Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ικεσία και απειλή
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΤΣΙΚΑΚΗ

Ικεσία και απειλή

  • A-
  • A+

Οκτώ Τούρκοι στρατιωτικοί έχουν ζητήσει άσυλο στην Ελλάδα μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα -ή κίνημα- στην Τουρκία. Το τουρκικό κράτος απαιτεί την έκδοσή τους κατηγορώντας τους για εγκληματικές πράξεις.

Και η Ελλάδα βρίσκεται για μια φορά ακόμη σε μια δύσκολη θέση. Εκδίδοντάς τους, τους παραδίδει σε μια χώρα όπου κατά τους ίδιους και την υπεράσπισή τους κινδυνεύει η ζωή τους. Χορηγώντας τους άσυλο, θα επισύρει σε μεγαλύτερο βαθμό την επιθετικότητα της γειτονικής χώρας με την οποία υπάρχουν ήδη πολύ σοβαρά προβλήματα.

Οχι μόνον η σχετικά πρόσφατη ιστορία αλλά και το αρχαίο δράμα προσφέρει αναλογίες προς την κατάσταση αυτή. Στις Ικέτιδες του Αισχύλου, οι πενήντα Δαναΐδες που δραπετεύουν από την Αίγυπτο για να αποφύγουν έναν ανεπιθύμητο γάμο ζητούν άσυλο από τον Πελασγό, βασιλιά του Αργους, και η πόλη αποφασίζει να τους το παραχωρήσει παρ’ όλο που αυτό σημαίνει απειλή πολέμου εκ μέρους των Αιγυπτίων.

Στον Οιδίποδα επί Κολωνώ του Σοφοκλή η Εκκλησία του Δήμου της Αθήνας παραχωρεί άσυλο στον ικέτη Οιδίποδα αψηφώντας τις απειλές που εκτοξεύει ο Θηβαίος τύραννος Κρέων.

Και στις δύο περιπτώσεις το ηθικό κριτήριο υπερισχύει του κρατικού συμφέροντος. Αλλά, στις Ικέτιδες ιδιαίτερα, η απόφαση παίρνεται με ιδιαίτερη δυσκολία και η απειλή είναι αμφίπλευρη:

Οι Δαναΐδες έχουν απειλήσει τον Πελασγό ότι αν τους αρνηθούν το άσυλο θα κρεμαστούν από τα αγάλματα που στολίζουν την πόλη του, έτσι που να καταστούν μίασμα και να προκαλέσουν επιδημία στην πόλη. Τα όρια ανάμεσα στην ικεσία και την απειλή είναι αινιγματικά.

Η ιστορία μπορεί να φωτίζεται από το θέατρο αλλά τα πραγματικά σενάρια που γράφει διαφέρουν -κάποτε ριζικά- από τις πλοκές των θεατρικών έργων.

Οταν, στο τέλος της προηγούμενης χιλιετίας, ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν κατέφυγε στην Ελλάδα ζητώντας άσυλο, το ελληνικό κράτος, υποκύπτοντας σε σαφείς και ισχυρές εξωτερικές πιέσεις, τον έστειλε στην Κένυα, από όπου τελικά παραδόθηκε στην Τουρκία.

Το μαζικό κίνημα διαμαρτυρίας που ακολούθησε δεν υποστήριζε υποχρεωτικά τις πολιτικές επιλογές του Κούρδου ηγέτη που έκτοτε παραμένει έγκλειστος σε κατάσταση ισόβιας ομηρίας στις τουρκικές φυλακές.

Συνιστούσε πρωταρχικά μια ηθικής τάξεως αντίδραση στην άρνηση ασύλου προς τον ικέτη. Και αυτοί, οι πολύ λιγότεροι που επικρότησαν την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης αντέταξαν σε αυτό το ηθικό κριτήριο τα διεθνή συμφέροντα της χώρας με τη χαρακτηριστική διατύπωση «η Ελλάδα πάνω από όλα».

Αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το ερώτημα αν τα συμφέροντα αυτά υπηρετήθηκαν έτσι με τον καλύτερο τρόπο, αφού έτσι εξασφαλίσαμε την μήνιν των Κούρδων χωρίς να κερδίσουμε μια ουσιαστική ειρήνευση με τους Τούρκους.

Η σημερινή κατάσταση διαφέρει για μια σειρά από λόγους τους οποίους αναλύουν ειδικοί εντός και εκτός Ελλάδας. Χωρίς να καταφύγω εδώ σε μια ακόμη ανάλυση, σημειώνω δύο μόνο πράγματα. Οσα έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται στη γειτονική χώρα έχουν μείζονες διεθνείς προεκτάσεις που ενδιαφέρουν και την Ελλάδα.

Η πολιτική εκτίμηση της κυβέρνησης για το ποιες είναι οι συνέπειες αυτές για τη χώρα μας θα είναι βασικό κριτήριο για το ποια θα είναι η μοίρα των οκτώ ικετών, έστω και αν τυπικά αυτό θα κριθεί σε χαμηλό δικαστικό επίπεδο.

Εν πάση όμως περιπτώσει, η ήδη διατυπωθείσα επισήμως άποψη ότι η ζωή των ανθρώπων αυτών δεν κινδυνεύει σε μια χώρα της οποίας ο πρωθυπουργός δηλώνει ότι δεν θα μπορεί να αγνοήσει την επιθυμία του λαού για την επαναφορά της θανατικής ποινής αποτελεί κάτι χειρότερο από μαύρο χιούμορ.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Διόδοτος ο Ευκράτους
Μια δημοκρατική χώρα δεν παραδίδει φυγάδες σε μια άλλη που δεν προσφέρει την παραμικρή εγγύηση δίκαιης δίκης. Αυτή ήταν και η θέση όσων το 1999 καταγγείλαμε την παράδοση του Οτσαλάν στους Τούρκους. Δεν ήμασταν...
Διόδοτος ο Ευκράτους
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΠΑΣ
Τι πας και σκαλίζεις τώρα...
Τελείωσε το... αχρείαστο ταξίδι Τσίπρα στην Τουρκία και ευτυχώς οι ανησυχίες διαφόρων δεν επιβεβαιώθηκαν. Ο Ελληνας πρωθυπουργός απ’ ό,τι φαίνεται, αν και... απροετοίμαστος, δεν πούλησε κοψοχρονιά ούτε νησί...
Τι πας και σκαλίζεις τώρα...
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Το σκεπτικό του ΣτΕ για το άσυλο στον Τούρκο πιλότο
Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο υπογραμμίζει πως δεν αποδείχτηκαν οι κατηγορίες με τις οποίες ζητά η Τουρκία την έκδοση του Τούρκου αξιωματικού, ο οποίος ήταν ο πιλότος του στρατιωτικού ελικοπτέρου που ήρθε...
Το σκεπτικό του ΣτΕ για το άσυλο στον Τούρκο πιλότο
ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ
Ελεύθεροι και οι οκτώ Τούρκοι στρατιωτικοί
Ανοίγει ο δρόμος για άσυλο στους οκτώ Τούρκους στρατιωτικούς που έφτασαν στην Αλεξανδρούπολη με ελικόπτερο, μετά την απόπειρα πραξικοπήματος στην Τουρκία τον Ιούλιο του 2016. Την Δευτέρα αποφασίσθηκε να...
Ελεύθεροι και οι οκτώ Τούρκοι στρατιωτικοί
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα μείζονα και τα ελάσσονα
Υπάρχουν τα μείζονα. Τα σπουδαία γεγονότα που δεν κάνει να τα αφήνεις «ες αύριον» γιατί μπορεί να το πληρώσεις με το κεφάλι σου. Ή και τα λιγότερο σπουδαία, που μπορεί να μην είναι τόσο τρομερά, αλλά αξίζει να...
Τα μείζονα και τα ελάσσονα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άσυλο και τα διαπιστευτήρια
Εξακολουθεί να προβληματίζει πολλούς η σπουδή της κυβέρνησης να προσβάλει άρον άρον την απόφαση της αρμόδιας Επιτροπής βάσει της οποίας χορηγήθηκε άσυλο σε έναν από τους οχτώ Τούρκους αξιωματικούς και μάλιστα...
Το άσυλο και τα διαπιστευτήρια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας