• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.6°C / 27.8°C
    3 BF
    54%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.1°C / 28.9°C
    4 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 25.6°C / 31.1°C
    1 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.1°C / 31.0°C
    2 BF
    45%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 25.0°C
    1 BF
    69%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 25.6°C / 29.4°C
    2 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.0°C / 31.1°C
    1 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.4°C / 29.0°C
    1 BF
    58%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.1°C / 28.0°C
    1 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.0°C / 26.0°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 26.0°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 28.0°C
    2 BF
    89%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 30.0°C / 30.6°C
    4 BF
    48%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 19.4°C / 27.8°C
    2 BF
    69%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 27.2°C
    4 BF
    65%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 24.4°C / 29.0°C
    3 BF
    42%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.0°C / 26.0°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 25.6°C / 29.4°C
    0 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    31°C 30.0°C / 31.1°C
    1 BF
    35%
Πώς τον λεν τον ποταμό;

Πώς τον λεν τον ποταμό;

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ηθελε, λέτε, να προκαλέσει το ελληνικό κράτος και την ελληνική κυβέρνηση, και τέλος πάντων κάθε τι ελληνικό, του λαού συμπεριλαμβανομένου, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου και γι’ αυτό δάνεισε το άγαλμα του Ιλισσού στο Ερμιτάζ; Εγώ δεν το πιστεύω. Μπορεί να έχουν σπάσει τα νεύρα του από τις συνεχείς οχλήσεις περί των γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά όταν ισχυρίζεται ότι έκανε τη χειρονομία αυτή προσπαθώντας να συσφίγξει τις σχέσεις των δύο μεγάλων μουσείων, του Ερμιτάζ δηλαδή και του Βρετανικού, και των δύο μεγάλων χωρών αντιστοίχως, προσωπικά τον πιστεύω. Εστω κι αν προδίδει έτσι την προσβλητική του πρόθεση, οι δύο μεγάλες χώρες που αγνοούν τη μικρή ανάμεσά τους, δεν πληγώνομαι γιατί κάποιος που νιώθει την ανάγκη να μιλήσει έτσι ήδη νιώθει το μεγαλείο του εύθραυστο. Απέδειξε βέβαια μ’ αυτόν τον τρόπο ότι τα γλυπτά τελικά μπορούν να μετακινηθούν χωρίς να κινδυνεύουν.

Εκείνο που με εμπνέει στην όλη ιστορία, και νιώθω να μας αφορά βαθύτερα απ’ όλα, είναι το τι παριστάνει ο γερμένος αντρικός κορμός του αγάλματος που δανείστηκε το Ερμιτάζ. Είναι ο ποταμός Ιλισσός αυτοπροσώπως. Στην αρχαιότητα τον θεωρούσαν θεό, όπως και διάφορους άλλους ποταμούς, και σας αφήνω να φανταστείτε το αργό πέρασμα από την ευγνωμοσύνη στα νερά ενός ποταμού μέχρι την προσωποποίησή του σε άνδρα που παρίσταται στον διαγωνισμό Αθηνάς και Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την Αθήνα. Αυτό παριστάνει το δυτικό αέτωμα. Στέκεται εκεί πολύ νωχελικός, όπως κι ο Κηφισός απέναντι, πλαγιασμένοι κι οι δυο σαν ποτάμια που ήταν, ό,τι πρέπει για τα σημεία που στενεύουν οι πλευρές του αετώματος. Κι ομολογώ ότι τόσες φορές που έχω δει το γλυπτό αυτό, και στο Βρετανικό Μουσείο, και σε φωτογραφίες, και σε αντίγραφα, πρώτη φορά συνειδητοποίησα ότι παριστάνει τον Ιλισσό.

Και να που φτάνουμε σήμερα να διαμαρτύρεται επισήμως η Ελλάδα γι’ αυτή τη μετακίνηση, ενός γλυπτού που παριστάνει έναν ποταμό σκεπασμένο και φτιαγμένο υπόνομο εδώ και χρόνια. Μα πώς το πάθαμε αυτό, θα άξιζε να μαθαίνουμε, να εντρυφούμε, να ψυχαναλυόμαστε σαν Αθηναίοι και απόγονοι ενδόξων και ευλαβών προγόνων. Και το τραγούδι του Χατζιδάκι πότε γράφτηκε, πριν ή μετά που σκέπασαν τον ποταμό; Κι αν σκεπάζεις ένα ποτάμι τραγουδισμένο, που ήταν και θεός και τον είχαν απαθανατίσει και στο αέτωμα του Παρθενώνα, είναι άραγε εξίσου άνετη δουλειά με το να σκεπάζεις ένα ποτάμι ατραγούδιστο;

Η ιστορία είναι βέβαια απλή, όπως και με τον Κηφισό: έγιναν πρώτα τα ποτάμια της Αθήνας ανοιχτοί υπόνομοι, έπνιγε η μπόχα τον κόσμο κι η πρόοδος ήρθε με το να τα σκεπάσουν. Σ’ όλη την ασκέπαστη φάση τους δεν βρέθηκε κανείς να υπερασπιστεί πολιτικά την ανάγκη της πόλης για ποτάμια ανοιχτά και κάπως καθαρά, υπήρξαν όμως πολλές πολιτικές πιέσεις για εκμετάλλευση οικοπέδων στις όχθες και πρέπει να θεωρούμε νίκη της προόδου που έγιναν δρόμοι τελικά οι δυο μεγάλοι ποταμοί, κι όχι οικόπεδα. Ως εκεί τους προστάτεψε η θεοσύνη τους.

Και τώρα δεν ξέρω τι θα γίνει με τον Ιλισσό στο Ερμιτάζ, αλλά θα ήθελα να παρασύρει στην επικαιρότητα κάτι προτάσεις μηχανικών και πολεοδόμων περί αναβίωσης του ποταμού Ιλισσού, του αληθινού, αυτού που περνάει κάτω από τη Μιχαλακοπούλου και Καλλιρρόης. Αυτό μάλιστα, θα ήταν πρωτότυπο κίνημα.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η κυρά της Πρόσυμνας
Το σπουδαίο μουσείο της Αθήνας είναι το Αρχαιολογικό της Πατησίων, έχω να πω έπειτα από πολλές επισκέψεις στο διάσημο Μουσείο της Ακρόπολης. Κανονικά δεν θα έπρεπε να κάνουμε συγκρίσεις εμείς οι Αθηναίοι, αφού...
Η κυρά της Πρόσυμνας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Κυρά της θάλασσας
Ηταν ένα ταξίδι αυτό που ζήσαμε την Κυριακή με γνωστούς και αγνώστους στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Μία περιπλάνηση σε διαφορετικούς χώρους και χρόνους, όπου το μακρινό ερχόταν κοντά και το κοντινό ενωνόταν μαζί...
Η Κυρά της θάλασσας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σαθρή Ευρωελλάδα;
Θαύμαζα την αναστήλωση κάποιου ενετικού μνημείου στην Κρήτη, δεν θυμάμαι ποιου, γιατί επισκέφτηκα πολλά· μπορεί να μην ήταν ενετικό αλλά κάτι άλλο, οθωμανικό ή ελληνικό ή μινωικό, ίσως και ρωσικό - πέρασαν και...
Σαθρή Ευρωελλάδα;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανεπανόρθωτες καταστάσεις
Τσακώθηκα γλυκά με δυο νέα παιδιά, Γερμανούς, για τις γερμανικές αποζημιώσεις. Για την ακρίβεια, εκείνοι έλεγαν ότι το ελληνικό κράτος δικαιούται να εισπράξει αποζημιώσεις, κι ήταν έτοιμοι να βγάλουν μολύβι...
Ανεπανόρθωτες καταστάσεις
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ψυχολογία του θύματος
Ο υπουργός Παιδείας (της προηγούμενης εβδομάδας) έσπευσε να δηλώσει ότι θα αποσυρθεί το βιβλίο Ιστορίας της Τέχνης της Γ’ Λυκείου (μάθημα επιλογής), διότι δεν έχει τη λέξη «κλοπή» για τα μάρμαρα του Παρθενώνα...
Η ψυχολογία του θύματος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η πόλη μετέωρη
Φωτογραφίζω ξανά τα μικρά σπιτάκια που είχα φωτογραφίσει πριν από δέκα χρόνια, ή πριν από δέκα μέρες. Μερικά τα έχουν ανακαινίσει, άλλα τα έχουν εντελώς εγκαταλείψει.
Η πόλη μετέωρη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας