Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Προσφυγοφοβία και ισλαμοποίηση

Σκίτσο του Μιχάλη Κουντούρη

Προσφυγοφοβία και ισλαμοποίηση

  • A-
  • A+

Στις αρχές του περασμένου αιώνα εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν στην Ελλάδα από περιοχές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Είχαν υποστεί πόλεμο, διώξεις, είδαν τις πόλεις τους να ισοπεδώνονται και τις περιουσίες τους να δημεύονται.

Το πέρασμα του Αιγαίου και η εγκατάσταση στην Ελλάδα ήταν μονόδρομος για να σώσουν τη ζωή τους. Ο κόσμος στην Ελλάδα δεν τους καλοδέχτηκε.

Είναι όμως γνωστό ότι οι πρόσφυγες εκείνοι έδωσαν ώθηση στην οικονομία και στον πολιτισμό, μέχρι που απορροφήθηκαν από την ελληνική κοινωνία. Ηταν χριστιανοί.

Στα τέλη του περασμένου αιώνα εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πέρασαν στην Ελλάδα από την Αλβανία και άλλες χώρες της σοβιετικής αυτοκρατορίας που κατέρρεε, αναζητώντας μια καλύτερη ζωή γι’ αυτούς και τα παιδιά τους.

Δεν τους καλοδεχτήκαμε τότε, αλλά σε λιγότερα από είκοσι χρόνια οι άνθρωποι εκείνοι ενσωματώθηκαν στην ελληνική κοινωνία.

Δουλευταράδες και νοικοκυραίοι οι περισσότεροι, έδωσαν ώθηση στην οικονομία και ανέλαβαν ένα σωρό δουλειές που δεν έκαναν πια οι Ελληνες.

Σήμερα πολλοί από αυτούς ευημερούν σε μια χώρα που βογκάει κάτω από τον ζυγό των ξένων δανειστών. Οι περισσότεροι ήταν χριστιανοί.

Τις δυο αυτές χρονικές στιγμές, στις αρχές και στα τέλη του εικοστού αιώνα, η Ελλάδα δεν είχε το ίδιο πρόσωπο.

Τη μια ήταν μια χρεοκοπημένη χώρα που μόλις έβγαινε από μακρά σειρά πολέμων και εκστρατειών που την είχαν εξαθλιώσει, την άλλη μια χώρα που απολάμβανε την ψευδοευημερία που εξασφάλιζε ο έξαλλος δανεισμός και η ακόμα πιο έξαλλη κατανάλωση.

Και στις δύο περιπτώσεις η είσοδος μεγάλου αριθμού ανθρώπων υπήρξε ευεργετική για την οικονομία, ενώ καμιά επί τα χείρω αλλοίωση δεν έφερε στην κοινωνία.

Ενδιαμέσως μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμών παρατηρήθηκαν και σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, πάντα με ευεργετικά αποτελέσματα για τις χώρες υποδοχής.

Κλασικό παράδειγμα η Γερμανία, που οφείλει στους ξένους εργάτες την ανοικοδόμησή της μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και την ανάδειξή της στην ισχυρότερη χώρα της Ευρώπης.

Ούτε οι Γερμανοί όμως καλοδέχτηκαν τους ξένους εργάτες που τόσο τους ήταν απαραίτητοι, αντίθετα τους αντιμετώπισαν με περιφρόνηση, εχθρικά, δυσχεραίνοντας την ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία.

Οι ντόπιοι, ιδιαίτερα σε κοινωνίες γερόντων όπως οι ευρωπαϊκές, βλέπουν με δυσφορία την άφιξη ξένων, έστω κι αν η Ιστορία τούς έχει διδάξει ότι τελικά η άφιξη αυτή θα τους βγει σε καλό. Υποστηρίζεται ότι το διαφορετικό στιλ -ντύσιμο, συνήθειες- είναι ένα ζήτημα.

Η γλώσσα ένα δεύτερο, παρά την εντυπωσιακή προθυμία όλων των ξένων να μάθουν γρήγορα κι αυτοί και τα παιδιά τους τη γλώσσα της χώρας υποδοχής.

Ενας άλλος φόβος, ότι οι ξένοι θα μας πάρουν τις δουλειές, έχει απαντηθεί πολλές φορές στην ιστορία των μεταναστεύσεων. Οι ξένοι δεν παίρνουν τις δουλειές των ντόπιων, οι ξένοι καλύπτουν ανάγκες και δημιουργούν δουλειές.

Στην Αγγλία ένα κίνημα κατά της ξενοφοβίας κυκλοφορεί μια έξυπνη αφίσα που λέει: «Δεν έχει σπίτι, δεν ξέρει την πόλη, δεν μιλάει αγγλικά. Πόσο άχρηστος είσαι για να μπορεί να σου κλέψει τη δουλειά;»

Ενώ όμως όλα αυτά είναι γνωστά, η Ευρώπη, σε μια σπάνια επίδειξη ομοψυχίας, υψώνει τείχη για να εμποδίσει τους πρόσφυγες από τη Συρία και το Ιράκ να μπουν στις ευρωπαϊκές χώρες.

Οι Ευρωπαίοι μιλούν για αλληλεγγύη και είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν πολλά εκατομμύρια ευρώ για τους πρόσφυγες, αλλά δεν τους θέλουν στο σπίτι τους.

Οχι για το στιλ και τη γλώσσα, όχι για τις δουλειές –όλα αυτά είναι προσχήματα. Δεν τους θέλουν γιατί φοβούνται την «ισλαμοποίηση», όπως γλαφυρά περιγράφεται σε ακροδεξιές φυλλάδες, αναλύεται σε «έγκριτες» εφημερίδες, εκστομίζεται σαν φτύσιμο από τον χρυσαυγίτη βουλευτή στον αρμόδιο για τη μετανάστευση υπουργό.

Θύματα πολέμου στη χώρα καταγωγής τους, οι πρόσφυγες γίνονται θύματα ενός ακήρυχτου θρησκευτικού πολέμου στις χώρες υποδοχής.

Από πού να φυλαχτούν και πώς να γλιτώσουν;

 

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να πάμε αλλού!
Γιατί δεν πάνε οι πρόσφυγες στη Σαουδική Αραβία, αναρωτιούνται πολλοί. Δεν ξέρω για όλους τους πρόσφυγες, αλλά για δύο νεαρούς που γνώρισα πέρσι, λίγο πριν φύγουν για το παράνομο και πεζοπορικό ταξίδι τους ώς...
Να πάμε αλλού!
ΑΠΟΨΕΙΣ
Συμβολισμοί και προσχήματα στη Σύνοδο Κορυφής για το προσφυγικό
Τελικά ποιος ευθύνεται για τη σημερινή εικόνα της Ε.Ε. στο προσφυγικό; Οι χώρες του Βίζεγκραντ που υπηρετούν την ακροδεξιά ιδεολογία και με κάθε τρόπο θέλουν να υπηρετήσουν τις εσωτερικές ανάγκες οικοδόμησης...
Συμβολισμοί και προσχήματα στη Σύνοδο Κορυφής για το προσφυγικό
ΑΠΟΨΕΙΣ
Η Ευρώπη δεν αντιμετωπίζει με ισότιμους όρους τις δεύτερες συζύγους των προσφύγων
Η S. είναι μία Σύρα σύζυγος από δεύτερο ταυτόχρονο γάμο, όπως συχνά συμβαίνει με τους μουσουλμάνους. Με τον πόλεμο στη Συρία ο ανήλικος γιος της βρίσκεται στη Γερμανία με τον πατέρα του, ο οποίος είναι εκεί με...
Η Ευρώπη δεν αντιμετωπίζει με ισότιμους όρους τις δεύτερες συζύγους των προσφύγων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Μόνο η θάλασσα…»
Μια γυναίκα στην παραλία, χτενίζεται κοιτάζοντας τη θάλασσα. Μια άλλη γυναίκα, ντυμένη στα μαύρα, θηλάζει το μωρό της. Αυτοί οι άνθρωποι είναι ζωντανοί. Εχουν σωθεί. Πρώτα όμως έζησαν τον θάνατο, την κατάβαση...
«Μόνο η θάλασσα…»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πόλεμος πατήρ πάντων
Μετανάστες, λαθρομετανάστες, παράνομοι ή παράτυποι, αυτοί που οικειοθελώς εγκαταλείπουν τον τόπο τους και οι άλλοι, οι πρόσφυγες, που φεύγουν κυνηγημένοι από τους πολέμους, εξωτερικούς ή εμφύλιους, όλοι οι...
Πόλεμος πατήρ πάντων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Λάθος κλίμακα
​Οι μετακινήσεις των πληθυσμών έγραψαν την Ιστορία. Στην προσπάθειά τους να διασωθούν από παγετώνες, καύσωνες, κατακλυσμούς, λιμούς, επιθετικά ζώα και συνανθρώπους τους, οι άνθρωποι, άλλοτε μόνοι, άλλοτε σε...
Λάθος κλίμακα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας