Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων
EUROKINISSI / ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ (ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟΥ)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πλατφόρμες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων

  • A-
  • A+

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στην Πάτρα (4.7.2020), στο πλαίσιο του 8ου αναπτυξιακού συνεδρίου, σημείωσε όσον αφορά την αξιολόγηση στην εκπαίδευση ότι «όπως ακριβώς είχαμε πει και προεκλογικά κινούμαστε σε δύο χρόνους. Ο πρώτος χρόνος έχει ήδη νομοθετηθεί και είναι η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου. Δηλαδή αξιολόγηση, αυτοαξιολόγηση και εξωτερική αξιολόγηση. Αρα, αξιολόγηση από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς που θέτουν στόχους και, βάσει του νομοθετήματος, το οποίο ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, αυτοί οι στόχοι πρέπει να επαναπροσδιορίζονται και να εξετάζονται τουλάχιστον ανά δίμηνο. Ομως υπάρχει ένα δεύτερο πολύ σημαντικό κομμάτι, που έχει να κάνει με την εξωτερική αξιολόγηση».

Στη συνέχεια η Νίκη Κεραμέως επισήμανε ότι «θα υπάρχει μια δημοσιοποίηση όλων αυτών, γι’ αυτό και έχουμε προβλέψει ανάρτηση αποτελεσμάτων αξιολόγησης, διότι θεωρούμε ότι όλο αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, είναι δηλαδή μία κινητήριος δύναμη στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, αφού όλοι έχουν να κερδίσουν από την ίδια την αξιολόγηση».

Τα παραπάνω περιλαμβάνονται και στον πρόσφατο νόμο του υπουργείου Παιδείας (4692/2020) με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε στις 10 Ιουνίου. Πιο συγκεκριμένα, τα άρθρα 34 και 35 του νέου νόμου εμπλουτίζουν το άρθρο 47 του νόμου 4547/2018 (Γαβρόγλου) για τον προγραμματισμό και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, τη διαδικασία εσωτερικής αξιολόγησης κάθε σχολικής μονάδας, την εξωτερική αξιολόγηση, με τη συμμετοχή σε αυτήν, αμέσως ή εμμέσως, των Περιφερειακών Κέντρων Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ). Μονότονα επισημαίνεται στο άρθρο 47Α και στο άρθρο 47Β ότι όλοι οι θεματικοί άξονες του προγραμματισμού αλλά και οι φόρμες αξιολόγησης, το περιεχόμενο των κριτηρίων και ο τρόπος σύνταξής τους στην έκθεση αξιολόγησης θα καθορίζονται από το υπουργείο Παιδείας.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε να κάνουμε τέσσερις βασικές επισημάνσεις:

Α. Η προώθηση της αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων και της αξιολόγησης εκπαιδευτικών είναι μία από τις βασικές προτεραιότητες του ΟΟΣΑ (αποτελεί το «ιερό δισκοπότηρο») καθώς εκτιμάται ως αναντικατάστατο εργαλείο για την αυτονομία της σχολικής μονάδας και τη λειτουργία της με όρους επιχείρησης.

Β. Παρά τους ευφημισμούς και τις αγιογραφικές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας, η λεγόμενη αξιολόγηση της σχολικής μονάδας όχι μόνο δεν είναι «αθώα», είναι το πρώτο βήμα για την εμπέδωση κουλτούρας αξιολόγησης, κατηγοριοποίηση των σχολείων και διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών για να προχωρήσει η ατομική αξιολόγηση. Οπου κι αν εφαρμόστηκε και παρά την επένδυση με χίλιες δυο «αθώες» έννοιες, συνδέθηκε με έναν κεντρικό μηχανισμό ανατροπής εργασιακών σχέσεων.

Γ. Στην αρχή και στο τέλος της σχολικής χρονιάς, συμμετοχή στις διαδικασίες της αξιολόγησης θα έχει και το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν εκπρόσωποι γονέων, μαθητών και του δήμου. Ετσι ανοίγει διάπλατα ο δρόμος σε μια ακραία λογική κατηγοριοποίησης των σχολικών μονάδων με κριτήρια –μεταξύ άλλων– τα μαθησιακά αποτελέσματα, τις επιδόσεις των μαθητών, τη μαθητική διαρροή και τη σχέση του σχολείου με την κοινωνία και την περιοχή!

Δ. Πραγματική στόχευση της πολιτικής του υπουργείου Παιδείας είναι να απαλλάξει το κράτος από τις δικές του ευθύνες και να δείξει ως... ενόχους εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς για όλα τα προβλήματα του σχολείου και κυρίως για τα «μαθησιακά αποτελέσματα». Επιδιώκουν να μετατρέψουν τον ίδιο τον εκπαιδευτικό σε έναν ιμάντα υλοποίησης της αντεκπαιδευτικής πολιτικής, απόλυτα ελεγχόμενο, φοβισμένο και υποταγμένο και παράλληλα να ρίξουν το μπαλάκι της ευθύνης για τα οικονομικά του σχολείου στους γονείς – και με τη βούλα του νόμου.

Να το πούμε καθαρά: η λεγόμενη αυτοαξιολόγηση θα αρχίσει με απογείωση της γραφειοκρατικής δουλειάς του εκπαιδευτικού (συμπλήρωση εντύπων, φορμών με δείκτες, τυποποιημένες απανωτές συνεδριάσεις συλλόγων κ.λπ.), θα συνεχίσει με τη δημιουργία μιας βάσης μετρήσιμων και συγκρίσιμων δεδομένων για κάθε σχολική μονάδα που, σε δεύτερο χρόνο, θα αποτελέσει μέτρο σύγκρισης, κατάταξης και κατηγοριοποίησης των σχολείων σε όλη τη χώρα για να καταλήξει στον επιθεωρητισμό, στη χειραγώγηση και στην απόλυση. Και αυτά δεν αποτελούν «μελλοντολογία» αλλά διαπιστώσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας σε χώρες όπου υπάρχει η αυτοαξιολόγηση, καθώς είναι γνωστό ότι η αυτοαξιολόγηση είναι ο «πρόλογος» του επιθεωρητισμού.

Στο νέο πλαίσιο, Σχολικό Συμβούλιο, Σύλλογος γονέων, εκπρόσωποι των δήμων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, ΑΔΙΠΠΔΕ, υπουργείο, επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί λογοδοτούν για το επίπεδο συμμόρφωσής τους στην αντιδραστική αλλαγή της εκπαίδευσης. Καταρρίπτεται κάθε ψευδαίσθηση ότι ο προγραμματισμός κάθε σχολικής μονάδας και η τελική έκθεση ανατροφοδοτικής αποτίμησης είναι υπόθεση του συλλόγου διδασκόντων, αφού θα καθορίζονται κεντρικά. Στην κατάρτιση του εκπαιδευτικού σχεδίου/προγραμματισμού κάθε σχολείου και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων της αυτοαξιολόγησης εμπλέκεται και η Τοπική Αυτοδιοίκηση και έτσι παίρνει σάρκα και οστά ο Ν. 3848/2010 της Αννας Διαμαντοπούλου, που προωθούσε ένα μοντέλο περιφερειακής και ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων.

Ολα τα παραπάνω συγκροτούν τους όρους μιας διαδικασίας που καμία σχέση δεν έχει με εσωτερικές και ανατροφοδοτικές συλλογικές παιδαγωγικές λειτουργίες. Αντίθετα, αυτή διαμορφώνει μια δυναμική κωδικοποίησης, συγκρισιμότητας, διαφοροποίησης, κατάταξης και ανταγωνισμού των σχολικών μονάδων, που θα πάρει σαφέστερα χαρακτηριστικά με την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που θα ορίσουν φόρμες και δείκτες αξιολόγησης. Αυτή η διαδικασία θα οδηγήσει και στην αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού
Από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η αξιολόγηση σχολικών μονάδων, όπως δήλωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως στην «Καθημερινή» της Κυριακής. Παράλληλα η υπουργός ανέλυσε τους τρεις πυλώνες της...
Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας: το πρώτο βήμα για την εισβολή του νεοεπιθεωρητισμού
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Νέα επίθεση Λιάκου εναντίον των εκπαιδευτικών
Όταν καθηγητές και φοιτητές, με την απίστευτη συμπαράσταση του ελληνικού λαού, έδιναν την ηρωική μάχη για την προστασία του δημόσιου, δημοκρατικού και δωρεάν πανεπιστημίου, ο κ. Λιάκος υπήρξε μαχητικός...
Νέα επίθεση Λιάκου εναντίον των εκπαιδευτικών
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Χιλιάδες μαθητές πετάγονται έξω από την επαγγελματική εκπαίδευση
Μία από τις πιο χαρακτηριστικές πλευρές της βαθιά αντιεκπαιδευτικής αντίληψης που διαπερνάει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι το άρθρο 51.
Χιλιάδες μαθητές πετάγονται έξω από την επαγγελματική εκπαίδευση
ΑΠΟΨΕΙΣ
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
Μέσα στην πανδημία και ενώ το κύριο μέλημα όλων είναι πώς θα επανέλθουμε στην κανονικότητα του σχολείου, πώς θα αποκατασταθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, τι θα γίνει με την ύλη, τι θα γίνει στο σχολείο το...
10+1 χτυπήματα στο δημόσιο σχολείο
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας κρύβεται ένα σχολείο πιο σκληρό και πιο ανταγωνιστικό
Εν μέσω πανδημίας το υπουργείο Παιδείας προώθησε άρον άρον νομοσχέδιο που «σταυρώνει» τη δημόσια εκπαίδευση και στρώνει το έδαφος για ένα σχολείο πιο σκληρό και ανταγωνιστικό.
Πίσω από τις απατηλές διακηρύξεις του υπουργείου Παιδείας κρύβεται ένα σχολείο πιο σκληρό και πιο ανταγωνιστικό
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Απειλές και εκβιασμοί «στενεύουν» το σχολείο!
Ενα νέο (αλλά παλαιό) περιστατικό βίας σε σχολικό χώρο ήρθε στη δημοσιότητα μέσα από ένα βίντεο στο οποίο ανήλικος μαθητής εμφανίζεται να τραμπουκίζει καθηγήτρια για μία... απουσία.
Απειλές και εκβιασμοί «στενεύουν» το σχολείο!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας