα ιστορικά στελέχη του ΠΑΣΟΚ τα οποία σήμερα βρίσκονται στο σχήμα που το διαδέχτηκε (ΚΙΝ.ΑΛΛ.), οι τέσσερις βασικοί στόχοι του Κινήματος διατηρούν την επικαιρότητά τους. Είναι έτσι;

- Εθνική ανεξαρτησία: όπως την αντιλαμβανόταν το ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του ’70 δεν πραγματώθηκε. Τι έλεγαν τότε οι διακηρύξεις του Κινήματος; «Η εθνική ανεξαρτησία είναι για το ΠΑΣΟΚ στρατηγικός στόχος γιατί χωρίς την επίτευξή της δεν είναι δυνατή η δόμηση της Σοσιαλιστικής Κοινωνίας». Ούτε από το ΝΑΤΟ φύγαμε, ούτε από την ΕΟΚ αποχωρήσαμε, ούτε οι βάσεις του θανάτου έκλεισαν. Η αμφισβήτηση της σχέσης της χώρας με την ιμπεριαλιστική (αυτός ήταν ο χαρακτηρισμός στα κομματικά κείμενα) Δύση έμεινε στο φραστικό επίπεδο.

Η αντίσταση εξαντλήθηκε σε κάποιες προσπάθειες διαφοροποίησης με τη συμμετοχή σε πρωτοβουλίες χωρών που ανήκαν στο κίνημα των Αδεσμεύτων, στην προσθήκη αστερίσκων στα κοινά ανακοινωθέντα του ΝΑΤΟ και σε ορισμένες διαφωνίες που κατέθεταν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ σε διεθνή ζητήματα, χωρίς όμως ποτέ επί της ουσίας να υπερβούν τα όρια ανοχής που είχαν θέσει οι διεθνείς οργανισμοί.

- Λαϊκή κυριαρχία: αν με τον όρο εννοούμε ότι ο λαός αποφασίζει ελεύθερα για το ποιο κόμμα θα κυβερνά, πρέπει να πούμε ότι αυτό, έστω μερικώς, ισχύει. Στενή η ερμηνεία αλλά ας τη δεχτούμε. Πάντως την εποχή εκείνη το περιεχόμενο της λαϊκής κυριαρχίας ήταν ασφαλώς πιο πλούσιο στα μυαλά των ηγετικών παραγόντων του ατίθασου κινήματος. Η λαϊκή κυριαρχία, σύμφωνα με τις αποφάσεις των οργάνων του ΠΑΣΟΚ, ήταν «προϋπόθεση του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού. Κι αυτό γιατί όταν δεν υπάρχει δημοκρατία στην κατανομή του πλούτου η δημοκρατία είναι επιφανειακή».

- Κοινωνική απελευθέρωση: αντιγράφω από κομματική μπροσούρα που εκδόθηκε τον Ιούνη του 1976: «Λέγοντας «Κοινωνική Απελευθέρωση» εννοούμε το σοσιαλιστικό μετασχηματισμό της κοινωνίας, γιατί η σημερινή κοινωνία δεν σηκώνει μπαλώματα, επιδιορθώσεις και γιατροσόφια είτε φιλελεύθερης είτε σοσιαλδημοκρατικής έμπνευσης… Κοινωνική Απελευθέρωση σημαίνει λοιπόν ριζική αλλαγή των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής και αντικατάστασή τους από σοσιαλιστικές σχέσεις παραγωγής». Επιχειρήθηκε κάτι τέτοιο τα χρόνια που κυβερνούσε το ΠΑΣΟΚ; Ούτε κατά διάνοια. Πιστεύει σήμερα το ΚΙΝ.ΑΛΛ. σ’ αυτά τα πράγματα; Ανατριχιάζει και μόνο που τα ακούει. Τα θεωρεί αριστερισμούς και επικίνδυνους λαϊκισμούς.

- Δημοκρατική διαδικασία: για το ΠΑΣΟΚ της πρώτης φάσης η αστική δημοκρατία με τα κομματικά της, τα πολιτικά της παρασκήνια, τους κομματάρχες της, τα ρουσφέτια της, είναι «μια τυπική και επιφανειακή δημοκρατία». Σωστό; Χωρίς αμφιβολία. Επίκαιρο; Ασφαλώς. Για το ΠΑΣΟΚ των υποσχέσεων για μεγάλες ρήξεις και ανατροπές, για το ΠΑΣΟΚ των ριζοσπαστικών προταγμάτων, η άμεση δημοκρατία θα μπορούσε και πάλι να λειτουργήσει με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Και όπου δεν είναι δυνατή η άμεση και συνεχής συμμετοχή όλης της εκλογικής βάσης και όπου είναι αναγκαία η εκλογή αντιπροσώπων κι εκεί ακόμη «το ΠΑΣΟΚ προχωρεί στην εδραίωση μιας πραγματικής δημοκρατίας υποβάλλοντας τους αντιπροσώπους σε συνεχή έλεγχο και ανακλησιμότητα». Σε εθνικό επίπεδο και στο ζήτημα αυτό δεν είδαμε κάποια μεταρρύθμιση βάθους. Επιπλέον το κόμμα που διακήρυσσε τα παραπάνω έκανε το πρώτο συνέδριό του δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή του, εξέλεξε τον πρόεδρό του και ιδρυτή διά βοής, φάσκιωσε την εσωκομματική δημοκρατία και έδιωξε κάθε αντίθετη φωνή για να μην απειληθούν στην αρχή η πορεία του προς την εκλογική νίκη, στη συνέχεια η παραμονή του στην εξουσία.

Συνεπώς: ως προς τους θεμελιώδεις στόχους η απόσταση ανάμεσα στη θεωρία και την πράξη, τεράστια. Ως προς τον εκδημοκρατισμό του πολιτικού συστήματος και την ενίσχυση των αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων υπήρξαν ασφαλώς θετικά βήματα. Ομως οι πολλά υποσχόμενοι… μπαξέδες έμειναν απότιστοι και μαράθηκαν.

Ανάγωγα

Ο βουλευτής της Ν.Δ. Κυρανάκης, αυτός που είχε πει ότι στον εμφύλιο οι κομμουνιστές σκότωναν Ελληνες, συμβούλευσε τους νέους να συντάσσουν δομημένα βιογραφικά για να βρουν πιο εύκολα δουλειά. Φαντάζομαι δεν τους προτρέπει να φτιάχνουν βιογραφικά τίγκα στις μαϊμουδιές, όπως έκαναν ορισμένοι υπουργοί, υφυπουργοί και γενικοί γραμματείς.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Οι ιδιοκτήτες του κράτους και ο παρείσακτος
Το 2015 εμφανίστηκε ένας παρείσακτος. Ηρθε από το πουθενά και μέσα σε τρία χρόνια, λόγω της κρίσης και της πλήρους μετάλλαξης της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, εκτοξεύτηκε από το 3% στο 36%.
Οι ιδιοκτήτες του κράτους και ο παρείσακτος
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ποιο ΠΑΣΟΚ ήταν καλό, ποιο κακό
Ο φόβος της πασοκοποίησης του ΣΥΡΙΖΑ βασανίζει την ηγεσία και τα στελέχη του. Τον ξορκίζουν· ωστόσο, ο κίνδυνος δεν απομακρύνεται. Ποιο ΠΑΣΟΚ όμως είναι το κακό παράδειγμα το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ οφείλει να...
Ποιο ΠΑΣΟΚ ήταν καλό, ποιο κακό
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Περί πολιτικής ευθύνης τώρα και τότε!
Ο ευρωβουλευτής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Νίκος Ανδρουλάκης κάλεσε την πρόεδρο του κόμματος να ξεκαθαρίσει την κατάσταση με τη συμμετοχή του Αλ. Τσίπρα (παρατηρητής) στη σύνοδο των ευρωσοσιαλιστών. Ορισμένα ερωτήματα...
Περί πολιτικής ευθύνης τώρα και τότε!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
ΚΚΕ 1991, ΠΑΣΟΚ 1996, ΣΥΡΙΖΑ 2020
Μοιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ σήμερα με το ΚΚΕ του 1991 ή με το ΠΑΣΟΚ του 1996; Με το ΚΚΕ σίγουρα όχι. Υπάρχουν όντως διαφορετικές απόψεις για το οργανωτικό μοντέλο, τις πολιτικές συμμαχίες και τον ρόλο του προέδρου, όμως...
ΚΚΕ 1991, ΠΑΣΟΚ 1996, ΣΥΡΙΖΑ 2020
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Στον βούρκο χωρίς αναπνευστήρα
Εκτός όμως από το σκάνδαλο είχαμε και βρόμικες μεθοδεύσεις. Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης έπεισε τον Χαρίλαο Φλωράκη και τον Λεωνίδα Κύρκο ότι έχει επιβαρυντικά στοιχεία για τον Ανδρέα Παπανδρέου και ότι είναι...
Στον βούρκο χωρίς αναπνευστήρα
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ο Τσίπρας να μην κάνει ό,τι έκανε ο Ανδρέας
Αν όμως η υπόθεση μείνει, από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, στο ρητορικό επίπεδο, θα θυμίζει την πρακτική του ΠΑΣΟΚ την εποχή της παντοδυναμίας του. Ο ιδρυτής του, Ανδρέας Παπανδρέου, αν και διακήρυσσε ότι ο...
Ο Τσίπρας να μην κάνει ό,τι έκανε ο Ανδρέας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας