• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.2°C / 22.4°C
    3 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.1°C / 20.9°C
    2 BF
    57%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.8°C / 21.6°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    1 BF
    59%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.3°C / 17.9°C
    1 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.6°C / 18.2°C
    1 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 15.9°C
    0 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 17.4°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.3°C / 20.8°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.9°C / 19.9°C
    3 BF
    40%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.8°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    22°C 17.3°C / 21.7°C
    2 BF
    53%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    3 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.5°C / 19.9°C
    3 BF
    52%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.5°C / 21.2°C
    2 BF
    45%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    3 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.4°C / 22.7°C
    3 BF
    48%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.3°C / 19.4°C
    2 BF
    66%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.1°C / 20.6°C
    1 BF
    67%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    2 BF
    53%
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ

Η ουτοπία και η ελληνίς Κεντροαριστερά

  • A-
  • A+

Ωρα ήταν το παλαιοκομματικό σύστημα να πάρει τα πάνω του και να επανεμφανιστεί στην πολιτική σκηνή του τόπου· μας πήρε και μας σήκωσε! (Ματαιοπονούν, όμως, οι εμπνευστές της επιχειρούμενης κεντροαριστερής τάχα ενότητας με τα ίδια και τα ίδια «στελέχη», χρόνια τώρα.) Εκεί που οι περισσότεροι είχαν εξαφανιστεί ή ξεχαστεί, δειλά δειλά βγάζουν τη μύτη τους στην πολιτική αρένα και οσμίζονται εξουσία ξανά.

Και να ξανά μανά τα παχιά λόγια (ουδέποτε εφείσθησαν τούτων), να πάλι ο «σοσιαλισμός» (τρομάρα μας), να προοδευτικότητα και ρεύματα πλειοψηφίας και όλα τα γνωστά άχρηστα και πομπώδη για τον λαό και κουραφέξαλα. Εκεί που πολλοί ντρέπονταν και να μιλήσουν ακόμη, αίφνης αναθάρρησαν - και άντε μετά να τους στομώσεις· μέσα σε τούτον τον αξιακό κατήφορο μπορεί και να ελπίζουν τα ανέλπιστα. Θου, Κύριε...

Εμ, βέβαια. Πιστέψαμε ότι βρήκαμε στην «ενότητα» της Αριστεράς την εγκαθίδρυση της «ουτοπίας» μας και οι αριστεροί που κλήθηκαν να το επιβεβαιώσουν το 'καναν ρόιδο· από κει κι ύστερα να ποτάμια, να χρυσαυγίτες, να Λεβέντηδες - και διεκδικούν τη διακυβέρνηση, παρακαλώ - εκεί καταντήσαμε διότι η Αριστερά, αντί να δείξει τις αξίες της, φανέρωσε την ολιγότητα (μόνο αυτό;) εκείνων που την εκπροσωπούν. Και μετά άρχισαν να βαράνε τα όργανα...

Είναι ο καπιταλισμός ανίκητος, πάει και τελείωσε; Αμ δεν είναι έτσι, διαφορετικά θα 'πρεπε να σηκώσουμε τα χέρια στους έχοντες στο μυαλό ολοκληρωτικές νοοτροπίες - και χαιρετίσματα στους δικούς μας.

Θα χάναμε την ουτοπία μας, τη μόνη επαναστατική διαδικασία στ' ανθρώπινα, εκείνη που ανανεώνει και ριζοσπαστικοποιεί την ουσία και το νόημα (μιλάμε για τις κοινωνίες και τη συνύπαρξη). Μπορεί τα επαναστατικά κινήματα να έχουν χάσει την αίγλη τους και τον μύθο της δικαιοσύνης, να έχουν μεταλλαχτεί από το «σύστημα» και τους πειθήνιους φορείς του, εντούτοις πάντα κάτι βράζει στο εσωτερικό του πλανήτη.

Ουδέποτε θα πάψει η ουτοπία να συντροφεύει τους ανθρώπους στον αγώνα επιβίωσης και συμβίωσης όσο τα υλικά και οικολογικά αγαθά του πλανήτη είναι αυτά που είναι (πεπερασμένα...) και εφόσον η φύση του ανθρώπου παραμένει αμετάβλητη χιλιετίες τώρα. Τι να κάνουμε; Μερικοί έχουν συνδέσει τον εξευτελισμό της ουτοπίας με την ήττα του σοσιαλισμού εκεί όπου προσπάθησε να εφαρμοστεί, ακριβώς επειδή τη χρησιμοποίησαν ως οικουμενική αρχή.

Η ήττα της Σοβιετικής Ενωσης δεν είναι ήττα της ουτοπίας, μας λέει ξεκάθαρα ο Παναγιώτης Κονδύλης («Η ηδονή, η ισχύς, η ουτοπία» - εκδόσεις «Στιγμή»), αποτελεί απλώς «ήττα του μεγάλου ρωσικού έθνους, το οποίο στον αγώνα του για την παγκόσμια κυριαρχία χρησιμοποίησε την Ουτοπία - ακριβώς όπως και κάθε άλλη σύγχρονη παγκόσμια Δύναμη είναι υποχρεωμένη να εμφανιστεί ως εκπρόσωπος οικουμενικών ιδεών».

Οικουμενικές ιδέες εμφάνισε μόνο ο φιλελευθερισμός· έδεσε τις μάζες στο «σύστημα» με δουλίτσες, διακοπές, δάνεια, ταξίδια, καλοπέραση και λοιπά και άντε όλα τούτα να αντιστραφούν - άδικος κόπος, άρα η Αριστερά έχει ηττηθεί εδώ και χρόνια, τι να σου κάνει ο κακόμοιρος ο ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα μ' αυτά τα στελέχη.

Πώς να γνωρίζουν οι περισσότεροι εξ αυτών την αληθινή φύση και τις έσχατες δυνατότητες του ανθρώπου; Ούτε τον Θουκυδίδη αγάπησαν πραγματικά ούτε τον Ευριπίδη (δεν γίνεται λόγος για Αναξίμανδρο και Ηράκλειτο), παρότι θήτευσαν στην καταπίεση, στον βασανισμό και στον πόνο του ανθρώπου από την πολιτική τής εκάστοτε ισχύος. Πιθανώς να είχαν έλλογα σχέδια δράσης, δεν υπολόγισαν φαίνεται τη δύναμη της ετερογονίας των σκοπών (εμείς γι' αλλού κινήσαμε και λοιπά) και μια βαθιά ραθυμία και εγγενή (;) φόβο όλων (των πολλών, έστω).

Τέλος πάντων η ουτοπία είναι πολιτικός σχεδιασμός με σκοπό να γίνει πράξη και δεν είναι οράματα και θάματα του κάθε φαντασμένου ή ονειροπόλου ιδεαλιστή, είναι ιστορική φιλοδοξία και όχι υποσχέσεις πολιτικών σχηματισμών που επιζητούν μόνο την εξουσία.

Και τα κοινωνικά κινήματα ουτοπία είναι, με πολιτικό πρόταγμα μάλιστα, έστω και ασθενικό· αυτοί που το προτάσσουν ίσως δεν γνωρίζουν τη δύναμή τους. Τέλος πάντων: άλλο ουτοπία κι άλλο ολοκληρωτισμός. Δεν λες ουτοπιστές τους εν Ελλάδι αναθαρρήσαντες «κεντροαριστερούς» - απολιθωμένους ίσως... και τελειωμένους επίσης.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι δυνάμεις του καλού
Διαφωνώ με ένα σημείο της επιστολής του κ. Δ.Κ. [πλήρη στοιχεία του στην «Εφ.Συν.»], το πνεύμα της όμως διέπει μία ευγένεια και ένας ώριμος προβληματισμός και έκρινα ότι «πρέπει» να τη διαβάσουμε μαζί. Θα...
Οι δυνάμεις του καλού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τις κυβερνήσεις συνεργασίας...
Κυβερνήσεις συνεργασίας στη βάση πολιτικών προγραμματικών συμφωνιών στην Ελλάδα; Ελάτε τώρα· αστειευόμαστε; Αυτό που σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να σχηματιστεί μια...
Για τις κυβερνήσεις συνεργασίας...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Συνταγματολόγων λεκτικές εκτροπές
Φευγαλέα, μες στη βαριά ατμόσφαιρα του «καύσωνα», άκουσα στελέχη της Δημοκρατικής Συμπαράταξης να ωρύονται στο συνέδριο του κόμματός τους. Τέτοια χολή κατά της νυν κυβέρνησης δεν νομίζω να έχει ξαναχυθεί στην...
Συνταγματολόγων λεκτικές εκτροπές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Aπόκλιση και παρέκκλιση
Στιγμές ευφρόσυνες για όσους κατείχαν και επεδείκνυαν το δικό τους αριστερόμετρο, για ‘κείνους που απεχθάνονταν τους διασπαστές και τους αποστάτες, που βδελύσσονταν έναν αντιστασιακό λόγο. Εδώ ο κόσμος μιλάει...
Aπόκλιση και παρέκκλιση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιότητα ζωής (όλων)
Οπως έχουμε ξαναγράψει, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα. Η ελπίδα κάπως σωματοποιήθηκε, ο κόσμος διασκεδάζει, απολαμβάνει την απομάκρυνση των ακροδεξιών τύπων που επί δυόμισι χρόνια κυβέρνησαν την έρμη τούτη χώρα....
Ποιότητα ζωής (όλων)
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Tα χαμένα ραντεβού της Αριστεράς
Συγκαταλέγομαι -το΄χω ξαναγράψει- στους συνεπείς αναγνώστες της στήλης Ιδέες παλιές και νέες του Θανάση Γιαλκέτση. Σημαντικοί διανοητές -ως επί το πλείστον αριστεροί- καταθέτουν σημαντικές επισημάνσεις για την...
Tα χαμένα ραντεβού της Αριστεράς

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας