Γουρούνι! Είναι η πιο συνήθης βρισιά που εκτοξεύεται για να στιγματιστεί, να αποδοκιμαστεί μια χονδροειδής συμπεριφορά. Το γουρούνι γίνεται σύμβολο ενός τρόπου σκέψης που αντιβαίνει στην ευπρέπεια. Αυτή τη διαχωριστική γραμμή σύρει και η ποιήτρια Κατερίνα Γώγου, όταν γράφει «κι ο έρωτας είναι σπουδαίο πράγμα./Αλλά έπρεπε πρώτα να τελειώνουμε με τα γουρούνια» (Ετσι είναι όπως τα λες…, ποιήματα 1978-2002).
Τα γουρούνια ανήκουν σε ένα άλλο σύμπαν, που προκαλεί σύγχυση και υπονόμευση των αισθημάτων. Πέρα απ’ αυτό, η λέξη «γουρούνια» εισέρχεται και στη συνθηματολογία των διαδηλώσεων. Η φράση «Μπάτσοι, γουρούνια, δολοφόνοι» εκφράζει τη δυσφορία και την έντονη αντίθεση στην αστυνομική βία. Οι αστυνομικοί/μπάτσοι αποδοκιμάζονται και τα γουρούνια χρησιμοποιούνται ως σύμβολα της μιαρότητας, στην οποία μετακινούνται τα όργανα της τάξης.
Η ταύτιση του γουρουνιού με τη μιαρότητα στους μουσουλμάνους και τους Εβραίους έχει σχέση με εκτοξευμένη κατάρα. Στον χριστιανισμό, αντίθετα, το γουρούνι, σύμφωνα με κάποια παράδοση, είναι ευλογημένο ζώο, γιατί ακολούθησε τη φυγή της οικογένειας του Ιωσήφ και της Μαρίας, μετά την απόφαση του Ηρώδη, για τη σφαγή των νηπίων. Τα γουρούνια έσβησαν τα ίχνη κι έτσι οι διώκτες δεν μπόρεσαν να υλοποιήσουν την πρόθεσή τους, να σφάξουν τον Χριστό.
Στην καθημερινότητα της υπαίθρου, το γουρούνι ήταν, ώς τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, ένα ευλογημένο ζώο. Η εκτροφή του ο μόνος τρόπος να διαχειριστούν την πείνα. Να επιβιώσουν. Γι’ αυτό και η γουρνοχαρά, η σφαγή των οικόσιτων γουρουνιών στην περίοδο των Χριστουγέννων, συνιστούσε δοξολογία σ’ αυτό το ζώο που τους χάριζε την επιβίωση.
Στη Θεσσαλία, στα Καραγκουνοχώρια πιο συγκεκριμένα, το γουρούνι ήταν μέλος της οικογένειας. Αυτή η ερευνητική βεβαιότητα επιβεβαιώθηκε, κατά την επίσκεψή μου στην πολύπαθη περιοχή του Παλαμά. Αποτέλεσε ευκαιρία να διαπιστώσω πόσο αδύναμα είναι τα στερεότυπα.
Ο Γιώργος Διδάγγελος ήταν ιδιοκτήτης μιας χοιροτροφικής μονάδας στον Κοσκινά, στην περιοχή που βρέθηκε στη δίνη του Ντανιέλου, όπως οι Παλαμιώτες έχουν ονομάσει τον δήμιό τους. Εβρεχε με το καρδάρι, διευκρινίζουν. Ο Σταυρός «έσπασε» κοντά στις τεσσερισήμισι το πρωί. Η αντίδραση των αρμοδίων, με τη χαρακτηριστική γραφειοκρατική καθυστέρηση.
Ο Διδάγγελος, με εξίμισι χιλιάδες γουρούνια, υπέστη ολική καταστροφή τον Σεπτέμβριο, με το φονικό, υδάτινο δρολάπι που βούλιαξε τον τόπο στον ανείπωτο πόνο. Γλίτωσαν μόνο πεντακόσια γουρούνια. Ο πόνος δεν γίνεται αμετροεπής. Το βλέμμα του, θάλασσα πένθιμη για τα γουρούνια που έχασε.
Νιώθει υποδόρια ενοχή που δεν μπόρεσε να σώσει τα γουρούνια του. Ηταν η οικογένειά του. Αυτή η αίσθηση μου δημιουργείται, καθώς ανιστορεί όσα συνέβησαν εκείνη την ημέρα. Κουβαλάει το αγωνιώδες βλέμμα των γουρουνιών, καθώς το νερό ανέβαινε επικίνδυνα.
Ο Διδάγγελος είναι ο εκπρόσωπος ενός άλλου πολιτισμικού ήθους. Θρηνεί τα ζώα του, το άλλο του μισό.
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας