Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στα άδυτα της Κολάσεως

Διάγραμμα της Κόλασης του Δάντη, έργο του Μποτιτσέλι (1480-1490)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στα άδυτα της Κολάσεως

  • A-
  • A+

Η καλή μέρα απ’ το πρωί φαίνεται, το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται, η όρεξη με το φαΐ έρχεται και το αισιόδοξο κείμενο από τον τίτλο ξεκινά... στα χείλη κατεβαίνει και από τα χείλη στην καρδιά, ριζώνει και δεν βγαίνει και, τελοσπάντων, καλή ζωή στους αισιόδοξους, γιατί με τέτοιο τίτλο, τέτοιο κείμενο δεν θα διαβάσεις. Πάρε, λοιπόν, τα μέτρα σου (πριν στα πάρουν άλλοι), κάνε τα κουμάντα σου (μπας και τους προλάβεις), κάνε και κανά σταυρό στην τελική και αν είναι γραφτό μου να συνεχίσεις την ανάγνωση, ευχαριστώ εκ των προτέρων, γιατί δεν ξέρω αν θα τη βγάλω καθαρή ώς το τέλος.

Περί «τέλους» ο λόγος ο σημερινός. Και μάλιστα του τέλους του ατελείωτου. Γιατί στην Κόλαση, τίποτα δεν έχει τέλος, ούτε το τέλος το ίδιο. Τώρα, θα μου πεις, είναι Μάιος, τα λουλούδια ανθίζουν (μαζί τους και η κυβέρνηση), τα πουλάκια τιτιβίζουν (μαζί τους και τα καναλοπαπαγαλάκια), η καραντίνα έληξε (μαζί της και κάθε αντοχή), και συ μας λες περί Κολάσεως και αδύτων; Δεν τα λέω εγώ. Ο Δάντης τα λέει και εγώ τα θυμήθηκα.

Ο Δάντης που λες, του Αλιγκέρι ο γιος, σπουδαίος ποιητής ήταν. Αλλά ήταν και γκαντέμης. Γιατί και ερωτεύθηκε παράφορα τη Βεατρίκη, η οποία πέθανε πριν προλάβει να... κατάλαβες, και πήγε με τους Ασπρους, που ήταν οι «δημοκρατικοί» της Φλωρεντίας των αρχών του 14ου αιώνα, που αντιμάχονταν τους Μαύρους που υποστήριζαν πως δεν έπρεπε να δοθούν πολλά προνόμια στον λαό και, μάντεψε, έχασαν (οι Ασπροι εννοείται) και ο Δάντης καταδικάστηκε σε εξορία και στο να πληρώσει πέντε χιλιάδες φλωρίνια εντός τριών ημερών και αυτός δεν είχε (ποιος ήταν;

Ο Λαρισαίος Νταβέλης, να βρει τόσα λεφτά σε τρεις μέρες;) και γι’ αυτό είπαν αν τον βρουν, θα τον κάψουν ζωντανό. Τι να κάνει ο δύσμοιρος, πήρε τα χειρογραφάκια του και όπου φύγει φύγει και ως εξόριστος που ήταν και ως σεκλετισμένος που του πέθανε και το κορίτσι που δεν πρόλαβε να... καταλαβαίνεις, έκατσε κι έγραψε την Κωμωδία (που μόνο κωμωδία δεν ήταν, γι’ αυτό μετά της κότσαραν μπροστά το «Θεία», μπας και το σώσουν).

Σ’ αυτό το συγκλονιστικό πόνημα, ο μέγας (ποιητής, αλλά και γκαντέμης) Δάντης, για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία έδωσε μορφή στην Κόλαση! Μαζί και έμπνευση σε δεκάδες καλλιτέχνες μετέπειτα να την αναπαραστήσουν σε κάθε μορφή Τέχνης (από τον Μποτιτσέλι, τον Τζότο και τον Νταλί μέχρι τον μόδιστρο Αλεξάντερ ΜακΚουίν - όλοι μακαρίτες, μην το ψάχνεις).

Σκασμένος ο Δάντης, άρχισε να περιγράφει το δικό του προσωπικό ταξίδι στα άδυτα της Κολάσεως, περνώντας απ’ όλα τα στάδια και τις αμαρτίες: φιληδονία, λαιμαργία, απληστία/φιλαργυρία, κολακεία (αυτή είναι η αγαπημένη μου, γιατί βάζει τους κόλακες, τουτέστιν τα γλειφτρόνια της εξουσίας, να πλέουν μέσα στις ίδιες τους τις ακαθαρσίες!), αλαζονεία, υποκρισία (εκεί βάζει και τους διεφθαρμένους πολιτικούς - αγαπημένο μου κι αυτό, γιατί τους βάζει μέσα σε κοχλάζουσα πίσσα!)... Και κάπως έτσι φτάνει στην απόλυτη αμαρτία, την προδοσία!

Βγαίνει η Μαρέβα και χειροκροτάει τους γιατρούς, βγαίνει και ο Μητσοτάρχης και τους στέλνει τα ΜΑΤ όταν διαμαρτύρονται για τα χάλια της δημόσιας υγείας. Βγαίνει η Ν.Δ. κυβέρνηση με πρόφαση τη στήριξη της μεσαίας τάξης, βγαίνει και ο Θεοδωρικάκος και λέει πως «έχουμε καπιταλισμό» άρα οι επιχειρήσεις θ’ αποφασίζουν πόσα δεν θα δίνουν στον εργάτη και πόσες απολύσεις θα κάνουν. Βγαίνει το πόθεν έσχες του Αδώνιδος όπου φαίνεται ότι χρωστάει πάνω από 600.000 σε δάνεια (τα αποπληρώνει μεν, αλλά με όρους που ούτε στον ύπνο σου δεν θα δεις ποτέ), βγαίνει την ίδια μέρα και ο ίδιος και λέει πως μόνο «ο συνεπής, ο νοικοκύρης», θα βοηθηθεί γιατί «του αξίζει» και ’γώ βγαίνω από τα ρούχα μου. (Και δεν έπιασα καν τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες: παιδιά και καλλιτέχνες).

...Πόσες αμαρτίες μέτρησες; Πόσες Κολάσεις; Τις είδες άραγε;

Είδες δεν είδες, μέτρησες δε μέτρησες, ένα να θυμάσαι: «Αφήστε κάθε ελπίδα, εσείς που μπαίνετε».

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Κάν' το όπως η Μπέκαμ
Αρκετά! Πλέον θα μιλήσουμε για νεκρούς. Και όταν λέω νεκρούς, εννοώ θύματα. Και όταν λέω θύματα, εννοώ τα πρώτα θύματα. Τουτέστιν, το εξής ένα: την αλήθεια.
Κάν' το όπως η Μπέκαμ
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Θάνατος στις γάτες!
Ολα κι όλα. Δεν θα σηκωθούν τα πόδια να βαρέσουν το κεφάλι. Ειδικά όταν μιλάμε για βρομοπάτουσα από τη μια και φρεσκομοσκοβολάτες κάρες από την άλλη... Κάρες λέγονταν κι ένας λαός, πανάρχαιος, δυνατός,...
Θάνατος στις γάτες!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Τσίτα Μπόμπα!
Βλέπεις ο υιός δεν. Που αν δεν ήταν «υιός», δεν θα έπαιζε ούτε στις μικρές αγγελίες. Τώρα, από πρωθυπουργικού θώκου, παίζει με τα νεύρα μας.
Τσίτα Μπόμπα!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Το κόσκινο του Ερατοσθένη
Ο Ερατοσθένης ο Κυρηναίος ήταν μάλιστα ο πρώτος που βρήκε τρόπο να υπολογίζουμε τους πρώτους αριθμούς γρήγορα και απλά. Τον 2ο αιώνα π.Χ. έζησε, εκεί στα μαύρα χώματα της Β. Αφρικής, που ήταν πολλοί σοφοί και...
Το κόσκινο του Ερατοσθένη
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Από τον Τσαουσέσκου στον Μωυσή!
Περίφημα τα πάει η κυβέρνηση. Αρχοντας ο πρωθυπουργός. Το λένε οι δημοσκοπήσεις, το φωνάζουν οι υπουργοί που βγαίνουν τρεις φορές την ημέρα στα κανάλια χωρίς αντίλογο.
Από τον Τσαουσέσκου στον Μωυσή!
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΝ
Ξύπνησα μικρομεσαία!
Μ' αυτά που ζούμε, του καθενός τού τη βαράει κι αλλιώς: Αλλος ξυπνάει χαρούμενος, άλλος αγχωμένος, άλλος ήρεμος, άλλος ξυπνάει και δε λέει να ξυπνήσει, κάποιοι δεν ξυπνάνε και καθόλου - αιωνία τους η μνήμη και...
Ξύπνησα μικρομεσαία!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας