Διαβάζω: «Σε μια κίνηση-έκπληξη το Death Stranding του Hideo Kojima έρχεται στο Xbox Series X|S με πλήρη υποστήριξη Play Anywhere». ΟΚ, είναι κάποιο videogame. Αλλά... κίνηση-έκπληξη; Γιατί; Διότι δεν σε αφορά, απαντάει ο καθρέφτης. Αλλοι θα εκπλήσσονται, όχι εσύ, και είναι δικαίωμά τους.
Βίος χωρίς διαδικτύωση μοιάζει αδιανόητος. Από την ψυχαγωγία, την εργασία και το viber ώς τα ψώνια, την «ομαδάρα» και τον έρωτα.
Κι όμως, μια απόδραση από τον online κόσμο πραγματοποιείται αυτή τη στιγμή. Αισθητή μεν, αλλά όχι μαζική. Οπως στις πραγματικές αποδράσεις, συνήθως οι πιο πολλοί κρατούμενοι μένουν στη φυλακή φθονώντας την τόλμη των φυγάδων. Πόσο μάλλον που οι συγκεκριμένοι δραπέτες αφήνουν στρωμένο κρεβάτι στα κελιά τους - και... μπαινοβγαίνουν. Πατάνε σε δύο βάρκες, μία ψηφιακή και μία αναλογική.
Νησίδες χειροπιαστής πραγματικότητας αναδύθηκαν στην επιφάνεια λόγω της απομόνωσης κατά την πανδημία της Covid-19. Τη μια στιγμή άνθρωποι έστηναν πάνελ ή και ολόκληρες ορχήστρες ο καθένας από το σπίτι του, την άλλη διάβαζαν κατά μόνας, τακτοποιούσαν αρχεία, μαγείρευαν, έβγαιναν βόλτες ή έκλειναν ραντεβού με λίγους συγγενείς και φίλους. Πέρασε η φρίκη, μετρήθηκαν οι απώλειες (τουλάχιστον 18 εκατομμύρια νεκροί) και τα λάθη. Εμεινε κάτι σαν κεκτημένη ταχύτητα.
Τα τελευταία δύο χρόνια, από τότε που ξεμαντάλωσε ο πλανήτης Γη, νέοι σε ηλικία καταναλωτές στην Ευρώπη, τη βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και, λιγότερο, στην Κίνα, στρέφονται σε αναλογικά μέσα. Ακούν μουσική από δίσκους βινυλίου ή και κασέτες. Χρησιμοποιούν απλά κινητά και όχι smartphones. Στηρίζουν μικρά βιβλιοπωλεία στις γειτονιές και βιβλιοπωλεία–αλυσίδες στο κέντρο των πόλεων. Μερικοί αγοράζουν ακόμη και εφημερίδες μεγάλου σχήματος, διαβάζουν περιοδικά, συχνάζουν σε στέκια «αναλογικού πολιτισμού».
Ενα τέτοιο στέκι είναι το «Supersense» στη Βιέννη. Πρώτα πίνεις τον καφέ σου και μετά βγάζεις φωτογραφίες με Polaroid, παρακολουθείς ή κάνεις ο ίδιος ηχογράφηση, transfer και κοπή (!) δίσκου, στοιχειοθετείς σε κασέ γράμματα-ψηφίδες και τυπώνεις α λα Γουτεμβέργιος.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι New York Times δημοσιεύουν ρεπορτάζ για εφήβους που φτιάχνουν κοινότητες κατόχων αναδιπλούμενων (flip flop) κινητών. Η εταιρεία Punkt θησαυρίζει κατασκευάζοντας τέτοια μαραφέτια. Οι λιγότερο σκληροπυρηνικοί καθιερώνουν μήνα αποτοξίνωσης από τα smartphones, αντιγράφοντας πρακτικές ομάδων όπως οι Ανώνυμοι Αλκοολικοί.
Το 2022 ιδρύθηκε η αμερικανική εταιρεία κατασκευής κασετοφώνων με τον χαρακτηριστικό τίτλο We Are Rewind. Κάνει χρυσές δουλειές. Πουλάει περισσότερο σε εικοσάρηδες παρά σε γκριζομάλληδες baby boomers. Οι συσκευές της λειτουργούν μέσω Bluetooth - οξύμωρο, αλλά ρεαλιστικό.
Εντάξει, το διαδικτυακό ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Στις όχθες του όμως κάποιοι στήνουν τις εναλλακτικές καλλιέργειές τους. Τα ιδιόρρυθμα μοναστήρια τους.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας