ΜΕΝΟΥ
Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου, 2024
cinema
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
© Dreamstime.com

Διχασμοί και τέρατα

Σε εξέλιξη βρίσκεται το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που φέτος λαμπρύνθηκε από την παρουσία καλλιτεχνών του μεγέθους της Ζιλιέτ Μπινός, του Ρέιφ Φάινς και του Ματ Ντίλον. Συνδυάζοντας ποιότητα και αναγνωρισιμότητα, οι συζητήσεις με τους ηθοποιούς αυτούς αποτελούν μεγάλο κέρδος για το φεστιβάλ και το κοινό του. Οπως κέρδος είναι το να αποτελέσει η ταινία «Η επιστροφή» του Ουμπέρτο Παζολίνι, με πρωταγωνιστές τους δύο πρώτους εκ των προαναφερθέντων, το έναυσμα για τη δική μας επιστροφή στα ομηρικά κείμενα, στον πλούτο των εικόνων, των συναισθημάτων και της σοφίας που αυτά περιέχουν. Αντίστοιχα, η ταινία «Την έλεγαν Μαρία» της Ζεσικά Παλούντ, με πρωταγωνιστές την Αναμαρία Βαρτολομέι και τον Ματ Ντίλον, επαναφέρει στο προσκήνιο τα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ καλλιτεχνικής ελευθερίας και σεβασμού του ηθοποιού ως ανθρώπινης ύπαρξης που ως τέτοια διαθέτει νόηση, συναισθήματα και ψυχισμό.

Ωστόσο, ένα φεστιβάλ κινηματογράφου, ιδίως κάποιο όπως αυτό της Θεσσαλονίκης, κρίνεται και από το πόσο χώρο παραχωρεί σε λιγότερο διάσημους, που όμως πρεσβεύουν κάτι σημαντικό στην κινηματογραφική τέχνη, που συμβάλλουν στη διαμόρφωση νέων κινηματογραφικών γλωσσών και μέσω νέων οπτικών εστιάζουν σε επίκαιρα και φλέγοντα ζητήματα. Σε αυτή την κατεύθυνση, το αφιέρωμα Un-family-ar προσεγγίζει την έννοια της οικογένειας και τις σύγχρονες προκλήσεις που αυτή αντιμετωπίζει σε ένα ρευστοποιημένο και διαρκώς επαναπροσδιοριζόμενο κόσμο.

Για παράδειγμα, η ταινία «Ευχαριστούμε για τη συναλλαγή σας» (Thank you for banking with us, 2024) της Λάιλα Αμπάς αναφέρεται με πολύ χιούμορ, έξυπνο σενάριο και τρυφερότητα σε μια όψη της υποδεέστερης θέσης των γυναικών στον αραβικό κόσμο, μέσα από τις περιπέτειες δύο Παλαιστίνιων γυναικών που, αν και αδελφές, αντιμετωπίζουν εντελώς διαφορετικά τον σημερινό κόσμο. Το πλαίσιο, εντός του οποίου οι δύο αυτές γυναίκες καλούνται να επιλύσουν το πρόβλημα του πώς θα πάρουν τα χρήματα από τον τραπεζικό λογαριασμό του αποβιώσαντος πατέρα τους, ξεφεύγει από τα όρια του δυτικού τρόπου σκέψης. Επίσης, η ταινία «Απνοια» (Windless, 2024) του Πάβελ Γκ. Βεσνάκοφ, που καταφέρνει να θέσει ένα ακόμα σημαντικό κρίκο στη μακρά αλυσίδα των ταινιών που αφορούν τον στοχασμό πάνω στους οικογενειακούς δεσμούς και το ταξίδι προς της αυτογνωσία μέσω αυτών.

Οσο για το ειδικό αφιέρωμα «Εμείς, το τέρας», ίσως δεν θα μπορούσε να υπάρξει κάτι πλέον επίκαιρο. Ο βαθύς πολιτικός και κοινωνικός διχασμός αποτυπώνεται ξεκάθαρα στις πρόσφατες εκλογικές αναμετρήσεις στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ. Οι προχθεσινές εκλογές στις ΗΠΑ επιβεβαιώνουν την από τη δεκαετία του 1930 ρήση του Αμερικανού συγγραφέα Τζον Ντος Πάσος περί δύο εθνών. Και είναι ιστορικά γνωστό τέτοιου είδους διχασμοί τι είδους τέρατα μπορούν να γεννήσουν.

*(Ph.D)2, καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διχασμοί και τέρατα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας