• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.2°C / 27.9°C
    1 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.2°C / 26.1°C
    3 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.4°C / 27.7°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    1 BF
    68%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    69%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.0°C / 25.1°C
    2 BF
    55%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    3 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    2 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 27.2°C
    1 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 23.9°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.4°C
    4 BF
    34%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 25.1°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 25.6°C
    3 BF
    84%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 22.9°C / 23.9°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 23.4°C / 26.7°C
    1 BF
    63%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.0°C
    4 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 27.7°C
    0 BF
    49%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.3°C / 22.3°C
    2 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.5°C / 25.8°C
    2 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    2 BF
    64%

Μαυρόασπρο με μαργαριταρένιο ασημί

  • A-
  • A+

Λένε ότι τις δύσκολες εποχές κρίσης οι άνθρωποι γίνονται ρετρό. Βουτάνε στο παρελθόν, σε αυτά που δεν έχουν ζήσει, αλλά τα έχει τυλίξει η αχλή του ρομαντισμού, της «γλυκιάς ζωής» άλλων, καλύτερων χρόνων.

Κάτι σαν την ταινία «Μεσάνυχτα στο Παρίσι», του Γούντι Αλεν, ο συγγραφέας ήρωας της οποίας ονειρεύεται να ζήσει στα χρόνια του 1920-1930, να γνωρίσει τα ινδάλματά του (τον Χέμινγουεϊ, τον Φιτζέραλντ, τη Γερτρούδη Στάιν) και να διασκεδάσει ακούγοντας διά ζώσης τον Κόουλ Πόρτερ.

Από την ταινία -και τις ονειροπολήσεις του ήρωα- περνούν και οι δικοί μου αγαπημένοι Ντεγκά, Γκογκέν και Πάμπλο Πικάσο, αλλά αυτοί δεν είναι του παρόντος.

Μια τέτοια ρετρό βουτιά είναι για μένα το μαυρόασπρο σινεμά του ’30 και του ’40, κυρίως το αμερικανικό και το βρετανικό, μια και το σινεμά άλλων χωρών είναι λιγότερο προσβάσιμο - σπάνια τα σχετικά αφιερώματα.

Αλλά και τις άλλες, δύσκολο να τις δεις πια. Το σύγχρονο, εντυπωσιακό Χόλιγουντ, με τα εφέ και τα μοντέρνα θέματα, έχει κατακλύσει τα πάντα.

Ωστόσο υπάρχει μία ταινία που, όσο και αν τα χρόνια κυλήσουν, όσο και αν η τεχνολογία εξελιχθεί, δύσκολα θα την ξεπεράσουν. Στα δικά μου μάτια, τα πενιχρά μέσα της εποχής επέτρεψαν να φτιαχτεί ένα μικρό αριστούργημα.

Πρωταγωνιστής ο Ντέιβιντ Νίβεν - πού τον θυμήθηκα τώρα αυτόν, θα μου πείτε, πεθαμένο άνθρωπο. Ομως, τον θαυμάζω απεριόριστα και δεν χάνω ευκαιρία να δω ταινίες του, ακόμη και όταν εμφανίζεται μόνο για λίγα λεπτά.

Πίσω στην ταινία: «Ζήτημα ζωής και θανάτου»* ή «Σκάλα για τον παράδεισο», όπως πρωτοπροβλήθηκε στις ΗΠΑ.

Η υπόθεση σχετικά απλή: σμηναγός της βρετανικής πολεμικής αεροπορίας, στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καλεί στη βάση. Το αεροπλάνο του έχει υποστεί πλήγματα κατά την αποστολή του στη Γερμανία, έχει πάρει φωτιά, καίγεται και θα πέσει. Θα πηδήξει χωρίς αλεξίπτωτο, λέει. Η ασυρματίστρια με την οποία μιλά καταλαβαίνει το μάταιο της προσπάθειας και του δίνει κουράγιο έως ότου τον χάνει από τη γραμμή.

Ο αεροπόρος όμως σώζεται, συναντά την ασυρματίστρια και, όπως θα καταλάβατε, την ερωτεύεται. Και τότε όλα αλλάζουν: δέχεται την επίσκεψη ενός νεκρού, ο οποίος του ανακοινώνει ότι κατά λάθος βρίσκεται στη Γη, ότι θα έπρεπε να έχει πεθάνει. Μάλιστα, έχει ελάχιστο χρόνο να χαιρετήσει όσους αγαπά, διότι η θέση του είναι στον παράδεισο.

Αλλά ο πιλότος είναι ευτυχισμένος, δεν θέλει να φύγει. Αποφασίζει να κάνει έφεση στον θάνατο και να παραστεί σε ένα επουράνιο δικαστήριο, όπου θα κριθεί η υπόθεσή του, με δικαστές, εισαγγελείς και μάρτυρες, όλους, αρνητικά διακείμενους απέναντί του. Αν χάσει, θα πρέπει να ανέβει τη σκάλα σε σχήμα σπείρας που οδηγεί στην άκρη του γαλαξία και μακριά απ’ ό,τι ονειρεύεται…

Ολα τα παραπάνω δεν είναι παρά οράματα, φυσικά, τα οποία έχει προκαλέσει μια σοβαρή εγκεφαλική βλάβη από παλιό τραύμα, η οποία μπορεί να διορθωθεί μόνο με μια εξαιρετικά επικίνδυνη χειρουργική επέμβαση. Στη διάρκεια αυτής της επέμβασης εξελίσσεται και η ακροαματική διαδικασία που κρίνει το μέλλον του.

Δεν θα σας πω τι γίνεται στο τέλος, ίσως να το φαντάζεστε. Ομως, εάν ποτέ τη δείτε, αφήστε το μυαλό σας καθαρό από τα εντυπωσιακά χρώματα στα οποία έχετε συνηθίσει, που αναπαράγουν κάθε λεπτή απόχρωση, και τον τέλειο dolby ήχο των σύγχρονων σινεμά και των τηλεοράσεων υψηλής ευκρίνειας.

Αφεθείτε στις απλές, ειλικρινείς και χωρίς φανφάρες ερμηνείες των ηθοποιών, στο σεναριακό εύρημα που εκφράζει τη δύναμη που κρύβει ο άνθρωπος μέσα του, αλλά και στο υπέροχο μαυρόασπρο του φιλμ. Αν σκεφτείτε ότι μοιάζει να περιέχει κάτι σαν μαργαριταρένιο ασημί, δεν κάνετε λάθος, δεν πάσχετε από αθεράπευτο ρομαντισμό.

Αυτό ακριβώς το ασημί το πέτυχαν οι δημιουργοί του φιλμ, ενώ δοκίμαζαν τρόπους να φτιάξουν έγχρωμες ταινίες…

*«A matter of life and Death», 1946, σε σενάριο-σκηνοθεσία-παραγωγή Michael Powel και Emeric Pressburger

 

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Παραμύθια για κορίτσια και χρώμα από κεράσια
Το βράδυ, στο μπαλκόνι, στο μισόφως και με ένα φεγγάρι στη χάση του, έτρωγε τα υπέροχα φρούτα με ανοιχτά τα μάτια του μικρού παιδιού, που όλα τα βλέπει καινούργια και θαυμαστά.
Παραμύθια για κορίτσια και χρώμα από κεράσια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο χρόνος τα βράδια με βροχή
Τώρα η αναμονή τής φαινόταν μόνο ανούσιο χάσιμο χρόνου και βασανιστική παράταση της κούρασής της. Στωικά αποφάσισε να περιμένει. Τι μπορούσε να κάνει;
Ο χρόνος τα βράδια με βροχή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στο εδώ και στο τώρα
Οι δρόμοι της γειτονιάς, που άλλες μέρες δεν αντέχονταν από τα αυτοκίνητα και τη φασαρία, ήταν άδειοι. Οι περισσότεροι ακόμη έλειπαν -εκμεταλλευόμενοι τις μέρες των αργιών είχαν αποφασίσει προφανώς να ενώσουν...
Στο εδώ και στο τώρα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το παλιό σημειωματάριο
Καθώς περνούσαν τα χρόνια κατάλαβε ότι οι επιθυμίες τις περισσότερες φορές είναι ένα παραπλανητικό παιχνίδι του μυαλού, που μερικές φορές σε βάζει σε μια παράλογη κούρσα να προσπαθήσεις να γίνεις κάτι που δεν...
Το παλιό σημειωματάριο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τέσσερα χρόνια
Εφτασε στο σπίτι αρκετά αργά το βράδυ. Πάρκαρε, βγήκε, κλείδωσε το αυτοκίνητο και κοίταξε την πολυκατοικία. Δυο φώτα εδώ, δυο φώτα εκεί. Εφτασε στην είσοδο.
Τέσσερα χρόνια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ερχονται και φεύγουν
Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις...
Ερχονται και φεύγουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας