Σεϊχέλες (1987, μέρες ΠΑΣΟΚ και Ανδρέα Παπανδρέου). Χαβάη (2007, κυβέρνηση Κώστα Καραμανλή). Ψίμυθος (2024, κυβέρνηση Μητσοτάκη). Εχουν ενδιαφέρον, εν τέλει, αλλά και γλυκόπικρη επίγευση, τα φαντασιακά καλοκαιρινά ταξίδια που, είτε ως τραγούδια, είτε ως tweet και post, έγιναν ξαφνικά, κάποιο ελληνικό καλοκαίρι ή και πολλά επόμενα, viral.
Από τους τρεις προορισμούς, η πιο πρόσφατη και δημοφιλέστερη -τουλάχιστον για λίγο- «Ψίμυθος» δήλωσε εν τη... γενέσει της ότι είναι επινοημένη: ξεκίνησε ως ένα σοσιαλμιντιακό παιχνίδι στο Twitter από τον δημοσιογράφο αλλά και ταλαντούχο ατακαδόρο, επιθεωρησιογράφο, Κώστα Μανιάτη που, με το «τουιτερίστικο» άλτερ έγκο του (@beatbukowski), μας προέτρεπε να βρούμε «ένα ψεύτικο όνομα για νησί, φασέικο λίγο».
Ο ίδιος μετά παραδέχτηκε ότι δεν θυμάται καν «αν χρησιμοποίησα κάτι που να θύμιζε Ψέριμο, Σίκινο κ.λπ...». Αραγε, ασυναίσθητα, το εύρημά του να παρέπεμπε και στα, εξίσου παραπλανητικά, «ψιμύθια»; Πάντως το νησί του Μανιάτη έγινε για ένα τριήμερο το απόλυτο καλοκαιρινό ραντεβού αφού χρησίμευσε ως: Μία... καβαφική «Ιθάκη» με νεοελληνικούς-εκτονωτικούς χιουμοριστικούς όρους, μία αντανάκλαση ανομολόγητων ή ομολογημένων πόθων. Η ευκαιρία να στηλιτεύσει κάποιος -και να «μασήσει» ακόμα κι ο υπουργός Υγείας- ό,τι συμβαίνει σήμερα στα ελληνικά νησιά (από τα πανάκριβα ακτοπλοϊκά, διαμονή και μπιτσόμπαρα, μέχρι την έλλειψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης). Ενας νοσταλγικός-ουτοπικός προορισμός στον οποίο π.χ. οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί θα έχουν δωρεάν κατοικία κι οι παραλίες σκιά χωρίς ξαπλώστρες και Βέρτη στα ηχεία.
Κι όλα αυτά συνέβησαν καλοκαιριάτικα σε μία χώρα όπου η αμέσως προηγούμενη viral έννοια ήταν το «staycation». Αυτή η τελευταία, σύντμηση του «Stay» («μείνε») και «Vacation» («διακοπές»), επινοήθηκε πάλι χρόνια πριν στην Αγγλία, «επέστρεψε» όμως στην Ελλάδα του 2024 για να παραπέμψει στις «διακοπές στο σπίτι». Εκεί όπου αναγκαστικά έμεινε ένας στους δύο Ελληνες, που, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, δεν είχε την οικονομική δυνατότητα να πάει φέτος οπουδήποτε αλλού.
Συνοψίζω λοιπόν: στο ελληνικό καλοκαίρι του 2024, το χιούμορ-ξόρκι με τα χάλια μας που για ν’ ανταποκριθούν σε ενοίκιο, ενέργεια, σούπερ-μάρκετ κ.λπ... εξαίρεσαν τις διακοπές («staycation»), ωραιοποιώντας την ιδέα της παραμονής στην πόλη, μας έστειλε ένα υπέροχο τριήμερο στην «Ψίμυθο».
Πίσω στον χρόνο το «Πάμε για τρέλες στις Σεϊχέλες» (1987), επιτυχία της εποχής των «διακοποδανείων» με την Πωλίνα, δεν ανησυχούσε για τα χρήματα. Εποχές ΠΑΣΟΚικής ψευδο-ευημερίας είχε προηγηθεί η ανέμελη «Κρουαζιέρα στα νησιά» του Βαγγέλη Γερμανού (1982) και το ανάλογο «Καλοκαιράκι (στην ακρογιαλιά)» των Φατμέ (1986).
Αργότερα, όταν η Αλκηστις Πρωτοψάλτη (2007) καλούσε τον Θωμά στη «Χαβάη», πολλοί δεν πρόσεχαν τους στίχους ([...] άγχος, ακρίβεια, χρέη,/ δανεικά, πάντοτε συνωστισμός μέσ’ στο τραμ/και πάντα εκεί το κινητό χτυπά.[...] Give me a break! Αν είσαι σπίτι, τότε ετοιμάσου για Χαβάη...») που κάπως προετοίμαζαν για την «Ψίμυθο». Αλλά θα μου πεις μήπως και η ερμηνεύτρια την ίδια χρονιά δεν διαφήμιζε τα στεγαστικά δάνεια μίας, κρατούσας τότε, τράπεζας;
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας