Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Γράμμα σε έναν απλό άνθρωπο

Γιάννης Τσαρούχης : "Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, μ' ένα ναό δεξιά κάτω, 1936."

Γράμμα σε έναν απλό άνθρωπο

  • A-
  • A+

Κύριο Ράινερ Νοϊμίλερ, Αυστρία

Αγαπητέ φίλε,

Επιτρέψτε μου να σας αποκαλώ φίλο, με την ουσιαστική έννοια που η λέξη έχει στη γλώσσα μου εδώ και κάποιες χιλιετίες, από τη στιγμή που με συγκίνηση πληροφορήθηκα αυτό το οποίο κάνατε υπερασπίζοντας όχι μόνο την Ελλάδα, αλλά κατά τη γνώμη μου και την ιστορία και την παράδοση της πατρίδας σας, της Αυστρίας, αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης που επιμένω ότι αξίζει άλλες, καλύτερες από τις σημερινές πολιτικές και ηγεσίες.

Οπως μου είπε ο φίλος Στέργιος Θεοδωρίδης, που μαζί με τα άλλα μέλη της δομής αλληλεγγύης «Αμπάριζα» δέχτηκε το δώρο σας, πραγματοποιήσατε με ποδήλατο τη διαδρομή χιλιάδων χιλιομέτρων από τη Βιέννη μέχρι και το Λονδίνο. Χωρίς ένα ευρώ, για να βιώσετε την κατάσταση ανέχειας και εξευτελισμού που βιώνουν οι μισοί σχεδόν Ελληνες και με τον σκοπό να βοηθήσετε στη συνειδητοποίηση από τους υπόλοιπους Ευρωπαίους του δράματος που περνά η Ελλάδα. Εμαθα για τα όσα ακούσατε στις συζητήσεις που προκαλούσατε στους σταθμούς της διαδρομής σας για μας: Πως είμαστε ένας λαός τεμπέληδων, ψευτών, απατεώνων ή αντιθέτως, τα θύματα της μνησικακίας των ηγετών της Γερμανίας που τιμωρούν τη χώρα μας, διότι τόλμησε να τους αντισταθεί και κατ’ ουσίαν να νικήσει όχι μόνον ηθικά αλλά και στα ελληνικά βουνά τη χιτλερική επίθεση στα χρόνια της Κατοχής. Και, τέλος, έμαθα ότι ήρθατε στη χώρα μας φέρνοντας κάτι παραπάνω από οκτώ χιλιάδες ευρώ, 8.777 για την ακρίβεια, που μαζέψατε ζητώντας από όποιον συναντούσατε μια ελάχιστη συνεισφορά για τα πολλά χιλιόμετρα που διανύσατε σε αυτό τον μακρύ δρόμο της ανθρώπινης αλληλεγγύης. Χωρίς να αφαιρέσετε από το πολύτιμο αυτό ποσό ούτε τα έξοδα για ένα αεροπορικό εισιτήριο, μια και καταφέρατε να ταξιδέψετε, χάρη σε κάποιον φίλο σας πιλότο, στο πιλοτήριο ενός σκάφους των Αυστριακών Αερογραμμών.

Αγαπητέ φίλε. Εδώ και χρόνια ενδιαφέρομαι θεωρητικά και πρακτικά για το δημιουργικό πεδίο το οποίο στην καλλιτεχνική ορολογία δηλώνεται με όρους όπως περφόρμανς, σωματική τέχνη κ.λπ. Ισως διότι οι συγκυρίες της ζωής έδειξαν και δείχνουν σε κάποιους –παντού στον κόσμο– ότι οι ιδέες και τα αισθήματα μπορούν να καταστούν δραστικά από τη στιγμή που ενσαρκώνονται ή αλλιώς εγγράφονται, όχι ανέξοδα, στο σώμα.

Θεωρώ λοιπόν ότι η πράξη σας συνιστά μια παραδειγματική περφόρμανς, μια δράση του σώματος και της ψυχής, εφόσον τις έννοιες αυτές δεν τις συνδέουμε με περαστικές αισθητικές μόδες, αλλά με χειρονομίες που έχουν στο κέντρο τους το πολιτικό και που σε άμουσους και ανήθικους καιρούς προάγουν ό,τι αξίζει να αποκαλούμε πολιτισμό.

Κατανοώ ότι, αν τα λόγια μου αυτά φτάσουν κάποτε και σε σας, μπορεί να σας κάνουν να αισθανθείτε άβολα. Η σκέψη που νομίζω ότι έρχεται στον νου όποιου κάνει μια πράξη σαν τη δική σας είναι μάλλον: «Μα γιατί τόση φασαρία. Εγώ έκανα μόνον κάτι το απλό». Και στην ουσία είναι έτσι. Αυτό που κάνατε είναι απλό, χωρίς τυμπανοκρουσίες, μεγαλοστομίες, επικοινωνιακές καμπάνιες και ιδεολογικά τσιτάτα. Ομως αυτό ίσως είναι, αν θυμάμαι καλά τα λόγια που έλεγε ένας ζωγράφος του 19ου αιώνα, το πιο σημαντικό και το πιο δύσκολο. «Ο γιατρός μου μού λέει να βγαίνω έξω και να προσπαθώ να αποδώσω αυτό που βλέπω όσο γίνεται απλά. Το απλό. Είναι αυτό που ίσως δεν θα μπορέσω να ζωγραφίσω ποτέ». Το όνομα του ζωγράφου ήταν Βικέντιος Βαν Γκογκ.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
Στη λογοτεχνία και συχνά στον έρωτα οι ψευδαισθήσεις μπορούν να είναι συνώνυμες της δημιουργίας και της ίδιας της ζωής. Στην πολιτική, όσο διαρκούν, οδηγούν στον γκρεμό και όταν καταρρεύσουν αφήνουν ανοιχτό...
Χαμένες ψευδαισθήσεις;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Περί «χημείας» και άλλων δαιμονίων
Τα ποσοστά των δημοσκοπήσεων -και περισσότερο ακόμη τα κοινό αίσθημα που αποπνέουν οι συζητήσεις του καθενός μας με τον «άνθρωπο του δρόμου» ή «της διπλανής πόρτας»- επιβεβαιώνουν ένα δεδομένο: καμία ελληνική...
Περί «χημείας» και άλλων δαιμονίων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εν τω μεταξύ
Ανάμεσα σε δύο κόσμους που δεν χωρούν στους όρους Δύση και Ανατολή είτε στο άλλο δίπολο, καπιταλισμός/ σοσιαλισμός. Κόσμων που δεν ορίζονται απόλυτα με κανένα εργαλείο, ούτε από την πολιτική, ούτε από την...
Εν τω μεταξύ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διαπόμπευση
Από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να...
Η διαπόμπευση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα μείζονα και τα ελάσσονα
Υπάρχουν τα μείζονα. Τα σπουδαία γεγονότα που δεν κάνει να τα αφήνεις «ες αύριον» γιατί μπορεί να το πληρώσεις με το κεφάλι σου. Ή και τα λιγότερο σπουδαία, που μπορεί να μην είναι τόσο τρομερά, αλλά αξίζει να...
Τα μείζονα και τα ελάσσονα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας