• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.4°C / 26.8°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.1°C / 26.0°C
    1 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 23.2°C
    1 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    2 BF
    83%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 22.6°C
    2 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 19.0°C
    1 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 25.4°C
    4 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 23.5°C
    3 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    5 BF
    47%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.9°C / 21.2°C
    0 BF
    77%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    25°C 19.5°C / 25.5°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 24.3°C
    2 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 26.5°C
    0 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.3°C / 19.3°C
    0 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 24.5°C
    2 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 18.5°C
    0 BF
    81%

The Great Red Dragon and the Woman Clothed with the Sun, 1805, WILLIAM BLAKE

Το άπειρο στην παλάμη

  • A-
  • A+

Να βλέπεις τον κόσμο ολόκληρο σε έναν κόκκο άμμου,
Και τον παράδεισο σε ένα άγριο λουλούδι
Κράτα το άπειρο μέσα στην παλάμη σου,
Και την αιωνιότητα σε μία ώρα

Ετσι αρχίζουν οι «Προφητείες της Αθωότητας», το ποίημα του Γουίλιαμ Μπλέικ, του Αγγλου μυστικιστή ποιητή, ζωγράφου, χαράκτη και εικονογράφου.

Σήμερα θεωρείται ιδιοφυΐα, ποιητική -από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ρομαντισμού- και καλλιτεχνική, ιδίως ως προς τον τομέα της χαρακτικής, την οποία χρησιμοποίησε για την εκτύπωση των ποιητικών συλλογών του. Η χαρακτική όμως ήταν και μέσο επιβίωσης, διότι εικονογραφούσε έργα άλλων ποιητών και συγγραφέων, τόσο σύγχρονων όσο και προγενέστερών του.

Οντας δύσπιστος απέναντι στους εκδότες της εποχής του, υιοθέτησε μια πρωτότυπη τεχνική εκτύπωσης, η οποία συνδύαζε τη ζωγραφική, τη χαρακτική και την ποίηση. Τα βιβλία που εξέδωσε μετά την εφεύρεσή της ήταν το κάθε ένα έργο τέχνης.

Υποστήριζε ότι την «Πεφωτισμένη εκτύπωση», όπως την ονόμασε, την εμπνεύστηκε έπειτα από ένα όραμα του νεκρού αδελφού του. Από τη στιγμή που την εφάρμοσε για πρώτη φορά, δεν τύπωσε ποτέ με άλλον τρόπο. Θεωρούσε πως μόνο η αυτόνομη δημοσίευση των έργων από έναν καλλιτέχνη μπορούσε να τον ελευθερώσει από την τυραννία της λογοκρισίας, κρατικής και εκκλησιαστικής.

Κάθε σελίδα των βιβλίων του περιελάμβανε την ίδια διαδικασία: γράψιμο των στίχων πάνω σε πλάκες χαλκού με μελάνι και πινέλα, εμβάπτιση των πλακών σε οξύ για να διαλυθεί ο μη επεξεργασμένος χαλκός και χρωματισμός με υδατοχρώματα. Στη συνέχεια δένονταν όλες οι σελίδες μαζί, ώστε να δημιουργήσουν έναν ενιαίο τόμο.

Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα αυτών των εκτυπώσεων, που από τους σύγχρονούς μας μελετητές χαρακτηρίζεται πρωτοπόρο και αυθεντικό, τότε, εκεί γύρω στα 1800, αντιμετωπίστηκε με καχυποψία -στην καλύτερη περίπτωση-, πολεμήθηκε ή χλευάστηκε.

Ο ίδιος, που εκτός από ποίηση δημιουργούσε έργα ζωγραφικής, πολλές φορές ένιωσε απογοήτευση γιατί το έργο του δεν έβρισκε αποδοχή. Η ζωγραφική του, άλλοτε ονειρική και άλλοτε συμβολική, άφηνε -και αφήνει- τους θεατές της προβληματισμένους, ενίοτε με έναν κρυφό φόβο στην καρδιά, καθώς οι εικόνες του περνούσαν πέρα από την απλή απεικόνιση ανθρώπων, φύσης ή ζώων.

Ως αποτέλεσμα των οραμάτων που είχε, ακόμη και στη διάρκεια της ημέρας, τα όντα που κατοικούσαν τους πίνακές του δρούσαν σαν προειδοποιήσεις για ένα αβέβαιο μέλλον ή για έναν παράλληλο αθέατο κόσμο.

Γι’ αυτό άλλωστε οι πολέμιοί του τον χαρακτήριζαν παράφρονα.

Υπέρμαχος της ελευθερίας του ανθρώπου αλλά και της ισότητας των δύο φύλων, πριν και μετά τον γάμο, ο Μπλέικ έκανε πολλούς εχθρούς. Αν και ποτέ δεν είχε ασχοληθεί με ενέργειες που θα μπορούσαν να τον χαρακτηρίσουν «αντιεξουσιαστή», λόγω της δριμείας κριτικής που ασκούσε στην πολιτική της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, συνελήφθη με αστήρικτες κατηγορίες πως σε καιρό πολέμου δρούσε ενάντια στην πατρίδα του.

Το σφάλμα του ήταν ότι εξέφραζε ανοιχτά και απερίφραστα τον θαυμασμό του για τις ιδέες που ενέπνευσαν τη Γαλλική και την Αμερικανική Επανάσταση.

Παρ’ όλα αυτά, συνέχισε ακμαίος και θαλερός έως τον θάνατό του. Επειτα από μια έκθεση, την οποία η κριτική υποδέχτηκε τουλάχιστον με χλευασμό, απάντησε: «Το υψηλό παραμένει κατ’ ανάγκην σκοτεινό για τους αδύναμους ανθρώπους. Αυτό που μπορεί να είναι σαφές για έναν ηλίθιο δεν είναι άξιο της προσοχής μου».

Ισως και ο ίδιος, μέσα στις αναζητήσεις του για το θείο και τις ρίζες του ανθρώπου, όταν βασανιζόταν μπροστά σε ένα τελάρο ή πάνω από ένα κομμάτι χαρτί, να είχε οραματιστεί πως στο μέλλον, σε εκείνα τα χρόνια που ο ίδιος θα ήταν πια σκόνη και χώμα, κάποιοι θα τον θυμούνταν στις δύσκολες εποχές. Ετσι θα προσπαθούσαν να κρατήσουν το άπειρο στη φούχτα τους, μήπως και καταλάβουν τον κόσμο σαν έναν κόκκο άμμου.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
Θυμήθηκε τον Μικρό Πρίγκιπα, που δέχτηκε το δηλητήριο για να μπορέσει να επιστρέψει στο δικό του τριαντάφυλλο. Εκείνον που μια αλεπού του δίδαξε τι είναι ευτυχία και πως το να δημιουργείς δεσμούς σημαίνει ότι...
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιητής της γόνιμης μονοτονίας
«Δεν είμαι σίγουρος για τίποτα εκτός από την αγιότητα των αισθημάτων της Καρδιάς και την αλήθεια της Φαντασίας». Ετσι, με τονισμένα το Κ στην καρδιά και το Φ στη φαντασία, παρηγορούσε ο Αγγλος ποιητής Τζον...
Ποιητής της γόνιμης μονοτονίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βρόμικα, κακόφημα μπαρ
Σε αυτούς τους καταραμένους χώρους που το πάτωμα είναι γεμάτο από τσόφλια φιστικιών, στα τραπέζια τους δεν γράφει κανείς στιχάκια, ο καφές είναι επιεικώς μέτριος, τα ποτά ίσως δεν είναι και τόσο καθαρά και ο...
Βρόμικα, κακόφημα μπαρ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στην άγνωστη φίλη, Σιμόν
Ηθελα να γράψω κάτι για τη Σιμόν ντε Μποβουάρ και συνειδητοποίησα πόσο δύσκολο ήταν κάτι τέτοιο. Αυτό συμβαίνει όταν πας να αποτυπώσεις στο χαρτί όλα όσα βρήκες στον δρόμο σου και τα κουβαλάς, θέλεις δεν...
Στην άγνωστη φίλη, Σιμόν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εναστρος ουρανός
Εναστρα βράδια στην εξοχή, σε καφενεία ή σε αγρούς, με το φως των ουράνιων σωμάτων να δημιουργεί κυματισμούς του μπλε και του κίτρινου, και τη Σελήνη και τα αστέρια να θυμίζουν παιδικές ζωγραφιές: έντονα...
Εναστρος ουρανός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κρυμμένος σπόρος
Υπάρχει ένα μυστηριώδες στοιχείο στη λογοτεχνία, μια υποδόρια λειτουργία που, χωρίς να το συνειδητοποιείς, οδηγεί σε μονοπάτια παράξενα, διαφορετικά απ’ ό,τι στην αρχή σχεδίαζες, βαθύτερα απ’ ό,τι πίστευες....
Ο κρυμμένος σπόρος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας