• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.7°C / 32.9°C
    3 BF
    24%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.3°C / 33.1°C
    3 BF
    41%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 34.0°C / 37.0°C
    1 BF
    45%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    22°C 21.9°C / 30.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 33.0°C
    4 BF
    35%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.7°C / 34.4°C
    2 BF
    37%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.4°C / 30.6°C
    0 BF
    25%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    2 BF
    24%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 29.3°C
    4 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.9°C / 28.9°C
    4 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.8°C / 28.4°C
    3 BF
    42%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 30.7°C
    2 BF
    35%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    5 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.9°C / 33.9°C
    4 BF
    26%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.2°C / 32.7°C
    3 BF
    26%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.1°C
    5 BF
    59%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.0°C / 32.5°C
    4 BF
    15%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.3°C / 29.9°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 28.9°C / 35.0°C
    3 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    3 BF
    45%
INTIME NEWS

Ο Αλέκος

  • A-
  • A+

Ο Αλέκος, στα είκοσι χρόνια του, ανήκε στον εφεδρικό ΕΛΑΣ Αθηνών.

Μια μέρα του '44 ο καθοδηγητής τον πλησίασε και του είπε:

• «Προφέσορα», έτσι τον έλεγε πειραχτικά, γιατί ο Αλέκος αγαπούσε από τότε τα γράμματα, «την Κυριακή θα βγάλεις λόγο στον κόσμο».

• «Ποιος εγώ;»

• «Μάλιστα!»

• «Και πού θα βγάλω λόγο;»

• «Πού αλλού; Στην εκκλησία. Μη σε νοιάζει. Ο παπάς έχει κατανόηση». 

Οπερ και εγένετο. Μετά τη λειτουργία ο Αλέκος ανέβηκε στον άμβωνα και ξεπερνώντας την αρχική τρεμούλα έβγαλε έναν πύρινο αντιστασιακό, εθνοαπελευθερωτικό λόγο.

Ετσι τον σταμπάρανε και οι Χίτες και μετά τα Δεκεμβριανά τον περίμεναν έξω από το σπίτι του και τον τσακίζανε σε καθημερινή βάση στο ξύλο.

Και όταν πήγε στον στρατό, στον εμφύλιο, τον στείλανε να κάνει αποναρκοθέτηση, για να σκοτωθεί μια ώρα αρχύτερα, αλλά ο Αλέκος καταλάβαινε από εκρηκτικά και τη γλίτωσε.

Και γι' αυτό τον παρέλαβαν με τα ηλεκτροσόκ, για να ομολογήσει πως τάχα έκανε σαμποτάζ στον στρατό.

Πράγμα που του άφησε και κάποια διά βίου σημάδια. 

Οσο για τον παπά, που είχε όντως κατανόηση, τη γλίτωσε μάλλον φτηνά, αν και -έστω και αν δεν ήταν ΕΑΜίτης, όπως τον κατηγόρησαν- σαφώς συμπαθούσε την Αντίσταση.

Ελεγαν μάλιστα πως ένα βράδυ μέσα στα Δεκεμβριανά ξενύχτησε το πτώμα ενός αριστερού νέου και μέθυσε πολύ, έτσι που την άλλη μέρα ζαλισμένος στην κηδεία έβλεπε το φέρετρο του παιδιού να χορεύει και έψελνε ένα δικής του εμπνεύσεως τροπάρι μείγμα του «μακαρία η οδός» και του «μπέμπη, μην κουνιέσαι μπέμπη».

Πέρασε καιρός για να υποπτευθώ ότι η ζάλη του αγαθού ιερέα δεν ήταν τόσο από το ποτό όσο από τον πόνο. 

Θυμήθηκα τον Αλέκο, που συνέχισε μια ζωή αριστερός, αναρχικός και πατριώτης, όταν έμαθα τα σχετικά με κάποιους που, αν οι πληροφορίες είναι σωστές, διέκοψαν τη λειτουργία σε μια εκκλησία στη Θεσσαλονίκη για να μιλήσουν για τα δίκαια των προσφύγων/μεταναστών, και μια παράλογη σκέψη πέρασε από τον νου μου.

Τι θα συνέβαινε αν κάποιος παρενέβαινε και, για τον δικαιότερο έστω λόγο, διέκοπτε μια λειτουργία όπου παρευρισκόταν ο πρωτοκαπετάνιος του ΕΛΑΣ, ο Αρης, και χοροστατούσε ο πατήρ Ανυπόμονος;

Μάλλον, φοβούμαι, ο χαμός. Θα μου πείτε, ο Αρης εκτός από «δηλωσίας» και «μιζέριας», που έλεγε και ο σύντροφός του Ζαχαριάδης, ήταν και λίγο «εθνικιστής».

Και ο πατήρ Ανυπόμονος που στάθηκε δίπλα του, δεν θύμιζε κάποιους σύγχρονους παπάδες -πολλώ μάλλον μητροπολίτες. 

Το ζήτημα είναι αλλού. Ακόμα και όταν δεν μιλάμε για τη θρησκεία της δικής μας παράδοσης και κοινωνίας -ή μάλλον ιδίως τότε- ή ακόμα και όταν μιλάμε για λειτουργούς οποιασδήποτε θρησκείας με τους οποίους τυχαίνει δίκαια ή άδικα να διαφωνούμε, το να περιφρονούμε και να υποτιμούμε εκδηλώσεις του ιερού έχει αποδειχθεί με τραγικό τρόπο ότι μπορεί να καταλήξει θανάσιμα επικίνδυνο.

Δεν θα διέκοπτα ποτέ την τελετή σε ένα ινδικό Ασραμ (μοναστήρι) ακόμα και αν δεν εκτιμούσα τον γκουρού του. Δεν θα προσπαθούσα να διακόψω μια ιερουργία δερβίσηδων ή πιστών του Αφρικανικού Βουντού ή της κουβανικής Γιορούμπα, όπου το πλαίσιο είναι ακόμα πιο αυστηρό.

Και αυτό διότι η περιφρόνηση της ιερουργίας του άλλου, ή, αλλιώς, η διαμάχη ανάμεσα σε δύο εκφράσεις της τάξεως του συμβολικού, στην περίπτωσή μας ανάμεσα στην ιδεολογία και την πίστη, εύκολα μπορεί να τροφοδοτήσει, ιδίως στις μέρες μας και ερήμην των προθέσεών μας, τις διαδικασίες που μετατρέπουν το ιερό σε μιαρό και φονικό.

Και όλα αυτά υπό το βλέμμα του ιερατείου των Βρυξελλών, που διαφυλάττει το άβατον στους χώρους του, έχοντας υιοθετήσει πολιτικές εξαίρεσης για τον άλλον, τον ξένο, τον κυνηγημένο.

Και για τη χώρα μας πολιτικές ακραίας λιτότητας και υποτέλειας που μας καθιστούν έρμαιο του θυμικού μας, βλέποντας την αδικία που υφιστάμεθα.

Το σημείωμα αυτό θέλει να συμβάλει στο να μην ακολουθήσουμε τον προτεινόμενο δρόμο να φαγωθούμε μεταξύ μας. 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πόλη τη νύχτα
Τη νύχτα η πόλη μάς φαίνεται πιο όμορφη. Το λιγοστό φως καμουφλάρει τα τσιμεντένια μπαλώματα στους δρόμους και αφαιρεί λίγη κακοφωνία από τις παράταιρες πλάκες και πλακάκια των αμήχανων και κακόγουστων...
Η πόλη τη νύχτα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επιστροφή
Σε αυτόν τον εικοστό πρώτο αιώνα της «προόδου», της «ανάπτυξης» και των Παθών οι χτεσινοί και οι αυριανοί σταυρωμένοι έγιναν τόσοι πολλοί. Θα σε αναγνωρίσω άραγε αν γυρίσεις από την εξορία όπου σε καταδικάσαμε;
Η επιστροφή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο πόνος της ειρήνης
Η ειρήνη που παραδίδει σαν αποστολή στους μαθητές του ο Χριστός δεν είναι, μας λέει ο Ελιοτ μέσα από το επιθανάτιο κήρυγμα του Θωμά, εγγύηση ηρεμίας και απόστασης από τα πάθη και τους καημούς του κόσμου. Είναι...
Ο πόνος της ειρήνης
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο εναντιούμενος εις την εξουσίαν
Κι όμως η θρησκεία (δρώντας ως «αρχέτυπο» εκκοσμίκευσης), αιώνες στηρίζει την πιο κυνική εκδοχή της πολιτικής, μετατρεπόμενη συχνότατα στην πιο ανάλγητη εξουσία.
Ο εναντιούμενος εις την εξουσίαν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
Ο ρομποτικός κάδος διαχείρισης απορριμμάτων στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης, μας λέει ο αντιδήμαρχος της πόλης, τον «διάβασε» σαν σκουπίδι.
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΝΗΜΗΣ
Θρησκεία της αγάπης, Εκκλησία του μίσους
Αυτές οι ακοές του πολέμου και λίγο αργότερα αυτός ο ίδιος ο πόλεμος θα κάνει τους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν ότι ο Κύριος εγγύς, ο Κύριος αληθής, ότι δεν είναι λόγια, ότι δεν παίζουμε, θα καταλάβουν ότι...
Θρησκεία της αγάπης, Εκκλησία του μίσους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας