Αθήνα, 21°C
Αθήνα
Αίθριος καιρός
21°C
21.9° 19.5°
1 BF
57%
Θεσσαλονίκη
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.6° 18.9°
3 BF
65%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.5° 18.3°
1 BF
57%
Ιωάννινα
Αραιές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
1 BF
55%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 18.9°
2 BF
68%
Βέροια
Αραιές νεφώσεις
19°C
19.3° 19.3°
0 BF
54%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.4° 16.4°
2 BF
45%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.9° 19.9°
1 BF
65%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
19°C
18.8° 17.7°
1 BF
82%
Μυτιλήνη
Ελαφρές νεφώσεις
22°C
21.9° 21.6°
1 BF
44%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
19.4° 19.4°
1 BF
63%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.2° 20.2°
2 BF
63%
Κεφαλονιά
Αίθριος καιρός
20°C
19.9° 19.9°
0 BF
60%
Λάρισα
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
19.6° 19.6°
2 BF
69%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.5° 19.5°
0 BF
60%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
2 BF
89%
Χαλκίδα
Αυξημένες νεφώσεις
21°C
21.1° 21.1°
1 BF
38%
Καβάλα
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.8° 17.3°
2 BF
76%
Κατερίνη
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.1° 20.1°
2 BF
59%
Καστοριά
Αυξημένες νεφώσεις
16°C
16.1° 16.1°
2 BF
53%
ΜΕΝΟΥ
Δευτέρα, 21 Απριλίου, 2025
cinema
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
© Dreamstime.com

Ντοκιμαντέρ: παλιές και νέες προκλήσεις

Στις επτά μέρες που προηγήθηκαν, ξεδιπλώθηκαν επαρκώς οι βασικοί θεματικοί άξονες του 27ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Εχει διαφανεί η αμηχανία των δημιουργών στις νέες προκλήσεις που θέτει η Τεχνητή Νοημοσύνη και η αδυναμία οικειοποίησης των εργαλείων που αυτή προσφέρει. Πολλές και ποίκιλες οι δυνατότητες που προσφέρονται, το ίδιο και οι προοπτικές που ανοίγονται. Τα πρώτα δείγματα γραφής που προβλήθηκαν αποτυπώνουν τη σημερινή κατάσταση: πρόκειται για βήματα διερευνητικά και πειραματικά, με εμφανή επιφυλακτικότητα απέναντι σε ένα τέτοιο μεγάλο άλμα. Οπως σε κάθε πτυχή της ζωής μας, έτσι και στον χώρο του ντοκιμαντέρ και στο σύνολο της κινηματογραφικής Τέχνης μιλάμε πλέον για την κατάσταση πριν και μετά την εισαγωγή Τεχνητής Νοημοσύνης.

Σε άλλα, πιο δόκιμα, πεδία όπως αυτά του ιστορικού-πολιτικού ντοκιμαντέρ, ο συγκεκριμένος τρόπος καλλιτεχνικής δημιουργίας δείχνει τη δύναμή του. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον το «Κάτω από τις σημαίες, ο ήλιος» («Under the Flags, the Sun») του Παραγουανού σκηνοθέτη Χουάνχο Περέιρα, το οποίο προβλήθηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα, με θέμα την αυτο-σκηνοθεσία της τριακονταπενταετούς δικτατορίας (1954-1989) του Αλφρέδο Στρέσνερ στη χώρα του. Με χρήση πρωτογενούς αρχειακού υλικού από τα προπαγανδιστικά επίκαιρα της χούντας, ο σκηνοθέτης αποκαλύπτει τους βασικούς υποκείμενους μηχανισμούς εδραίωσης ενός χουντικού πραξικοπήματος: την επίκληση του κομμουνιστικού κινδύνου, την ανάγκη για κανονικότητα, ηρεμία και ασφάλεια, την αδιάλειπτη προπαγάνδα για το μεγαλείο του ηγέτη και τις σχεδόν υπερφυσικές ικανότητές του, την ταύτιση των αντιφρονούντων και των αντιστεκόμενων με τους καθ’ έξιν ταραχοποιούς που στοχεύουν στην έλευση του χάους. Για τους «ταραξίες» συλλήψεις, απάνθρωπα βασανιστήρια, εξαφανίσεις, σε κάποιες περιπτώσεις με τη ρίψη τους από αεροπλάνα στο κενό, από πολύ μεγάλο ύψος.

Μια απλή αντιπαραβολή των προαναφερθέντων με τα όσα επικαλέστηκαν οι πρωταίτιοι της επτάχρονης δικτατορίας στη χώρα μας, τις μεθόδους ελέγχου του γενικού πληθυσμού καθώς και των εργαλείων κατάπνιξης κάθε φωνής αντίστασης, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι όπως στις χούντες της Λατινικής Αμερικής (Χιλή, Αργεντινή, Κούβα, Παραγουάη κ.ά.), έτσι και στη χώρα μας, εφαρμόστηκε ένα καλά και σε βάθος οργανωμένο σχέδιο με στόχους τη διάλυση του λαϊκού κινήματος, την κατάλυση της δημοκρατίας και την εγκαθίδρυση μιας ελίτ που θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα των ισχυρών κέντρων εξουσίας.

Αφοπλιστικά διαφωτιστικό για όλους αυτούς τους μηχανισμούς είναι το ντοκιμαντέρ «Ρίφενσταλ» (Riefenstahl) του Αντρες Βάιελ, με θέμα τη σκηνοθέτρια του προπαγανδιστικού μηχανισμού του Χίτλερ Λένι Ρίφενσταλ. Αμετανόητη, αποκρούει μετά βδελυγμίας την όποια ανάληψη ευθύνης, δηλώνει παντελή άγνοια και παραπλάνηση για όλα όσα συνέβαιναν. Θλιβερές οι αντιστοιχίες με τη σημερινή κατάσταση στη χώρα μας.

*(Ph.D.)2, καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Ντοκιμαντέρ: παλιές και νέες προκλήσεις

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας