Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Θα μπορούσε η άνοιξη;

Ενώ το γκρίζο επιμένει, μικρά μπουμπούκια, λευκά και ροζ, ξεφυτρώνουν από παντού, εκρήγνυνται σε ομοβροντίες της άνοιξης, δείχνουν πώς θα μπορούσε να είναι ο μέσα και ο έξω ουρανός

ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗΣ

Θα μπορούσε η άνοιξη;

  • A-
  • A+

Και ενώ τα μπουμπούκια, λευκά και ροζ, ξεφυτρώνουν από παντού, γεμίζοντας ουρανούς και πεζοδρόμια, το γκρίζο επιμένει: γκρίζες ζώνες, γκρίζες ζωές, αβέβαιες πορείες σε κλειστούς από γκρίζο συρματόπλεγμα δρόμους. Τι συμβαίνει, τι μας συμβαίνει;

Ο πρώτος όρος για να μην μπορείς να αντιδράσεις, να θεραπεύσεις είναι να αδυνατείς να διαγνώσεις. Ποια είναι η νόσος και πώς γιατρεύεται; Σε αυτήν την κατάσταση την αβέβαιη, την εκρηκτική, τι μπορούμε να κάνουμε περισσότερο από αυτό που κάνουμε ήδη; Πώς μπορούμε να παρηγορήσουμε και να παρηγορηθούμε γι' αυτό που ήμασταν και γι' αυτό που γίναμε τώρα;

Χωρίς πυξίδα και πλοηγό. Ερμαιο των πολιτικών, μόνο που είναι άνθρωποι αυτοί που αποφασίζουν τις πολιτικές. Ερμαιο, δηλαδή, των ανθρώπων που αποφασίζουν για μας: Απόφαση ζωής ή θανάτου. Τόσοι θα ζήσετε, τόσοι θα πεθάνετε. Θα πεθάνετε, μας λένε, για να ζήσουν κάποιοι άλλοι. Ποιοι; Τα παιδιά μας, οι νεότεροι;

Ομως οι άνεργοι, δηλαδή οι νέοι κυρίως άνθρωποι, αν πεθάνουν οι πιο μεγάλοι, δεν θα μπορούν να πάρουν τη δουλειά τους ούτε και θα έχουν δικαίωμα στη σύνταξή τους. Πώς θα ζήσουν λοιπόν; Με τα 200 και τα 300 ευρώ; Οσοι και όταν τα έχουν; Τι είναι, λοιπόν, αυτό που συμβαίνει; Ολοκαύτωμα; Γενοκτονία; Εθνοκάθαρση; Δανείζομαι τους όρους από έναν πρόσφατο ιδεολογικό καβγά με επιστημονικό προκάλυμμα, για να ψάξω εκείνον που ταιριάζει περισσότερο στην αγωνία αυτού του τόπου.

Ή μήπως δεν είναι μόνον έτσι; Καμιά φορά είναι ο μικρόκοσμος, ο κόσμος δίπλα μας που μας στέλνει αναπάντεχα, πεισμωμένα, αυθάδη μηνύματα ζωής. Προχθές ακόμη ένα νεανικό ζευγάρι με εισόδημα στο μείον παρηγορούσε μια φίλη τους: «Πρέπει οπωσδήποτε να έρθεις στο σπίτι» -ένα κοινόβιο αγάπης που ζει με μεγάλη δυσκολία- «για να σου κάνουμε τα πρώτα μαθήματα βιοενέργειας. Για να δεις τον κόσμο θετικά».

Υπερπροσοντούχα, υπερευαίσθητα άτομα που δουλεύουν, όταν και αν δουλεύουν, για το σχεδόν τίποτε, αλλά σου απαγορεύουν να τα λυπηθείς. Εκατοντάδες τέτοιοι –ή μήπως πολλές χιλιάδες- πυρήνες ανθρώπινης αντίστασης στον ακήρυχτο πόλεμο που έχει εισβάλει στην αυλή μας.

Και πλάι σ' αυτά ο μακρόκοσμος. Ο βασανισμένος κόσμος της Ελλάδας, αυτός ο κόσμος που, πρόσφυγας στον τόπο του, υποδέχεται τους πρόσφυγες με τρόπο που δεν μπορεί να διανοηθεί το χορτάτο, αδιάφορο ή μνησίκακο μέρος της ηπείρου μας.

Στη Λέσβο και στην Ειδομένη οι άνθρωποι που επιμένουν να θυμούνται είτε που ανακαλύπτουν μέσα στη δράση τι σημαίνει άνθρωπος: Το πλάσμα που μένει ανοιχτό στον πόνο του άλλου, του πιο κατατρεγμένου από τον ίδιο.

Το γκρίζο και αυτό που σκάβει για να ανοίξει μια τρύπα, ένα λαγούμι, μια δίοδο πέρα από το γκρίζο, που άλλοτε είναι τοίχος και συρματόπλεγμα και άλλοτε πονηριά στη θέση της ευφυΐας, κούφια ρητορική στη θέση της αγάπης, φτώχεια της καρδιάς που παριστάνει τη ρεαλιστική λογική.

Ενώ το γκρίζο επιμένει, μικρά μπουμπούκια, λευκά και ροζ, ξεφυτρώνουν από παντού, εκρήγνυνται σε ομοβροντίες της άνοιξης, δείχνουν πώς θα μπορούσε να είναι ο μέσα και ο έξω ουρανός. Να μπορούσαν άραγε να γίνουν γλώσσα, κόσμος, ορίζοντας. Θα μπορούσε η μέσα άνοιξη να ανοίξει δρόμο;

ΜΕΤΕΩΡΟΣ
Ανοιξιάτικα
Φυτρώνουν άνθη στο παραπέτασμα τούτη την άνοιξη. Μυγδαλιάς, νεραντζιάς ή κιτρομηλιάς, έχει ελάχιστη σημασία. Τυλίγεται η ελπίδα, σαν τανάλια, πάνω στα σύρματα και τα κλαδεύει χίλια κομμάτια. Η είδηση...
Ανοιξιάτικα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μια ματιά στην άλλη πλευρά
Μερικά πρωινά προορίζονται να είναι σημαντικά. Οχι γιατί η μέρα που γεννιέται επιφυλάσσει κάτι μεγάλο: μια θετική αλλαγή στη δουλειά, στον τραπεζικό σου λογαριασμό, μια νέα φιλία που θα σε γεμίσει χαρά ή...
Μια ματιά στην άλλη πλευρά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ
Το μικρό και το μεγάλο. Δύο διαφορετικοί κόσμοι από αυτούς που συνοψίζονται στα ταξίδια του Γκιούλιβερ. Ο μικρός και ο μεγάλος στους οποίους ταξιδεύει, που τον κάνουν να αυξομειώνεται και ο ίδιος σε σχέση με...
Τα ταξίδια του Γκιούλιβερ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα βήματά σου ο δρόμος
Τώρα που μας λένε πως χάσαμε τον δρόμο μας. Τώρα που μας λένε πως μόνον αυτοί ξέρουν ποιος είναι ο δρόμος ο σωστός. Πού οδηγεί όχι τις επενδύσεις, το πλεόνασμα, την ανάπτυξη που μας περιμένει, λένε, στην άλλη...
Τα βήματά σου ο δρόμος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κανονικοί» άνθρωποι…
Το να ακολουθείς τους κανόνες είναι πάντα πιο απλό. Αποφεύγεις τις τύψεις και τις ενοχές, δεν έχεις ανασφάλειες κι επιπλέον αισθάνεσαι και μια περηφάνια για τον εαυτό σου. Δεν έχεις σύγχυση, ακόμα και ο φόβος...
«Κανονικοί» άνθρωποι…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας