• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 3.6°C / 9.2°C
    2 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 3.1°C / 6.7°C
    1 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 5.0°C / 11.0°C
    3 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -1.1°C / 1.1°C
    1 BF
    73%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.4°C / 4.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 3.5°C / 7.0°C
    2 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    3°C 1.8°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.8°C / 7.2°C
    3 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.3°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.4°C / 10.5°C
    4 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    4 BF
    56%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    4 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.0°C
    2 BF
    75%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 3.5°C / 8.4°C
    1 BF
    61%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    3 BF
    49%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.3°C / 8.6°C
    0 BF
    77%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 2.3°C / 4.9°C
    2 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.7°C / 6.1°C
    0 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 4.4°C
    2 BF
    77%

Το καλό παράδειγμα

  • A-
  • A+

Η ανακοίνωση του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, στο παρακείμενο δημοτικό σχολείο, λιτή και απέριττη: «Παρακαλούνται οι γονείς να μην αφήνουν τα οχήματά τους στον πεζόδρομο μπροστά στην είσοδο του σχολείου. Πολλές φορές γλιτώσαμε το ατύχημα την τελευταία στιγμή, καθώς τα παιδιά δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν τον κίνδυνο, ειδικά όταν βρίσκονται σε χώρο που υποτίθεται ότι προστατεύεται από τον κώδικα».

Ο πεζόδρομος που πρέπει κανείς να διασχίσει για να φτάσει στην αυλόπορτα του σχολείου δεν προστατεύεται με μπάρες ούτε είναι πλακοστρωμένος· παρ' όλα αυτά, υπάρχει ειδική σήμανση σε πολλά και εμφανή σημεία, που ενημερώνει για τη χρήση του δρόμου και προειδοποιεί για τη διέλευση μικρών μαθητών.

Κι αν η πλειονότητα συμμορφώνεται, υπάρχουν κάθε πρωί αρκετοί γονείς –διόλου αμελητέος αριθμός, ώστε να χαρακτηριστούν εξαίρεση– που παραβιάζουν τον πεζόδρομο για ν’ αφήσουν τα παιδάκια τους μπροστά στην είσοδο, χωρίς συχνά οι ίδιοι να χρειαστεί έστω να κατέβουν από το αυτοκίνητό τους. Η δικαιολογία φαντάζει πειστική μέσα στον παραλογισμό της εποχής: καθυστέρηση στη δουλειά, πίεση, υποχρεώσεις και τα λοιπά.

Η όποια συμπάθεια προς τους παραβάτες εξανεμίζεται μόλις αντιληφθεί κάποιος ότι παραδίπλα, στα πενήντα μέτρα, υπάρχει άφθονος χώρος για στάση και για στάθμευση και μάλιστα σε δρόμο με ανύπαρκτη κίνηση. Πόσο μεγάλη χρονική παρέκκλιση είναι για έναν γονιό να σταθμεύσει πενήντα μέτρα παρακάτω και να συνοδέψει το παιδάκι του στο σχολείο πεζός; Προφανώς ασήμαντη.

Εκτός από τους κινδύνους στους οποίους οι ίδιοι εκθέτουμε τα παιδιά μας, υπάρχει ένα ακόμα μεγαλύτερο ζήτημα· δίνουμε στα παιδιά, με το παράδειγμά μας, την εικόνα και την εντύπωση πως οι κανόνες είναι προαιρετικοί και δεν πειράζει να παραβιαστούν, όταν το συμφέρον μας το επιβάλλει.

Μάλιστα, μπροστά στον χώρο όπου υποτίθεται ότι αφήνουμε τα παιδιά μας για ν’ αποκτήσουν παιδεία, εκείνη ακριβώς τη στιγμή, εμείς οι ίδιοι με το παράδειγμά μας αντιστρατευόμαστε την όποια προσπάθεια για καλλιέργεια παιδείας. Τα παιδιά είναι μιμητικά πλάσματα και είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συμπεριφερθούν αργότερα όπως οι γονείς και ο κοινωνικός τους περίγυρος.

Το μάθημα, λοιπόν, που παίρνουν κάθε πρωί από κάποιους γονείς και εκπαιδευτικούς είναι πως ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας, οι στοιχειώδεις κανόνες σεβασμού και συμπεριφοράς προς τον άλλον, οι οδηγίες του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων και η εθελοντική προσφορά του σχολικού τροχονόμου που προσπαθεί να περισώσει ό,τι μπορεί είναι προς απόρριψη και παραβίαση.

Οτι είναι θεμιτό κάποιος να επιδιώκει να εξυπηρετηθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα, σε βάρος όλων των υπολοίπων.

Το συγκεκριμένο περιστατικό έρχεται να επιβεβαιώσει ένα γενικότερο φαινόμενο της εποχής: πάψαμε από καιρό να κυβερνούμε, να διοικούμε, να ανατρέφουμε, να διδάσκουμε, να συναναστρεφόμαστε, να εργαζόμαστε, να παίρνουμε και να δίνουμε μέσα από το καλό παράδειγμα. Ολο και σπανιότερα γίνεται χρήση της έκφρασης «παράδειγμα προς μίμηση», κι αν ακουστεί για κάποιον, θεωρούμε πως ο άνθρωπος αυτός κινείται στα όρια της γραφικότητας.

Συμπεριφερόμαστε συχνά σαν ζώα εγωιστικά και αδηφάγα, ακοινώνητα, που κοιτάζει το ένα ν’ αρπάξει απ’ το άλλο ό,τι μπορεί, αδιαφορώντας για την ομάδα και τα μαθήματα που θα πάρει η υπόλοιπη αγέλη και ιδιαίτερα τα μικρά μέλη της από τη συμπεριφορά αυτή.

Ζούμε μονάχα για το τώρα και τη στιγμή, αποθεώνουμε το εφήμερο και το περιστασιακό, ανάγουμε σε αξία την εξυπηρέτηση του πιο ασήμαντου και ποταπού συμφέροντος, δίχως ν’ αναλογιστούμε ποτέ καμιά συνέπεια στους γύρω μας και, εντέλει, στους εαυτούς μας και στα ίδια μας τα παιδιά.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η καρέκλα
Είχε την αμηχανία του ανθρώπου που βρίσκεται εντελώς έξω απ’ τα νερά του. Δεν ήταν ο μόνος· οι περισσότεροι γονείς που έρχονται στο σχολειό για να διεκπεραιώσουν γραφειοκρατικές διαδικασίες, ειδικά σε...
Η καρέκλα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλή χρονιά, για ξένα και δικά
Αραγε θα πάνε στο σχολείο τα πιτσιρίκια απέναντι, που περνάνε τη μισή μέρα ανεβασμένα στο παράθυρο του ισογείου, κι όποτε βγαίνω από το σπίτι φοβάμαι πως θα πέσουν; Πέρασαν μήνες που έχουν έρθει από κάποια...
Καλή χρονιά, για ξένα και δικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μπορούμε;
Μπορεί να ξαναπούμε σήμερα ότι εκεί που χτίζεται ένα σχολείο γκρεμίζεται μια φυλακή; Μπορεί να βρει και πάλι το σχολείο έναν ρόλο σε αυτήν την κινούμενη άμμο που ανακατεύει ιδέες, πεποιθήσεις, πράξεις, χωρίς...
Μπορούμε;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μπακάλικος απολογισμός
Οι γονείς του σημερινού σπουδαστή νοίκιασαν, ως όφειλαν, διαμέρισμα στην πόλη, το επίπλωσαν, το φροντίζουν, ο νεαρός παρακολουθεί τις παραδόσεις. Και οι γονείς του ξεφυλλίζουν το τεφτέρι, κάνουν μπακάλικο...
Μπακάλικος απολογισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Παιδόκηπος
Δυο μήνες τώρα που ψάχνει παιδικό, έχει απογοητευτεί. Στον ένα βλέπουνε ταινίες, στον άλλον βάζουν ηχογραφημένη μουσική, στον τρίτο στήνουν παραστάσεις˙ κι όλοι πηγμένοι στα πλαστικά παιγνίδια και στο ψεύτικο...
Παιδόκηπος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ηταν απλό, ίσως
Είναι κάτι βλαμμένα που φοβερίζουν. Επειδή φοβούνται κυρίως, επειδή τρέμουν ότι δεν θα τα βγάλουν πέρα σε διάφορες σημαντικές αναμετρήσεις. Ισως φοβούνται άδικα· πάντως φοβούνται. Φοβούνται ότι δεν θα τα...
Ηταν απλό, ίσως

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας